Ik heb een brits korthaar poes (geinteresseerden, zie profiel). Zij heeft een ontzettende dikke vacht en blijft maar aan het verharen. Ze komt er af en toe ook niet goed doorheen, dan zie ik de oude vacht als het ware boven de nieuwe vacht uitsteken. Na een goede borstelbeurt is dit weg. En er komen dan een ballen haar uit, niet normaal…
Ze blijft altijd aan het verharen, als je haar aait heb je je hele handen vol haar.
Ook zag ik bij het borstelen gisteren dat ze wat 'roos' heeft.
Paarden kun je olie bijvoeren als ze niet goed door hun vacht komen. Bestaat zoiets ook voor poezen?
WIj hebben ook een britse korthaar(meerdere) maar die ook niet uit zijn vacht komt. Als ik hem net geborsteld en gekamt heb ziet hij er aardig uit, maar de volgende dag is het weer mis. Hij zit buiten in een ren. Komt die van jou ook buiten of niet. want dan wordt de vacht ook dikker. Maar hou draadje even in de gaten voor tips.
je zegt dat ze ook buiten komt. komt ze altijd moeilijk door de verharing? of is het alleen dit jaar? als het alleen dit jaar is dan kan ik daar wel inkomen, het weer veranders steeds weer. dan is het warm dan is het koud. de vacht van jou poes weet zich hier geen raad mee.... als dit altijd zo is kan het zijn dat ze een huidaandoening heeft... een vriendin van mij heeft ook een BK en die heeft hier ook last van. constant overal haren....
Ze heeft altijd veel haar verloren ja. Ik vond dat altijd wel logisch omdat ze ook zoveel haar heeft. Maar ik begin me eraan te ergeren. Heb een zwarte bank, en een lilac poes.. tel uit je winst.
En omdat je bij paarden zoveel kunt doen aan die vacht vroeg ik me af of dat bij poezen ook zou kunnen.
Huidaandoening klinkt meteen zo ernstig. Ze heeft verder nergens last van. Krabbelt zich soms wel, maar dat is na een borstelbeurt ook weer over.
die huidaandoening is niks ernstig, alleen ze verharen dan heel veel. ze krijgen verder geen jeuk ofzo... misschien zou je lijnzaadpoeder kunnen gebruiken (durf alleen niet helemaal zeker te zijn of ze dit mogen, wij mensen en paarden wel) maar dit verhelpt het verharen niet. het helpt ze alleen een mooiere vacht te krijgen en beter door de verharing te komen, maar het werkt niet als je wil dat je poes minder verhaard....
het klinkt onlogisch, maar je zou eens wat minder moeten borstelen, door te borstelen zorg je voor nog meer rui.
Hou in de gaten dat ze geen kale plekken krijgt, katten kunnen ook huidschimmel krijgen, en dit is veel ernstiger dan wanneer een paard dit krijgt.
Wat geef je voor voeding? Royal canin heeft speciale brokken voor een goede huid en vacht.
Verder kun je vloeibaar schapenvet over het voer doen, vaak zit hier ook wat zalmolie in. Dit kunnen katten goed verteren, en ze raken er niet van aan de schijt, zoals wanneer je zonnebloem of sla olie over de brokken zou doen.
Verder goed de huid in de gaten houden , op parasieten bijvoorbeeld.
Onze katten haarden ook altijd heel erg. We zijn nu overgestapt op ander (beter) voer. Misschien ook een idee? Ik weet niet wat je nu voert natuurlijk maar ik weet wat dat de kwaliteit van het voer erg veel doet met een dier.
Er bestaat ook omega olie speciaal voor poezen, verkrijgbaar bij de dierenarts (althans de mijne), speciaal voor vachtproblemen. Ik heb zelf geen ervaring met britten maar mijn collega heeft er 2 en die heeft ook vachtproblemen. Ze heeft een speciale kattentrimster laten komen om haar langharige brit te helpen met zn vacht. Die zat ook megadik in het haar, allemaal klitten en die ondervacht die niet loskwam. Misschien kun je een echte brittenfokker of perzen fokker eens vragen hoe zij dat oplossen? Er zitten er zat op http://www.kattenpraat.nl of anderszins op internet. Wat voor voer geef je je kat?
@crossmonster: ik borstel haar eigenlijk nooit, alleen als ik echt zie dat het nodig is. Dan zie ik de oude vacht boven de nieuwe vacht uitkomen. Dan moet ik echt borstelen, het kriebelt haar dan en het ziet er gewoon niet uit. Tussendoor borstel ik nooit. Parasieten zijn er niet. Vloeibaar schapenvet.. goh, waar zou ik dat kunnen krijgen?
Ik voer Purinabrokjes en soms wat goede kwaliteit natvoer voor de lekker.
