Hond> ziek?> diaree+bloed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Don_Zhivago

Re: Hond> ziek?> diaree+bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:25

er kan ook een wond ontstaan, door een infectie, en op die manier heeft een antibiotica wel degelijk zin

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:52

Om infectie op de plek van de bloeding dus te voorkomen... niet om iets te genezen inderdaad....

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:32

ja, ok... als er een vergevorderde bacteriële infectie is, kan die misschien een wonde veroorzaken. Maar ik denk dat het in de meeste gevallen zo ver niet zal komen. Het zal eerder andersom zijn, en een bacterie zal een bestaande wonde infecteren... maar dan zit je ook eerst met bloed in de mest, en later pas met de infectie.
Ofwel was die laatste hond al een tijdje aan het sukkelen, ofwel heeft die antibiotica niet geholpen met het genezingsproces en is de boel uit zichzelf genezen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 23:34

Nee idd..dat bedoelde ik ook.

Ben wel benieuwd hoe het nou afgelopen is.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:06

Ashkerlon schreef:
ja, ok... als er een vergevorderde bacteriële infectie is, kan die misschien een wonde veroorzaken. Maar ik denk dat het in de meeste gevallen zo ver niet zal komen. Het zal eerder andersom zijn, en een bacterie zal een bestaande wonde infecteren... maar dan zit je ook eerst met bloed in de mest, en later pas met de infectie.
Ofwel was die laatste hond al een tijdje aan het sukkelen, ofwel heeft die antibiotica niet geholpen met het genezingsproces en is de boel uit zichzelf genezen.

Dat klopt niet helemaal. De meest voorkomende reden voor bloed bij de ontlasting van een hond is gewoon een ontsteking van de dikke darm die vrij plotseling kan komen opzetten en die heel simpel op te lossen is met een antibioticakuurtje. Een hond die daardoor een flinke diarree krijgt heeft al snel bloed bij de ontlasting. Natuurlijk kan het bloed ook een andere oorzaak hebben en is het altijd zaak om je hond tijdig door een dierenarts te laten controleren, maar bloed bij de ontlasting hoeft dus lang niet altijd iets ernstigs te zijn en kan in veel gevallen prima bestreden worden met antibiotica. Dat zijn echt geen uitzonderlijke gevallen van vergevorderde infecties.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 01:33

Ashkerlon schreef:
antibiotica voor een bloeding?
antibiotica dients enkel om bacteriën te doden, daarmee ga je het bloed uit de mest niet verhelpen? Dat bloed zit er omdat er ergens een verwonding is, niet omwille van een bacteriële infectie.

wij hadden toch echt anti-biotica Lachen maar het was volgens mij een worm ofzoiets.

hij had bloed in zijn ontlasting iig. en toen is hij er met pilletje vanaf gekomen Lachen

had hij net, toen we hem kochten, als pupje 4 maanden oud .

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 02:16

Oprtalj schreef:
Ashkerlon schreef:

Dat klopt niet helemaal. De meest voorkomende reden voor bloed bij de ontlasting van een hond is gewoon een ontsteking van de dikke darm die vrij plotseling kan komen opzetten en die heel simpel op te lossen is met een antibioticakuurtje. Een hond die daardoor een flinke diarree krijgt heeft al snel bloed bij de ontlasting. Natuurlijk kan het bloed ook een andere oorzaak hebben en is het altijd zaak om je hond tijdig door een dierenarts te laten controleren, maar bloed bij de ontlasting hoeft dus lang niet altijd iets ernstigs te zijn en kan in veel gevallen prima bestreden worden met antibiotica. Dat zijn echt geen uitzonderlijke gevallen van vergevorderde infecties.

