sproeiende poes.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marjoleinft

sproeiende poes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:57

hallo,

we hebben hier een poes wat gesteriliseerd is.
het is een poes maar ze sproeit.
ze is 3 jaar oud.
in huis in de schuur ze staat overal tegenaan te sproeien.
wie weet raad.
nu wil de dierenarts anti depressiefa geven.
maar ik denk niet dat ze depressief is .

wie kan mij helpen??

groetjes marjolein.
Laatst bijgewerkt door marjoleinft op 08-09-08 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Re: sproeiende poes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:58

Poes en HIJ???? Wat heb je nu een vrouwtje of een mannetje?
Een vrouwtje sproeit volgens mij sowieso niet n.l.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:01

Beetje onduidelijk verhaal, want poezen sproeien volgens mij inderdaad niet.
Ik denk dat jij het misschien over een gecastreerde kater hebt? Want zo heb ik er ook een, die is wel gecastreerd maar die sproeide ook altijd binnen. Wat bij ons heeft geholpen (klinkt beetje sneu maar hielp wel) was als hij dat deed met een harde, lage toon FOEI of wat anders roepen. Daar schrok hij dan van en daarom weet hij nu dat het niet binnen mag en doet hij het alleen buiten.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:01

een vrouwtje kan wel degelijk sproeien, kunnen verschillende oorzaken zijn. Zowel stress of misschien blaasproblemen. Snap alleen niet waarom de dierenarts meteen anti depressieva wilt voorschrijven, heeft hij de rest al uitgesloten? Hebben jullie meerdere katten in huis? Of misschien een hond?
Je kan ook Feliway proberen, heeft bij ons goed geholpen!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:01

het is een poes.

fouten al verbetert.sorry.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:03

nee geen andere katten in huis en ook geen honden.

ze heeft op een dieet gestaan tegen blaasgruis maar ze bleef gewon sproeien ze heeft ong 4 maanden op dit voer gestaan.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:03

wat is sproeien ?
Klinkt verkeerd :|
Niet verkeerd opvatten , maar ik ben serieus blond :|

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:04

Poezen sproeien wel degelijk! Wij hebben er 2 in huis lopen die helaas beide ook tegen de meubels sproeien. Poezen zijn beide gesteriliseerd en 7 en 6 jaar oud. Wij hebben geen flauw idee waar het aan kan liggen (iedereen zegt altijd dat ze op blaasgruis gecheckt moeten worden maar die beesten zijn echt niet ziek, ze sproeien gewoon). mijn moeder heeft het wel redelijk met ze gehad nu das jammer.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:04

Sproeien is staart optillen (trillend) en plassen tegen muur, meubels of wat dan ook.

esthertjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:05

Zoals een hond tegen een muur ?
Doet mijn hond ook , teminste , eerst viel ie altijd om , maar nu nog mer soms ,

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:06

er moet nu gewoon wat aan gedaan worden.
we worden haar nu ook een beetje zat.
als er niks aan gedaan kan worden dan denk ik dat het een enkeltje poezenhemel word.

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:06

Sappos schreef:
Poezen sproeien wel degelijk! Wij hebben er 2 in huis lopen die helaas beide ook tegen de meubels sproeien. Poezen zijn beide gesteriliseerd en 7 en 6 jaar oud. Wij hebben geen flauw idee waar het aan kan liggen (iedereen zegt altijd dat ze op blaasgruis gecheckt moeten worden maar die beesten zijn echt niet ziek, ze sproeien gewoon). mijn moeder heeft het wel redelijk met ze gehad nu das jammer.

http://www.feliway.nl/feliway_nl.nsf/Pa ... 3&Key=null
kijk allebei eens even naar deze link, dit kan echt goed werken als je het juist gebruikt!!! Bij de meeste dierenartsen verkrijgbaar Lachen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:06

Een vrouwtje kan ook sproeien. Het kan verschillende redenen hebben waarom je kat het doet. Dominantie, stress of juist onzekerheid of ze heeft blaasproblemen. Dat laatst moet wel uitgesloten worden voordat je met een andere behandeling begint. Clomicalm kan goed helpen om het probleem te doorbreken. Het is niet de bedoeling dat je het altijd blijft gebruiken, maar een bepaalde periode om het gedrag te doorbreken. Het heeft onze (ex)kater goed geholpen in ieder geval.

Wanneer je kat sproeit vanuit onzekerheid of stress is afstraffen uit den boze, daarmee werk je het sproeien alleen maar in de hand. Denk er ook aan om de sproeiplekken met een neutrale zeep, bijv groene zeep, schoon te maken en niet met een chemisch middel anders sproeien ze op die plek nog harder dan eerder.

