Beagles en jachtinstinkt..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Beagles en jachtinstinkt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 22:34

Onze beagle is een hartstikke leuke en lieve hond. Ze is lief tegen katten, kinderen, tegen iedereen. Ze heeft al zo veel geleerd, vroeger moest je haar ergens opsluiten voor je de voordeur open deed, nu blijft ze uit zichzelf binnen. Ze kan inmiddels ook al los in de tuin, als we erbij zijn.
Maar even lekker naar het bos gaan en haar los laten en rennen zit er niet in. Zodra zij ook maar iets van wild ruikt of hoort dan is ze weg. En ze blijft lopen. Ze stopt niet. Niet als je haar roept, niet als je haar wil pakken, ze rent en blijft rennen en komt niet meer terug.
Nu heb ik dus vernomen dat dit zeker niet de eerste beagle is met dit probleem. De achterburen hun klein kinderen hadden precies hetzelfde probleem met hun beagle, de mevrouw van de dierenwinkel en een vriend van mij ook. Iedereen die ik tegen kom met een beagle heeft hetzelfde probleem.
Nu is mijn vraag; is er iemand met een beagle die los kan lopen? Maar echt los, in het bos?
En kunnen jullie je geheim verklappen. Want ik zou wel eens met mijn hond in het bos willen wandelen, haar echt eens laten gaan, helemaal uitrasen..
Niet dat ze haar energie niet kwijt kan, in tegendeel we wandelen elke dag met haar hoor

colunder

Re: Beagles en jachtinstinkt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:14

ik heb ook een beagle en die loopt ook altijd los in het bos, maar eens in de 2 maanden ofzo ging hij er ook als een speer vandoor en ging dan achter herten aan.
hij bleef dan meestal 1 a 2 uur weg en daar had ik knap de balen van.
tot hij half december een keer 5 uur weg is geweest en uitendelijk zelf in het donker terug gelopen is naar huis.
ik wilde in eerste instantie niet meer met hem naar het bos of hem dan niet meer loslaten maar ik loop altijd met meerdere mensen met honden en die lopen dan lekker met elkaar rond te racen.
dat werkt niet als hij dan als enige aan de riem moest.
toen heb ik besloten in overleg met een ervaren hondentrainster om bij hem een trainingsband te gaan gebruiken(ik ben bang dat ik nu half bokt over me heen krijg maar het was of dat of niet meer los).
het is een band met een afstandsbediening en er zitten 3 knopjes op, 1 met aleen een piepje 1 met eerst een piepje en dan een schokje op het niveau waarop je hem instelt en dan nog een derde die een piepje geeft en daarna een schokje 1 niveau hoger dan waarop hij staat afgesteld.
ik ben samen met die hondentrainster met hem aan de gang gegaan en sinds die tijd is hij nooi meer weggelopen als hij die band omheeft.
zodra hij wegrent druk ik op het knopje van alleen het piepje, als hij daar niet op reageert pak ik het volgende knopje maar dat heb ik pas 2 of 3 keer hoeven doen.
het is maar een klein schokje maar het leid hem af vanwaar hij mee bezig is.
het is echt niet te vergelijken met schrikdraad want als hij daar tegen aankomt is hij 2 dagen over de zeik en met de band niet.
let wel, ik wil er niet voor pleiten dat iedereen nu maar met zo'n band moet gaan werken maar voor mij en mijn hond was het de oplossing.
laatst was de batterij leeg en had ik de band een keer niet om en prompt dat hij er die dag weer vandoor ging maar heeft hij de band om, al staat die uit is er niks aan de hand.
als hij de band hoort(als je hem aanzet piept hij 5 keer) dan komt hij al aanrennen en gaat voor me zitten zodat ik hem om kan doen, hij is er echt niet bang voor ofzo.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 16:38

Tsja dat is nou eenmaal het risico als je een beagle koopt. Dat zijn nog echte jachthondjes.
En los lopen kan maar dan moet je erg veel oefenen en trainen met `m bij de ene beagle gaat het je wel lukken om jou leuker te laten zijn dan de geur.... maar er zijn er meer waarbij je dat niet lukt.

Een teletac Boos! echt niet doen. Ik vind dat ook geen ervaren hondentrainster als iemand je zo`n ding aanraad...