Een ontsteking heeft toch niet noodzakelijk iets te maken met bacteriën? Kan net zo goed een virale infectie zijn, of een gewone wonde waar de basis-ontstekings reacties bij komen kijken... en dat los je echt niet op met antibiotica.
antibiotica is puur voor de bestrijding van bacteriën, en persoonlijk geef ik ze liever niet dan wel. Er wordt veel te gemakkelijk met die rommel gesmeten, waar een gewone ontstekingsremmer al voldoende en misschien zelfs effectiever zou zijn.

En als ik dan zie, dat de oorzaak waarschijnlijk ook nog maar gewoon wormen waren, dan was die antibiotica zeker verkeerd geplaatst en moest er gewoon een anthelminticum voorgeschreven worden. Wormen weg = oorzaak weg, en die darmen zullen als het goed is binnen de 3 dagen genezen zijn.

Nuja... we zijn eigenlijk vreselijk of-topic aan het gaan. Het ging over het hondje van TS, niet over die van Dudieforever...

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 05:36

nee, maar mijn hond had miss het zelfde Lachen dus kan ze er wel wat mee opschieten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 07:04

ik heb het wel gehad met mijn eigen hond, had ook bloed bij de ontlasting zitten.
dus ik helemaal in paniek naar de dierenarts toe.
bleek het dier een aambei te hebebn welke dus knapte tijdens het poepen. Bloos Bloos

we kregen een zalfje mee en toen trok het weer weg

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 14:14

Ashkerlon schreef:
Oprtalj schreef:

Een ontsteking heeft toch niet noodzakelijk iets te maken met bacteriën? Kan net zo goed een virale infectie zijn, of een gewone wonde waar de basis-ontstekings reacties bij komen kijken... en dat los je echt niet op met antibiotica.
antibiotica is puur voor de bestrijding van bacteriën, en persoonlijk geef ik ze liever niet dan wel. Er wordt veel te gemakkelijk met die rommel gesmeten, waar een gewone ontstekingsremmer al voldoende en misschien zelfs effectiever zou zijn.

En als ik dan zie, dat de oorzaak waarschijnlijk ook nog maar gewoon wormen waren, dan was die antibiotica zeker verkeerd geplaatst en moest er gewoon een anthelminticum voorgeschreven worden. Wormen weg = oorzaak weg, en die darmen zullen als het goed is binnen de 3 dagen genezen zijn.

Nuja... we zijn eigenlijk vreselijk of-topic aan het gaan. Het ging over het hondje van TS, niet over die van Dudieforever...

Ik ben ook geen fan van bovenmatig antibioticagebruik, maar ik mag toch aannemen dat die antibiotica wordt voorgeschreven door een dierenarts die de hond eerst onderzocht heeft en andere mogelijke oorzaken heeft uitgesloten? Het enige dat ik wil aangeven is dat een ontsteking gemakkelijk de oorzaak kan zijn van bloed in de ontlasting en dat het echt niet andersom hoeft te zijn. En dan kán antibiotica effectief zijn.
Bloed in de ontlasting a.g.v. een verregaande wormbesmetting zie je vooral bij pups overigens en ik heb niet uit de postings van TS op kunnen maken dat het om een pup ging? Overigens hoef je er dan ook niet te zijn met alleen een wormenkuurtje. Ik heb wel eens een nestje pups ongevangen die a.g.v. een wormbesmetting bloed kakten en waarbij de darmpjes dusdanig geirriteerd waren geraakt dat ze een bacteriële infectie hadden opgelopen. Die konden dus ook nog aan de antibiotica.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:06

Ik weet veel dierenartsen die antibiotica voorschrijven, gewoon om iets voor te schrijven... Anders krijgt de eigenaar het gevoel dat hij machteloos moet toezien hoe zijn teergeliefde huisdier pijn moet lijden. Gevolg, hij gaat met het huisdier naar een andere DA, waar hij wel antibiotica mee krijgt, en zet nooit meer een stap binnen bij de eerste DA. Want ja, die wilde niet eens medicijnen geven.

