Pup 6 maand, kan niet alleen thuis zijn HELP!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Pup 6 maand, kan niet alleen thuis zijn HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 21:32

hallo bokkers

Misschien dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb een malthezer pup van 6 maand, alles gaat geweldig goed!! en hij gehoorzaamd SUPER!!
maar hij kan nog steeds niet alleen zijn. Ik heb hem al vanaf 8 weken en heb het al vanaf dat hij 12 weken was steeds geprobeerd.
Hij zit nu in de pubertijd, dus ik weet dat hij nu veel uit zal proberen, wat hij ook wel doet hoor haha
onderandere: - weglopen
- van tafel stelen enz enz

Maar ik heb echt een probleem met het alleen blijven, hij gaat altijd mee naar mijn werk, maar dat is van de winter afgelopen, em ik zoek er werk bij dus hij moet leren om alleen te zijn.

Ik heb van alles geprobeerd!
- heel even weg gaan, en als hij stil is gelijk terug komen om hem te belonen.
- Met een radio naast de bench, en een kabel naar beneden naar de buren, en als hij begon te blaffen de stekker er in ( radio stond hard ) zodat hij er van schrikt en hij dus zich zelf corrigeerd.
- heb de trap/deur een andere prettige betekenins gegeven, zodat dat geluid iets prettigs op leverd.

echt nix helpt! hebben jullie misschien een idee wat ik nog meer kan gaan proberen??
hoe hebben jullie het gedaan om je hondje het aan te leren??

Afbeelding

Ik ben benieuwd! Haha!
Groetjes Bernadet

Lysette

Re: Pup 6 maand, kan niet alleen thuis zijn HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:54

zaya schreef:
Ik heb van alles geprobeerd!
- heel even weg gaan, en als hij stil is gelijk terug komen om hem te belonen.

Ging dit wel goed?

Ik ben geen voorstander van straffen als hij blaft enz. Hij is waarschijnlijk gewoon in paniek. Ik zou het echt compleet opnieuw op gaan bouwen. Het kan ook helpen om, als je thuis bent ervoor te zorgen dat hij je niet constant volgt. Dan eens 5 minuutjes enz. Je kunt hem ook een kong (speeltje wat je kunt vullen met wat lekkers) geven, dan is hij afgeleid en vaak worden ze daar flink moe van. Als hij wel een keer blaft als je terug komt, naar binnen gaan als hij even stil is en de volgende keer een stapje terug. Bouw het rustig op, je kunt beter in het begin te langzaam gaan dat hij vertrouwen krijgt (en meestal gaat het daarna dan ook wel wat sneller met opbouwen) dan heel snel maar dat hij eigenlijk niet echt op zijn gemak is want de kans is groot dat hij daarna dan terug valt.

Maak van weggaan en thuiskomen trouwens iets gewoons. Dus niet van: daaag ik ga nu en een groot feest als je weer terug bent. Je gaat gewoon weg en komt ook gewoon weer binnen alsof er niks aan de hand is.

Succes iig Lachen

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:55

Ik ben er meteen als pup mee begonnen en toen maar laten brullen totdat hij stil was, en daarna er weer uit. Nu is het geen probleem. Je bent er een beetje laat mee.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 22:58

Ik ga met Lysette mee. Opbouwen van alleen zijn, belonen van goed gedrag en negeren van ongewenst gedrag. Want straffen is een vorm van aandacht en dat is wat ie toch graag wil. Verder helpt het niet om een hond die verlatingsangst heeft te straffen. Angst kan hij tenslotte niets aan doen, dus straffen is nutteloos en maakt het eerder erger.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:14

hij is natuurlijk gewent om altijd bij jou geweest te zijn,en dan word het voor hem heel moeilijk om ineens alleen te komen zitten.
mijn pup is nu 7 maanden oud,en heb hem vanaf de eerste dag dat ik hem had,gelijk in de bench gedaan als ik weg moest of als ik naar bed ging,hij weet nu niet beter en piept nooit.
ben bang dat je er te laat mee begonnen bent.
en het enige wat mij te binnen schiet wat MISSCHIEN zou helpen is om hem als je een schuur hebt om daar zijn mandje neer te zetten,en hem gewoon los op je plaats laat lopen als je die mogelijkheid hebt!
wat je misschien ook kan doen is een katte luik in je achter deur maken zodat hij naar buiten kan,misschien voelt hij zich dan minder opgesloten,verder zou ik het niet weten.
ik wens je heel veel succes met je hondje.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 23:17

En misschien een beetje Bach rescue remedey als ondersteuning (had dit al geschreven, maar post is weg??????)

