zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

foetsie

Re: zaterdag konijntje kopen, waar allemaal aan denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:45

Carolien007 schreef:
Mijn vriend en ik willen na de verbouwing van ons huis ook graag een konijn. Ik wil er dit keer graag een uit een opvang halen, heb al op internet rondgekeken, maar dichtsbijzinde hier is Nijmegen. Weet iemand nog adressen in de buurt van Epe?

In Dalfsen zit een knaagdieropvang. Zal je het tel. nr. wel ff PB-en.

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:53

Hoe groot moet de husivesting voor 2 binnenkonijnen ong zijn?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:21

SaNNeS88 schreef:

Dat vroeg ik me eigenlijk ook al af, heb een 2 verdiepingen hok dat vrij groot is maar voor 2 konijnen lijkt het me toch nog klein eigenlijk. Niet dat er een tweede konijntje bij kan want mijn ram is niet gecastreerd, maar meer voor in het vervolg.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:55

Het liefst zo groot mogelijk, voor binnen bijvoorbeeld twee 1.20m kooien óp elkaar
[img]http://www.bunnybin.nl/Foto's/Huisvesting/gallerij/16.jpg[/img] Bron: Bunnybin.nl

Als je een beetje handig bent kan je zoveel leuks maken! Of als je vader/ vriend/ buurman handig is Haha! Haha! In de hoogte neemt het minder vloeroppervlak weg en als je via Marktplaats kooien koopt. Of zelf op http://www.gratisoptehalen.nl dan kost dat echt niet veel!

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:42

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:45

DarkShines schreef:
SaNNeS88 schreef:

Dat vroeg ik me eigenlijk ook al af, heb een 2 verdiepingen hok dat vrij groot is maar voor 2 konijnen lijkt het me toch nog klein eigenlijk. Niet dat er een tweede konijntje bij kan want mijn ram is niet gecastreerd, maar meer voor in het vervolg.

2 verdiepingenhok kan best hoor.
Hoe groter hoe beter natuurlijk maar het ligt ook aan de maat van je nijnen..
Ze zitten toch 9 van de tien keer dicht bij elkaar dus zoveel meer ruimte hebben ze niet nodig.

Faithfull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:54

Ik zal wel weer iedereen over me heen krijgen, maar als je zat aandacht geeft aan je konijn hoef je niet perse een soortgenoot voor hem te zoeken. Tuurlijk, het is leuk maar mijn konijn geniet ook van haar leventje, en dat zie ik wel aan haar houding (lekker languit, oogjes dicht en knabbelen op hooi stukjes en komt vrolijk naar me toe). Het is dan heus geen moord om te zien hoe ze leeft zonder soortgenoot Knipoog Ik heb wel eens ene konijn bij haar laten spelen, maar daar werd ze helemaal gek van ging ze bijten etc. maar dat komt ook doordat ze het niet meer zo gewend was Knipoog

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 18:27

Jaimyliefje schreef:
ja, als je twee mannetjes neemt ja..
Een vrouwtje en een vrouwtje gaat bijna altijd goed. Maar dan moet je ze wel goed koppelen, en dat is dus super easy:
men neme twee (het liefst jonge) konijnen van het vrouwelijke geslacht, of één gecastreerde ram en één voedstertje.. Men zet ze op neutraal terrein.
Klaar is kees Lachen
Mensen denken vaak dat konijnen vechten, maar regelmatig is dat gewoon een beetje lompigheid of rangorde bepaling.. Je weet pas dat een konijn aan het vechten is wanneer je het een keer écht hebt meegemaakt..

En daarnaast vroeg TS er wel om, en ik het hartstikke ontopic. Ze vroeg of ze wat vergeten was, en ja inderdaad, ze is het allerbelangrijkste vergeten..