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:03

En oefenen met een lange looplijn/flexi? Dat hij toch wat bewegingsvrijheid heeftn maar toch onder controle staat. Als je ziet dat hij een spoor in de neus heeft, zijn aandacht gaan trekken door bv. plots van richting te veranderen of een piep van een speeltje laten horen, een halve kip aan hem tonen, ... weet ik veel. Maar dat je dan zijn aandacht kan vragen. Op het moment dat hij zich naar je omdraait, roep zijn naam en geef hem de beloning . Snuffelt hij verder in zijn spoor, dan verhindert de looplijn hem ervan om je niet te gehoorzamen en ervandoor te gaan. Pas als hij 10 van de 10 keer echt naar je kan luisteren als hij op de intentie van een geurspoor is, dan kan hij eigenlijk los.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:09

daar waar ik Belle rijd hebben ze ook een beagle lopen. die loopt los op het erf en als die iets ruikt is hij ook gewoon echt weg.

ze hebben daar nu een invisible fence aangelegd, hond heeft een bandje om. ls die bij het draad in de buurt komt klinkt er 3x een piep. als hij over de draad gaat krijgt ie een schokje.

misschien vinden veel bokkers dat zieleig, maar het werkt super, besstje loopt niet meer weg en mag nu gewoon weer lekker buiten spelen ipv opgesloten zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:17

Onze 2 honden lopen áltijd los in het bos.
Gaat hartstikke goed, maar als ze iets ruiken zijn ze ook écht weg. Maar ze komen ook altijd weer terug.
Ik denk niet dat je dat er ook uit kunt halen, dan moet je een andere hond nemen.
Dat is echt Beagle eigen Lachen

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 19:20

AstraGirlie schreef:
En oefenen met een lange looplijn/flexi? Dat hij toch wat bewegingsvrijheid heeftn maar toch onder controle staat. Als je ziet dat hij een spoor in de neus heeft, zijn aandacht gaan trekken door bv. plots van richting te veranderen of een piep van een speeltje laten horen, een halve kip aan hem tonen, ... weet ik veel. Maar dat je dan zijn aandacht kan vragen. Op het moment dat hij zich naar je omdraait, roep zijn naam en geef hem de beloning . Snuffelt hij verder in zijn spoor, dan verhindert de looplijn hem ervan om je niet te gehoorzamen en ervandoor te gaan. Pas als hij 10 van de 10 keer echt naar je kan luisteren als hij op de intentie van een geurspoor is, dan kan hij eigenlijk los.

Ja, dat is dus het probleem Clown
We kunnen haar gerust helemaal los laten, als ze een riem aan heeft. Dan loopt ze gewoon mee, luistert ze naar ons enz enz [als ze in zicht blijt]. Maar zodra de riem eraf is, en ze ruikt iets, vergeet ze 'plots' alles, en dan is ze weg Met riem rond lopen zou ook een optie zijn, maar dat is niet echt 'los'.

LiSSy schreef:
daar waar ik Belle rijd hebben ze ook een beagle lopen. die loopt los op het erf en als die iets ruikt is hij ook gewoon echt weg.

ze hebben daar nu een invisible fence aangelegd, hond heeft een bandje om. ls die bij het draad in de buurt komt klinkt er 3x een piep. als hij over de draad gaat krijgt ie een schokje.

misschien vinden veel bokkers dat zieleig, maar het werkt super, besstje loopt niet meer weg en mag nu gewoon weer lekker buiten spelen ipv opgesloten zitten

Ja, wij zijn van plan om dit aan te schaffen in de toekomst. Het probleem is dat we in een huurhuis wonen en niet precies weten of we hier blijven. Dus we vinden het zonde om heel de grond open te halen om dat in de grond te steken. Als we ergens vast blijven, gaan we dit zeker gebruiken. Ik vind het eigenlijk ook niet echt zielig, hij leert vanzelf tot hoe ver hij kan en alstie dat door heeft blijftie daar binnen.

