Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
AstraGirlie schreef:En oefenen met een lange looplijn/flexi? Dat hij toch wat bewegingsvrijheid heeftn maar toch onder controle staat. Als je ziet dat hij een spoor in de neus heeft, zijn aandacht gaan trekken door bv. plots van richting te veranderen of een piep van een speeltje laten horen, een halve kip aan hem tonen, ... weet ik veel. Maar dat je dan zijn aandacht kan vragen. Op het moment dat hij zich naar je omdraait, roep zijn naam en geef hem de beloning . Snuffelt hij verder in zijn spoor, dan verhindert de looplijn hem ervan om je niet te gehoorzamen en ervandoor te gaan. Pas als hij 10 van de 10 keer echt naar je kan luisteren als hij op de intentie van een geurspoor is, dan kan hij eigenlijk los.
LiSSy schreef:daar waar ik Belle rijd hebben ze ook een beagle lopen. die loopt los op het erf en als die iets ruikt is hij ook gewoon echt weg.
ze hebben daar nu een invisible fence aangelegd, hond heeft een bandje om. ls die bij het draad in de buurt komt klinkt er 3x een piep. als hij over de draad gaat krijgt ie een schokje.
misschien vinden veel bokkers dat zieleig, maar het werkt super, besstje loopt niet meer weg en mag nu gewoon weer lekker buiten spelen ipv opgesloten zitten
colunder schreef:ik heb ook een beagle en die loopt ook altijd los in het bos, maar eens in de 2 maanden ofzo ging hij er ook als een speer vandoor en ging dan achter herten aan.
hij bleef dan meestal 1 a 2 uur weg en daar had ik knap de balen van.
tot hij half december een keer 5 uur weg is geweest en uitendelijk zelf in het donker terug gelopen is naar huis.
ik wilde in eerste instantie niet meer met hem naar het bos of hem dan niet meer loslaten maar ik loop altijd met meerdere mensen met honden en die lopen dan lekker met elkaar rond te racen.
dat werkt niet als hij dan als enige aan de riem moest.
toen heb ik besloten in overleg met een ervaren hondentrainster om bij hem een trainingsband te gaan gebruiken(ik ben bang dat ik nu half bokt over me heen krijg maar het was of dat of niet meer los).
het is een band met een afstandsbediening en er zitten 3 knopjes op, 1 met aleen een piepje 1 met eerst een piepje en dan een schokje op het niveau waarop je hem instelt en dan nog een derde die een piepje geeft en daarna een schokje 1 niveau hoger dan waarop hij staat afgesteld.
ik ben samen met die hondentrainster met hem aan de gang gegaan en sinds die tijd is hij nooi meer weggelopen als hij die band omheeft.
zodra hij wegrent druk ik op het knopje van alleen het piepje, als hij daar niet op reageert pak ik het volgende knopje maar dat heb ik pas 2 of 3 keer hoeven doen.
het is maar een klein schokje maar het leid hem af vanwaar hij mee bezig is.
het is echt niet te vergelijken met schrikdraad want als hij daar tegen aankomt is hij 2 dagen over de zeik en met de band niet.
let wel, ik wil er niet voor pleiten dat iedereen nu maar met zo'n band moet gaan werken maar voor mij en mijn hond was het de oplossing.
laatst was de batterij leeg en had ik de band een keer niet om en prompt dat hij er die dag weer vandoor ging maar heeft hij de band om, al staat die uit is er niks aan de hand.
als hij de band hoort(als je hem aanzet piept hij 5 keer) dan komt hij al aanrennen en gaat voor me zitten zodat ik hem om kan doen, hij is er echt niet bang voor ofzo.
LauEef schreef:Nou ze is momenteel 4 jaar oud, misschien stomme vraag maar hoe oud moet ze ongeveer zijn
Spaikey schreef:Onze beagle heeft ook en sterk ontwikkeld jachtinstinct. Ze vangt ook echt konijnen, duiven etc. Overdag loopt ze los samen met onze basset/bloedhond kruising en de Engelse Basset van mijn schoonouders bij onze boomkwekerij ontsnappen kan ze in de regel niet aangezien wij wild roosters onder de poorten hebben liggen. Vorig jaar zijn ze wel een aantal keer over de roosters ontsnapt, dit hebben we verholpen door er tijdelijk stroom op te zetten. 1 schokje en ze wisten alle drie dat ze er niet meer overheen mochten.
Wat betref het los laten lopen tijdens de wandeling dat hebben wij lange tijd niet gedurfd omdat ze eenvoudig er tussen uit knijpt zodra ze iets ruikt/ziet. Sinds ongeveer een half jaar laten we haar wel regelmatig los en dat gaat redelijk je moet haar alleeen goed in de gaten houden. Die van ons is nu trouwen 5.5 jaar. Ik verwacht niet dat ze ooit gaat luisteren zoals een niet jachthond.
Je zou misschien een stroomdraadje boven de grond kunnen maken, gewoon met schrikdraad en een accu stroomapparaat.
xx_Horsiex schreef:10
moonfish13 schreef:ik vind het niet van ''ik kan hem niet aan''.
het is gewoon typisch beagle!
die halsband vind ik een perfecte oplossing opzich, helemaal als het alleen voor in het bos is.
zo kan je hond toch heerlijk loslopen in het bos.
ik denk dat het beest wel weet wat ie zou moeten kiezen.
op een gegeven moment hebben ze heus wel door als ze en piepje horen dat ze moeten luisteren.
dan ben je zelf ook een stuk geruster, dan hoef je ook niet bang te zijn dat je hond wegloopt.
dit is toch geen teletac?
teletac is toch met die pennen?
ik vind het een goede oplossing, helemaal in combi met een hondentrainster.. niet zomaar naar middelen grijpen.
ik ken beagles heel veel zelfs en ze zijn zó eigenwijs!
als dit dan helpt is het toch perfect?
jij links hij rechts.
Citaat:Nu is mijn vraag; is er iemand met een beagle die los kan lopen? Maar echt los, in het bos?