hoe lang kan een konijn in de ren blijven nu het kouder word

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

hoe lang kan een konijn in de ren blijven nu het kouder word

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 21:52

hoi,

ik las net een topic titel: het wordt koud vanacht, moet mijn paard een deken op?

nou heeft mn shet al een behoorlijke wintervacht, dus daarover maak ik me geen zorgen,
maar ik moest erdoor wel aan ons konijn denken.

hij zit in een ren, met een hokje eraan waar hij in kan, maar alles is wel op de grond.
in het hokje ligt een strobed (of naja van hooi eigenlijk),
ik vraag me af, hoe lang kan hij hier in blijven?
moet hij in de winter weer in het hok? (hok op poten, ook buiten),
of kan een konijn in de ren blijven?

Arabesk

Re: hoe lang kan een konijn in de ren blijven nu het kouder word

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 21:58

in de winter van 95 had ik konijnen die buitenzaten toen het -10 was. Hokje flink volgepropt met stro en uit de wind gezet, ging prima.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:04

Hoe lang denk je dat een konijn in de natuur buiten blijft? Die van mij zitten altijd buiten, al vriest het dat het kraakt. Als-ie maar een hokje heeft om weg te kruipen zal-ie er heus niet aan doodgaan. Kun je anders het hok niet in de ren zetten?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 22:12

haha ja een konijn blijft in het wild ook buiten, maar kan zelf kiezen waar hij gaat zitten (hol onder de grond, uit de wind enzo).
het hok kan niet in de ren het is zo'n driehoekige langwerpige ren, met schuilhokje eraan vast.
hij is sowiezo altijd buiten, maar aangezien kou vaak op de grond zit weet ik even niet of hij beter in het hok op poten kan, eventueel alleen 's nachts, of dat hij in de ren kan blijven.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:13

Anders moet je hem voor de zekerheid snachts in zijn hok houden...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:30

Als je in het schuilhokje een flinke pluk hooi of stro op de bodem legt dan kan het nog prima hoor Lachen
Het koelt inderdaad al wat harder af, maar echt steenkoud is het natuurlijk nog niet.
Wil je je konijn komende winter ook buiten in de ren houden?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 22:33

voor de winter heb ik de keuze tussen de ren of het hok op poten.
of bijvoorbeeld 's nachts in het hok en overdag in de ren?

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:37

Mijn konijnen blijven tot eind oktober buiten in het rennetje.
Daarna komen ze in hun winterhok op pootjes.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:39

Als het echt koud wordt dan zou ik voor dat laatste kiezen Ja
Zodra de grond echt koud wordt moet je ze eigenlijk van de grond af hebben zitten. Een hok op poten is dan beter dan een ren. Bovendien kun je met een hok ook nog wat schuiven zodat ze uit de tocht zitten. Eigenlijk is tocht slechter dan kou, dus dat is ook nog iets om rekening mee te houden.
Je zou ook nog voor de komende tijd (niet voor hartje winter maar wel voor het najaar) een stuk dik piepschuim kunnen kopen en dat onder het nachthokje kunnen leggen. Dat houdt de kou vanuit de grond toch een heel stuk tegen. In combinatie met hooi / stro kan je konijntje dan best nog even buiten blijven hoor Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-08 22:42

bedankt voor de reacties, dan weet ik tenmiste even wat ik aan winter voorbereiding kan doen straks! Lachen Lachen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 22:50

Een van mijn konijnen blijft lekker buiten op de grond zitten. Ze kan wel wegkruipen in haar hok.
Zolang ze niet in de tocht zitten, kan 't geen kwaad. En zorg dat het hok goed geïsoleerd is. Zorg ook dat er iets meer eten is dan normaal, dit hebben ze wel nodig ivm zichzelf warm houden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:26

Onze konijnen zitten het hele jaar door in een ren buiten. Met schuil mogelijkheden en genoeg te eten, plukken hooi etc, is het goed te doen. Nooit problemen gehad, of het nu vriest of niet. Er staat een hok waar ze in kunnen, waar een dot stro in ligt, maar daar komen ze vrijwel nooit in, alleen om te eten. Als het echt heul koud is kruipen ze wel eens in het kippenhok, maar dat is dan meestal een wat oudere die een warmer nestkastje opzoekt.

Overigens hebben wij wel sinds een paar jaar plastic golfplaten boven het grootste deel van de ren, zodat het niet ontzettend nat wordt met regen (ze hebben een flink grote ren, die 2 meter hoog is).

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 23:45

Mijn moeder heeft een opvang konijn sinds 1,5 jaar.. En zo'n buitenhok op poten...

