Ik wil een nieuw huisdier, maar welk soort past bij ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Ik wil een nieuw huisdier, maar welk soort past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:23

Ik heb mijn hele leven ratten gehad maar sinds mijn laatste rat overleden is, heb ik geen nieuw koppeltje meer genomen.
Ze zijn erg slim, kwiek en ze hebben echt karakter, mijn probleem is dat ze zo kort leven en vaak heel vervelend overleiden (kanker, verdrinken in eigen longen etc).

Nu zoek ik iets wat echt leuk tam kan zijn, meer dan alleen te knuffelen valt, en echt een eigen wil heeft en langer dan 3 jaar leeft.
Begrijp me niet verkeerd, konijnen en cavia's en datsoort zijn erg leuk maar ik wil iets waar ik wat meer aanspraak op heb zeg maar.

Honden en katten wilt mijn vader niet.

Welke dieren zijn net zo intiligent/leuk als ratten?

Fenrir

Re: Ik wil een nieuw huisdier, maar welk soort past bij ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:24

Een Fret misschien? Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:24

Valkparkieten?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:27

Fiffill schreef:
Een Fret misschien? Lachen

Mijn vriend heeft een konijn bij ons inwonen Bloos Ik weet niet of dat veilig is. Fretten lijken me wel heel leuk ja.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:29

Nikka schreef:
Valkparkieten?
Heb ik ook aan gedacht ja, we hebben een hele ruime vogelkooi staan nog van vroeger, ik weet verder alleen het fijne niet af van deze dieren.
Komen ze ook echt bij je zitten en om aandacht zeuren als je ze los hebt vliegen of zijn ze ook weer niet zo tam?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:30

Fretjes zijn echt super.. Die zou ik nemen Lachen
Als je het konijn en de fret apart houd, kan er niks gebeuren toch?!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:34

Papegaai.

Vergt de nodige kennis van je, (voeding!!!!! heel belangrijk, dierenwinkels weten niets) maar dan heb je er een maatje voor het leven bij (40 jaar) en je kan ze werkelijk van alles leren.

Hou er rekening meer:

Ara's (oke oke, eigenlijk zijn dat parkieten) vergen heel veel tijd/grote huisvesting
grijze roodstaart papegaaien zijn over het algemeen de beste praters.
amazone's praten iets minder.
kaketoe's kunnen waanzinnig schreeuwen en zijn veelal niet geschikt voor een huistuinenkeuken gezin

Lachen

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 18:39

@ bubsj, erg bedankt voor de info, ik geloof alleen dat mijn vader er niet zo gek op is, ik ga het wel overleggen.

Over de fret, in hoeverre moet je die apart houden van een konijn? Mijn vriend heeft ons konijn namelijk in de woonkamer zitten, en daar wilde we dit andere dier het liefst ook gaan huisvesten (wel aparte kooi natuurlijk).

Heb net wat gegoogelt, maar meer dan de huis tuin en keuken info kan ik zo snel niet vinden. Kan je een fret alleen houden of met meer? Hoe zijn ze in de omgang en is er verschil tussen de geslachten in gedrag (ervaringen)? En waar kun je ze het best "kopen"? (heb zelf helaas nog niet echt ervaring met fretten vandaar).

di_Segno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:48

chinchilla of gerbil? Haha!

Kan je er verder weinig over vertellen, maar ik vind ze er wel leuk uitzien! *LOL*

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:52

Fretten hoor je eigenlijk met zijn tweeen te houden. Het zijn natuurlijk wel roofdieren dus weet niet in hoeverre hun roofinstinct opspeeld als ze een konijn ruiken.
Een chinchilla wordt wel ouder maar heeft volgens mij niet de intelligentie zoals je van ratten/fretten verwacht.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:52

Degoes echt geweldige dieren! Lekker actief, gezellige dieren, slim. Leuk om naar te kijken ook als je ze los hebt lopen. Je kan ze aardig tam maken als je ze van jongs af aan hebt. Voordeel ze kunnen 5 tot 9 jaar worden! (wel altijd minimaal 2 nemen want zijn zeer sociale dieren.)

Fretten zijn ook leuk! (ook hier geld minstens 2 fretten nemen omdat het sociale dieren zijn). Die kun je ook wat meer leren en ook overal mee naar toe nemen, net als een hond zegmaar Lachen

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:54

Temeraire schreef:
Fretten hoor je eigenlijk met zijn tweeen te houden. Het zijn natuurlijk wel roofdieren dus weet niet in hoeverre hun roofinstinct opspeeld als ze een konijn ruiken.
Een chinchilla wordt wel ouder maar heeft volgens mij niet de intelligentie zoals je van ratten/fretten verwacht.

Zolang de fretten en het konijn niet bij elkaar kunnen komen is er niets aan het handje. Kunnen ze wel bij elkaar komen dan vrees ik wel voor het leven van het konijn Nagelbijten / Gniffelen Want het blijven echte rovers natuurlijk.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:55

Met een chinchilla valt niet te knuffelen Lachen

Fretten kunnen zowel alleen als samen gehouden worden. Echter is het meest diervriendelijk natuurlijk met meerdere. Het zijn voornamelijk nachtdieren en ze hebben dan ook teminste een donkere plek in het hok nodig. In mijn familie zijn aardig wat fretten gehouden, en daar zijn 2 kittens en een konijn door gesneuvelt. Ik zou het er niet op wagen Lachen

Is een 2de konijn geen optie? Leuker voor die van je vriend en je kan ook konijnen best wat leren. Die van mij was eerder een hond dan een konijn!

