Help...mijn kat plast telkens in huis...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Help...mijn kat plast telkens in huis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:44

Koortje, poezen kunnen ook sproeien, wellicht dat ze steeds dat gedeelte mankeert oid?
Zit even verder te lezen, je zegt dat het ongeveer is begonnen sinds ze naar buiten mocht en dat ze het doet als ze snachts binnen zit, op de plekken waar ze naar buiten kan... misschien heeft ze buiten ook andere poezen/katten ontmoet en mankeert ze nu steeds de plekken waar die evt. naar binnen zouden kunnen, dus bakent ze op die manier haar terretorium af tegen evt. indringers.
Kan 't zo gauw niet vinden, maar is ze gesteriliseerd? Je zou die Feliway spray kunnen proberen op de plek bij de hal/mat en de deur, of anders als je liever niet meteen geld uitgeeft voor je zeker weet of het wel een dergelijk probleem is, even een watje langs de kaak/kin/wang wrijven en neerleggen/ophangen/opplakken bij de deur en op het matje. Zo zitten d'r geursporen er toch dus als het echt sproeien is om haar geur achter te laten en zo haar terretorium af te bakenen, dan zal ze dat nu niet meer hoeven te doen steeds. Ik heb geen idee of dat het probleem is, tis maar een suggestie maar 't lijkt me het proberen waard als het nog niet geprobeerd is, en kost weinig moeite Lachen

Chiqa schreef:
Wildwings kan beter een boek halen in de bieb en haar kennis mbt katten wat oppoetsen als ze het zo boeiend vindt.
En oja, pak het hoofddstuk 'de ouder wordende kat' er eens bij, mss kan ik er dan nog wat van opsteken?

Joh, neem vooral niets aan van mij omdat mensen die zelf geen kat hebben er uiteraard geen bal verstand van hebben (en ach, al die DA's, cattery's en andere katteneigenaren en zelfs boeken en verder joh... die hebben er natuurlijk net zo min verstand van Knipoog Jij bent de enige die het natuurlijk goed weet. )
Maar ga vooral zo door joh... ik hoop bijna voor je dat je er een kick van krijgt je beest door z'n eigen pies te halen ofzo, dan beleeft er tenminste nog 1 iemand plezier aan en heeft het tenminste nog voor 1 iemand nut.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 15:18

Vanmorgen heeft mijn boefje weer gepiest in de bijkeuken....Boos! Ik heb hem daarvoor heel vaak op de bak gezet en hij wou niks doen..met dat ik even weg ben, heeft hij het weer gedaan..niet op de bak

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:14

Bedankt voor de tip Wildwings. Ik kijk het nog even aan. Heb nu beiden kattenbakken omgetoverd tot hopenlijk "catproof", dus met aarde en het klepje eraf, en peper in de hoeken van de keuken en hal.
Vanacht wil ik proberen haar in de hal/trap/overloop op te sluiten, in de hoop dat ze daar niet gaat plassen. Helaas moet de hond dan dus ook in de hal blijven, maarja.

Jesje, baaaaalen zeg! Ik zou het zo even ook niet meer weten....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:39

van de fokker van mijn poes een idee gekregen, en die lijkt te werken Haha!
ik heb een kartonnen doos neergezet ( dikke pret met in en uit springen Clown ), en daar heeft ze nu na 3 dagen ingeplast.
nu een kwestie van elke dag nieuwe kranten erin nu de plasgeur erin zit, en dan is het voor mij goed te overzien en blijft mijn huis schoon Haha!

@ wildthings: dat hoofd erdoor halen, dat had ik als tip van mijn moeder gekregen. als je zo ver bent als ik met dit gedrag, probeer je echt alles, ik ben totaal moedeloos ervan.
Niets gemeens erachter bedoeld, ik ben echt gek op mijn katten.
maar dit is wel mijn eerste stel binnenshuis en mjah.. ken dit gedrag totaal niet. ( kom vanaf de boerderij, en onze katten daar deden alles buiten)

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:47

Lowara schreef:
van de fokker van mijn poes een idee gekregen, en die lijkt te werken Haha!
ik heb een kartonnen doos neergezet ( dikke pret met in en uit springen Clown ), en daar heeft ze nu na 3 dagen ingeplast.
nu een kwestie van elke dag nieuwe kranten erin nu de plasgeur erin zit, en dan is het voor mij goed te overzien en blijft mijn huis schoon Haha!