Goh, toch raar, we hadden twee vrouwtjes en later twee mannetjes. Liep beieden uit op vechten.
Het waren twee jonge konijnen uit een ander nest. Neutraal terrrein, en gevecht.
En ik denk wel dat ik vechtend kan onderscheiden van rangorde bepaling.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:20

Faithfull_ schreef:
Ik zal wel weer iedereen over me heen krijgen, maar als je zat aandacht geeft aan je konijn hoef je niet perse een soortgenoot voor hem te zoeken. Tuurlijk, het is leuk maar mijn konijn geniet ook van haar leventje, en dat zie ik wel aan haar houding (lekker languit, oogjes dicht en knabbelen op hooi stukjes en komt vrolijk naar me toe). Het is dan heus geen moord om te zien hoe ze leeft zonder soortgenoot Knipoog Ik heb wel eens ene konijn bij haar laten spelen, maar daar werd ze helemaal gek van ging ze bijten etc. maar dat komt ook doordat ze het niet meer zo gewend was Knipoog

Dat zijn normale dingen die een konijn doet.... daar kan je niet mee zegge of een konijn echt gelukkig is of niet Dat ze van die dingen geniet om te doen, zegt nog niet dat ze zich nooit verveeld, of wel eens contact wil met een soortgenoot Lachen

Tsja niet alle konijnen kunnen bij elkaar: is al eerder gezegd. En het is niet gek dat als je opeens een konijn bij haar zet(bij haar nogwel, dus op haar terrein) dat ze dan gaat bijten. De rangorde moet ook bepaald worden en dan kan het wel eens lijken dat ze bijten.

@ Franciska15: Ze zegt toch ook BIJNA?

Faithfull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:42

x_Marr schreef:
Faithfull_ schreef:

Dat zijn normale dingen die een konijn doet.... daar kan je niet mee zegge of een konijn echt gelukkig is of niet Dat ze van die dingen geniet om te doen, zegt nog niet dat ze zich nooit verveeld, of wel eens contact wil met een soortgenoot Lachen

Tsja niet alle konijnen kunnen bij elkaar: is al eerder gezegd. En het is niet gek dat als je opeens een konijn bij haar zet(bij haar nogwel, dus op haar terrein) dat ze dan gaat bijten. De rangorde moet ook bepaald worden en dan kan het wel eens lijken dat ze bijten.

@ Franciska15: Ze zegt toch ook BIJNA?

Nou, ik merk heel snel aan dieren of ze zich wel of niet gelukkig voelen (reader Lachen ) en ik had mijn konijn met een andere gezet op een best groot grasveld (onze tuin) en dat is zoiezo niet haar terrein.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:56

En omdat je een reader bent negeer je een wetenschappelijk onderzoek naar eenzaamheid bij konijnen waaruit blijkt dat konijnen alleen echt korter leven.

Vind het altijd zo raar, stellingen moeten bewezen worden en als je dat doet dat leest iedereen eroverheen Verward Ogen openen en gewoon even lezen! Kan je daarna weer met een onzin reactie komen Haha! Haha!

Samenvatting: http://www.sophiavereniging.nl/index.php?id=9

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:18

zucht...
Prachtige redenaties hier:
- ik heb wel eens man-man en vrouw-vrouw gekoppeld, ging niet goed dus ze hoeven geen vriendje (eh man-vrouw gaat bijna altijd goed...)
- ik zette ze bij elkaar en ze gingen "vechten" (vechten bij konijnen vliegen echt de haren door de lucht en gaat gepaard met veel herrie bloed en verwondingen... zijn het wat plukjes haar, dan is het GEEN vechten) dus wil mijn nijn geen vriendjes
- ik "voel" aan mijn konijn dat hij geen vriendje hoeft en gelukkig is zo
Komop mensen, wat zijn dit voor smoesjes? Bewijs is er dat konijnen gelukkigER zijn met een vriendje, hoeveel meer bewijs wil je? Theoretisch gezien is het logisch en de praktijk bewijst de theorie. Lijkt me duidelijk!
Nog even voor de duidelijkheid: een konijn kan best gelukkig zijn zonder vriendje maar is altijd gelukkigER met vriendje! En is het niet onze verantwoordelijkheid om onze huisdieren alles te geven wat ze nodig hebben? Ze een optimale leefomgeving te geven?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:26