Elke winter gaat ie naar binnen en als het weer warmer wordt naar buiten Haha! Aankomende vrijdag gaat nijn weer naar binnen geloof k ...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:18

Babsiej; zoiets is echt héél slecht voor een konijn (en andere dieren overigens ook). Je bedoelt toch in huis halen?

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:25

Mijn konijnen hebben 1 hok met een bovenverdieping wat vol zit met hooi, en een benedenverdieping, maar het deurtje staat altijd open zodat ze gewoon los in de tuin lopen. We hebben nog een hokje op pootjes van 10 cm ofzo. Daar zitten ze ook nog wel eens in.
Ze kunnen dus altijd naar binnen/buiten wanneer ze willen.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:29

Konijnen kunnen prima tegen de kou hoor, mijn konijnen zitten zomer en winter buiten. De winters zijn hier over het algemeen wat strenger als in Nederland. De konijnen huppelen vrolijk door de sneeuw en krijgen een lekker wintervachtje. Wel even zorgen dat ze een schuilhok hebben uiteraard. En opletten op bevroren waterbakjes.
Konijnen kunnen erg slecht tegen plotselinge temperatuur verschillen. Dus een konijn van 10 graden buiten ineens in de woonkamer zetten waar het 23 graden is, is niet erg verstandig. Andersom dus ook niet ! Dan kun je hem beter als overgang bv in de garage zetten.

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:29

mijn konijn zit eigenlijk gewoon buiten in zijn hok, maar 's nachts moet ze de schuur in omdat we steenmarters hebben, alleen nu zit ik met een probleem en dat is dat ze niet aan buiten gewend raakt... ze vind het ook helemaal niet leuk om buiten te zitten, ze zit altijd in de ren terwijl ze ook dr hok in kan, duso okm et regen, weetn iet waarom ze het doet maar vind het toch een beetje sneu Ach gut

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:31

Siggy schreef:
Konijnen kunnen prima tegen de kou hoor, mijn konijnen zitten zomer en winter buiten. De winters zijn hier over het algemeen wat strenger als in Nederland. De konijnen huppelen vrolijk door de sneeuw en krijgen een lekker wintervachtje. Wel even zorgen dat ze een schuilhok hebben uiteraard. En opletten op bevroren waterbakjes.
Konijnen kunnen erg slecht tegen plotselinge temperatuur verschillen. Dus een konijn van 10 graden buiten ineens in de woonkamer zetten waar het 23 graden is, is niet erg verstandig. Andersom dus ook niet ! Dan kun je hem beter als overgang bv in de garage zetten.

Precies Ja

En trouwens ook geen zout in het water doen als het vriest.. En de kou is vaak niet het probleem maar de tocht!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:38

Joonsel schreef:
Babsiej; zoiets is echt héél slecht voor een konijn (en andere dieren overigens ook). Je bedoelt toch in huis halen?

Waaarom zou dat slecht zijn? Je moet het niet midden in de winter doen, dan is de temperatuursovergang te groot, maar nu kan dat nog best, verschil is er nog niet echt. En dan ook pas weer naar buiten als het weer warm genoeg is in het voorjaar.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:44

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:46

ja maar wij hebben van dat gaas met vrij grote spleten ertussen, en marters kunnen zich daar door heen proppen, er wordt nog wat aan gedaan hoor! alleen we moeten nog even nieuw gaas om ervoor te doen kopen...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 11:55

Maar ze heeft het over de winter Knipoog Dan is het al te koud. Kan ze het beter nu al doen Ja Dat bedoelde ik.

Die van mij zitten ook altijd lekker te spelen in de sneeuw Haha! Heb een witte, dus je ziet haar amper!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:06

Staat ook bij dat dat dit jaar al aankomende vrijdag is.. Nu is het nog rond de 18 graden en binnen 20.. Dus niet vreselijk veel verschil en pas als het buiten ook weer lekker warm genoeg is komt hij weer binnen ... Lekker knus in de woonkamer Haha! Mijn mams vind het een beetje zielig, was vorig jaar van mening dat ie zat te rillen van de kou...

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:11

Oh daar heb ik compleet overheen gelezen! Mijn excuses Lachen Dan kan het nog prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:18

Kan makkelijk hoor, zolang ze maar beschutting hebben en genoeg om warm te blijven Ja

Mijn konijnen hebben een ren van ongeveer 2x3 meter, daar staat een hok in (wel boven de grond) waar ze makkelijk in en uit kunnen. Een kant van het hok is dicht zodat ze daar een beetje beschut zitten. Dus die van mij blijven ook lekker buiten van de winter. Lachen Het is zo sneu om ze de hele winter in het hok te laten zitten. Als ze willen kunnen ze altijd naar buiten.