Dringende vragen over vissen! Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Re: Dringende vragen over vissen! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:15

watdanhe schreef:
MariekeVol schreef:

Alsjeblieft zeg!
Je mag een bak in 1x verschonen? Niet doen.
Je kunt guppy's bij sluierstaarten zetten? Ja het kan wel.. Of ze het volhouden is een tweede.

Misschien een idee om je eerst ècht in vissen te verdiepen voordat je gaat proberen andere mensen raad te geven? Lachen

Ik weet niet wat jij denkt hoor, maar al mijn guppen zijn +- 2 jaar of zelfs ouder! Bejaard dus Tong uitsteken Ze zien er harstikke goed uit, bij mij leven ze nog langer als in de dierenwinkel (logies, daar zitten ze met ze 50e in een bakje) Verschoon ze altijd in 1x, heb een vaste temperatuur, 20graden, en ik durf te wedden dat ze volgend jaar ook nog leven!

Guppen halen in gezonde omstandigheden veel hogere leeftijden dan drie jaar. En als ze in die omstandigheden volgend jaar nog leven zijn het wonderguppen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:16

Slotty schreef:
je kan even kijken op internet. Het vermogen dat je nodig hebt hangt af van de hoeveelheid water in je bak. Dat moet je even uitrekenen om te zien wat je nodig hebt.
ik zal zo even zoeken voor je op internet, ik ben nu bezig met mijn aquarium verschonen (haha, toepasselijk) en dr moet weer water bij.

Haha,

Ik ga die verwarming kopen. En zand op de bodem? waar haal ik dat vandaan? goed zand dat op de bodem blijft liggen en dat het water helder blijft?

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:18

watdanhe schreef:
MariekeVol schreef:

Alsjeblieft zeg!
Je kunt guppy's bij sluierstaarten zetten? Ja het kan wel.. Of ze het volhouden is een tweede.

Misschien een idee om je eerst ècht in vissen te verdiepen voordat je gaat proberen andere mensen raad te geven? Lachen

Ik weet niet wat jij denkt hoor, maar al mijn guppen zijn +- 2 jaar of zelfs ouder! Bejaard dus Tong uitsteken Ze zien er harstikke goed uit, bij mij leven ze nog langer als in de dierenwinkel (logies, daar zitten ze met ze 50e in een bakje) Verschoon ze altijd in 1x, heb een vaste temperatuur, 20graden, en ik durf te wedden dat ze volgend jaar ook nog leven!

Guppy's kunnen nog veel ouder worden, maar het is waar dat ze meestal een jaar of 2/3 worden. Maar zoals ik al zei, dat ze niet dood gaan betekent niet dat ze het goed hebben. Geef nou niet van dit soort advies, het slaat gewoon nergens op. Het is nou eenmaal veel beter om je water niet in 1x te verschonen en om geen sluierstaarten bij guppy's te zetten.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:20

Iney schreef:
Slotty schreef:
je kan even kijken op internet. Het vermogen dat je nodig hebt hangt af van de hoeveelheid water in je bak. Dat moet je even uitrekenen om te zien wat je nodig hebt.
ik zal zo even zoeken voor je op internet, ik ben nu bezig met mijn aquarium verschonen (haha, toepasselijk) en dr moet weer water bij.

Haha,

Ik ga die verwarming kopen. En zand op de bodem? waar haal ik dat vandaan? goed zand dat op de bodem blijft liggen en dat het water helder blijft?

Je kunt het kopen in een vissenwinkel. Heel belangrijk is dat je het zand meerdere keren goed uitspoelt voordat je het in de bak doet, anders wordt het water erg troebel.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:21

Mijn oom werkt bij zo'n zandgroothandel iets, en die heeft een keer wat voor me meegenomen.
Rivierzand, zitten nog wat schelpjes in --> kalk --> goed voor guppen.
Zijn natuurlijk wel maar kleine hoeveelheden kalk, mja alle kleine beetjes helpen he haha Haha!

Het water zal wel even troebel worden (heb je trouwens ook met normale steentjes), maar als je het zand van te voren goed uitspoelt is het na 1 of 2 dagen ook weer weg. Lachen

Maar als je in de dierenwinkel leuke steentjes ziet kun je daar natuurlijk ook voor gaan, dat is wel leuk aan het inrichten van een aquarium... je kunt er zo veel kanten mee op Lachen

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:21

iney, nee geen zand maar fijn grind. Dat hebben ze in de dierenwinkels wel Knipoog Neem wel een donkere kleur (bruin, zwart. Mag wel gemengd) dit is veel natuurlijker voor de vissen.

