kat uit asiel of bij particulieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

kat uit asiel of bij particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:27

Ik wil graag één of twee kittens. Zouden jullie ze uit het asiel halen of bij particulieren? Wat zijn jullie ervaringen?

just_kiki

Re: kat uit asiel of bij particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:29

kittens bij het asiel, omdat die nog jong zijn, en vaak nog niks 'verkeerts' hebben meegemaakt. (dit wilt dus niet zeggen dat andere katten dat wel hebben !)
maar kittens zou ik wel uithet asiel halen Ja

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:31

Ben het helemaal met je eens!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:32

Het ligt ook een beetje aan je budget. Kittens uit een asiel zijn wel een stukje duurder dan van particulieren. Of wil je een speciaal ras, daar hangt natuurlijk ook wel een prijskaartje aan. Daarnaast weet een fokster weer meer over de herkomt en het karakter van de kittens.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:33

Een voordeel als je ze uit een asiel haalt is ook dat ze geent zijn.(chip weet ik niet). Bovendien steun je de asiels dan ook weer.

Het enige nadeel in mijn ogen is dat je in 1 keer "veel" geld kwijt bent, maar dit ben je natuurlijk ook kwijt als je zelf je kitten nog moet laten enten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:35

Maakt weinig uit iig voor kittens. Asiels zijn iig wel heel blij met je komst en daarvan weet je wel zeker dat ze alle prikjes gehad hebben. Daarnaast mag je op hun kosten de kat nog steriliseren of castreren (net wat van toepassing is). Je bent dan waarschijnlijk goedkoper uit. En ze worden ook gechipt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:36

Fokker, week geleden hebben we een kitten bij het asiel gehaald, bleek het dier onder de wormen te zitten en nog eens ziek ook (schande van het asiel) Boos! beestje is drie dagen geleden gestorven...

Op de site stond ook ontwormd en nagekeken Slapen
Laatst bijgewerkt door lesilla op 25-08-08 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 12:36

ja ik zag op de site van het asiel in Beilen dat ze geent, ontwormt, ontvlooit, gechipt en ge stereliseert worden voor ze naar een nieuwe baas gaan. Bij een particulier moet je dat natuurlijk wel zelf doen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:40

@ Katiavl het ene asiel is het andere niet. @Sinelia volgens mij heeft Beilen wel een goede naam. Nooit rare dingen over gehoord. Vrienden van mij hebben er een hele leuke hond vandaan.
Gewoon even gaan kijken. (Al is de kans groot dat je dan wel met poezenbeesten weer terug komt Knipoog )

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:41

Lous schreef:
Het ligt ook een beetje aan je budget. Kittens uit een asiel zijn wel een stukje duurder dan van particulieren. Of wil je een speciaal ras, daar hangt natuurlijk ook wel een prijskaartje aan. Daarnaast weet een fokster weer meer over de herkomt en het karakter van de kittens.

Ga jij eens naar de DA met je particuliere kat, ontwormen, enten, controle ben je ook zo 80 euro kwijt hoor! dus wat is gratis?

Ik zal geen kitten bij een particulier halen, omdat deze over het algemeen pretnestjes fokken en er zijn al zo onwijs veel katten, dat ik hier principieel op tegen ben. Heb nog nooit gehoord dat een kitten wat uit het asiel komt onder de wormen en vlooien zit! Ze worden daar opgevoed, nagekeken & geent.

Mijn bezoekje aan het asiel afgelopen zaterdag had deze nieuwe huisgenoot als resultaat:

http://www.vlaardingen.dierenbeschermin ... evens/2174

Hij gaat een andere naam krijgen, maar heb nog even geen inspiratie!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:43

laura1987 schreef:
Een voordeel als je ze uit een asiel haalt is ook dat ze geent zijn.(chip weet ik niet). Bovendien steun je de asiels dan ook weer.

Het enige nadeel in mijn ogen is dat je in 1 keer "veel" geld kwijt bent, maar dit ben je natuurlijk ook kwijt als je zelf je kitten nog moet laten enten.

