Katten afschieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Katten afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:27

Ik las op de website van het Ministerie van LNV dat verwilderde katten voortaan in alle provincies worden afgeschoten om de fauna te beschermen.

Tot zover kan ik het nog redelijk volgen omdat sterilisatie/castratie nog niet helpt om schade te voorkomen in de natuur wat door katten wordt veroorzaakt.

Maar nou las ik dat er verder geen toezicht wordt gehouden op het effect van het afschieten van de katten. De katten worden ook niet gecontroleerd op de aanwezigheid van een chip en de eventuele eigenaar zal ook niet op de hoogte worden gesteld Verward Hoe weten mensen dat het uberhaupt om een verwilderde kat gaat en niet toevallig een voorbij wandelende kat?

Ik heb de antwoorden van minister Verburg gelezen en ik viel om eerlijk te zijn van de ene verbazing in de andere. We hebben het nog steeds over dieren en niet over dingen.

Hier kun je het kamerstuk met de vragen en antwoorden lezen.

Wat vinden jullie hier van? Verward Het zou je kat maar zijn.

pinuts

Re: Katten afschieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:28

raar.. tis geen wild? konijnen worden zo nu en dan ook met plagen afgeschoten, en ja daar kan ook welleens een huiskonijn tussen zitten.. maar das toch heel wat anders dan een kat.. Ik vind het maar vreemd. Ga ze dan vangen, baasjes zoeken, ter adoptie plaatsen, en dan kan het alsnog dat afmaken.. beetje vreemd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 21:30

De katten worden als verwilderd bestempeld dus vallen ze onder wild, maar geen diersoort die hier in het wild voor komt. Daar gaan ze dus ook geen moeite voor doen.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:30

mijn kat is vorig jaar afgeschoten.. met hagel.. de arme kat is nog helemaal naar huis komen lopen en heeft nog 2 maanden gevochten voor zijn leven, dit heeft jammer genoeg allemaal niet gebaat.. we hebben hem in laten slapen..

ik vind het niet kunnen dat ze verwilderde katten af willen schieten. misschien kunnen ze beter castraties en sterlisaties goedkoper maken in een bepaalde periode ofzo..

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:31

Vind afschieten ook een erg nare oplossing!
Dus alle katten die buiten lopen mogen worden afgeschoten?
Als ze een bandje om hebben die je dat niet vanaf 100 meter...
Lekker dan...

ik snap dat er teveel katten zijn maar afschieten Verdrietig

Twee van onze katten zijn ook doodgeschoten door jagers, echt afschuwelijk!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:40

Misschien eindelijk een goed idee voor mensen om kat binnen te houden ?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:46

Ik ben het tot zekere hoogte wel met je eens babsiej, maar er zijn toch wel een hoop katten die het huis slopen als je ze binnen houdt, dus dat is wel lastig.
Ik hoop toch niet dat ze het gaan doorzetten, een chip zie je niet vanaf de buitenkant, dus dat zou wel heel erg cru zijn, als het gewoon katten zijn met een baas en een chip, die allemaal afgeschoten worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:51

Babsiej schreef:
Misschien eindelijk een goed idee voor mensen om kat binnen te houden ?

Verward
Dat is echt hetzelfde als je paard 24/7, het hele jaar lang in stal te laten staan...
Katten horne buiten te leven, onz katten zouden het echt niet volhouden om altijd binnen te zijn, die zouden gewoon zo gek worden dat ze eraan dood gaan.....

Wat een belachelijk idee!
Aan wat voor fauna richten ze dan schade aan, en hebben ze al wel eens aan de overlast van muizen en ratten gedacht als ze die katten gaan afschieten Verward

Trouwens die vallen zijn dan nog tot daar aan toe, als ze dan maar wel op chip controleren, op hanteerbaarheid etc, door dierenmensen ipv. rare mensen die net doen of het dingen zijn, en dan eerste de katten ook op bijv. een site plaatsen zodat evt. een eigenaar zich kan melden...
Laatst bijgewerkt door Air op 16-09-08 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:52

Nog 1 antwoord ga die discussie niet voeren in dit topic.. Mijn katten komen ook buiten in de tuin .. Die is afgezet ..
Kan iedereen dus doen..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:54

