Combi geit /pony wie heeft er ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Combi geit /pony wie heeft er ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:49

Jaja, ik wee wat de meeste nu denken; geiten eten aan de staart en manen van een pony, tja dat doen sommige veulens ook, en heus niet élke geit. En dat een pony liever een andere pony heeft, dat zal denk ik ook wel.

Maar ik heb het volgende probleem, ik heb 2 pony's, waarvan er 1 dit weekend in de opfok gaat, de andere blijft dus over, en ik wil haar niet alleen hebben. Financieel red ik het niet om 3 pony's te onderhouden, en het is niet mogenlijk om iemand anders met zijn of haar pony bij ons te hebben voor een tijdje. Ik heb er al aangedacht om haar te verleasen, maar vind het best moeilijk, en het valt nog niet mee om een plekje te vinden voor haar.

Dus nu de oplossing (dacht ik) een GEIT! wie heeft hier ervaring mee? Of een andere oplossing uiteraard.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Combi geit /pony wie heeft er ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:51

een schaap anders? eten alles op wat ponies niet meer eten van gras en ze zijn niet zo verdraaide lastig als dat geiten kunnen zijn. Net als dat ze niet alles opeten zoals plastic, kleding enz Haha!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:52

Ik denk dat een schaap gemakkelijker is Lachen Die vreet niet aan de staart en manen en is ook gezelschap Haha!

Bovendien kan die nadat je hem hebt vetgemest zo naar de slacht als je hem kwijt wilt.. Nagelbijten / Gniffelen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:53

Martine_R schreef:
Ik denk dat een schaap gemakkelijker is Lachen Die vreet niet aan de staart en manen en is ook gezelschap Haha!

Bovendien kan die nadat je hem hebt vetgemest zo naar de slacht als je hem kwijt wilt.. Nagelbijten / Gniffelen

Of scheren voor een nieuwe wintertrui en wollen sokken... onee, dat word wachten tot volgend jaar Knipoog

Kiwi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:53

Een vriendin van mij heeft een geit bij haar pony gehad, en dat verliep probleemloos Lachen

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:54

Toen mijn pony eventjes alleen moest staan hebben we ook een geit bij haar gezet. Helaas voor de geit, want Ylze reageerde al haar frustraties op die geit af.. Lees: beetpakken, happen, opjagen.
Zij stonden echter wel samen in een groot binnenhok, dus niet in het land. Misschien dat dat verschil uitmaakt?

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:55

Mijn verzorgpony heeft ook geiten in haar wei (die GEEN manen en staart opeten) en dat gaat goed.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:55

Ik heb mijn 2 hengsten bij geiten gehad, dat ging vlekkenloos. Waren wel dwerggeiten. Met schapen moet je oppassen, zorg dat je een ooitje neemt, in beide gevallen. Rammen willen nog wel eens flinke klappen uitdelen als het uhm.. bronst? is. Nico van mijn heeft een keertje een mega klap gehad, die vloog letterlijk een meter de andere kant op.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:56

whahah erg leuke reacties over het schaap, maar nee, ik heb zelf niet zo veel met schapen, (maar e hebben er wel overna gedacht) ik kan geen schaap scheren Tong uitsteken en als ons draakje terug komt uit de opfok, dan gaat ie ze terroriseren... 'k zat ook te denken aan een varkentje, maar ik weet niet volgens mij ploegen die je land om met dat snoezige snuitje

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:57

Pluttersput schreef:
Ik heb mijn 2 hengsten bij geiten gehad, dat ging vlekkenloos. Waren wel dwerggeiten. Met schapen moet je oppassen, zorg dat je een ooitje neemt, in beide gevallen. Rammen willen nog wel eens flinke klappen uitdelen als het uhm.. bronst? is. Nico van mijn heeft een keertje een mega klap gehad, die vloog letterlijk een meter de andere kant op.

De ooien worden juist bronsig, de rammen niet. Mannetjes kunnen namelijk niet gedekt worden Tong uitsteken

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 17:57

Mijn beide paarden hebben bij geiten in gestaan. Het ene paard was er niet gek op, de geit mocht niet van zijn stapeltje hooi eten bijvoorbeeld. Maar het andere paard scheen het wel gezellig te vinden en liet de geit gewoon aanschuiven.

Trouwens nooit gemerkt dat die geit aan hun manen/staart peuzelde!

Oh, by the way, dit was een BOK trouwens Knipoog. Heb er nog wel ergens een foto van Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 17:59

@HannahFrouk : Show me the picture please! ben benieuwd, ja ik was eigenlijk op zoek naar een leuk bokje, maar moet eigenlijk eerst maar eens goed nadenken, want als iemand een leuk tijdelijk thuis heeft voor mijn shettendame dan is dat natuurlijk helemaal super...

