Jonge konijntjes? gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carmax

Jonge konijntjes? gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 23:09

Vandaag was ik met mijn familie bij me oma, die in een wat natuurlijke omgeving woont, altijd veel konijnen om het huis.
Zag mijn nichtje opeens achter het huis op het zandpad 5 jonge konijntjes liggen. Ze lagen verspreid over het pad, eentje lag in een plas en was al dood,
de andere vier waren ijskoud. Het is daar helemaal open geen struiken omheen, waren geen holen en geen andere konijnen verder in de buurt te zien.
Me tante erbij gehaalt, die wil altijd alle arme zielige beestjes redden Vork dus mee naar binnen genomen, warm gehouden. Toen de dierenambulance gebelt,
Tsja, we moesten ze warm houden en mss een DA bellen, kans is natuurlijk niet groot dat ze het redden. Ze zijn nog heel erg jong, helemaal kaal, oogjes nog dicht.

Daarna hebben we een DA gebelt, die vertelde dat we ze melk konden geven, lauwe koffiemelk of gewone melk met suiker. Dus koffiemelk opgewarmt,
alle vier gevoerd en daarna heb ik er twee mee genomen en me tante ook. 4 kleintjes zelf verzorgen vonden we wat veel, dat redt je haast niet,
maar met twee hebben ze toch wat warmte aan elkaar. Nu liggen ze hier in een doosje met een warme kruik en handdoeken.
Straks nog maar een keer voeren. Verder iemand nog tips wat ik het beste met de kleintjes kan doen?
Hoe ik hun leed het meest kan verzachten en hun kans op overleven kan vergroten?

http://i530.photobucket.com/albums/dd34 ... lding3.png
dit zijn ze.
Of het konijnen zijn weet ik niet zeker, zouden ook haasjes kunnen zijn natuurlijk??

Brainless

Re: Jonge konijntjes? gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:12

Het zijn konijntjes, haasjes worden behaard geboren. (dus met haar).

http://www.bunnybin.nl/
Hier kun je veel vinden over konijnen en ook vragen stellen.

Dit stond nog op http://www.konijnen.nl

Geef nooit koemelk! Hiervan kunnen konijntjes heel erg aan de diarree gaan en dat kan fataal verlopen. Geef ook GEEN biest al dan niet met slagroom, of koffiemelk. Deze voeding wordt niet door heel jonge konijntjes verdragen. Voor pasgeboren konijntjes is bij Stichting KonijnenBelangen kunstkonijnenmelk te koop.

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 23:20

ok, bedankt voor de site's en informatie Lachen Maar worden konijntjes niet altijd onder de grond in een hol geboren? Nagelbijten / Gniffelen hoe komen ze dan op dat pad terecht? Verward
Volgens de DA konden we wel gewone melk geven gemengd met suiker dan Nagelbijten / Gniffelen kunstkonijnenmelk hadden ze het idd ook over, maar voor nu kon koffiemelk ook wel zeiden ze.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:23

Het lijkt of ze aftekeningen hebben, dat zou betekenen dat het geen wilde konijntjes zijn. Kunnen dus simpelweg gedumpt zijn. (of kruising met wild/losgelaten of ontsnapt tam konijn).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:26

Misschien heeft de moeder ze versleept omdat het nest verstoord werd??. Of ze zijn gedumpt.

Haasjes worden nestvliedend geboren (met haar en open ogen) en kunnen gelijk lopen na de geboorte.

Let op met koeienmelk, daar krijgen ze krampen en diaree van en dan drogen ze uit!!
Je kunt het nood nummer bellen (op http://www.konijnen.nl) en dan kunnen ze bij mensen terecht die hier meer mee te maken hebben gehad.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:30

Dit zijn geen wilde konijnen Knipoog
Als je goed kijkt hebben ze een soort "tan" tekening.
De kans dat ze het redden is erg klein.
Je hebt speciale konijnenmelk die je kan bestellen daarmee is de kans het grootst dat ze het redden...
http://www.konijnenmelk.nl/

Suc6 ermee!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:32

Oja, je kan ook fokkers in de buurt bellen en dan proberen de kleintjes bij een zogende voedster te leggen!

(Ik ga niet op discussies in dat dit niet kan, dit gebeurd vaker en doe het zelf ook regelmatig!)

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 23:37

Zijn het geen wilde konijnen? dat is helemaal vreemd, aangezien het achter het huis van me oma is, mensen kunnen daar nauwelijks ongezien komen.
Denk zelf ook niet dat ze het redden, maar aan die melk kan ik nu natuurlijk ook niet meer komen, is dan tot morgen koffiemelk geven goed?
als ze morgen nog leven dat ik dan die speciale konijnenmelk haal of ze naar een opvang breng, weet alleen niet of er hier zoiets in de buurt zit.
Bij een zogende voedster is mss ook wel wat inderdaad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:41

http://www.moederlozedieren.nl/

Hier staat een handleiding hoe te handelen.
Hier staat ook duidelijk in absoluut geen koeiemelk producten te geven maar een suikeroplossing totdat je de goede voeding hebt kunnen krijgen.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:46

jeetje wat sneu zeg. Ik zou inderdaad even googlesn op fokkers, of je ze bij een voedster kan leggen. Ik hoop dat ze het redden! Mijn eerste gedachte was dat de mama om de een of andere reden toch gewoon op het pad is bevallen... hoe vreemd dat ook lijkt..als je kleintjes dumpt ga je ze toch neit ergens achteraf verspreid op het pad leggen?en bewust eentje in een plas leggen? ze kruipen nog niet echt rond ofzo als ze zo klein zijn.

succes ermee!

