Koe afrossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Blablabla11

Re: Koe afrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:52

hahaha ik loop al vanaf mijn 11 ste tussen de koeien woon op het platteland heb al heel wat kalfjes op de wereld geholpen heb al meerdere koeien geschoren.. heb dit zelfs in mijn opleiding gehad.. Mijn familie waar ik nog geen 1 km van vandaan woont heeft een boerderij met alleen maar koeien... Mijn paarden staan naast koeien ze delen zowat het land samen... Ben helemaal weg van koeien en zit ook vaak in het land tussen de koeien om ze te fotograferen.. Zelfs mijn babykamer is geheel met koeienprint..

dus nee sorry je schat me verkeerd in..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:55

Sonja schreef:
Lindy1982 schreef:
je bent wel met iets onnatuurlijks bezig bij een koe.. je zet hem vast in hokje zij kan niet vluchten.. kan geen natuurlijk gedrag vertonen.. en dan word het geschoren is ook al vreemd en eng.. mensen die aan haar zitten wat al niet veel gebeurd met een koe.. en ja de een heeft een grotere overlevings drang dan een ander..

Heb mijn paard ook geschoren.. Vond dit ook dood eng.. Ze komt uit het wild vandaag en heeft dus de eerste 4 jaar van haar leven geen tot nauwelijks mensen gekend.. Ndat bleek dat ze het eng vond ben ik haar niet gaan afrossen.. terwijl ik ook bijna werd geplet etc.. afrossen word het alleen maar dubbel bang van.. het heeft niets met respect te maken..
Ik heb haar gekalmeerd en bij de dierenarts een lichte verdoving gehaald.. waarna het zonder strijd en rustig verlopen is...
Dit is ook mogelijk bij een koe.. maar ja het kost geld

Het gaat hier om een koe in een ligboxenstal danwel in de wei. Dan staan ze dus niet in een klein hokje maar kunnen gewoon weglopen.

En hoe wil je een koe een roesje gaan geven om d'r vertrouwen te winnen en een band te smeden?

Nagelbijten / Gniffelen Soms vraag ik me wel eens af of alle Bokkers wel van deze planeet komen hoor Nagelbijten / Gniffelen

wil je eerst goed lezen voordat je reageerd.. het ging om een koe die geschoren moest worden.. en kan je vertellen die staan niet los in een weiland..
En ehm vertrouwen winnen heb je mij nooit over gehoord.. er staat ook dat ze niet veel met mensen in contact komen.. maar verdoven heeft niets met een band scheppen te maken en vind ik ook niet noodig
Dus deze bokker komt wel degelijk van deze planeet als je even goed leest voordat je reageerd..

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:57

Heb je niet een bepaalde parfum op waar die koe kwaad van wordt?

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:58

Ik denk dat het woord 'af rossen' hier is te letterlijk genomen word.

Wij hebben zelf ook koeien, mijn vriend dan, en wij hebben ook een koe gehad die zomaar aanviel. Meestal is dat de baas van de kudde. Zij ziet de TS als een indringer en hetgeen wat ie dus doet met aanvallen is dus een kwestie van dr kudde verdedigen.

De TS moet dus echt leren boven de koe te gaan staan. En hoe doen koeien onderling dan? Juist, elkaar eens goed met de horens pakken. Heb je wel eens gezien hoe sommige nieuwe koeien in de kudde toegetakeld worden? Nou, dan zijn wij mensen tegen dieren echt ontzettend soft.