Dat is niet altijd zo; pas een kat uit het asiel gehaald met twee kittens.
Kat is hier in 2006 geboren, chip stond nog op onze naam, hoewel ze begin 2007 is verkocht.
Alledrie opgehaald, moest betalen, maar ze waren niet behandeld of geënt.
Dus ik kon ook nog met het spul naar de DA voor ontwormen en ontvlooien en enten.
Kittens hebben de enting niet eens gehaald, ruim een week nadat ze hier waren zijn ze overleden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:44

Meestal betaal je bij het asiel naast de gemaakte kosten bij de dierenarts nog een deel van het bedrag wat de kat heeft gekost tijdens het verblijf in het asiel (denk aan eten, kattenbakkorrels etc) Ze kunnen niet alleen leven van giften.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:47

tienus63 schreef:
Dat is niet altijd zo; pas een kat uit het asiel gehaald met twee kittens.
Kat is hier in 2006 geboren, chip stond nog op onze naam, hoewel ze begin 2007 is verkocht.
Alledrie opgehaald, moest betalen, maar ze waren niet behandeld of geënt.
Dus ik kon ook nog met het spul naar de DA voor ontwormen en ontvlooien en enten.
Kittens hebben de enting niet eens gehaald, ruim een week nadat ze hier waren zijn ze overleden.

Dat is raar!
Dan zal het inderdaad in asiel verschillen.
Ik heb in een asiel stage gelopen, hier betaalde je €50 en werden ze ontvlooit en geent. (gechipt en ontwormd weet ik niet meer).

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:47

Ik zal eerst kiezen uit het asiel, dan weet je (meestal) wat je koopt, of ze ge-ent zijn e.d.
En ik vind dat die diertjes toch iets meer kans moeten hebben op een betere situatie. Bij particulieren hebben ze meestal wel een warm huis tot hun beschikking (als jullie snappen wat ik bedoel)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:52

Ik heb € 83,- af gerekend voor de poes met twee kittens.
Dat waren inderdaad de verblijfkosten.
Asiel zat overvol, katten waren op woensdag binnengebracht en ik heb ze vrijdagmiddag opgehaald.
Omdat ik niet wilde dat "mijn" kat terug zou kunnen keren bij die *piep* die haar 1,5 jaar geleden gekocht had, maar blijkbaar moeiteloos moederpoes met 4 kittens dumpt.
Jonkies leken ook raskatten te zijn.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 12:57

Ik heb alleen maar goede ervaringen met het asiel Lachen
Ik betaalde 60 euro voor een kitten van 4 maand. Hij was geent, gechipt, ontwormt en kreeg een verwijzing mee voor de castratie.
Helaas heb ik hem maar een half jaar gehad, toen is hij overleden door een ongeluk.

Nu heb ik een kitten uitgezocht bij particulieren (vriendin van me). Hun kregen een kat van iemand die er niet meer voor kon zorgen en deze bleek zwanger. De kittens zijn nu 4 weken, over 2 weken word de moeder gesteriliseerd, dan eten de kittens vast voedsel. Maar ze blijven er nog wel een paar weken bij hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 14:31

Asiel natuurlijk. Kom maar eens kijken bij mij in Winschoten, heb nog wel wat moois voor je zitten. Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:06

Citaat:
Fokker, week geleden hebben we een kitten bij het asiel gehaald, bleek het dier onder de wormen te zitten en nog eens ziek ook (schande van het asiel) beestje is drie dagen geleden gestorven...

en jij bent zeker wel even teruggegaan naar dat asiel, al is het alleen maar om de rest van het nestje te laten ontwormen....?!

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 16:09

Ben ik ook wel benieuwd naar Cissy.
Mijn kat bleek een beginnende niesziekte te hebben, ik heb toen het asiel gebeld of ik op hun kosten naar de DA kon, had hem nog maar 3 dagen. De rekening is gewoon vergoed door het asiel Lachen

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:09

Ik zou ook naar asiel gaan. Al is het alleen maar om het onnodig fokken van die leuke "boerderij"poesjes tegen te gaan. Als de mensen ze niet meer kwijt kunnen (ook niet meer gratis), dan laten ze het misschien.

Ik weet niet of een asiel ook katten chipt. Maar onze asielhond werd iig wel gechipt voordat hij met ons meemocht. Ik heb nog nooit een dankbaardere hond gehad als Binky, die we uit het asiel hebben "gered".

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:15

Nou Isabonny, zover zal het wel nooit komen....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:11

cissy schreef:
Citaat:
Fokker, week geleden hebben we een kitten bij het asiel gehaald, bleek het dier onder de wormen te zitten en nog eens ziek ook (schande van het asiel) beestje is drie dagen geleden gestorven...

en jij bent zeker wel even teruggegaan naar dat asiel, al is het alleen maar om de rest van het nestje te laten ontwormen....?!