Ik heb ook wel eens iets gehoord over een bepaalde soort visolie...
@cissy: klitten heeft ze gelukkig niet. En de ondervacht komt goed los met zo'n speciaal kammetje met haakjes aan de stekeltjes (uh, hopelijk snap je wat ik bedoel )
ik snap je, ken die kammetjes wel, ik heb ook langharige katten Ik heb die olie (omega 3, 6 en 9 geloof ik, dus net als die visolie) gekregen van mijn DA voor mijn oude HTK kat die ook zo´n dikke vacht had, dat moest ik dan over het voer druppelen en dan zou het beter worden. Ik heb het helaas niet lang kunnen voeren om te zien of het ook daadwerkelijk hielp want toen is hij ziek geworden (niet vd olie) en overleden.
och haah , wij hebben er precies zo een, 1 hand erover, en je hebt al een bos haar in je hand. wij hebben der vorige week onder de douche gezet, wat een plukke haren kwamen er vanaf, meer dan een gehele vacht bij een huis-en-tuin-kat . tijdens de douche hebben we goed 'geplukt' en daarna, goed geborstelt ( 1 uur lang ) en nu komen erbijna geen haren meer af. ( wel nog steeds, maar geen volle bossen meer) ( btw, anders borstelen wij nooit)
We hebben 't zelfde probleem met onze Brit. En met onze vorige ook. Ze zien er schitterend uit en hebben een geweldig karakter, maar oh die haren
Goed voer helpt niet qua verharen. Alles wel geprobeert (Royal Canin, Hill's, Iams, Prins). Ik borstel niet vaak, alleen als ie losse plukken krijgt. Ik heb wel eens een tijd het borstelen echt goed vol gehouden, maar hielp ook niets. Ik heb wel eens gehoord dat 't aan de nieren kan liggen, maar dat is ook niet echt een duidelijk aanknopingspunt. Blijf dit toppic ook even volgen.
Ik dacht altijd dat het gewoon bij de britjes hoorde. Toch heb ik laatst iemand hier op bokt gesproken en die had dat helemaal niet. Er is toen ik snoesje kocht nog sprake van geweest dat ik haar broertje tegen gereduceerd tarief ook mocht hebben wegens een niet ter zake doend mankementje. Ik ben nu nog wel eens heel blij dat ik dat niet gedaan heb. Twee keer zoveel haren zou ik niet aankunnen denk ik....
Onze brit zou de hele dag niets liever doen dan kroelen, maar je kunt er halaas niet aanzitten of de wolken vliegen je rond de oren. Dit heeft hij alle jaren al dat ik hem heb en het hele jaar door. Loopt ook buiten. Tijd binnen gehad, maar maakte niet uit. Zoveel geborsteld dat ik op zijn huid kon kijken, zo veel haar bleef er uit komen. Je was nooit klaar met bortselen. Niet borstelen geen ander resultaat. Van de week heb ik hem geplukt als een hond. Hij vindt het zalig, want dan zit ik eens lekker aan hem. Helaas op mijn donkere bank, daarna de lichte haren als hij daar geslapen heeft. Heb van bayer, geloof ik spray gekocht voor over het voer, tegen vachtproblemen. Geen resultaat. Laatst zei iemand biergist. Dit heb ik nog niet geprobeerd en schapenvet is ook nog een optie. Tevens staathij sinds kort op dieetvoer i.v.m nierproblemen. Mogelijk dat dat inderdaad er mee te maken heeft. Maar als ik lees hoeveel britten hier last van verharen hebben, die niet bekend zijn met nierproblemen, trek ik dat toch in twijfel.
Leuk nog zo'n Silver shaded. (hebben wij ook, zie profiel) Onze kat heeft wel nierproblemen. Hij heeft blaasgruis, maar dat komt uiteindelijk van de nieren af. Hij heeft speciaal dieetvoer. Hij ziet er wel goed uit en is lekker zacht, maar blijft verharen.
Tja, kan er weleens om vloeken, maar met regelmatig schoonmaken valt 't in huis niet zo op. Ik vind 't wel lastig met zwarte broeken. Ook al heb ik de kat niet op schoot gehad, toch last van witte haren op m'n broek. Ik heb dan ook altijd kleding rollers paraat liggen. Verder een speciaal pluizen opzetstuk voor de stofzuiger.
ook al een mooie brit. Ja lichte haren vreselijk. Onze poes die binnen zit verhaart minder dan de katers die buiten zitten. Ik pluk 1 kater ook regelmatig en dat vindt hij heerlijk behalve als ik te dicht bij zijn zaakje kom dan loopt hij weg. Hij ziet er aan de achterkant dan ook niet uit. En tja in oktober hebben wij weer een show. Ga maar eens proberen hem aan de biergisttabletten te krijgen.