Ik zal, als mijn aquarium schoon is een foto maken voor je.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:34

Okee,

Ik ga zo de verwarming voor mijn vissen halen nadat de 2 sluierstaarten zijn opgehaald. Dan is ook me geld op dus ik moet even creatief zijn. Ik heb wel steentjes maar niet genoeg op heel de bodem mee te bedeken. Als iets op de bodem echt belangrijk is zou ik er ook nog knikers in kunnen doen! daar heb ik er namelijk heel veel van Tong uitsteken

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:39

iney, tja voor Tijdelijk kan dat misschien wel eventjes. Al is een zakje grind echt niet zo duur hoor.
neem dan wel donkere, en geen doorzichtige (donkere, ondoorzichtige Knipoog )
weet je al wat voor verwarming je moet hebben?

zoek dan dan even uit op internet.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 12:51

Deze verwarming ga ik kopen.

Hallo Inez,
heb nog een splinternieuwe liggen die is echter 100 watt.
kun je zo komen halen, kost 10,00 euro.
mail maar als je hier mee akoord gaat
vr.gr. dirk

dat is een tetra tec HT75

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 12:59

Iets op de bodem is nu niet pérsee van levensbelang. En met knikkers en grof grind gaat er veel vuil tussen zitten. Dus voor een nieuwe bodem of heel fijn grind nemen, of zand. Neem dan niet te fijn zand, dan heb je kans dat het "dichtslibt". Metselzand (kan je bij bijv een bouwmarkt kopen) is net wat grover zand dus heel goed bruikbaar (wordt ook in heel veel aquaria gebruikt). Wel eerst heel goed spoelen.
Voor je plantjes zou je er ook meteen een voedingsbodem in kunnen leggen.
Het belangrijkste is echter, filter/pomp, verwarming, plantjes en verlichting (anders groeien je planten niet). Trouwens nog een tip voor verlichting: zet er een tijd schakelaar op. Zo gaat je licht automatisch aan en uit. Stel het dan zo in dat je rond de 11-12 uur licht per dag hebt.

Maar ik denk dat het met jou instelling helemaal in orde komt hoor, even mijn complimenten dat je goed je best doet het beste voor je vissen te bereiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:00

je kan er ook een voedingsbodem onderin doen, en dan fijn grind er bovenop, dat hebben wij ook.
er zit hier nu al een jaar of 3 een bloedvlektetra in, en de rest doet het ook heel goed Ja

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:01

http://uk.tetra.de/tetra/go/96972ED27E9 ... geLanguage
dit is de link naar het tropisch aquarium deel van de tetra-website.
ja, klinkt goed hoor die verwarming. Heb je dan ook een pomp?
100 watt is erg veel trouwens, ik hem 75 watt en die kan nog veel meer aan. (mijn bak is ong 65 x 40 x 40 schat ik) maarja, 10 euro is niet veel.

vergeet de pomp niet Knipoog neem dan een 2-in-een want ze hebben ook zuurstof nodig.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:17

Pomp? Wat doet een pomp?

Hoe het er zo uitgaat zien, een 40 bij 34 bak met 2 guppy's. Kom een verwarming in en 1 plant. Heb ik dan wel een pomp nodig? En verlichting is dat ook heel belangrijk?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:21

Iney schreef:
Pomp? Wat doet een pomp?

Hoe het er zo uitgaat zien, een 40 bij 34 bak met 2 guppy's. Kom een verwarming in en 1 plant. Heb ik dan wel een pomp nodig? En verlichting is dat ook heel belangrijk?

Ja, een pomp is nodig.

Uit een vis komt ammoniak (uitwerpselen), dit is erg giftig en moet dus omgezet worden. De bacterieen in het filter/pomp zetten de ammoniak om in nitriet. Dit nitriet is echter ook nog erg giftig, daarom moet dit ook omgezet worden. Hiervoor zijn nog meer bacterieen in het filter, die zetten nitriet om in nitraat.
Nitraat is minder giftig, en is een voedingsstof voor de planten. Dus de planten halen het laatste nitriet weer uit het water.

Het is alleen bijna niet mogelijk om een aquarium totaal stabiel te krijgen, daarom is af en toe water verversen belangrijk.

Verder is een pomp nodig om het wateroppervlak in beweging te houden, doordat het wateroppervlak beweegt wordt er zuurstof opgenomen en dat is nodig voor de vissen, maar ook de bacterieen hebben voor de omzetting veel zuurstof nodig.
(2NH3+5O2=2NO2+6H2O , 2NO2+O2= 2NO3
Uit mn hoofd.. Nagelbijten / Gniffelen Ben niet zo goed in scheikunde Bloos
Doet dr verder ook niet toe, 't is iig nodig)
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 21-09-08 13:29, in het totaal 4 keer bewerkt

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:23

watdanhe schreef:
MariekeVol schreef:

Alsjeblieft zeg!