Mijn poes plast steeds op dezelfde plek in huis. Wordt er echt moedeloos van..... Huilen Deze tip ga ik ook eens proberen!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:48

schijnt echt te werken Ja
fokker had er zelf ook last van, en hierdoor bleven ze op 1 plek plasen, en kon ze gewoon elke dag makkelijk de boel schoonhouden. en verrek.. het LIJKT te werken hier!
wie weet blijft mijn keuken nu wel schoon van urine Nagelbijten / Gniffelen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:59

Wie heeft er voor mij een tip?

wij hebben sinds 1 jaar een poes (gesteriliseerd) uit het asiel. Ze is nu 8 jaar.
In het asiel had ze last van blaasgruis. Daar is ze daar voor geholpen en we hadden speciaal dieet voer. Inmiddels is het blaasgruis over,. Is nu een half jaar geleden gecontroleerd en afgelopen week. plas is verder in orde.
In het begin toen ze net bij ons was plaste ze niet in huis, maar toen we haar voor het eerst een paar keer naar buiten hadden gelaten begon ze te plassen als ze niet naar buiten kon. We dachten dus dat het nijd was dat ze niet naar buiten mocht. Dus besloten dat we haar gewoon naar buiten lieten gaan via het kattenluikje, dus ze kon zelf kiezen.
Toch blijft ze plassen. We hebben al allerlei sprays geprobeerdm aar niks helpt.
het is ook steeds ergens anders, al hoewel ze wel favoriete plekjes heeft. Zo is het koffiezetapparaat altijd de pineut en het gasstel. Maar ook de bank en gordijnen vindt ze erg fijn. Het is soms ook gewoon ergenss op de grond, of over een tasje heen. Zo lag er laatst een tasje met worst op het aanrecht, madam plast daar over heen.
het is een soort sproeien wat ze doet.

Wie heeft er nog een tip voor ons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:06

Angelsdits jou verhaal klinkt ook verschrikkelijk zeg!!

Schoonmaken is heel belangrijk. Ik maakte altijd schoon met Halmid
kan je bij de dierenwinkel halen, al die andere wondermiddeltjes werkten nooit zo
goed als Halemid, deze haalt namelijk de geur absoluut weg zelfs uit tapijt (Wel even testen)
biotex schijnt ook te werken maar ga toch voor de halemid.
Mijn kat pist vrijwel niet meer sinds ik het daarmee schoonmaak,

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:08

He bedankt! ga het morgen meteen halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:10

Lees wel de veiligheidsvoorschriften, het is een agressief goedje. Kennels worden er ook mee gereinigd. En goed naspoelen nadat je het in heb laten weken.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 20:48

Dames, hoe is het nu met jullie katten? Al verbetering?
Ik ga even heel hard afkloppen, maar de ellende met Ariel schijnt over te zijn! Go jij! Go jij! Ik heb al meer dan een week geen plas gevonden, en mevrouw is `s nachts binnen! Ik laat haar wat later op de avond nog wel naar buiten, en meestal komt ze dan als ik de hond uitlaat weer mee naar binnen, en blijft de nacht droog (lijkt wel of ik het over een baby heb! Haha! )
De kattenbakken bevatten nu beiden grit en aarde, het klepje is eraf, en dat lijkt te werken. Ariel is gewoon overal binnen, niet in een specifieke ruimte.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:16

Jier naar de dierenarts geweest, en enkele goede tips gekregen:

peper werkt niet, wordt alleen een zootje. Schoonmaken alleen met geurloze middelen doen, anders wordt het probleem erger

Kattenbak moet zo neutraal mogelijk zijn qua geur, dus NIET schoonmaken met (geur) schoonmaakmiddelen. alleen omspoelen met water en gemiddeld 3 cm kattengrit erin.

Kattenbak moet schoon zijn ( voor sommigen is 1 plasje erin al te vies!)

kattengrit vinden ze niet fijn --> ander grit proberen

De bak heeft een te zware urine geur volgens de kat--> open kattenbak

De bak moet op een rustige plek staan, dus niet naast de wasmachine

bij plassen op een vaste plek--> kattenbak daar neerzetten en elke dag een stukje proberen op te schuiven

best handig, ik ben nu bezig met de geurloze dingen en ga morgen ander grit halen.
helaas heeft poeziekat besloten dat bovenop mijn grote koelkast ( Verward juist ja) plassen ook heel leuk is. dus moet daar weer wat op vinden.
en mijn nieuwe dure bank had ze van de week ook al te grazen, maar toen heeft ze toch even een nare minuut gehad met mij achteraf Clown . dus hoop/verwacht dat ze hier zo van geschrokken is, dat ze die met rust laat.
straf geef je alleen als ze het doet, niet naderhand meer, want dit snapt ze toch niet zei de dierenarts tegen mij.

toch vind ik het steeds moeilijker worden, ze had vandaag ook alweer 2 boodschappentassen ondergeplast en wederom mijn kook trolley naast het gasfornuis.

Het blijft verdomd moeilijk om haar als postief te blijven zien als je continue urine staat te ruimen en van alles probeert.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:49

Schoonmaaktip:

Bio Stalfris (ff Google'en)
Niet goedkoop, maar zeer zuinig in gebruik en neutraal van geur Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 21:55

Koortje fijn dat jou katten dan iig 'droog'zijn Haha!
Mijne ook, die straf heeft dus wel geholpen meneer
heeft niet meer naast de bak gepist nadat ik hem betrapte en zn neus erdoor heb gehaald.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:16

Dat zijn heel wat goede tips Lowara! Ja Ik hoop voor je dat het kan helpen.
Als je je poes betrapt op piesen, straf je haar dan?