colunder schreef:
ik heb ook een beagle en die loopt ook altijd los in het bos, maar eens in de 2 maanden ofzo ging hij er ook als een speer vandoor en ging dan achter herten aan.
hij bleef dan meestal 1 a 2 uur weg en daar had ik knap de balen van.
tot hij half december een keer 5 uur weg is geweest en uitendelijk zelf in het donker terug gelopen is naar huis.
ik wilde in eerste instantie niet meer met hem naar het bos of hem dan niet meer loslaten maar ik loop altijd met meerdere mensen met honden en die lopen dan lekker met elkaar rond te racen.
dat werkt niet als hij dan als enige aan de riem moest.
toen heb ik besloten in overleg met een ervaren hondentrainster om bij hem een trainingsband te gaan gebruiken(ik ben bang dat ik nu half bokt over me heen krijg maar het was of dat of niet meer los).
het is een band met een afstandsbediening en er zitten 3 knopjes op, 1 met aleen een piepje 1 met eerst een piepje en dan een schokje op het niveau waarop je hem instelt en dan nog een derde die een piepje geeft en daarna een schokje 1 niveau hoger dan waarop hij staat afgesteld.
ik ben samen met die hondentrainster met hem aan de gang gegaan en sinds die tijd is hij nooi meer weggelopen als hij die band omheeft.
zodra hij wegrent druk ik op het knopje van alleen het piepje, als hij daar niet op reageert pak ik het volgende knopje maar dat heb ik pas 2 of 3 keer hoeven doen.
het is maar een klein schokje maar het leid hem af vanwaar hij mee bezig is.
het is echt niet te vergelijken met schrikdraad want als hij daar tegen aankomt is hij 2 dagen over de zeik en met de band niet.
let wel, ik wil er niet voor pleiten dat iedereen nu maar met zo'n band moet gaan werken maar voor mij en mijn hond was het de oplossing.
laatst was de batterij leeg en had ik de band een keer niet om en prompt dat hij er die dag weer vandoor ging maar heeft hij de band om, al staat die uit is er niks aan de hand.
als hij de band hoort(als je hem aanzet piept hij 5 keer) dan komt hij al aanrennen en gaat voor me zitten zodat ik hem om kan doen, hij is er echt niet bang voor ofzo.

Ja, hier twijfel ik dus erg over. Aan de ene kant; ik vind het niet echt zielig. Maar het is zo van 'ik kan mijn hondje anders niet aan' [Snap je?] We hebben we hier al over na zitten denken maar we twijfelen dus nog erg over een teletac...

Ze komt idd wel terug [of nouja tot nu toe] maar we vinden het toch geen fijn idee. Stel je gaat ergens wandelen in het bos en ze gaat lopen en je vind dr niet meer.. Dan komt ze misschien wel naar huis [of wordt gevangen door de politie of dergelijk, is ookal een paar keer gebeurt *LOL* ] maar stel ze wordt onderweg aangereden? Of ze veroorzaakt een ongeluk? Ik moet er niet aan denken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:24

zo'n invisible fence hoeft niet persee ondergronds te liggen hoor.
daar waar ik rijd hebben ze hem alleen ingegraven (10cm diep) op de plekken waar je eroverheen komt met auto of paarden.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 19:27

Hij zou bij ons dan helemaal van voor moeten [en daar ligt gras] dus we zouden sowieso moeten graven, als is het 10 cm Clown
Maar op dit moment is de tuin nog niet zo'n probleem, meer het bos..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:31

Of gewoon wachten totdat ze wat ouder worden en ze geen zin meer hebben om achter de konijnen te jagen :d:d

Die van mij loopt altijd los, ook als ik met haar ga wandelen rond het meer waar geen herten zitten maar ontiegelijk veel konijnen. Ze loopt er vijf meter vanaf en mevrouw heeft nog niet door dat der widl lansg der zit en loopt dan vrolijk door.

You can take the beagle out of the wild, but you can't take the wild out of the beagle!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 19:37

Nou ze is momenteel 4 jaar oud, misschien stomme vraag maar hoe oud moet ze ongeveer zijn Clown

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:46

Onze beagle heeft ook en sterk ontwikkeld jachtinstinct. Ze vangt ook echt konijnen, duiven etc. Overdag loopt ze los samen met onze basset/bloedhond kruising en de Engelse Basset van mijn schoonouders bij onze boomkwekerij ontsnappen kan ze in de regel niet aangezien wij wild roosters onder de poorten hebben liggen. Vorig jaar zijn ze wel een aantal keer over de roosters ontsnapt, dit hebben we verholpen door er tijdelijk stroom op te zetten. 1 schokje en ze wisten alle drie dat ze er niet meer overheen mochten.
Wat betref het los laten lopen tijdens de wandeling dat hebben wij lange tijd niet gedurfd omdat ze eenvoudig er tussen uit knijpt zodra ze iets ruikt/ziet. Sinds ongeveer een half jaar laten we haar wel regelmatig los en dat gaat redelijk je moet haar alleeen goed in de gaten houden. Die van ons is nu trouwen 5.5 jaar. Ik verwacht niet dat ze ooit gaat luisteren zoals een niet jachthond.