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:03

Mijn paarden hebben er niks geen problemen mee.
Ze vinden het juist geweldig, als een van mijn paarden jeuk heeft gaat die naar de geiten Die hebben namelijk een verhoogd speelplato (weet niet hoe je het schrijft) en dan gaan ze met hun horens krabelen.
De ander gaat als ze gaat liggen komen de geiten op haar rug en geven haar een massage.

Onze geiten knabbelen niet aan hun manen of staart.

Oja onze geiten zijn nog weleens ongeduldig dus geven ze wel eens een klap met de horens dus ik raad zelf aan om een onthoorde te nemen

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:04

Mijn opa had een geit en een pony. De pony kwam later pas, maar mooi niet dat die geit het hok niet inkwam hoor Knipoog Die kreeg gewoon een mep Tong uitsteken

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:10

ik denk niet dat mijn pony heel dominant zal zijn naar de geit, de pony is gewoon een domme doos, die door iedereen met zich laat sollen.
Maar waar haal ik een geit vandaan? ik heb even op MP gekeken, maar ik vind ze nog best duur! 80,- voor een geit!
Het hoeft overigens geen jonkie te zijn, heeft iemand enig idee hoe oud een geit word? En hoe vervoer je zo'n dier? ik heb zelf geen trailer, en als ik er een moet huren kost dat €50,-

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:11

hou je die geit ook als die andere pony weer terug komt?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:12

ja ik denk het wel, dan hoeven ze ook niet zo'n drama te maken als ik met 1 pony iets wil doen

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:12

Hier zijn de foto's .
Ik zou me best kunnen voorstellen dat ons Neel zich lekkah zou laten schurken door zo'n bokkebeest.
Ik zou wel kiezen voor een niet al te dominante bok of geit, zodat het paard duidelijk de baas blijft, geiten en bokken kunnen nl rete-bazig zijn, ze vreten echt al het hooi op, voor je 't weet staat je paard echt honger te lijden!

Kijk, Neel vond het beswel wel gezellig. Trouwens, deze bok kende ze op het moment van de foto precies 3 dagen Knipoog. De bok was nieuw. Ze had eerder wel met andere geiten gestaan, dt ging eigenlijk ook vanaf dag 1 goed. Ook met het andere paard, dat niet zo van geiten houdt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D6UWE3RW.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y4VYI3E8.jpg

Overigens vind ik een geit geen goede vervanger van soortgenoten. Ligt ook een beetje aan het paard in kwestie en als het voor tijdelijk is, is het mogelijk wel een oplossing. Neel kon echt goed met die bok opschieten en vond het overduidelijk best gezellig. Dus die had er echt wat gezelschap aan. Het andere paard verdroeg het wel, maar vond het qua gezelschap maar niks,en zou dus veel meer z'n soortgenoten missen.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:15

HannahFrouk : tja een andere oplossing is natuurlijk ook ok, maar ik zit even met de handen in het haar, aangezien zaterdag al heel snel is...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:21

Er liepen ook hangbuikvarkentjes bij trouwens, dat ging ook goed, maar die zijn wel veel en veel kwetsbaarder dan een flinke geit (een geit kan ook veel harder lopen dan een varken). Schapen en paarden heb ik ook vaak samen gezien, maar heb daarbij nooit het idee gehad dat die dieren "iets" met paarden hadden (qua contact).

Ik zou dan misschien toch liever proberen om wat anders te bedenken, b.v. je pony tijdelijk even ergens anders neerzetten.
Of overweeg een shetje of minipaardje. Een geit brengt ook weer heel andere zorg met zich mee (geiten kunnen b.v. absoluut niet tegen natregen, overeten zich makkelijk, dat soort dingen).

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 18:32

Tja als iemand een plekje heeft graag! want dat was natuurlijk ons eerste idee.MAar dat valt niet mee, de pony zelf is een shetlander, en ik wil er niet nog een pony bij, omdat A) als de andere pony straks terug komt ik niet tijd heb voor 3 pony's, en B) ik het financieel niet red om 3 pony's te onderhouden. Dus dat is absoluut geen optie!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:37

Uh .... maar is een geit dan goedkoper dan een kleine shet in onderhoud? Dat vraag ik me af. Volgens mij vreet een grote geit meer hooi dan een shetlander!!! En een geit moet net zo goed ontwormd en bekapt worden toch?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:39

denk dat een geit toch echt goedkoper is

Alocasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:43

Mijn paard heeft ook bij 3 geitjes gestaan. Ging super goed. Geen problemen met kauwen aan staart/manen. Geiten zijn wel goedkoper in onderhoud Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-08 19:06

het bekappen kan ik zelf, dat heb ik op school gedaan (tja boerenschool:P) en de rest kost inderdaad geld, ik moet me er ook nog in verdiepen want ze hebben ook brok nodig en een speeltoestel, maar als ik nu al uit de ervaringen lees dat het niets is , dan ga ik me e ook niet in verdiepen en een andere oplossing zoeken