En anders kan je ook nog altijd richting reptielen gaan denken? Een slang bijvoorbeeld?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:59

Veel fretten kwijnen wel weg als je ze alleen houd hoor Nagelbijten / Gniffelen Een enkeling is wel liever alleen maar het grote gros moet echt samen gehouden worden. Dan zijn ze ook veel actiever en levendiger en kunnen ze echt fret zijn.
Over het algemeen zijn fretten lekker lui ja Vork ze slapen echt heel veel maar nachtdieren wil ik ze niet noemen. Zijn dieren die goed kunnen switchen en zich aanpassen aan het leven van ons mensen.

1 ding is zeker ze houden wel van gezelligheid!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:00

Ik zou het ook zeker niet aanbevelen hoor. Maar toen bij ons de ena laatste van een koppel overleed (ouderdom) en de overgebleven eigenlijk ook niet veel soeps was hebben we hem wel alleen gehouden. Samen met de katten dat wel (en daar werd uitbundig mee gespeelt).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:16

Equidea schreef:
Nikka schreef:
Valkparkieten?
Heb ik ook aan gedacht ja, we hebben een hele ruime vogelkooi staan nog van vroeger, ik weet verder alleen het fijne niet af van deze dieren.
Komen ze ook echt bij je zitten en om aandacht zeuren als je ze los hebt vliegen of zijn ze ook weer niet zo tam?

Je moet er een hebben die handgevoerd is, maar dan zijn ze supertam. Ze kunnen liedjes leren of zelfs leren spreken.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:41

een fret.

wij hebben ook konijnen en fretten binnen.

ze mogen omstebeurten loslopen.
een jonge fret(van een frettery) kun je heel goed leren dan het konijn niet is om mee te spelen.
elke x consequent zijn als de fret voor het hok van het konijn zit.
wij hebben de fretten ook altijd loslopen(in de kamer staat het hok, lopen ze los net als de konijnen)
de konijnen gaan in hun hok als de fretten loslopen(lopen normaal los).

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:32

Mijn buurman heeft 3 fretten die ik gergeld verzorg.
Zijn echt super actieve dieren maar kunnen ook hart beiten.
Verder moet je rekening houden met de geslachten. Een vrouw moet je laten helpen tenzij je er mee wilt fokken, anders overleeft ze haar loopsheid niet. Voor de mannen schijnt het ook beter te zijn om ze te laten castreren anders wordt de vrouw conetinu bereden.
Maar het zijn onwijs leuke dieren!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 21:42

Hoe oud is het konijn nu? Ik bedoel, zal hij nog lang mee gaan? Anders kun je overwegen om dat af te wachten en daarna inderdaad voor 2 fretten gaan. Zijn eekhoorns niet wat? Heb geen idee hoe ze gehouden moeten worden, maar het is misschien een idee?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 21:50

Over het konijn, daar zit een vrij lang verhaal achter anders had hij nu eigenlijk samen gezeten met een ander konijn. Hij is nu 2 jaar oud, dus dat duurt nog wel even.

Ik heb een beetje "research" gedaan, en als ik een of 2 fredjes neem wil ik een volwassen koppel, aangezien ik een "starter" ben. Dus socializeren met het konijn van jongs af aan zal dan niet gaan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:02

Grasparkieten.

Nooit kiezen voor handopfok!!!!!. Dat is helemaal niet goed, ze horen gevoerd te worden door hun ouders. Ook dan kunnen ze supertam worden.
Ik kweek zelf grasparkieten en die gaan pas weg als ze goed zelfstandig zijn geworden van hun ouders.
Zijn erg leuke dieren en niet echt moeilijk. Bij intresse is dit een goed en gezellig leerzaam forum. www.grasparkiet.com

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:02

Tellie van bokt heeft/had ook fretjes geloof ik, dus voor meer info zou je haar ook kunnen pb'en?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:04

Fretten zijn gaaf!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:05

Fret, papegaai of zo'n grijze pluizebol, kan ff niet op de naam komen, lijkt een kruising tussen konijn en muis.
Anders zijn muizen ook leuk maar die leven niet zo lang.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:08

Fretten zijn inderdaad ontzettend leuk.
Wat betreft bijten, das een kwestie van opvoeden.

Als beginner kan ik je wel het beste een ouder koppeltje aanraden, die reeds hun opvoeding gehad hebben.
Zelf heb ik mijn fretjes ook overgenomen van iemand die een goed huisje voor ze zocht.
Ook ik was toen een beginner, dus heb me niet gewaagd aan pups.
Tevens heb je dan het voordeel, dat je ze dus niet hoeft op te voeden.
Mijn fretjes bijten zelden. Het mannetje nooit, het vrouwtje heel af en toe.
Ook had ik het geluk, dat ze al geholpen waren, dus ook daar hoefde ik me niet druk over te maken.

Wat betreft het samen leven met andere dieren.

In ons vorige huis leefde ze samen in 1 kamer (wel in eigen kooi uiteraard) met 5 ratjes, 1 konijn en 2 hondjes.
Nu leven ze samen met 1 konijn, 1 hamster en 2 hondjes. Dit heeft nog nooit problemen gegeven.
De kooi van de hamster staat zelfs naast de frettenkooi. Heel soms lopen ze over de hamsterkooi.
Doen ze al jaren en heeft nog nooit problemen gegeven, snuffelen wat aan elkaar, maar verder niks.
Ook geven ze geen jacht-reactie´s op de andere dieren.

Wel hebben de fretjes bij ons een eigen speelkamer, waar ze vrij in kunnen spelen. Dus ze lopen niet door de woonkamer.

Het zijn heerlijke dieren, maar je moet er wel consequent voor zorgen.
Hebben veel aandacht en beweging nodig en de kooi dien je bij te houden.
Slaapmatjes geregeld wassen en de poepbak dagelijks leegscheppen.
Dan heb je er verder ook geen geur van.