Halsbandje voor de kat?? toch maar niet!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Forcalquier

Halsbandje voor de kat?? toch maar niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 23:51

Ik had zelf altijd een tik, leuke halsbandjes kopen voor mijn kat, totdat het arme beestje een keer thuis kwam met een stuk ijzerdraad aan zijn halsband. Ik heb het nooit meer gedaan, en nu weet ik helemaal zeker dat ik het nooit meer doe want:

Gister hoor ik voor mijn deur een doordringend katten gejank, ik keek even snel maar zag mijn eigen kat erbij zitten dus dacht aan een ruzietje. Na ongeveer een kwartier nog steeds dat gejank, dus ik ben toch maar gaan kijken en zie een mooie maar wel wat magere zwarte kat op een hele vreemde manier zitten. Het beestje bleef zo vreemd zitten, ik loop naar hem toe maar er kwam echt een vreselijke vieze lucht vanaf. Na beter voelen (het was best al donker) kom ik erachter dat het bandje van zijn hals schuin ging tot achter zijn schouder, ik heb het bandje losgemaakt en wilde het weghalen maar het bandje zat vast in zijn huid. Ik hem mee naar binnen genomen,dierenambulance gebeld en wachten. In de bus van de D.amb. hebben we samen goed gekeken en was het bandje deels los geraakt, er hingen complete stukken huid aan en op die plek zelf had de kat hele gaten in zijn lijf.

De vrouw heeft hem meegenomen naar een DA en vandaag heb ik toch nog even gebeld.
Het arme beestje was er dus erg slecht aan toe, liep al een behoorlijke tijd zo rond want het bandje inclusief naamplaatje was deels in zijn vacht gegroeid en is operatief verwijderd, bij de overige wonden zat deels rottend vlees en dat hing dus ook aan dat losse stukje halsband, vandaar dus ook die vieze lucht die ik nu nog ruik als ik eraan denk( de lucht moet heel erg geweest zijn want ik ben behoorlijk verkouden en zelfs ik werd er onpasselijk van).De eigenaar van de kat is nog niet gevonden omdat het plaatje aan zijn bandje eerst grondig schoongemaakt moet worden, maar hopelijk voor deze arme kat is hij snel weer thuis en krijgt hij nooit meer een bandje om.

Voor mijn kat dus nu voor 100% zeker nooit meer een halsbandje, chippen is wat duurder maar liever dat dan de kosten voor een operatie om een halsband te verwijderen.

dennisje

Re: Halsbandje voor de kat?? toch maar niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:54

jeetje zeg ook fijn dat de eigernaar er dus niet naar om kijkt anders had dit arme beestje dit niet gehad.goed dat je nu zelf geen halsbandje meer omdoet ookal zijn ze nog zo leuk ik wil er ook graag 1 voor onze jonge poes maar doe het niet. hopen dat de eigenaar snel word gevonden en wat word er anders met het beestje gedaan? en complimenten dat je hem geholpen hebt al zouden de meeste mensen dat doen maar toch

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:56

Tsja, zo heb ik in het bos eens een dode/half verteerde kat gevonden die met z'n kop vast zat in een hol, was de halsband achter een wortel blijven haken.
Toch wel vreemd dat mensen dit niet bij voorbaat kunnen bedenken, wij hebben ze om deze reden nog nooit gebruikt.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:58

Ik hoop dat alles goedkomt met de kat en hij weer snel thuis zit!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:59

Tja, een kwestie van goed in de gaten houden. een bandje (mits met elastiek om 'op hangen' te voorkomen) is echt niet verkeerd. (ik zelf ben juist niet zo voor het chippen) Je zult echter als jouw kat een bandje om heeft terwijl hij in de groei is wel moeten controleren of hij ruim genoeg zit. En ja, ik vind het wel een fijn idee dat mijn kat een bandje met kokertje om heeft. Om nog maar niet te spreken van het belletje dat onder andere vogeltjes waarschuwt dat hij er aan komt. Knipoog

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 23:59

wij gebruiken ze alleen heel soms de laatse tijd niet meer als ze in de tuin lopen. ze gaan weer naar binne als de deur dicht gaat dus gaan de bandjes ook weer af. maar we houden de katten altijd in de gaten. maar die kat van wendyashley had meer geluk dan die van jou roest(die jij hebt gevonden)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:01

nikita_benno schreef:
jeetje zeg ook fijn dat de eigernaar er dus niet naar om kijkt anders had dit arme beestje dit niet gehad.goed dat je nu zelf geen halsbandje meer omdoet ookal zijn ze nog zo leuk ik wil er ook graag 1 voor onze jonge poes maar doe het niet. hopen dat de eigenaar snel word gevonden en wat word er anders met het beestje gedaan? en complimenten dat je hem geholpen hebt al zouden de meeste mensen dat doen maar toch

