keetie_bijl schreef:Ik heb 3 jaar op een pension/asiel gewerkt. En van die hele tijd kan ik het aantal lieve rottweilers op 1 hand tellen. De meeste rottweilers die binnenkwamen deden toch best wel raar. Erg neurotisch, en je echt strak aankijken, dat je toch wel heel voorzichtig bij ze deed. En dat waren dan ook pensionhonden. We hebben er een aantal in afstand gehad, die je zelfs gewoon door de tralies heen aanvlogen, daar kon je niet eens normaal een vangstok omheen krijgen.
Nee, ik zelf loop altijd met een grote boog om rottweilers heen.
Maar ik zeg wel altijd, een hond wordt niet vals geboren. Zeker bij rottweilers vind ik dat ze een consekwente opvoeding nodig hebben. Nee is nee, en blijft nee.
Er zullen heus wel genoeg lieve/normale rottweilers zijn, maar ik ben meer rare tegengekomen in mijn leven.
Bepaalde honden zou ik ook niet zo uit het asiel halen.
Wij hebben 1 hond uit het asiel gehad. Ze is inmiddels dik 3 jaar geleden gestorven. Het was een kruising beauceron (leek op een kleine Duitse herder). Ze was een superhond. Ik snap nu nog steeds niet dat de mensen haar hebben weggedaan op 5 jarige leeftijd. Maar voordat we haar mee hebben genomen zijn we in 3 verschillende asiels gaan kijken, elke keer met een week tussenpauze, zodat we ons goed konden bedenken waar we aan begonnen.
Er zaten echt honden bij, die je idd, zoals keetie_bijl schrijft, zowat door de tralies heen aanvielen. Niet alleen rotweilers, maar ook mechelse herders. Ik heb me 1 keer rotgeschrokken toen ik naar 1 ren liep en knielde. Ik ben toen achterover gevlogen door de gang tegen de andere rennen aan, zo agressief reageerde die hond. Ik vraag me werkelijk af wat ze met zulke honden doen. Die zijn toch gewoonweg te gevaarlijk om ergens in een gezin te plaatsen.
Maar ik zou dus ook niet vlug een stafford of iets dergelijks uit het asiel halen. Heel vaak lees je op dierenasiels.com bij dit soort honden al dat ze een gebruikshandleiding hebben. Komt vaak niet door de hond, maar door de gebrekkige opvoeding die ze hebben genoten. Hoe vaak zie je niet dat mensen zich een hond aanschaffen zonder dat ze uberhaubt weten hoe ze zo'n dier moeten opvoeden!
Een vriend van ons heeft zelfs een gedragsdeskundige erbij moeten roepen om zijn Westland High Terrier her op te voeden. Wij zeiden al elke keer dat hij de hond eens moest aanpakken en moest laten zien dwie de baas was, maar dat wilde bij hem en zijn vriendin er niet in; dat was toch zielig bij zo'n klein hondje? Nee, hij had veel liever een hond die naar iedereen beet als ie vond dat ie genoeg geaait was, mijn dochter beet hij en nog een keer bijna toen ze met haar barbiepaard wat kort langs zijn bench kroop.
Nee, geef mij dan maar liever onze goed en rustig opgevoede Bull Terrier, waar elk kind aan kan gaan hangen, die zich door alle schoolkindertjes geduldig laat aaien, zich lekker laat doodknuffelen door vriendinnetjes van mijn dochter.
En zo zal het ook bij de meeste Rotweilers wel zijn: zolang ze een goede rustige opvoeding hebben genoten, hou je er ook een goede rustige hond aan over. Zoals je hem opvoed, zo heb je hem ook. Ben je wat ruwer en wilder, dan zal de hond dat ook normaal vinden.Wij vonden het echter belangrijk om hem rustig op te voeden, gezien het feit dat we een klein kind hadden rondlopen.