Tuurlijk, en hopend dat zij nog de dierenarts behandeling die ze nodig hebben krijgen Lachen en natuurlijk bijbehorende klacht tegen laksheid

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:23

Ik heb ook 2 kittens uit het asiel in Schiedam.
Waren ontwormt ontvlooit, gechipt Lachen
1e inenting op kosten van het asiel!

Ik betaalde 60 euro per kitten maar vind het nog wel meevallen voor wat je krijgt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:07

Ik ken mensen die een kitten gingen halen bij een asiel. Ze gingen kijken, en de "kitten" die ze op het oog hadden (was hun aangepraat) bleek achteraf jonger gemaakt dan hij in werkelijkheid was. Beestje was eerst ongeveer 9 weken, toen 3 maanden en bleek achteraf minstens 9 maanden. Dat noem ik liegen om maar een kat kwijt te raken.

Mensen van het dierenasiel kunnen heel betweterig overkomen. Ik kreeg een uiterst braaf mollenhondje (had hem getest met dochter erbij) niet mee, uitsluitend omdat ik een dochter van 5 had. "Dat kind gaat straks de hele tijd achter die hond aan, en als ie dan eens toevallig hapt, bent u in alle staten mevrouw." Toch knap dat ze wisten hoe mijn dochter met dieren was. Kind groeide van baby af aan in een huis met katten op. Die zat ze ook niet achterna. Deed ik ook niet als kind trouwens.
Ik was toen te verbijsterd om ze van repliek te dienen, dat zou ik nu wel anders doen, je leert wel van je af te bijten in de loop der jaren.

Maar goed, wil je een dier helpen, kijk in het asiel, maar houd er rekening mee, dat je net zo goed moet uitkijken als bij een particulier. En als de toonzetting van de medewerkers je niet bevalt, of als ze gaan rommelen met leeftijden, zoals ik al had geschreven, zeg ze dat recht in hun gezicht. Ze denken alles beter te weten, maar dat is nogal eens ten onrechte. Komt ook door de vele "allergie" lijders, die altijd juist in de vakantietijd last krijgen van hun allergie, en dan de hond of kat wegbrengen.
Maar ik vind dat onschuldige mensen daar niet de dupe van hoeven te worden.

Het grote voordeel van een dierenasiel is dat de dieren vaak al gesteriliseerd zijn, en als je een kitten neemt, krijg je vaak een kortingsregeling voor sterilisatie bij de dierenarts.

Ook bij een particulier moet je maar afwachten wat je in huis haalt. Ik heb een keer een kat van iemand in huis genomen, en mijn voorwaarde was: "Als het niet goed gaat, moet ie terug kunnen." Dat vonden die mensen prima.
De kat was al 12, en het ging niet goed. Beestje raakte gestresst, ik werkte de hele dag, en hij ging in huis plassen. (ja ik maakte de bak wel schoon, daar lag het niet aan). Mooi dat die mensen de kat niet terugnamen "Ik kan hem hier niet meer hebben," zei mevrouw. Ik bleef er mee zitten en moest zelf maar een oplossing vinden.

Kijk, en dat heb je weer niet met een dierenasiel. Daar kun je een dier weer terugbrengen, mocht het echt niet gaan.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:19

Ik zou zelf naar het asiel gaan. Wij hebben nu dan wel 2 raskatten, maar dat is omdat mijn moeder allergisch is en bleek dat niet te zijn voor Heilige Birmanen en Maine Coons. Dus nu hebben we van allebei eentje en ik ben er echt gek op. Maar als het aan mij ligt haal ik voortaan mijn toekomstige katten uit het asiel.
Als je een raskat koopt ben je ontzettend veel geld kwijt. Onze maine coon was 450 euro en de birmaan 350 of 400, weet het niet meer zeker.
Dus dan ben je in een asiel heus wel minder kwijt.
Je moet er trouwens niet vanuit gaan dat ze al geholpen zijn, want ik hoor vaak zat dat mensen een hond of kat uit het asiel halen die nog gecastreerd of gesteriliseerd moet worden. Terwijl ik eigenlijk vind dat dat de taak is van het asiel, aangezien zij niet willen dat er verder mee gefokt wordt. Maar goed.
Ik zou dus gewoon eens bij een asiel kijken.