Om respect af te dwingen van een koe zal je hem eens een flinke tik moeten geven inderdaad. Een koe is te dom voor grondwerk en al dat gefluister van julie Huilen van het lachen

Je moet het hele dier niet in elkaar meppen, maar gewoon een flinke pets zal toch voldoende moeten zijn. Succes, en het is niet zielig.. Een klein kind pak je verdorie toch ook bij zijn arm als ze je uitdagen?
Het vergelijk van een productiedier met een gezelschapsdier vind ik al helemaal belachelijk!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:01

Volgens mij zijn een hoop reacties van bokkers (met alle respect) geplaatst zonder dat ze ooit met een koe in aanraking zijn gekomen op die manier. Vriendin van mij is op jonge leeftijd door een speelse koe tegen een buis aangeschuurd en heeft daardoor gescheurde milt en diverse inwendige bloedingen gehad. Je moet gewoon uitkijken met die beesten.

Niet mee knuffelen, want ze worden veel te brutaal. Moet wel zeggen, dat als ik mijn vader aan het werk zie, het een fluitje of een klopje op de kont is, maar geen geschreeuw of slaan in de stal. Brengt alleen maar onrust. En als er eentje echt niet wil, heb je altijd nog wat achter de hand... maar dat maken we zelden mee.

Ik heb ook weleens moeten rennen voor een koe, dus ik snap waar je bang voor bent. Mijn vader kan een koe in een soort houtgreep op de grond leggen. Weet niet of jouw stagebegeleiders je het kunnen leren, maar dan heb je wellicht wat om handen. Ik zou ook niet voor een zweep gaan, daar reageren ze niet op.. zou ook een stroomprikker meenemen. Iig verdedigingsmateriaal. En probeer in de buurt te blijven van de omheining, maar juist niet in de buurt van hekwerk.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:02

Ik ben het er ook zeker mee eens dat de koe aangepakt moet worden die haar in het weiland aanviel het zij een tik met een stok of zweep het zij met een stroomstoot... maar zoals een latere reactiemet een hamer op het hoofd vind ik te ver gaan

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:03

Lindy1982 schreef:
Ik ben het er ook zeker mee eens dat de koe aangepakt moet worden die haar in het weiland aanviel het zij een tik met een stok of zweep het zij met een stroomstoot... maar zoals een latere reactiemet een hamer op het hoofd vind ik te ver gaan

Kijk dat vind ik dus ook Ja
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 29-09-08 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:04

Ik weet niet of de TS sterk genoeg is voor die houtgreep Hermesdeux.. Mijn vriend kan dit ook, maar ik zie mezelf bijv. nog niet 1,2,3 zo'n bakbeest op de grond leggen.. Nagelbijten / Gniffelen

Ik zelf neem altijd een bezemsteel oid mee de kudde in. Zij kennen mij niet goed en kunnen dus ook uit nieuwschierigheid naar me toe komen, en dan kan die nieuwschierigheid ook omslaan in brutaliteit of zelfs tot agressieviteit.
Met een rubberen hamer vind ik dan ook weer een beetje té.. Nagelbijten / Gniffelen

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:08

Ik ben het ermee eens dat ze aangepakt moeten worden in ieder geval de koe die vrij rond liep... dat is het zelfde als een paard je aanvalt.. maar schrik er wel van dat iemand gewoon vol trots verteld dat er met een rubbere hamer op de kop word geslagen om hem rustig te krijgen....

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:08

Misschien diegene zelf eens die hamer op zijn kop slaan, dan word ie misschien zelf ook een beetje rustiger.. Clown

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:09

Koeien kunnen een hoop hebben, zijn veel geharder dan de paarden die wij nu kennen... Maar zijn vergelijkbaar met paarden uit een kudde. Geven elkaar ook regelmatig doodsklappen.. en ik zie mezelf liever een goede klap geven dan dat ik er zelf een ontvang. Zeker van een koe. En daarbij komt dat een koe gemener slaat dan een paard, omdat ze opzij kunnen slaan. Maar een rubberen hamer op het hoofd, houd ik persoonlijk ook niet van hoor...