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 17:27

De mijne doet het niet meer sinds hij 's nachts gewoon mag rondlopen...wel ff afkloppen natuurlijk!

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 19:27

Jammer dat er vlak na mijn berichtje onenigheid uitbrak ,anders hadden julie mijn tip over de bench kunnen proberen.
Mijn DA raadde het aan en het werkt perfect (na spray's met hormonen en zelfs hormoon injecties)
Zie bladzijde 2 of 3.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 23:16

proudmama schreef:
Ik heb ook een plassende (ex-)kater die vooral zomers reageert op andere katten in de tuin.
Eerst plaste hij stiekum en "vond"je weer eens een plas,opeens plaste hij gewoon vlak voor je neus.
We hebben een hele grote hondenbench gekocht,daar een kattenbak in gezet en een kussentje ervoor om op te liggen.
Als we naar bed aan gaat hij in de bench ,of als we weg gaan en het is slecht weer.
Anders gaat hij zolang in de tuin.
Hij leert snel ,binnen 2 weken was hij weer zindelijk!
(dit was laatste optie na allerlei middeltjes en hormoon injectie)

Opzich een goed idee, zij het niet dat ik al een bench heb voor de hond (deurtje altijd open), en geen ruimte en zin heb in een 2e bench.
Misschien voor anderen een goed idee? Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:41

Koortje schreef:
Dat zijn heel wat goede tips Lowara! Ja Ik hoop voor je dat het kan helpen.
Als je je poes betrapt op piesen, straf je haar dan?

ja, dan straf ik haar. vanochtend was ik aan de afwas, en ik zag al dat je op de kook trolley zat. en zodra je in de plashouding ging zitten ( dan hurkt ze zeg maar) heb ik keihard foei geroepen en d'r een tikje gegeven op d'r kont.
het is een redelijk bang katje, dus dat was al genoeg om d'r een halve hartaanval te bezorgen geloof ik Nagelbijten / Gniffelen

@ proedmamma: op zich een goed idee, maar een bench... hoelang had je die van jou er dan inzitten?
ikzelf werk veel, dus soms zitten mijn katten wel 12 uur alleen. en dan vind ik een bench te klein voor een kat. ze moeten natuurlijk wel lekker kunnen spelen en lopen en rennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 15:57

Hier helpt straffen ook alleen maar.
Heb van alles geprobeert, andere kattenbakvulling, feliway, meerdere bakken elke dag verschonen,
aromatherapie, niets hielp.
Hier is het gewoon ondeugd en uitproberen, en dan is een tik het effectiefst. Of even zijn neus erdoorhalen, tot nu toe is het nog steeds goed gegaan hij heeft sinds de laatste keer niet meer naast de bak gepiest.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 16:47

Voornamelijk in de nacht zat mijn kat in de bench,en overdag als we er niet zijn ging hij de tuin in.
In de tuin had ik ook een soort schuilbench neergezet,voor als het misschien zou gaan regenen.
Hij weet het nu al ,als ik overdag mijn sleutels pak gaat hij alvast naar buiten in het schuihokje liggen. Clown ,duidelijk dat hij het prima vind.
De nachtbench vond hij minder want als ik aanstalten maakte om naar bed te gaan ,kwam hij heel lief vrijen en knorren.
Voor alle duidelijkheid ,mijn kat blijft in mijn eigen tuin,hij gaat er niet uit op stap..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:42

ik heb alleen een balkon, dus helaas zou dat voor mij niet kunnen Verdrietig
morgen eens wat plas opvangen en naar de dierenarts brengen. ze gaan onderzoeken of ze een ontsteking heeft.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-08 16:45

Ik vind nou iedere keer weer kleine bloed-spetjes...
Nu ben ik bang dat hij alweer een blaasontsteking heeft.
Nu moeten we dus weer urine wegbrengen, maar de laatste tijd (ff afkloppen Knipoog ) plast hij op de bak, dus het zal wel moeilijk worden om urine op de vangen...
Nu hebben we wel van die speciale korrels daarvoor die je in de kattebak moet gooien...ben benieuwd of dat lukt, want je kunt moeilijk de hele tijd erbij gaan staan om te wachten totdat hij plast..
Het is het naarste omdat we 2 katten hebben...
Nou ja, ik ben benieuwd!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:58

in ieder geval flink hopen Lachen

Hier weer een flinke terugval. had nieuwe korrels voor in de bak en een soort feliway ( ?? zo heet het geloof ik) voor in het stopcontact.
ze is compleet nagekeken door de dierenarts en gezond verklaard. Ook urine is niets raars uitgekomen. het zit dus in d'r koppie en we vermoeden dominantie problemen.
Feliway geeft een geur af waardoor ze zich veiliger voelt en niet zelf de neiging heeft om die geur ( die zit in de urine) af te geven.
Eerste paar dagen ging het super, maar ze is weer helemaal terug gevallen.
wacht het nog een paar dagen aan, maar vrees dat het exit poes is. Verdrietig