Bij die vergevorderde wormbesmetting kan ik me inderdaad voorstellen dat er antibiotica wordt bij gegeven. Maar zoals je zelf zegt, die wormbesmetting was al vergevorderd. Als je je dier een beetje in de gaten hebt, dan bereikt een wormbesmetting vaak niet het stadium die jij net beschrijft.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is: Antibiotica kan noodzakelijk zijn, maar het is verkeerd om te denken dat het alles kan oplossen. En dat is wat ik las in de post van dudieforever: "oh, geef hem wat antibiotica en het is opgelost." Dat is een verkeerde redenatie.

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 23:44

Ashkerlon schreef:
Ik weet veel dierenartsen die antibiotica voorschrijven, gewoon om iets voor te schrijven... Anders krijgt de eigenaar het gevoel dat hij machteloos moet toezien hoe zijn teergeliefde huisdier pijn moet lijden. Gevolg, hij gaat met het huisdier naar een andere DA, waar hij wel antibiotica mee krijgt, en zet nooit meer een stap binnen bij de eerste DA. Want ja, die wilde niet eens medicijnen geven.

Bij die vergevorderde wormbesmetting kan ik me inderdaad voorstellen dat er antibiotica wordt bij gegeven. Maar zoals je zelf zegt, die wormbesmetting was al vergevorderd. Als je je dier een beetje in de gaten hebt, dan bereikt een wormbesmetting vaak niet het stadium die jij net beschrijft.

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is: Antibiotica kan noodzakelijk zijn, maar het is verkeerd om te denken dat het alles kan oplossen. En dat is wat ik las in de post van dudieforever: "oh, geef hem wat antibiotica en het is opgelost." Dat is een verkeerde redenatie.

Je hebt absoluut gelijk dat sommige dierenartsen wel erg scheutig zijn met hun antibioticakuren. En daar ben ik ook op tegen. Ik zal er ook altijd voor waken dat mijn dier geen onnodige kuur meekrijgt. Maar dat neemt nogmaals niet weg dat antibiotica geen onzin hoeft te zijn bij bloed in de ontlasting en dat de ontsteking in de darmen niet een gevolg van een bloeding hoeft te zijn, maar dat dat ook heel vaak andersom gebeurt. En dat was waar ik op reageerde.
De post van dudieforever heb ik opgevat als het aangeven van een voorbeeld waarbij bloed bij de ontlasting niet zo'n ernstige reden had.

Voor wat betreft het verhaal over wormbesmettingen: ik heb dat eerlijk gezegd bij een volwassen hond nog nooit meegemaakt. Maar bij pups kan het vrij acuut opspelen.

DUDIEFOREVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 00:22

ja, dat deed de dierenarts bij mijn hond, maar het was wel over Lachen

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 02:30

Dat overmatig AB kuren ken ik... mijn kater heeft chronisch nies, en als laatste redmiddel gaf de DA een receptje mee dat ik bij de apotheek moest ophalen (we hadden er al enkele kuurtjes AB opzitten). De dosis die ik werd aangeraden was die voor een Duitse herder, en dan maar voor 10 dagen, en die heb ik 20 dagen moeten proberen... Nuja DA zei: dit is echt de laatste poging, kijk goed hoe hij het doet.

Volgens mij is hij flink duf geweest en na die 20 dagen niesde hij niet meer, maar een dag later was het alweer zover...

We leven ermee nu. In vlagen gaat het goed en dan zijn er dagen dat hij flinke aanvallen heeft, gelukkig blijft hij goed eten en glanzen en loopt hij heel vrolijk rond.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:31

Heb de TS een PB gestuurd maar nog niks gehoord :S

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 17:34

had ik ook al gedaan, maar ts is sinds de 17e al niet meer online geweest

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 11:17

vaag :S

kaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 18:18

sorry sorry ik had het druk en kon wegens omstandigheden niet meer online komen Bloos
maar myn hondje maakt het weer goed, ze had daarna geen last meer gehad en is weer normaal gaan gedragen Lachen