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 23:51

die handleiding had ik idd ook net gedownload, daar hadden ze het over een elektrolyten oplossing, maar daar kan ik nu natuurlijk niet meer an komen.
Maar gewoon suiker opgelost in afgekoelt gekookt water kan tot die tijd dus ook? en die koffiemelk dus iig niet, wat de DA voorstelde?

Ja, die gedachte kwam ook in mij op Sjapaz, wel vreemd, maarja de andere opties klinken ook niet echt logisch Nagelbijten / Gniffelen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 23:54

Ik zou suikerwater geven (niet te veel suiker natuurlijk, want daar kunnen ze ook weer van uitdrogen).
En dan morgen gelijk even bellen en/of goede voeding halen.

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 00:00

ok, dank je wel, ga ik dat nu doen, alleen in die handleiding staat dat ze iedere drie uur 1 tot 2 ml daarvan moeten hebben,
maar ze hebben nu natuurlijk al langer dat niet gehad. En vanacht ook gewoon een paar keer eruit gaan daarvoor?

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 00:04

en hoe kan ik het ze geven? heb wel een spuitje, maar dat is een te grote opening denk ik. Nagelbijten / Gniffelen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 00:12

jeeh moeilijk hoor, probeer toch maar met het spuitje wat druppels in hun bekjes te doen (pas op dat ze zich niet verslikken).

En ja dat word de wekker zetten Slapen Haha! .

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 00:42

Ja, dat heb ik inmiddels gedaan Lachen eentje zoog de druppeltjes heel goed op, de ander wat moeilijker, maar die heeft uiteindelijk ook wat binnen gekregen Haha!
en idd voor vanacht vast lekker de wekker gezet, kan de kruik ook meteen weer verwisseld worden Knipoog

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 01:03

ben benieuwd,
hoop snel weer goeed nieuws te horen

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 01:10

Jeetje dat is vreemd zeg.
Allereerst vind ik het top dat jullie de kleintjes hebben opgevangen. De kans dat ze het halen is natuurlijk heel klein, maar toch vind ik het een heel mooi gebaar. Lachen
Verder heb ik eigenlijk geen tips voor je wat je het beste zou kunnen doen. Ik wens je heel veel succes vanacht, ik hoop dat ze het halen tot morgenochtend.

Kom op baby's. Ach gut

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 01:14

Ik denk dat het wel wilde konijntjes zijn hoor, het lijkt misschien neit zo want ze zijn natuurlijk kaal..... maar als je nou op dat zwarte gewoon de konijngrijze kleur denkt en op het roze wit dan krijg je toch gewoon een wild konijn? wat er gebeurt is met ze weet je natuurlijk niet als het er eentje was kan je nog denken dat het het hol is uitgehaald door een roofdier. misschien is de moeder wel gestoord en heeft ze geprobeert haar jongen te verhuizen? ....... toch maar dierenambulance bellen? of ga je zelf om de 2 uur voeden?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 07:06

Ooh nee arme babykonijntjes! Het zijn wilde konijntjes, waarschijnlijk van een moeder die niet wist hoe te handelen.
Maar koffiemelk is slecht, maar gewone melk nog veel slechter ze kunnen geen koemelk verdragen. Dan nog liever eerst kittenmelk tot je de juiste melk hebt: KMR + Multimelk of verse Geitenmelk (niet uit de winkel!). De eerste is de beste voor ze.
Ze zijn nog ontzettend klein dus het zal onwijs moeilijk zijn ze zelf groot te brengen. Ze hoeven met de juiste melk ook niet om de 2 uur melk te hebben.

Ik raad je aan om vandaag telefonisch contact te zoeken met Opvang Knabbeltje deze vangen regelmatig wildjes op en ze daar heen te brengen, ze weten alles van moederloze konijntjes.
http://www.knabbeltje.nl/

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 09:53

Bedankt allemaal weer voor de goede tips ed. Maar helaas zijn ze vanacht al overleden. Om kwart voor 5 had ik ze weer terug gelegd in hun doos met een nieuwe kruik en wat drinken op.
Maar toen ik om 7 uur dat weer wilde doen, waren ze alletwee al overleden. Die kans zat er natuurlijk wel in, maar toch erg sneu. 2 uur daarvoor waren ze nog zo levendig Ach gut

Faniek: bedankt nog voor die site, als ze vanochtend nog geleeft hadden, dan had ik ze daar denk ik wel heengebracht.
Daar staan ook foto's van baby wildjes van 1 dag oud, dat zijn ze precies.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 09:56

Ontzettend jammer! Hoe doen die twee bij je tante het?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:01

Wat onwijs sneu, joh, gaat je niet in je kouwe kleren zitten, he? Ach gut
Je hebt gedaan wat je kon, hoor. Knipoog
Vrees voor de konijntjes bij je tante... Ze waren gewoon te jong. hebben in ieder geval nog warmte gehad.. Toppie dat je het geprobeerd hebt! Pling

Carmax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-08 10:08

Bedankt voor de lieve berichtjes Lachen vind het ook zo sneu, als je dan die foto's ziet bij zo'n opvang en hoe ze er dan na 6 dagen al zoveel beter bij zitten Ach gut
dan denk je hadden ze dat nou ook maar gered, maarja niks aan te doen, ze zijn iig niet daar buiten aan onderkoeling of door een roofdier dood gegaan.
Hoe die bij me tante het doen weet ik niet, die moet de hele dag werken, dus vanavond hoor ik daar pas wat over,
maar haar kenende als ze nu nog leven, zitten ze bij haar op het werk Nagelbijten / Gniffelen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 10:09

Geweldig, wat een gave tante heb jij! Haha!
De een heeft een goudvis, je tante brengt gewoon konijnen mee..