Je verantwoordelijkheid nemen, is in de eerste plaats toegeven dat er dingen niet goed zijn. Vervolgens ga je eerst kijken wat je zélf verkeerd doet, omdat, wanneer jij je eigen gedrag niet doorziet, je nooit kunt inzien wat voor effect je gedrag heeft op de hond. Je wordt dus van onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam.
Vervolgens pak je dat aan, waardoor je dan bewust bekwaam wordt. De vologende stap is belachelijk veel ervaring opdoen, en heel veel feedback en kritiek leren incasseren, en onbewust bekwaam worden.
Je ziet, dat je verantwoordelijkheid nemen vrij wat meer inhoudt dan de rekening betalen

Je verantwoordelijkheid niet nemen, is ontkennen dat je je hond niet onder appèl hebt, en smoesjes verzinnen waarom je niet aan een cursus mee hoeft te doen. Je moet gewoon beter zoeken, er is heus een cursus die wel bij je hond past. Maar wat er moet veranderen, is jouw basishouding, die is niet goed. Je moet echt leren kritischer naar jezelf te worden en de "jamaars" achterwege te laten

Overigens ben ik niet van mening dat je hond vals is.
Ik denk wel dat die beroerd opgevoed is. Er is vrij veel aan te doen, gelukkig voor jou.......

Ik heb mijn eigen hond, die hetzelfde gedrag vertoonde, en nog wel een paar graadjes erger was als de jouwe (door de vorige eigenaar verknald, ik haalde hem uit het asiel), weer in het gareel gekregen...... die SPEELT nu met andere honden.
Dus kom me niet aan met dat het niet kan, dat is bullshit. Het kan heel goed, maar vraagt wel motivatie en toewijding. Er ligt een mooie taak voor je![/quote]