Ik weet ook niet of TS sterk genoeg daarvoor is, maar het is vaak een handigheidje wat je onder de knie moet krijgen. Ik begreep dat je er niet altijd sterk voor hoeft te zijn...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:12

ik haalde vroeger altijd met mijn hengste shet de koeien uit het land vond mijn hengst altijd helemaal geweldig Haha! maar had wel een zweep bij me niet voor mijn hengst maar voor eventueel de koetjes...
maar ik werd iets vel toen er heel gewoontjes over die hamer werd gepraat... ik pakte ook nog wel eens zo een blauw schrikdraad stokje... dar hadden ze ook wel respect voor

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:15

Wat klinkt dat vriendelijk een koe afrossen. Volgens mij kan je het beter bestraffen noemen Scheve mond

En ik heb niet het gehele topic doorgelezen, alleen de eerste pagina, en mijn mond viel open!!
Reactie's over gewoon dat dier te meppen en te doen!

Mijn reactie is, die koe heeft blijkbaar een hekel aan jou, blijf er lekker bij uit de buurt, en zorg dat de anderen bij haar zijn.

Je gaat toch geen koe afrossen kom op zeg! Jij rost toch ook geen mensen af die jij mag of wel dan?
Zo'n ding valt je niks voor niks zomaar aan! Dus zoek het probleem bij jou eigen, en dan pas bij het dier!

fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:33

Denk dat het er helemaal van af hangt hoe het gaat op het veebedrijf nu. Jij loopt daar stage en de koeien zijn gewend aan de manier van omgaan zoals de eigenaren het zelf doen. Oftewel, gaan zij al wat 'lomper' met hun beesten in het algemeen om, dan zal je om de koe van je af te houden nog iets verder moeten gaan. En als dat een flinke mep inhoudt, dat moet dan maar. Ik zou het alleen wel doen op het moment dat het nodig is, vanuit het niets afrossen (wat een rotwoord) heeft totaal geen zin.
Of het diervriendelijk is of niet om de koe een knal te verkopen kan je nog over discussiëren, het gaat nu erom dat jij je stage heelhuids voltooid Haha! . Of je moet je stage afbreken... Trouwens als de koe hetzelfde gedrag vertoont naar een soortgenoot krijg die toch ook een behoorlijke klap terug, die wij als mens misschien niet zouden overleven.
Een band opbouwen met een koe is vrij lastig in een groot bedrijf, voornamelijk ook omdat de eigenaren zelf toch nog het meest met de beesten omgaan. Je hebt gewoonweg haast niet de mogelijkheid om anders met de koeien om te gaan, OMDAT ze nog steeds gewend zijn aan de behandeling van het bedrijf zelf.
Dus ik zou zeggen, succes met de koe Clown , niks van je angst proberen te laten merken, gaat de koe te ver, ja dan sorry voor de koe, maar dan kan hij een klap terug verwachten.

Over wat FZ_Lin zegt, je kan het probleem wel bij jezelf gaan zoeken, maar (of je moet inderdaad iets van een rotparfum voor dat beest hebben) dat is waarschijnlijk nutteloos. Het enige waar ik nu op kan komen is NIET je angst laten merken. Verder heb je zoals ik al zei, rekening te houden met de omgangsvormen binnen het bedrijf met de dieren.

(dit is trouwens ook in het algemeen bedoeld).

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:39

FZ_Lin schreef:
Wat klinkt dat vriendelijk een koe afrossen. Volgens mij kan je het beter bestraffen noemen Scheve mond

En ik heb niet het gehele topic doorgelezen, alleen de eerste pagina, en mijn mond viel open!!
Reactie's over gewoon dat dier te meppen en te doen!

Mijn reactie is, die koe heeft blijkbaar een hekel aan jou, blijf er lekker bij uit de buurt, en zorg dat de anderen bij haar zijn.

Je gaat toch geen koe afrossen kom op zeg! Jij rost toch ook geen mensen af die jij mag of wel dan?
Zo'n ding valt je niks voor niks zomaar aan! Dus zoek het probleem bij jou eigen, en dan pas bij het dier!