Ik moest een formulier invullen omdat hij anders niet na afloop het asiel in mocht, ook niet geweldig zo'n asiel maar alles beter dan zo rond blijven lopen.
En ik vind het idd ook erg vreemd dat de eigenaar dit nooit heeft opgemerkt, of de kat moet helemaal niet meer richting huis zijn geweest.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:04

wendyashley schreef:
nikita_benno schreef:

Ik moest een formulier invullen omdat hij anders niet na afloop het asiel in mocht, ook niet geweldig zo'n asiel maar alles beter dan zo rond blijven lopen.
En ik vind het idd ook erg vreemd dat de eigenaar dit nooit heeft opgemerkt, of de kat moet helemaal niet meer richting huis zijn geweest.

jij hebt iig zijn leven gered mischien kun jij hem adopteren als zijn baasje hem niet komt ophalen en anders zijn er vast bokkers die hem een goed huis willen geven asiel vind ik persoonlijk niks maar inderdaad beter asiel dan zo rond blijven lopen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:05

Halsbandjes met elastiek kunnen overigens ook nog gevaarlijk zijn, er zijn halsbandjes met veiligheidssluitingen, wordt er aan getrokken schiet het bandje los.. heb ze helaas nog niet veel gezien in de winkels..

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:05

Malenka schreef:
Tja, een kwestie van goed in de gaten houden. een bandje (mits met elastiek om 'op hangen' te voorkomen) is echt niet verkeerd. (ik zelf ben juist niet zo voor het chippen) Je zult echter als jouw kat een bandje om heeft terwijl hij in de groei is wel moeten controleren of hij ruim genoeg zit. En ja, ik vind het wel een fijn idee dat mijn kat een bandje met kokertje om heeft. Om nog maar niet te spreken van het belletje dat onder andere vogeltjes waarschuwt dat hij er aan komt. Knipoog

Helaas kon ik niet zien watvoor bandje dit was, met of zonder elastiek maar die van mij krijgt er echt geen een meer om aangezien hij altijd in weilanden en bosjes loopt te struinen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:07

Ik kan het me ook wel voor stellen hoor dat je geen bandje meer om wilt bij jouw katten als je deze gruwel hebt gezien.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 00:17

Nou idd het was echt gruwelijk, ik werd er na een paar minuten al naar van dus moet je nagaan hoe dat beestje zich al die tijd heeft gevoeld.

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:23

werk zelf in een dierenwinkel (en heb de kattenafdeling)
ik bestel alleen bandjes met een easyklik dus iets een rukje en is los of de elastieke bandjes......als mensen een hondenbandje mooier vinden wijs ik hun op de gevaren van zulke bandjes,

maar zelf zou ik ook voor chippen gaan en geen bandje om.

hopen voor het katje dat het weer helemaal goed komt en de eigenaar het ook komt te weten

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 00:31

nikita_benno schreef:
en anders zijn er vast bokkers die hem een goed huis willen geven asiel vind ik persoonlijk niks maar inderdaad beter asiel dan zo rond blijven lopen

is niet zo evident ... ik heb hier ook nog een zwervertje rondlopen die ik binnenkort toch echt naar het asiel zal moeten brengen omdat gewoon niemand zich geroepen voelt om haar een nieuwe thuis te geven (heb hier ook een topic geopend op bokt maar gewoon geen reacties gekregen ivm eventuele interesse)

wij gaven vroeger ook (elastische!) bandjes aan onze kat die bijna altijd buiten loopt maar ze speelde ze altijd kwijt ... als ze er toch geen dag mee rondloopt konden we er evengoed geen aandoen, het was enkel lastig voor haar om zich elke keer los te moeten trekken uit dat bandje.
binnenkort ga ik wel langs de dierenarts om mijn eigen katten te chippen aangezien ik toch wel wil dat ze herkend kunnen worden en dat ik dan ook een been heb om op te staan als iemand anders beweerd dat het zijn/haar kat is ...

@ Malenka: mag ik vragen waarom jij niet voor chippen bent??

x

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:32

Orange_peach,
Tuurlijk mag dat. Het idee van een lichaamsvreemd voorwerp bewust in een dier brengen staat mij enorm tegen. Ik zou bijvoorbeeld zelf ook absoluut geen chip in mijn lijf hebben. Voor de paarden is er in Nederland helemaal geen lang lopend onderzoek naar de eventuele gevolgen van de chip gedaan voor ze het verplicht begonnen te stellen. Hoe dat bij de katten zit weet ik niet, maar als het niet nodig is vanwege medische reedenen, dan maar geen lichaamsvreemde voorwerpen.

TessxSchatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:36

sylaine4ever schreef:
werk zelf in een dierenwinkel (en heb de kattenafdeling)
ik bestel alleen bandjes met een easyklik dus iets een rukje en is los of de elastieke bandjes......als mensen een hondenbandje mooier vinden wijs ik hun op de gevaren van zulke bandjes,

maar zelf zou ik ook voor chippen gaan en geen bandje om.

hopen voor het katje dat het weer helemaal goed komt en de eigenaar het ook komt te weten
\

Zo'n easyklik bandje zou ik dan ook voor gaan, met een belletje.. ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn poes/kat elke keer thuis zou komen met vogeltjes e.d.

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:38

onze kat moet wel een bandje want ze kan alleen binnen met een magneetje rond haar hals..
we kopen wel altijd bandjes met een veiligheidssluiting, als ze daarmee vasthangen klikt het automatisch los Lachen
wel zielig van dat katje zeg Ach gut

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:42

mijn kat verloste zich vroeger altijd zelf van haar bandje. ze had er een vreselijke hekel aan en had hm binnen een minuut af. nu is ze 10 jaar ouder en heeft ze weer een bandje om en accepteerd het, maar wel een met een veiligheids sluiting.
hopelijk red het katje het, echt zielig als ze zo dr leven moet eindigen met zoveel pijn.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:54

Halsbandjes bij katten die buiten lopen is een enorm risico. Helaas zijn de meeste mensen daar gewoon niet van op de hoogte. Immers; zo'n zwart bandje met glittertjes staat toch hartstikke leuk? Ja, vooral op z'n begravenis....

Ik heb 4 jaar bij de Dierenambulance gewerkt en zo'n bandje veroorzaakt zo ontzettend veel leed.
Nee, geen bandjes voor mijn kat Lachen

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:57

wij hebben een 2 jaar geleden ook zo'n kat bij ons op het erf gevonden. Voorpootje door het pootje en het bandje ingesneden en ingegroeid. Ik heb de kat naar de da gebracht en 's middags weer opgehaald. Ondertussen was ik er ook achter van wie die kat was. een al wat oudere vrouw die de kat niet kon vangen (dier was behoorlijk gestresst door alles)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:58

poot in bandje.
bek in bandje.
boel ellende... ... .... vaak genoeg gezien op het asiel..
chippie!!!! stuk minder problematisch..

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:01

mijn poes is gechipt maar heeft van t voorjaar wel n bandje omgehad ivm het vangen van vogels. hij was met elastiek maar heb het bandje een stukje ingeknipt om te zorgen dat hij zou scheuren als ze ergens aan zou blijven hangen. ze heeft er 2 gehad in 3 maanden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:06

Onze kat heeft al ontelbaar veel bandjes verloren, ik ben dan ook echt niet bang dat hij ergens in vast blijft hangen ofzo. We hebben wel altijd bandjes met elastiek, en ik heb en zelf regelmatig gemaakt met twee of drie draadjes garen ertussen zodat ie snel knapt bij wat druk. Ik vind het toch wel belangrijk dat katten bandjes om hebben, liefst met naamkoker. Stel dat ze eens worden aangereden, dan komen ze tenminste snel weer thuis, en ook als ze de weg kwijtraken.. En belletjes zijn gewoon handig om te kunnen horen waar de kat zit, en om jonge vogeltjes te waarschuwen in de lente.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:08

Onze katten dragen allemaal bandjes. En nog nooit is er maar iets gebeurd. Wij gebruiken dan ook wel 'Kittysafe'. Zoals hierboven al een paar keer genoemd, zijn dit bandjes die los schieten zodra er maar enig druk op komt te staan. Ideal!
Red het leven van diverse vogels en ik kan mijn kat horen aankomen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:19

Jose22 schreef:
Halsbandjes bij katten die buiten lopen is een enorm risico. Helaas zijn de meeste mensen daar gewoon niet van op de hoogte. Immers; zo'n zwart bandje met glittertjes staat toch hartstikke leuk? Ja, vooral op z'n begravenis....

Ik heb 4 jaar bij de Dierenambulance gewerkt en zo'n bandje veroorzaakt zo ontzettend veel leed.
Nee, geen bandjes voor mijn kat Lachen

precies. ik vind zo`n bandje met steentjes ook leuk maar doe het niet als er wat gebeurt....