Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ashkerlon schreef:ja, ok... als er een vergevorderde bacteriële infectie is, kan die misschien een wonde veroorzaken. Maar ik denk dat het in de meeste gevallen zo ver niet zal komen. Het zal eerder andersom zijn, en een bacterie zal een bestaande wonde infecteren... maar dan zit je ook eerst met bloed in de mest, en later pas met de infectie.
Ofwel was die laatste hond al een tijdje aan het sukkelen, ofwel heeft die antibiotica niet geholpen met het genezingsproces en is de boel uit zichzelf genezen.
Ashkerlon schreef:antibiotica voor een bloeding?
antibiotica dients enkel om bacteriën te doden, daarmee ga je het bloed uit de mest niet verhelpen? Dat bloed zit er omdat er ergens een verwonding is, niet omwille van een bacteriële infectie.
Oprtalj schreef:Ashkerlon schreef:ja, ok... als er een vergevorderde bacteriële infectie is, kan die misschien een wonde veroorzaken. Maar ik denk dat het in de meeste gevallen zo ver niet zal komen. Het zal eerder andersom zijn, en een bacterie zal een bestaande wonde infecteren... maar dan zit je ook eerst met bloed in de mest, en later pas met de infectie.
Ofwel was die laatste hond al een tijdje aan het sukkelen, ofwel heeft die antibiotica niet geholpen met het genezingsproces en is de boel uit zichzelf genezen.
Dat klopt niet helemaal. De meest voorkomende reden voor bloed bij de ontlasting van een hond is gewoon een ontsteking van de dikke darm die vrij plotseling kan komen opzetten en die heel simpel op te lossen is met een antibioticakuurtje. Een hond die daardoor een flinke diarree krijgt heeft al snel bloed bij de ontlasting. Natuurlijk kan het bloed ook een andere oorzaak hebben en is het altijd zaak om je hond tijdig door een dierenarts te laten controleren, maar bloed bij de ontlasting hoeft dus lang niet altijd iets ernstigs te zijn en kan in veel gevallen prima bestreden worden met antibiotica. Dat zijn echt geen uitzonderlijke gevallen van vergevorderde infecties.
Ashkerlon schreef:Oprtalj schreef:Dat klopt niet helemaal. De meest voorkomende reden voor bloed bij de ontlasting van een hond is gewoon een ontsteking van de dikke darm die vrij plotseling kan komen opzetten en die heel simpel op te lossen is met een antibioticakuurtje. Een hond die daardoor een flinke diarree krijgt heeft al snel bloed bij de ontlasting. Natuurlijk kan het bloed ook een andere oorzaak hebben en is het altijd zaak om je hond tijdig door een dierenarts te laten controleren, maar bloed bij de ontlasting hoeft dus lang niet altijd iets ernstigs te zijn en kan in veel gevallen prima bestreden worden met antibiotica. Dat zijn echt geen uitzonderlijke gevallen van vergevorderde infecties.
Een ontsteking heeft toch niet noodzakelijk iets te maken met bacteriën? Kan net zo goed een virale infectie zijn, of een gewone wonde waar de basis-ontstekings reacties bij komen kijken... en dat los je echt niet op met antibiotica.
antibiotica is puur voor de bestrijding van bacteriën, en persoonlijk geef ik ze liever niet dan wel. Er wordt veel te gemakkelijk met die rommel gesmeten, waar een gewone ontstekingsremmer al voldoende en misschien zelfs effectiever zou zijn.
En als ik dan zie, dat de oorzaak waarschijnlijk ook nog maar gewoon wormen waren, dan was die antibiotica zeker verkeerd geplaatst en moest er gewoon een anthelminticum voorgeschreven worden. Wormen weg = oorzaak weg, en die darmen zullen als het goed is binnen de 3 dagen genezen zijn.
Nuja... we zijn eigenlijk vreselijk of-topic aan het gaan. Het ging over het hondje van TS, niet over die van Dudieforever...
Ashkerlon schreef:Ik weet veel dierenartsen die antibiotica voorschrijven, gewoon om iets voor te schrijven... Anders krijgt de eigenaar het gevoel dat hij machteloos moet toezien hoe zijn teergeliefde huisdier pijn moet lijden. Gevolg, hij gaat met het huisdier naar een andere DA, waar hij wel antibiotica mee krijgt, en zet nooit meer een stap binnen bij de eerste DA. Want ja, die wilde niet eens medicijnen geven.
Bij die vergevorderde wormbesmetting kan ik me inderdaad voorstellen dat er antibiotica wordt bij gegeven. Maar zoals je zelf zegt, die wormbesmetting was al vergevorderd. Als je je dier een beetje in de gaten hebt, dan bereikt een wormbesmetting vaak niet het stadium die jij net beschrijft.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is: Antibiotica kan noodzakelijk zijn, maar het is verkeerd om te denken dat het alles kan oplossen. En dat is wat ik las in de post van dudieforever: "oh, geef hem wat antibiotica en het is opgelost." Dat is een verkeerde redenatie.