Ha ha in de zakelijke kant van de dierenwereld wordt wel vaker wat geroepen hoor maar gemeent is een ander verhaal. Zeker onder boeren die roepen wel vaker wat maar ondertussen geven ze wel om hun dieren. Ik durf te wedden dat er onder het afrossen bedoelt wordt dat de koe eens flink op z'n plek gezet wordt door TS zodat hij TS niet meer aan zal vallen, want ze willen natuurlijk ook niet dat TS (ver)ongelukt door een koe van hun. Tja dat zal wel gepaard gaan met een goede rake klap maar so bee it. Want doordat ze steeds weg rent zal de koe het blijven doen.

En lekker simpel gezegt bij het dier uit de buurt blijven. Zo simpel gaat dat niet hoor. Koeien lopen in een kudde en als je er met 1 te maken hebt, heb je met ze allemaal te maken. Je hebt te maken met een bedrijf en niet met een HTK koetje.

FZ_Lin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:46

Ja dat is trouwens wel zo ja. Iedereen heeft zijn/haar eigen woordje ergens voor!

Maar TS heeft probleem met 1 koe uit de kudde, ja ik weet heel niet hoe het eraan toegaat, dus misschien komt het dat ik daarom zo simpel erover denk! Clown

LiNdA1986

Re: [LZP]Koe afrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:50

gillian schreef:
Ik kijk hier echt van op...
Mijn antwoord was eigenlijk een beetje als grapje, maar wat ik hier allemaal lees...ongeloofelijk...
Als je zoiets bij een paard zou doen zou je heel bokt over je heen krijgen en nu omdat het een koe is mag je dat beest helemaal de pleures slaan Verward

Probeer gewoon die koe zoveel mogelijk te mijden of vriendjes maken dmv voeren ofzo. Snap dat dat misschien niet makkelijk is, maar je kunt het toch proberen?!!

Ik weet ook niet wat ik nu allemaal lees Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:51

een koe mijden die op jou af komt gerend.. hoe doe je dat Rolleyes
Voeren.. vriendjes maken... pff voel me alsof ik in de penny ben beland!
Een kudde koeien leeft net als paarden in een kuddeverband met dominante en minder dominantere koeien..
Zij is dominant over jou en daarom valt ze jou aan. Er is maar 1 oplossing, dominanter over haar zijn. Zij valt jou ook aan, ik zou toch echt wle mezelf heel groot maken en m es een goeie mep geven... Zij valt jou ook aan, dus zielig? nee..
Als je tussen een kudde hengsten staat ga je ook niet hard wegrennen toch? Kijk hoe die mekaar de hersens inslaan..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:35

Thats_Me schreef:
Eigenlijk zouden die voor de gein zelf eens naar de kudde toe moeten en eens laten zien hoe ze met zo'n aggressieve koe om gaan. Ik durf te wedden dat iedereen dan heel hard gaat roepen om een stok of zo'n stroomding.

voor de mensen die willen Tong uitsteken er staat bij ons wel een stier die je meteen pakt als je het land in gaat Koe Huilen van het lachen
maarja ff alle gekheid op een stokje , met en hamer slaan vind ik ook echt te ver gaan ...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:20

Een koe afrossen, vind ik heel wat anders, dan wanneer het dier op je af komt gerend dat je hem dan een flinke tik geeft.
Als iemand op mij af zou komen rennen, zou ik die gene ook van me af houden op welke manier dan ook. Maar dat vind ik héél wat anders dan met een stok af rossen.

En nee, voor wie het danook gevraagd heeft, ik ben geen stads kindje, ik woon wel in de stad. Maar dat betekend niet dat ik geen uren op de boerderij rondhang. Ja beste lieve mensen, ook met koeien.