Hebben jullie je al eens voorgestelt als jezelf alleen ergens zit. Hoe eenzaam word je dan?? Ja ok iedere dag komt er een gorilla naar je kijken. En eten te geven.... Je zit overigens in een wc van 1 meter bij 1 meter, en je het is boven open. Soms mag je losgelaten worden. mag je op een oppervlakte van een normale huis kamer rond lopen. Ja, tuurlijk voel je je goed, want ja je weet niet beter. Maar ow wat voel je je eenzaam, want je kan met niemand praten.... De Oppervlakte is dan nog niet het probleem, want met zn tweeen kan je nog wel wat ervan maken...

Nou dit is dus ongeveer uitgelegt wat je doet met je konijn, als je je konijn alleen laat zitten in een kooi...

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 03:34

Franciska15 schreef:
Goh, toch raar, we hadden twee vrouwtjes en later twee mannetjes. Liep beieden uit op vechten.
Het waren twee jonge konijnen uit een ander nest. Neutraal terrrein, en gevecht.
En ik denk wel dat ik vechtend kan onderscheiden van rangorde bepaling.

Had je je van tevoren beter moeten informeren.
2 mannetjes gaan zelden goed samen, 2 vrouwtjes kan wel maar gaat ook met regelmaat mis.
Het allerbeste is mannetje / vrouwtje, uiteraard geholpen. Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:14

Heb niet het hele topic gelezen maar....

Watn ont-zét-tend egoistisch dat jij puur aan jezelf denkt en niet aan het welzijn van het dier! Bwah, zulke mensen kregen van mij nieteens een dier mee..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:14

Wuis schreef:
Heb niet het hele topic gelezen maar....

Watn ont-zét-tend egoistisch dat jij puur aan jezelf denkt en niet aan het welzijn van het dier! Bwah, zulke mensen kregen van mij nieteens een dier mee..

Guttegut Ach gut

TS zegt toch helemaal niet dat ze per se een konijn alleen wil hebben? Volgens mij zit ze alleen met de praktische haalbaarheid en is er nog helemaal niets gezegd...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:41

Wat een gezellig topic weer Clown . Ik moet zeggen dat konijnen absoluut een soortgenootje waarmee het klikt horen te hebben. Een konijn alleen vind ik echt niet kunnen.
Ik ken zoveel konijnen die triest in een hokkie ergens staan, waar amper naar omgekeken wordt. En ook al geef je wel veel aandacht: Wij mensen kunnen een soortgenoot niet vervangen, hoe goed we ook ons best doen. Denk daar eens goed over na alsjeblieft!

Sinds afgelopen voorjaar heb ik een rammetje gekocht en via MP een voedster (rode Nieuw-Zeelander). Het mannetje is gecastreerd en toen hebben we ze z.s.m. gekoppeld, wat super ging. Liefde op het eerste gezicht en nu na maanden later zie je gewoon twee hele dikke vriendjes, die echt dol op elkaar zijn, elkaar de hele dag aflebberen en lekker tegen elkaar aan kruipen. Zo mooi om te zien!!! Daar kunnen veel menselijke stellen nog wat van leren. Haha!

Ook hebben wij meteen zo grote twee verdiepingen hok gekocht, zodat ze alle ruimte hebben. Het zijn ook niet de kleinste konijnen namelijk Clown . Zeker de Nieuw-Zeelander is best een joekel geworden. Het mannetje is iets kleiner gebleven. En verder mogen ze dagelijks lekker in de tuin rondspringen, al hoewel ze met dit weer liever in het hok blijven in hun bedjes van dikke stro en hooi. Maar met mooi weer springen en rennen ze dagelijks lekker lang rond door het gras en de struiken. Haha!

Heb je er geen ruimte voor om er twee te houden, begin er dan gewoon niet aan. Denk nou eens niet alleen aan jezelf, maar denk aan dat diertje. Helaas denken veel mensen vooral aan zichzelf als ze een huisdier aanschaffen. Maar je wilt toch ook dat zo'n beestje 200% gelukkig is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:43

Sheran schreef:
Guttegut Ach gut

TS zegt toch helemaal niet dat ze per se een konijn alleen wil hebben? Volgens mij zit ze alleen met de praktische haalbaarheid en is er nog helemaal niets gezegd...

