Hallo.... Ik ben benieuwd wat voor hok jullie cavia's en/of konijnen hebben.
'k begin met de konijnen, we hebben 2 flaamse reuzen dus geen standaard konijnen, zij leven bij ons in een grote ren met zand, wat boomstronkjes op de grond, en een groot nachthok met vrije uitloop naar binnen en buiten toe altijd.
Nu de cavia's, wij hebben nu 5 cavia's en krijgen er binnenkort 2 bij, ( hebben in de vakantie hier 6 weken doorgebracht ging top ) die krijgen we nu waarschijnlijk erbij. Maargoed, voor hun is er een groot nachthok met vrije uitloop naar binnen en buiten toe in een rennetje, overkapt met 3 kleine hokjes en een hooiruif. dus keuze uit 3.
Ik heb drie grotere konijnen (pap, mam en zoon) bij elkaar zitten in een behoorlijke ren met twee nachthokken erin waar ze in en uit kunnen. Verder krijgen ze veel groen, takken enz. Mijn twee cavias zitten samen met een pooltje (konijntje) in een supergrote ren op het gras en hebben een nachthok en een klein schuil hokje waar ze zelf in en uit kunnen. Ook zij krijgen veel groen en vanalles.
Die hokjes wat je in de winkel kunt kopen is drie keer niks en veel te klein om een dier dag en nacht in te laten. De drie konijnen lopen smorgens door de hele tuin over het gras, dan kunnen ze echt eens flink gas geven en springen.
Mijn 2 nijnen zitten in de tuin in een ren van 2 bij 1 m met een graafbak en verschillende dingen om te klimmen. Dmv een kattenluik kunnen ze naar hun nachthok in de schuur.
Daarnaast heb ik nog 4 opvangnijnen die in hokken (1m) in de schuur zitten te wachten op nieuwe baasjes. Die nijnen gaan ingeent en gecastreerd in koppels naar nieuwe baasjes waar ze ook de ruimte krijgen.
Mijn nijnen, een dwerg en een Vlaam hebben een flinke uitloop naar buiten met diverse speelattributen en kunnen naar het binnen gedeelte als ze willen.
Onze optie staat er ook niet bij. Ze hebben permanent ons oude kippenhok als we er niet zijn. Dat is een overdekte ren van 180 bij 80 cm met extra zitplateau met een hoog nachthok van 80 bij 80. Zijn we thuis gaat de deur open en zit er een buitenuitloop bij van 200 bij 60 cm met daaraan vast een stuk van 120 bij 120 cm met een dikke laag zand.
Let op, cavia's kunnen in de winter niet buiten, dus neem een hok wat of permanent binnen staat of een hok wat makkelijk te verplaatsen is. In de zomer is het wel goed als ze buiten komen. Daarnaast kunnen cavia's en konijnen beter niet bij elkaar. Ze "spreken" elkaars taal niet en konijnen hebben totaal ander voer nodig dan cavia's. Het is zelfs zo dat konijnen heel slecht tegen het voer van cavia's kunnen. (ivm vit c)
Verder vinden ze verdiepingen vaak wel leuk. Voor 5 cavia's heb je ongeveer 100 x 50 cm nodig. (Gemiddeld)
Onze twee konijnen (een voedster en gecatreerde ram die echt stapelverliefd zijn op elkaar ) leven in een groot twee verdiepingenhok en mogen vrijwel elke dag (soms meerdere keren per dag) de tuin in, lekker rondrennen en gras en onkruid eten . Momenteel staat het hok ook open, maar ze willen er niet uit.
we hebben 2 cavia's samen binnen in de huiskamer in een hok, en een cavia met 2 konijnen buiten in een megagrote ren met hun hok waar ze dus zelf kunnen kiezen(inloopstal zegmaar )
ik kan niet stemmen. , onze mogelijkheid staat er niet bij. Wij hebben 3 cavia's in een groot binnenhok met bovenverdieping, huisjes etcetera.. Bij droog weer gaan ze naar buiten in een ren met groot binnenverblijf eraan vast.
Ik mis eigenlijk ook een optie. Ze kunnen namelijk niet zelf naar buiten maar wanneer het mooi weer is zet ik ze lekker in de ren. De rest van de tijd zitten de cavia's met z'n 2'en in een hok en de konijnen zitten ook met z'n 2'en in een voormalig kippenhok. Ruimte genoeg dus!
Okeee, sorry dat niet al jullie opties in de poll staan... exusé, maar ik kan hem niet wijzigen.... en mijn cavia's gaan nu ook weleens in rennetje uit het hok, met wat speeltjesgekocht bij de dierenwinkel. en in de winter is er een nachthok in het nachthok,
Bij mij zitten ze zo lang mogelijk buiten, dus zeker de hele zomer en zolang het mogelijk is ook de winter. Ze zitten in een behoorlijke ren van 3 a 4 meter op 2. Per konijn is er schuilmogelijkheid (oa afdakjes zodat ze droog, uit de wind enzo kunnen zitten en ook het voer droog blijft). Ze zitten behoorlijk droog ook bij slecht weer doordat de ren gedeeltelijk onder dennenbomen staat. Ze kunnen s winters wel binnen, dan hebben ze elk apart een ruim hok (nachthok en gewoon open hok).
mijn konijnen(2 vlaamse reuzen en een dwerg) lopen los bij en in de stal van de pony's en hebben een weitje van ong, 20 bij 30 meter tot hun beschikking. tot voor kort had ik daar ook cavia's en die werden ondanks dat ze zomer en winter buiten liepen toch 8 tot 10 jaar oud! cavia's kunnen dus echt wel 's winters buiten!!
De konijnen zitten hier apart, helaas. Eentje in een groot kippenhok, met onder een ren met stenen, zand, boomstronken etc, en boven een ruim nachthok. 2 weken geleden is vriendinnetje overleden, dus ze zit nu alleen.. Dan heb ik nog een ander voedstertje alleen zitten. Die zit in zo'n 3hoek ren. Is nogal een ettertje, dus die kan helaas niet bij de ander in. Zitten dus allebei buiten. 1 alleen ietsje ruimer dan de ander..
1 konijn, in een ren. het is een mannetje. hij kan niet los omdat hij blind is aan 1 oog en dan overal tegenaan knalt, heel zielig, dus dat kan echt niet. konijn erbij durf ik niet aan, hij kan best agressief doen, en is niet gecastreerd.
Mijn 3 caafs, 2 dames en een je weet wel heer. Zitten in een mega cavia villa zoals ik dat noem. Het is een konijnen villa bij welkoop vandaan. Zo 1 waar je een klein hokje aal hebt hangen aan 1 kant. Trapje naar beneden. Daar grenst dan een betegelde uitloop aan van 3x2,5m Zomers zitten ze ook nog veel op een grasveldje van 3x4m. Mijn caafs zitten overigens al ruim 3 jaar het hele jaar rond buiten. In de winter kost dit inderdaad wel veel meer hooi. maar mijn cavia villa staat op een verhoging 50 cm boven de grond. En het hok staat natuurlijk ook op poten. Zo'n 40 cm van de grond. Bovendien heb ik in de winter altijd van dat wind doek voor het gaas hangen.
Mijn 2 konijnen zitten in de winter in een konijnenhok, ze mogen dan 1 x per dag op het gras lopen of anders in de keuken. En in de zomer zitten ze in een konijnen ren met een hokje waar ze naar binnen kunnen en weer sto (in hoort te) liggen. Alleen dat halen ze er uit. Ook mogen ze een aantal x in de week op het gras lopen.