Mi_Amore

Re: [LZP]Koe afrossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:46

XxSultanxX schreef:
chipieke schreef:
Goh, bestaat er echt geen vriendelijkere manier? Bloos

en jij bent zkkr nog nooit door een koe aangevallen ?

euhm, nee Knipoog Heb al veel tussen de koeien gelopen, maar nog nooit een 'slechte' meegemaakt.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:50

Het lijkt mij dat zij er verstand van hebben, ik had ook zo'n probleem..
Een ram beukte mij [ & de buren ] de hele tijd, mijn buurman was het zat om niet door zijn wei
te kunnen en heeft dat beest een paar meppen verkocht Knipoog
Toen was die zoet, volgens mij moet je gewoon laten zien wie de baas is ?

NoaSky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 23:23

sommige reactie's ROFL

Sorry maar moet soms wel wat lachen! Maar dit is discussie nummer zoveel over VEE.

Dus ja VEE en nee geen HUISdieren. Zal nu wel weer half bokt over me heen krijgen, maar met die
dieren verdien je nou eenmaal je geld. En als er dan eentje bij is die je aanvalt, dan zul je toch even
wat harder op moeten treden als je normaal tegen je eigen dieren zou doen. En nee, dan bedoel ik niet met een
hamer, maar wel iets wat indruk maakt waardoor je laat zien dat je de baas bent.

Je kunt zoiets gewoon niet op zijn beloop laten, in verband met je eigen veiligheid!

Zo heb ik ook weleens een beer (mannetjes varken voor de niet boeren onder ons) met een mestschuif 'bewerkt'. En ja, dit is niet lief van mij, dat weet ik! Maar geval was dat hij was ontsnapt en bedacht dat het wel leuk was om mij in de gang tegen
de muur aan te 'gooien' en daarna aan te vallen, door middel van mij proberen te bijten.
Ik had hem daar niet verwacht en het enigste wat in mijn buurt stond was die schuif. Ja spijtig voor die beer, maar die heeft
toch wat rake klappen op zijn snuit gehad tot hij weg ging. Ik ga me daar niet aan laten vallen, was gewoon
een situatie van: Hij of Ik. En nogmaals sorry voor mijn 'dierenmishandeling' ; maar dan kies ik toch voor mezelf!!

Dit is natuurlijk zeker geen normale gang van zaken, dan zouden wij niet eens met die dieren kunnen werken. Maar soms
moet je even tonen wie de baas is en dat kan nou niet altijd op de: Kom maar, ik heb een snoepje manier...

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:47

FZ_Lin schreef:

Niet helemaal handig als je stage loopt op het bedrijf waar je dagelijks wel bij het beest moet komen... Of als je later zelf een bedrijf hebt, hoe ga je dat dan doen? Het gaat niet over een gezelschapsbeestje, het gaat over vee, vee waar een boer zijn geld mee moet verdienen.

Citaat:

Als er mensen zijn die mij aanvallen met een mogelijk gevolg dat ik daarna niet meer leef: jawel, dan sla ik die mensen met alles wat in mijn bereik ligt. Je krijgt niet zomaar 'een stootje' van een koe, zo een beest is een moordwapen als het echt wil... Eventjes denken aan je eigen leven is dan toch wel belangrijk.

Leuk om te weten ook, een boer die ik ken heeft een paar jaar geleden twee weken in het ziekenhuis mogen verblijven door zo'n aanval. Hij heeft daarbij nog héél veel geluk gehad dat hij het uberhaupt overleeft heeft. Zijn milt was geraakt, zijn long was doorboord en zijn hart was op een paar mm net niet geraakt. Zo zie je maar wat voor een inpakt zo een beest kan hebben. Dan geloof ik toch ook dat je het beest beter een paar keer deftig laat weten dat er niet met je te sollen valt...

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:52

koeien kunnen heel gevaarlijk zijn als ze aanvallen dus ik zou maar luisteren naar je begeleiders, het zijn hun dieren en zij weten hoe je er mee om moet gaan.