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 20:25

misschien ook een tip om je bench niet naast je bed te laten staan maar gewoon op de hal ofzo.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 22:04

Mijn hond heeft ook verlatingsangst. Ik weet precies hoe je je voelt en hoe rot het is om je huis te moeten verlaten in de wetendheid dat je hond daarbinnen compleet over de rooie gaat. Wat bij mijn hond redelijk heeft gewerkt is een extra hond te logeren vragen. De hond van mijn ouders (een stabiele kalme hond) reageert niet als wij weg gaan en daardoor heeft mijn hond zijn gedrag gekopieerd. Ik moet erbij zeggen, dit had geen blijvend effect. Vanaf vorige week heb ik een andere hond erbij en dit gaat super. 2 honden is ook niet mijn ideaal, maar als je zo met de rug tegen de muur staat, weet je het op een gegeven moment ook niet meer.
Heel veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 10:44

Nikka schreef:
Ik ben er meteen als pup mee begonnen en toen maar laten brullen totdat hij stil was, en daarna er weer uit. Nu is het geen probleem. Je bent er een beetje laat mee.

Zo doe ik het ook hoor Lachen

En niet terugkomen als ie stil is, dat zie je ouders met kindjes in de crèche ook altijd doen Boos!

Zijn de kids net stil, en ja hoor, komen de ouders weer terug.... kun je van voor af aan beginnen Boos!
Gewoon weggaan als je weg moet, snoepje in de bench, pup erin, en weg. Klaar.
Brult ie dan gewoon laten brullen.

Niet al die onzin met een radio en zo, levert alleen meer stress op. Je zou gewoon een stereo heel zacht aan kunnen zetten, maar wss maakt het voor de hond niet veel uit.

Je bent idd veel en veel te laat, dit had je je hondje moeten leren toen hij 3 maandjes was Lachen
Nu is het een stuk moeilijker.

Ik las ook iets over de bench naast je bed?
Nooit doen, hond hoort een eigen slaapplek te hebben. Hond hoort gewoon beneden te slapen, of in een kennel. Niet in de slaapkamer, dat is geen plek voor een hond.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 21:03

Hoi iedereen!! ( even zo omdat ik niet zoveel berichten tegelijk kan replayen Haha! )

Even voor de duidelijkheid Tong uitsteken
Ik heb mijn hondje van het begin af aan vaak alleen gelaten. En was altijd gewoon stil!
tot hij een maand of 3 was, toen begon hij gewoon te joelen. Dus ben er wat dat betreft niet TE LAAT mee begonnen Haha!.

Kippie! dat is waar maar ik heb bewust gekozen voor de bench bij mij op de slaapkamer. ( hij staat trouwens niet meer naast het bed, maar aan de andere kant van de kamer omdat eindelijk mijn benk bij het grofvuil is gegaan )

Ook doe ik altijd gewoon de deur dicht als ik even naar het toilet moet enz! dus hij loopt ook niet de hele dag achter me aan.

De eerste oplossing die ik genoemt had werkte idd het beste ( voor de mensen die geen zin hebben om naar boven de scrollen ) en dat was even weg gaan en als hij stil was terug komen en belonen.
Maar op een gegeven moment was dat ook over, Nu gild hij gewoon door tot ik terug ben.
Maar ja je moet ook een keer naar huis, je kan niet eeuwig buiten blijven staan als je diepvries spul in je tas hebt zitten wat zo snel mogelijk in de vriezer moet ( let wel!!!: ik geef hem dan die beloning niet! omdat hij niet stil was,en ik nergeer hem dan. want 1 keer oogcontact is al een beloning omdat het aandacht is. )

Wat ook genoemd werd is om hem te laten brullen, maar ik woon in een zeer nette buurt met allemaal kak mensen, maar geloof me daar maak je geen vrienden mee, als je hond de boel bij elkaar brult. haha.

Ohw ja! ik straf mijn hond niet!! de radio was dat hij zich zelf zal straffen, dit kan hij op geen enkel manier aan mij koppelen als of ik die radio aan deed om heb te straffen. zo slim is een hond nou ook weer niet haha ( dit was een martin gaus manier, die ik uit een boekje gelezen had. )
Ongewenst gedrag nergeer ik volkomen.

Ook heb ik geprobeerd idd met iets lekkers. maar hij weigert om iets te eten of te doen als ik weg ben of ga. ( zelfs een plakje worst niet, die wordt pas opgegeten als ik weer terug ben. )
En mijn huis is gewoon een veilige plek voor hem. ) het is zijn thuis, wat kan daar nou net veilig aan zijn. dat is mijn mening hoor Haha!

ik zit met mijn handen in mijn haren.