Je zou misschien een stroomdraadje boven de grond kunnen maken, gewoon met schrikdraad en een accu stroomapparaat.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:48

LauEef schreef:
Nou ze is momenteel 4 jaar oud, misschien stomme vraag maar hoe oud moet ze ongeveer zijn Clown

10 Haha!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:52

ik vind het niet van ''ik kan hem niet aan''.
het is gewoon typisch beagle!
die halsband vind ik een perfecte oplossing opzich, helemaal als het alleen voor in het bos is.
zo kan je hond toch heerlijk loslopen in het bos.
ik denk dat het beest wel weet wat ie zou moeten kiezen.
op een gegeven moment hebben ze heus wel door als ze en piepje horen dat ze moeten luisteren.
dan ben je zelf ook een stuk geruster, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je hond wegloopt.
dit is toch geen teletac?
teletac is toch met die pennen?

ik vind het een goede oplossing, helemaal in combi met een hondentrainster.. niet zomaar naar middelen grijpen.
ik ken beagles heel veel zelfs en ze zijn zó eigenwijs!
als dit dan helpt is het toch perfect?
jij links hij rechts. Haha!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 19:58

Spaikey schreef:
Onze beagle heeft ook en sterk ontwikkeld jachtinstinct. Ze vangt ook echt konijnen, duiven etc. Overdag loopt ze los samen met onze basset/bloedhond kruising en de Engelse Basset van mijn schoonouders bij onze boomkwekerij ontsnappen kan ze in de regel niet aangezien wij wild roosters onder de poorten hebben liggen. Vorig jaar zijn ze wel een aantal keer over de roosters ontsnapt, dit hebben we verholpen door er tijdelijk stroom op te zetten. 1 schokje en ze wisten alle drie dat ze er niet meer overheen mochten.
Wat betref het los laten lopen tijdens de wandeling dat hebben wij lange tijd niet gedurfd omdat ze eenvoudig er tussen uit knijpt zodra ze iets ruikt/ziet. Sinds ongeveer een half jaar laten we haar wel regelmatig los en dat gaat redelijk je moet haar alleeen goed in de gaten houden. Die van ons is nu trouwen 5.5 jaar. Ik verwacht niet dat ze ooit gaat luisteren zoals een niet jachthond.

Je zou misschien een stroomdraadje boven de grond kunnen maken, gewoon met schrikdraad en een accu stroomapparaat.

Hier hebben we ook over na zitten denken, maar springt ze daar niet gewoon over? Clown

xx_Horsiex schreef:
10 Haha!

ja dan zullen wij nog even moeten wachten en oefenen *LOL*

moonfish13 schreef:
ik vind het niet van ''ik kan hem niet aan''.
het is gewoon typisch beagle!
die halsband vind ik een perfecte oplossing opzich, helemaal als het alleen voor in het bos is.
zo kan je hond toch heerlijk loslopen in het bos.
ik denk dat het beest wel weet wat ie zou moeten kiezen.
op een gegeven moment hebben ze heus wel door als ze en piepje horen dat ze moeten luisteren.
dan ben je zelf ook een stuk geruster, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je hond wegloopt.
dit is toch geen teletac?
teletac is toch met die pennen?

ik vind het een goede oplossing, helemaal in combi met een hondentrainster.. niet zomaar naar middelen grijpen.
ik ken beagles heel veel zelfs en ze zijn zó eigenwijs!
als dit dan helpt is het toch perfect?
jij links hij rechts. Haha!

oh, nou ik wee thet verschil eigenlijk niet Clown
We willen idd niet zomaar naar middelen grijpen, daarom twijfelen we. We hebben namelijk nog niet echt een hondenschool gevonden wat in ons 'systeem' past [we hebben daar namelijk niet echt wekelijks tijd voor]. Het lijkt me wel een zeer fijn idee, mijn hond naast me in het bos Clown

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:01

Citaat:
Nu is mijn vraag; is er iemand met een beagle die los kan lopen? Maar echt los, in het bos?

Vrienden van mij hebben een beagle (ongecastreerde reu) en die kan overal los.
Die hond luistert perfect en naar ieder commando, dus hij zal nooit zomaar de benen nemen, ook niet achter beesten aan (of de vrouwtjes Haha! ).
Als ze hem wel vrij laten rondstruinen, gebeurt het wel dat hij het kreupelhout induikt en de fazanten eruit jaagt, maar dan blijft hij staan wachten tot zijn baasje ze vangt voor hem Haha!

