Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aronneke

Re: Dure raskatten, vrij buiten laten lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 19:27

Prrrr schreef:
Wat er in theorie kan gebeuren?
Ik heb een contract met de fokker getekend waarin ik zeg dat ik ze niet op straat laat lopen. Als ik me daar niet aan hou dan ben ik (waarschijnlijk) toerekenbaar tekortgeschoten in de nakoming van dat contract; goedmaken is dan niet meer mogelijk. In dat geval mag de fokker het contract ontbinden en de kat terughalen.

Oké dan, wist dat niet! Bloos Bedankt in ieder geval..
Maar zijn er dan wel fokkers van dit soort rassen die het wel toestaan hun gefokte katten bij degene die de kat koopt buiten te laten lopen?

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:29

Wij hebben 2 maine coons, de 1 loopt te springen om nar buiten te mogen, en hij is gevaarlijk, als er en fiets aan komt loopt hij op het laatste nppertje weg enz, en die andere durft alleen nog aar in de tuin,

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:29

Ga er maar niet vanuit, en anders heb je niet echt een betrokken fokker getroffen naar mijn mening Nagelbijten / Gniffelen

Beetje hetzelfde als je peperdure sportcabrio op de oprit laten staan..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:37

waarom is een fokker dan niet betrokken?

ik zag trouwens iemand voorbij komen die bengalen fokt,die vind ik wel prachtig om te zien.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 19:40

BrittKitt schreef:
Ga er maar niet vanuit, en anders heb je niet echt een betrokken fokker getroffen naar mijn mening Nagelbijten / Gniffelen

Beetje hetzelfde als je peperdure sportcabrio op de oprit laten staan..

Die snap ik even niet Clown
Een sportcabrio kan niet zomaar even meegenomen worden...
Maar goed, moet je daarin wel een beetje gelijk geven. Ik rijd zelf een (oldtimer) Porsche, en laat hem toch ook niet graag midden in de nacht op de parkeerplaats staan Bloos

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:42

ik vind een auto niet echt vergelijkbaar met een kat,wat een levend wezen is.
maar ik snap op zich de opmerking wel

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:13

Snoevie schreef:
maar je zet dan toch niet je dure kat voorop,of je houdt die alleen binnen en je 'gewone' kat buiten.tessyke?
ik kan je reactie wel begrijpen.
gelukkig is dat hier niet

voor mij is een dure raskat echt niet meer waard dan een gewone huiskat Knipoog
alles blijft hier binnen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:14

nee daarom,dat vind ik ook.
bij mij gaan mijn katten allemaal naar buiten en ik zie ze gelukkig zijn als ze lekker rondscharrelen.
hier kan het gelukkig

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:21

Wij hebben een traditionele siamees, een burmees en een abbesijn. We wonen buiten en ze lopen hier gewoon vrij rond, lekker kat te zijn. Hadden wij nog veel dichter bij een drukke weg gezeten dat had ik de tuin afgeschermd.
Persoonlijk vind ik dat ook raskatten een gewoon katten leven moeten hebben als dit veilig kan. Mijn lieve Siam is me heilig als daar wat mee zou gebeuren dan wordt ik gek. Maar hier vind ik het wel veilig.
Ja en het vechten buiten, ja ik vind het wel wat hebben zo'n gehavende kater Haha!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:21

hier niet
mensen rijden hier als gekken en overal oude knorrige mensen met kippen enzo dat de katten vergiftigen

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:27

ja als dat zo zou zijn zou ik het ook niet doen...
maar als het veilig kan is het toch goed

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:46

Citaat:
waarom is een fokker dan niet betrokken?
Een goede betrokken fokker heeft nagedacht over de bloedlijnen en heeft met veel zorg een combinatie gemaakt van vader en moeder, toen met veel zorg en toewijding een nestje kittens groot gebracht, laat de katten onderzoeken op erfelijke ziektes en zorgt dat het de katten aan niets ontbreekt. De katten mogen niet los oa met oog op ziektes bijv Felv en FIV en beschadigingen door vechten of door plat gereden worden door idioten op de weg.
Die gaat echt niet zijn met veel liefde en toewijdig gefokte kittens bij mensen plaatsen die het diertje onbeschermd buiten laten lopen, daarvoor heeft hij ze niet op de wereld gezet! Sommige fokkers zetten ook in het contract dat er met de kittens niet gefokt mag worden en geven de stamboom pas af als er een verklaring van de dierenarts ligt dat het kitten geholpen is.

Een zgn broodfokker fokt alleen om het vermeerderen en de centen die ze van de kopers ontvangen en zal het verder worst wezen of de katten buiten lopen of niet. De kopers komen dan gewoon weer een nieuwe bij hem halen.

Dát is het verschil tussen wel of niet betrokken zijn als fokker.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:47

en dan ben ik nog vergeten de nazorg en de boekjes met foto's en bergen speeltjes en kittenpakketten die kittens bij een betrokken fokker vaak meekrijgen Clown de fokker die zelf het kitten bij de koper komt afleveren en veelal nog contact houdt hoe het met de kleine uk gaat....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:50

oke ik snap je punt wel cissy.
ik zou dan wel een afgeschermde tuin doen,zodat de katten toch lekker buiten kunnen ravotten.
maar mijn raskat is me net zo lief als mijn vuilnisbakje.

ik moet zeggen dat ik geen ervaring heb met fokkers,wij hebben onze katten bijna altijd uit het asiel.
de britse korthaar heb ik gekregen

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 21:55

Onze Britse Korthaar komt gewoon buiten net als onze twee "niet" raskatten.
Ik ben er niet bang voor dat ze wordt meegenomen of aangereden.
Ze moet niets van vreemde mensen en/of auto's hebben.
Bovendien komt ze zelf niet verder als de achtertuin en/of de voortuin.
In tegenstelling tot onze andere twee katten die de buurt tot ver verkennen.

Het kan prima, maar als het een kat is die bij iedereen naar binnen gaat,
of zich makkelijk door vreemden laat oppakken/aaien, dan zou ik denk ik ook wel uitkijken met naar buiten laten gaan.

Het hangt er ook een beetje vanaf of je in een drukke buurt woont of juist niet.

J0sef1entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:18

Mijn bengaal en mijn HTK komen gewoon buiten. De bengaal is ook niet binnen te houden, dan wordtie knettergek. In Schiedam kwamen ze allebei al buiten en nu op Terschelling zijn ze zelfs de hele zomer niet binnengeweest! Pas nu het weer wat slechter weer wordt verwaardigen de beide heren zich om toch het kattenluik eens uit te proberen. (nadat ik er dagenlang achter heb staan rammelen met de voerbakjes Duivel ) Van de buren zal ik geen last hebben: de buurman zei al dat hij een stuk minder muizen in de schuur had sinds mijn katten in zijn tuin slapen (hij heeft eerder de zon EN geen honden).
Mijn HTK is een een tweede jeugd begonnen hier en lekker afgevallen nu hij zoveel buiten speelt, dat is maar goed ook want hij paste niet door het kattenluikje!