Verlatings angst dat zal hij zeker hebben! maar ik begrijp niet waarom?? omdat hij mee mag naar mijn werk?? het zou kunnen hoor!
ik werk maar 2 soms 3 dagen in de week. tussen door blijft hij best vaak gewoon even alleen. als ik naar de winkel moet, even naar de buren ga, even ergens anderes op bezoek ga. een afspraak met het 1 en ander heb. als ik ga paardrijden. ja ik snap het niet. vandaar het topic. Verdrietig

@ amazone77: haha Hij past niet meer door een katteluik haha ook zal het niet kunnen hoor! maar vond het wel even grappig om hier op te reageren *LOL*

Ik zal wel mensen vergeten zijn om te beantwoorden. excusses! Clown

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:12

ik ken het zelf niet. Heb een 9 maanden oude jack russel terrier en die piept, jangt of blaft niet als ik weg ga.
Vanaf het begin al niet gedaan behalve de eerste 2 nachten van de fokker.
Inderdaad belonen en niet belonen kan erg goed helpen. Spelen als hij luistert en niet blaft als je weg bent.
Het kan een stadium zijn. Succes!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:13

Mijn hond heeft verlatingsangst en ik heb veel baat gehad bij een gedragstherapeut. Maar het klinkt aan de ene kant niet echt als verlatingsangst maar als een hondje die gewoon nog een keer goed geleerd moet worden alleen te zijn. Andere kant zou het zomaar kunnen. Maar ik raad je aan om een keer langs een gedragstherapeut te gaan. Succes

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:14

misschien een 2e hondje of kat erbij?als gezelschap?
de tv aan laten staan(zachtjes)wil ook nog wel eens helpen en voordat je weggaat flink wandelen en hem eten geven als jij weg gaat; dan is hij daar zo mee bezig dat hiij niet eens in de gaten heeft dat jij weg bent

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:16

Wildgirl schreef:
misschien een 2e hondje of kat erbij?als gezelschap?
de tv aan laten staan(zachtjes)wil ook nog wel eens helpen en voordat je weggaat flink wandelen en hem eten geven als jij weg gaat; dan is hij daar zo mee bezig dat hiij niet eens in de gaten heeft dat jij weg bent

Tv lijkt me niet helpen als de radio ook niet helpt Knipoog

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:18

Honden blijven natuurlijk roedeldieren en zullen het nooit fijn vinden om alleen te zijn. Het is dus inderdaad een kwestie van trainen, trainen, trainen en trainen. De tips die hierboven al weergeven staan zullen je daar goed bij kunnen helpen. Bedenk wel vraag niet te veel, wees in het begin al blij met een paar seconden en beloon zeer uitbundig! Straf niet dat werkt ave rechts dan kun je veel beter negeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:22

zaya schreef:
De eerste oplossing die ik genoemt had werkte idd het beste ( voor de mensen die geen zin hebben om naar boven de scrollen ) en dat was even weg gaan en als hij stil was terug komen en belonen.
Maar op een gegeven moment was dat ook over, Nu gild hij gewoon door tot ik terug ben.

Dat is wel redelijk logisch, in zijn beleving wordt hij beloond voor het gillen. Jij kwam namelijk iedere keer terug, nadat hij gegild had Lachen
Blijkbaar heeft hij de link niet gelegd met stil zijn.
Is een redelijk klassiek probleem, "verkeerd" belonen, waardoor de hond denkt dat hij beloond wordt voor ongewenst gedrag. Hij heeft geleerd dat jij uiteindelijk toch wel weer komt.... en dus houdt hij stug vol. Dit is geen verwijt, maar even een korte analyse.
zaya schreef:
Maar ja je moet ook een keer naar huis, je kan niet eeuwig buiten blijven staan als je diepvries spul in je tas hebt zitten wat zo snel mogelijk in de vriezer moet ( let wel!!!: ik geef hem dan die beloning niet! omdat hij niet stil was,en ik nergeer hem dan. want 1 keer oogcontact is al een beloning omdat het aandacht is. )

Hij ziet jouw thuiskomen als de beloning, het snoepje/koekje vindt hij blijkbaar lang zo interessant niet.....
zaya schreef:
Wat ook genoemd werd is om hem te laten brullen, maar ik woon in een zeer nette buurt met allemaal kak mensen, maar geloof me daar maak je geen vrienden mee, als je hond de boel bij elkaar brult. haha.

Klopt.
Dat is ook precies de reden waarom moeders in supermarkten vaak toegeven aan hun gillende kinderen....
Maar ze vergeten (denk ik) dat het gillen en zeuren dan wordt beloond, en het alleen maar erger wordt. Toegeven werkt niet.... nooit.