Google maar eens op sproeien en poes, dan kom je heel veel informatie tegen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Lancome op 08-09-08 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:07

Sproeien is urine ergens tegenaan piesen op z'n Hollands gezegd.
Vraag me eigenlijk af hoe een poes dat kan doen? Die gaan toch zitten om te plassen?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:10

Een poes heeft dezelfde klier als een kater waaruit hij sproeit en kan dus net zo hard sproeien. Vooral een krolse poes heeft er nog wel eens een handje van om dat te doen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:11

ze doet het sproeien gewoon expres.
gisteren kwam ze binnen en begon zomaar uit het niets tegen de kinderwagen aan te sproeien .
dus denk niet uit angst.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:12

Een enkeltje poezenhemel vind ik wel wat snel. Er zijn verschillende manieren die kunnen helpen voor je poes en anders is misschien herplaatsing een idee. Naar een boerderij, maar soms kan alleen een andere plek (zonder andere poezen etc) al het sproeien stoppen.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 22:14

Lancome schreef:
Een enkeltje poezenhemel vind ik wel wat snel. Er zijn verschillende manieren die kunnen helpen voor je poes en anders is misschien herplaatsing een idee. Naar een boerderij, maar soms kan alleen een andere plek (zonder andere poezen etc) al het sproeien stoppen.

zou jij een poes in huis nemen die alles onder sproeit?
ze pist alles vol.
zelfs in de schuur.
we hebben verder geen honden of andere katten in huis.
de buren hebben wel katten. maar die ziet ze alleen buiten.
ik denk zelf dat herplaatsen geen optie is.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:16

ik gebruik ook de feliway en dat werkt hier perfect! t was eens 2 dagen op en toen begon ze weer.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:20

Ik vind het erg sneu als ze daardoor afgemaakt zou worden terwijl ze gewoon nog gezond is. Die van ons sproeien ook regelmatig maar als mn moeder ze wegdoet heeft ze een probleem...

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:23

marjoleinft schreef:
Lancome schreef:

zou jij een poes in huis nemen die alles onder sproeit?
ze pist alles vol.
zelfs in de schuur.
we hebben verder geen honden of andere katten in huis.
de buren hebben wel katten. maar die ziet ze alleen buiten.
ik denk zelf dat herplaatsen geen optie is.

Zoals ik het lees sta je niet open voor mogelijkheden om het sproeien te stoppen. Ik snap dan ook niet waarom je er een Topic over opent als je toch je keus al gemaakt hebt. En ja, ik weet hoe het is om een sproeiende kater in huis te hebben. Ik heb gekozen voor dieren en dan kan er ook wat mis gaan. Wij hebben dus besloten om er wat geld tegen aan te gooien en hebben van alles geprobeerd waaruit iets is gekomen dat goed helpt.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:23

Nou enkeltje poezenhemel vindt ik wel erg kort door de bocht Verward Er zijn zoveel mogelijkheden om sproeien tegen te gaan en het lijkt erop dat je er nog weinig hebt geprobeerd.

Even een paar tips:
- Voer speciaal voor poezen met gevoelige blaas.
- Besproeide plekken schoonmaken met biotex en daarna afnemen met pure alcohol. (Anders blijven de urine-enzymen (ofzo Verward ) hangen, die kunnen wij niet ruiken maar je poezel wel en als jij daar dan schoonmaakmiddel overheen gooit, denkt ze dat jij je eigen geur over haar geur hebt gesproeid en gaat daarover juist nóg meer sproeien.)
- Op vaste plekken waar ze sproeit wat brokjes neerleggen. (Katten sproeien niet waar ze eten.)
- Medische problemen proberen uit te sluiten.
- Jezelf afvragen of je poezel verder wel lekker in dr velletje zit.
- Watje langs mondhoeken van je poezel halen en tijdelijk ophangen op plekken waar ze vaak sproeit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:25

Is ze gesteraliseerd???Een enkeltje poezenhemel vind ik ook wel een beetje te ver gaan eerlijk gezegd! Dan breng je haar maar bij mij! OP stal mag ze alles onder pissen!
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 08-09-08 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:27

aerdenhout1 schreef:
Is ze gesterlisaseerd???Een enkeltje poezenhemel vind ik ook wel een beetje te ver gaan eerlijk gezegd! Dan breng je haar maar bij mij! OP stal mag ze alles onder pissen!

OK dan!

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:29

Ik heb helaas ook 2 poezen die sproeien.
Helemaal laten checken door de DA kern gezond
al heeft 1 kat wel terug kerende blaasontsteking door stress..
Met feliway werdt het alleen maar erger....

Ik heb het nu redelijk ondercontrole door de katten : PUUR NATUUR "NERVOSITEIT" te geven door de katten melk.
De relatie tussen de zusjes is nu veel beter(minder knokken en elkaar weer wassen) en ik maak de pies vlekken school met GET OFF (volgens mij van bayer..

Misschien kan je dat eens proberen