Niet iedereen is tot de mogelijkheid om zijn tuin helemaal katdicht te maken(of dat te willen), en naar mijn mening zou dat ook niet nodig hoeven te zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:57

Uhm, ik heb geen tuin Clown Maar ze komen wel buiten mijn katten. Ik zou ze ook geen leven binnen gunnen. Wat een opmerking Babsiej Verward

Waarom zijn de katten nou weer de dupe van mensen die niet nadenken over een nestje. Als ze nou ns de ménsen gaan aanpakken, of geld stoppen in gratis steralisatie/castratie ofzo. Maar nee, gelijk de boel weer afschieten. Lekkere dood ook, als ze niet in 1x door de kop schieten.

Ik vind het prima dat ze wat doen aan het overschot van katten, maar ze kunnen vast wel een diervriendelijkere manier vinden.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 21:57

Wat te denken van de katten die de stallen muis- en ratvrij houden? Vingers aflikken
Alle boerenerven dan maar katdicht afzetten? Vork

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:04

Mijn vader heeft jaren in het bos hier in de buurt gewerkt. Elk jaar in de zomer was het weer zover. Tientallen honden/katten/konijnen werden gedumpt.
Ook daar werden/ worden verwilderde katten afgeschoten. De boswachter met jachtvergunning wordt ingeschakeld, ze proberen het dier een tijd in de gaten te houden. Als het echt om een verwilderde gaat dan was het pang. Of ze daarna gecontroleerd op chip werden weet ik niet.

Hier aan huis hebben we er ook een gehad. Het beest zou je gewoon aangevallen hebben als hij de kans had. Hij ging zelfs gewoon voor het raam staan om onze katten uit te dagen. Als wij dan naar buiten gingen voor hem weg te jagen, rende hij nog niet eens weg maar stond hij klaar om aan te vallen. Die was echt voor niets om niemand bang. Om eerlijk te zijn hebben ze hem gevangen en heeft hij ook een schot gekregen.
Als die kat was rond blijven lopen was het een groot gevaar geweest.

Aan de ene kant ben ik het ermee eens. Zie hierboven maar ze moeten niet lukraak gaan schieten op elke kat die voorbij komt.
Als het een beetje goede jager is ziet hij echt wel het verschil tussen een verwilderde of een huiskat.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:44

Weet je wel hoeveel schade een kat aanricht in het wild?
Hier op het eiland lopen er velen in de duinen. Die worden meegenomen door toeristen en ontsnappen dan vervolgens.
Alles, maar dan ook alles wordt letterlijk uitgemoord en geloof mij een verwilderde kat wil je niet tegenkomen! Die zijn echt niet grappig hoor!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:57

Maar kunnen ze dat niet op een wat diervriendelijkere manier oplossen? Ik bedoel, als ze met hagel schieten is het beestje niet gelijk dood. Evenals misschieten/half raak schieten. Kunnen ze geen vallen plaatsen en de dieren vervolgens in laten slapen?

Bovendien blijft het de schuld van de mens en moeten ze het probleem bij de kern aanpakken, ze pakken nu alleen het staartje van het probleem. Los je geen r**t mee op, alleen dat er tijdelijk wat minder verwilderde katten lopen, op lange termijn help je er niks mee. Verward

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:11

Ik kan me heel goed voorstellen dat ze het gaan doen. En nee ik ben inderdaad geen kattenliefhebber. Als je ziet wat er hier aan halfwild spul rondloopt in de woonwijk. Die worden wel gevoerd door mensen in de tuin maar voor de rest gebeurt er niks mee. geen idee of ze een baas hebben of niet.

In je eigen tuin en huis ben je niet veilig omdat ze gewoon domweg aanvallen, loop je met de hond langs heeft hij vrij regelmatig een kat in zijn gezicht hangen die hem aanvliegt. Kippen en konijnen zijn niet veilig in je eigen goed afgezette tuin omdat ze altijd wel weer een manier vinden om de tuin in te komen. Een van onze honden is al 2 keer in onze eigen tuin gewond geraakt door zo'n kat.

Je moet je eigen dieren heel erg vaak ontvlooien omdat het wandelende vlooienbalen zijn. Sommigen zien er nogal armetierig uit. Dan kun je denk ik beter een val zetten en ze daarna doden. Scheelt een hoop overlast.