Zoals ik al zei; is het praktisch niet haalbaar om er twee te houden, begin er dan niet aan.
Verder heb ik wel gelezen dat ze er per se eentje wil houden, mede omdat ze dat bij haar ex ook zo gedaan heeft en idd ook vanwege de ruimte. Ik hoop dat ze van gedachten verandert, dat hoop ik echt voor dat diertje. Daarbij is het zo leuk om te zien hoe fijn twee nijntjes het samen kunnen hebben.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:45

ik heb 2 konijnen, 2 vrouwtjes, en ze vinden elkaar zo lief he?
zitten echt de hele dag elkaar te wassen enzo..2 is toch leuker dan 1

mijn konijnen wonen hier:
Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:49

Ziet er supergezellig uit, Ellepel Lachen . Ik heb ook zo'n hok van bunnybunch.nl gekocht, was erg prijzig, maar het is het gewoon waard. Wij wilden het ook meteen goed doen; groot, ruim hok, een jong koppeltje en lekker veel bewegingsvrijheid. Maak ook dagelijks dat hok schoon (alle vieze troep eruit), wat sommigen overdreven vinden, geloof ik, maar ik wil ook dat ze er lekker schoon en droog bijzitten en ik vind het niet erg om te doen......

PS: Het is ook altijd grappig om te zien hoe ze zo'n trappetje (glijbaan Knipoog ) op- en afgaan, he?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 13:58

Op marktplaats zag ik een een konijn+cavia uit de opvang die onder geen beding uit elkaar gaan, omdat ze zo ontzettend gek zijn op elkaar. Misschien is dat dan wat? Cavia neemt toch minder ruimte in beslag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:08

twiggy:
omhoog springen ze gewoon en naar beneden is altijd een hels kabaal Clown
ze zitten onder het trappetje vaak en schuiven het dan helemaal scheef,haha als ze dan omhoog moetem nemen ze 1 grote sprong Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:12

Whahahaaaaaa, ja, lachen is dat, he? Ik heb me vooral de eerste keren echt bescheurd om hoe dat ging. ROFL

De mijne houden de bovenverdieping brandschoon, dat is echt hun 'slaapkamer'. Daar zitten ze, zodra het donker wordt, echt apart. De benedenverdieping is een zootje, maar ach, als je het elke dag even schoonmaakt en aanvult, gaat het prima. Zit wel te denken om er een extra groene afvalbak voor aan te schaffen. Clown

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:24

Ik heb ook 2 konijnen op mijn slaapkamer zitten, maar heb er nu best wel spijt van. Het geeft zo'n rotzooi. Maarja 1tje is al 7 en die vind ik te oud om nog naar buiten te doen. @ts zag dat jij het konijntje ook op je slaapkamer wou zetten, maar daar zou ik als ik jou was toch nog goed over nadenken. Ik kreeg mijn konijntje toen ik 15 was en toen leek me dat zo leuk een konijn op mijn slaapkamer, maar nu zou ik willen dat ik gewoon een buitenhok had gedaan. Hou er ook rekening mee dat je weinig ruimte overhoud op je kamer. In het begin begon ik met een klein hokje, maar later werd ik verstandiger en besefte ik dat dat echt veel te klein was. Toen is er ook nog een extra konijn bijgekomen en heb ik er ook nog een ren bijgezet. Dus je kan wel nagaan dat ik erg weinig ruimte heb.
Zo zitten mijn konijnen erbij.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-88Q4WVDW.jpg
Tegenwoordig staat er ook altijd een doos in en daar zijn ze de hele dag mee bezig.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 14:25

yep,die van mij poepen ook beneden,maar daar heb ik wat op gevonden!

onder het trappetje heb ik een bak gezet en daar doen ze het in.
Afbeelding
heel af en toe ligt er wat naast,maar dat is zo weggehaald.
wel heel handig zo Haha!