(wat hun geheim is weet ik trouwens niet, gewoon vreselijk streng en consequent geweest toen de hond nog een pup was)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 20:04

Ja, dat zijn wij dus niet geweest. De eerste paar weken liep ze altijd los mee, maar toen is ze hem eens gepeerd en zijn we alle vertrouwen in dr verloren. Een jaartje geleden besloot ik dat het zo niet verder kon met dr en ben ik begonnen met haar te oefenen [eerst in huis enz] dus ze is al vooruit gegaan, maar los in het bos durf ik toch nog niet helemaal Huilen van het lachen

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:05

http://www.apport-hondesport.nl/hpbimg/pennenbanden.jpg
de orginele naam is een teletac (weet ik pas sinds kort).
veel noemen het een pennenband.. teletac is ook wel erg ingewikkeld.

ik weet niet of die band waar colunder het over heet ook officieel een teletac heet?
ik vind het in ieder geval niet zielig, helemaal niet.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 20:28

Nee, dat is idd niet wat ik bedoelde Huilen van het lachen
Hoe heet zo'n band met stroom dan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 22:01

weet ik het. Clown
ben benieuwd wie het wel weet. Tong uitsteken

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:38

ik zal het even opzoeken hoe hij precies heet

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:43

het is de 100meter trainer van petsafe

Chipz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 23:57

Ook wij hebben een beagle, ongecastreerde reu. Meestal loopt hij gewoon los, door de velden en door de bossen. Soms heeft hij van die dagen dat hij helemaal niet met mij bezig is en alleen maar opzoek is naar luchtjes. Dan hou ik hem gewoon bij me aan een lange lijn. De andere dagen heb ik wel altijd brokjes bij me en roep ik hem vaak als hij niet aangelijnd hoeft te worden, gewoon even contact en een brokje.
Verder heb ik het principe dat de hond naar mij komt, ik ga nooit achter hem aan. Toen hij nog pup was, testte hij me regelmatig uit. Dan riep ik hem, keek hij me aan en liep met van die iets gespitste lange oren gewoon van me weg. Dan liep ik als een dolle de andere kant op. Dat was natuurlijk niet de bedoeling van meneer en dan kwam hij toch snel achter me aan.

Dat lukt denk ik niet meer als je beagle geen pup is. Tegenwoordig als hij toch een keer er tussenuit gaat, loop ik gewoon naar huis. Hij komt altijd terug, ookal maak ik me dan een paar uur zorgen. Dat kan natuurlijk niet als je in de stad woont of zo. Wij wonen dan ook lekker landelijk Lachen

In ieder geval, succes, lach er maar om. Tegenover deze lastige eigenschap, staan heel veel goede.....

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:27

ik wiler nog wel even bijzeggen dat mijn beagle verder heel goed luisterd hoor, ik kan hem ook in de woonwijk gewoon los meenemen.
ook als ik een kat of konijn tegenkom kan ik hem goed onder appel houden.
in het bos luisterd hij ook 99 van de 100 keer prima, totdat hij herten ruikt.
het blijkt dat hij dus ook wel zelf naar huis komt maar dat is wel 4 kilometer dwars door het dorp, en dat vind ik toch te gevaarlijk vor hemzelf maar ook vooral voor de mede weggebruikers.
ik moet er niet aan denken dat er iemand voor mijn hond uitwijkt en zichzelf vervolgens dood rijd tegen een boom.
dus dan maar zo'n band.
meestal heeft hij hem nu alleen om en heb ik de afstandbediening niet eens meer bij me.
hij loopt bij mij thuis trouwens ook gewoon tussen de konijnen en de kippen,het zijn bij hem echt de herten die hij niet kan weerstaan.

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 11:52

Oei, jezelf dus niet erg " ingelezen" voor je aan dit ras begon.... Knipoog

Ze zien er leuk uit, maar staan hier dus om bekend en dat kan best een groot probleem zijn of worden.

Het maakt niks uit of je traint of niet, je kan met je hond, die dus al wat successen gehad hebt, alle cursussen gaan doen die er bestaan, zullen ze voorbeeldig doen, maar ruiken ze wat, dan zijn ze weg.

Dan maar wat minder hondvriendelijke maatregelen, zo'n band is niet leuk nee, maar straks een aangereden hond of een hond die nooit lekker los kan is ook niet alles, dan krijg je weer andere problemen. En schieten ze dan is los, dan is er een berg ellende.

Succes hoor !