En katten kun je wel op je eigen terrein houden. Desnoods met een ren of aan een tuigje. Onze buren in ons oude huis hadden er 5 maar die kwamen de tuin niet uit. je moet alleen als baas dan even moeite doen ervoor.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:12

aan de ene kant best goed want het breid zich natuurlijk uit..
maar aan de andere kant idd wat als jou kat toevallig daar loopt..
dan heb je geen kat meer dus beetje raar allemaal hoe dat gaat..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:15

_Nelleke_ schreef:
Bovendien blijft het de schuld van de mens en moeten ze het probleem bij de kern aanpakken, ze pakken nu alleen het staartje van het probleem. Los je geen r**t mee op, alleen dat er tijdelijk wat minder verwilderde katten lopen, op lange termijn help je er niks mee. Verward

Vergat ik nog op te antwoorden. Als je weet dat je kat het risico loopt afgeschoten te worden ga je misschien als baas nadenken hoe je dat kan voorkomen. En wil je niets doen loop je inderdaad risico je huisdier te verliezen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:16

Een kat valt gewoon dood op een schot hoor.
Verder snap ik niet dat mensen vangen in vallen en dan euthenaseren diervriendelijk vinden in het geval van een wilde kat. Dat dier heeft zoveel stress dat een schot veel diervriendelijker is...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:23

karuna schreef:
_Nelleke_ schreef:

Vergat ik nog op te antwoorden. Als je weet dat je kat het risico loopt afgeschoten te worden ga je misschien als baas nadenken hoe je dat kan voorkomen. En wil je niets doen loop je inderdaad risico je huisdier te verliezen.

Met andere woorden; als je als baas je kat niet dood wil hebben zul je of moeten verhuizen naar een grote stad of de katten binnen moeten houden?? Clown
Vind ik wel erg extreem eigenlijk.
Een bandje kan dan misschien een klein beetje helpen, maar wat als je kat dat probeert eraf te halen, achterblijft haken aan een tak ofzo en de bandje schiet los....

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:25

JAgers kennen wild wat in hun jachtveld loopt. Je zou verbaasd staan als je wist hoe precies een jage op de hoogte is. Een jager weet dus ook wat er aan katten loopt, ziet aan het geedrag of heteen wilde of een huiskat is, en zal op basis daarvan schieten.
De kans is dus relatief klein dat Mieppie-van-de-buren geschoten wordt.
@ Marr, niet alleen muizen en ratten, ook jonge vogels, konijnen, hazen etc. Ze richten echt veel meer schade aan als je denkt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:31

Billy schreef:
JAgers kennen wild wat in hun jachtveld loopt. Je zou verbaasd staan als je wist hoe precies een jage op de hoogte is. Een jager weet dus ook wat er aan katten loopt, ziet aan het geedrag of heteen wilde of een huiskat is, en zal op basis daarvan schieten.
De kans is dus relatief klein dat Mieppie-van-de-buren geschoten wordt.
@ Marr, niet alleen muizen en ratten, ook jonge vogels, konijnen, hazen etc. Ze richten echt veel meer schade aan als je denkt.

Daar ben ik het deels mee eens. Maar een persoon die niet is opgeleid tot jager weet dat niet.
Uit de interview bleek dat het niet duidelijk was wie die taak op zich zou nemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:40

_Nelleke_ schreef:
Maar kunnen ze dat niet op een wat diervriendelijkere manier oplossen? Ik bedoel, als ze met hagel schieten is het beestje niet gelijk dood. Evenals misschieten/half raak schieten. Kunnen ze geen vallen plaatsen en de dieren vervolgens in laten slapen?

Dat zal weer te veel geld kosten . Slapen
Kunnen ze net zo goed gratis iedereen hun kat laten castreren etc .

Maar is der ooit wel is iets geweest waar dat echt onder de aandacht kwam ?
Bijvoorbeeld folders of iets langs deuren waar er echt op gewezen word je kat te laten helpen ?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:43

dat ze banketstaaf gaan schieten is belachelijk
vangen met kooien en de eigenaren van katten met chip en bandjes waarschuwen, echte wilde kattenm afmaken

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 12:49

Ik vind het belachelijk dat ze die dieren niet eens controleren op een chip of iets dergelijks...
Dit moet niet kunnen op deze manier :S