Guppen halen in gezonde omstandigheden veel hogere leeftijden dan drie jaar. En als ze in die omstandigheden volgend jaar nog leven zijn het wonderguppen.[/quote]

De dierenwinkel zei dat ze maar 2 jaar konden worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:26

je hebt een man en vrouw toch? dan zou ik er nog 2 vrouwtjes bij zetten, anders heeft het vrouwtje veel stress doordat het mannetje zo achter haar aan zit..

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:29

Ik ga zwz nog wat gups erbij nemen.
Maar ik denk nog over een pomp en zoon ander ding.

Heel veel guppy's leven toch ook zonder zo'n pomp en ander ding
Ik snap nog niet zo goed waar het nou goed voor is . ik zal eens even googlen.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 13:30

dees_daan schreef:
je hebt een man en vrouw toch? dan zou ik er nog 2 vrouwtjes bij zetten, anders heeft het vrouwtje veel stress doordat het mannetje zo achter haar aan zit..

Ik ga er nog wat bij nemen maar ik heb het mannetje nog nooit achter het vrouwtje zien aanzitten en ik kijk er toch minstens 1 keer in de 3 min naar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:33

je moet het zelf weten, maar ik zou er wel meer vrouwtjes bij zetten, ik had zelf toen ik de guppen nog had alleen mannetjes, omdat ik die een stuk mooier vind dan vrouwtjes, had veel verschillende kleurtjes Ja erg mooi om te zien Haha!

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:56

Jeetje, nu ik dit lees voel ik mij een vreselijke vissenmishandelaar! Zouden jullie mij ook wat advies kunnen geven?

Wij hebben 1 goudvis in een open bak van ongeveer 35 liter. Er zit wel een pompje en een plantje in, maar verder niks! De steentjes hebben we eruit gehaald, omdat we die niet goed schoonkregen.
Ik kan dus het beste fijn grind op de bodem doen en daar plantjes in, zonder loodje? En een 2-in-1 pomp voor het filteren en zuurtstof? Hoe vaak zou ik dat filter moeten vervangen? En hoe maak je die bodem schoon? Ik kan me voorstellen dat daar veel rotzooi in blijft zitten. En moet deze vis ook niet een vriendje hebben?
Sorry voor al deze vragen en sorry dat ik je topic een beetje overneem Iney, maar ook ik wil het beste voor mijn vis!

(Mijn vriend heeft 'Vis' voor zijn verjaardag gekregen. Wij hebben 'm dus niet gekocht zonder voorbereiding, maar we zaten er ineens mee.)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:06

Yoshimi schreef:
Jeetje, nu ik dit lees voel ik mij een vreselijke vissenmishandelaar! Zouden jullie mij ook wat advies kunnen geven?

Wij hebben 1 goudvis in een open bak van ongeveer 35 liter. Er zit wel een pompje en een plantje in, maar verder niks! De steentjes hebben we eruit gehaald, omdat we die niet goed schoonkregen.
Ik kan dus het beste fijn grind op de bodem doen en daar plantjes in, zonder loodje? En een 2-in-1 pomp voor het filteren en zuurtstof? Hoe vaak zou ik dat filter moeten vervangen? En hoe maak je die bodem schoon? Ik kan me voorstellen dat daar veel rotzooi in blijft zitten. En moet deze vis ook niet een vriendje hebben?
Sorry voor al deze vragen en sorry dat ik je topic een beetje overneem Iney, maar ook ik wil het beste voor mijn vis!

(Mijn vriend heeft 'Vis' voor zijn verjaardag gekregen. Wij hebben 'm dus niet gekocht zonder voorbereiding, maar we zaten er ineens mee.)

Haha,

Mischien is het slim om dit topic van af het begin te lezen! Dan steek je er veel van op.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:07

De sluierstaarten kunnen elk moment worden opgehaald! Mijn guppy's zijn verdacht rustig Verdrietig

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:11

okee, fijn dat die opgehaald worden iney!

hoe 'verdacht' rustig? liggen ze op de bodem? hangen ze aan het oppervlak? vinnen plat op de buik/rug?

Yoshimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:13

Iney schreef:
Yoshimi schreef:

Haha,

Mischien is het slim om dit topic van af het begin te lezen! Dan steek je er veel van op.

Ja, ik heb alles al gelezen, maar ik wilde even checken of ik het zo goed had begrepen Knipoog

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 14:14

Ilsiie schreef:
okee, fijn dat die opgehaald worden iney!

hoe 'verdacht' rustig? liggen ze op de bodem? hangen ze aan het oppervlak? vinnen plat op de buik/rug?

Ze zijn net opgehaald!

Ze liggen op de bodem en bewegen hun vinnen wel.
Over 5 min fiets ik weg op de thermostaat op te halen.
Daarna ga ik mijn bak inrichten.

Hoe kan ik het beste die overgang maken van koud water naar warm?