Laten brullen zie ik nog steeds als enige oplossing.... dat je tijdelijk dan geen vrienden maakt, is vervelend, maar soms moet je wel....
zaya schreef:
Ohw ja! ik straf mijn hond niet!! de radio was dat hij zich zelf zal straffen, dit kan hij op geen enkel manier aan mij koppelen als of ik die radio aan deed om heb te straffen. zo slim is een hond nou ook weer niet haha ( dit was een martin gaus manier, die ik uit een boekje gelezen had. )

Ik straf mijn hond wel, als dat nodig is. Hij zal moeten leren dat bepaald gedrag gewoon niet kan. Met negeren kom je met sommige honden gewoon niet weg. Dat kun je mss best doen bij een Labrador, maar heb je een stevig dominante hond, dan zul je die als het nodig is zijn plek moeten wijzen. Dat is duidelijker, en daarom vriendelijker als negeren.

Het idee van de radio kan wel werken, maar de timing moet perfect zijn, en dat is dan het probleem. Zou je de radio automatisch kunnen laten aan gaan op een signaal van een geluidssensor, dan is je timing wel perfect, en is het systeem consequent. Dan zou het idd goed moeten werken.
zaya schreef:
Ook heb ik geprobeerd idd met iets lekkers. maar hij weigert om iets te eten of te doen als ik weg ben of ga. ( zelfs een plakje worst niet, die wordt pas opgegeten als ik weer terug ben. )
En mijn huis is gewoon een veilige plek voor hem. ) het is zijn thuis, wat kan daar nou net veilig aan zijn. dat is mijn mening hoor Haha!

Hij vindt je lekkers niet interessant genoeg, blijkbaar. Jou vindt hij daarentegen duidelijk wél hoogst interessant.

Toch is het mogelijk dat hij het huis om de een of andere reden onveilig vindt. Het is de moeite waard dat uit te zoeken Lachen

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:34

je hebt ook honden luiken haha
die van mij past wel door een grote katten luik.
maar ben bang voor jou als ik dit zo allemaal lees ,dat hij dan buiten gaat janken en blaffen,daar word natuurlijk niemand blijer van!
ik weet zo verder ook niet wat zou helpen om je hondje stil te laten zijn als je weg gaat.
ik hoop wel dat er iemand komt met de oplossing,dit is voor jou niet leuk en voor je hondje ook niet.
wens je heel veel succes.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 21:35

Yamcha schreef:
zaya schreef:

Dat is wel redelijk logisch, in zijn beleving wordt hij beloond voor het gillen. Jij kwam namelijk iedere keer terug, nadat hij gegild had Lachen
Blijkbaar heeft hij de link niet gelegd met stil zijn.
Is een redelijk klassiek probleem, "verkeerd" belonen, waardoor de hond denkt dat hij beloond wordt voor ongewenst gedrag. Hij heeft geleerd dat jij uiteindelijk toch wel weer komt.... en dus houdt hij stug vol. Dit is geen verwijt, maar even een korte analyse.
zaya schreef:

Hij ziet jouw thuiskomen als de beloning, het snoepje/koekje vindt hij blijkbaar lang zo interessant niet.....
zaya schreef:

Klopt.
Dat is ook precies de reden waarom moeders in supermarkten vaak toegeven aan hun gillende kinderen....
Maar ze vergeten (denk ik) dat het gillen en zeuren dan wordt beloond, en het alleen maar erger wordt. Toegeven werkt niet.... nooit.

Laten brullen zie ik nog steeds als enige oplossing.... dat je tijdelijk dan geen vrienden maakt, is vervelend, maar soms moet je wel....
zaya schreef:

Ik straf mijn hond wel, als dat nodig is. Hij zal moeten leren dat bepaald gedrag gewoon niet kan. Met negeren kom je met sommige honden gewoon niet weg. Dat kun je mss best doen bij een Labrador, maar heb je een stevig dominante hond, dan zul je die als het nodig is zijn plek moeten wijzen. Dat is duidelijker, en daarom vriendelijker als negeren.

Het idee van de radio kan wel werken, maar de timing moet perfect zijn, en dat is dan het probleem. Zou je de radio automatisch kunnen laten aan gaan op een signaal van een geluidssensor, dan is je timing wel perfect, en is het systeem consequent. Dan zou het idd goed moeten werken.
zaya schreef:

Hij vindt je lekkers niet interessant genoeg, blijkbaar. Jou vindt hij daarentegen duidelijk wél hoogst interessant.

Toch is het mogelijk dat hij het huis om de een of andere reden onveilig vindt. Het is de moeite waard dat uit te zoeken Lachen

Ik heb zeker wat aan je be vindingen.

Mijn hond is idd redelijk dominand. misschien moet hij idd eens op zn nummer gezet worden.

Maar als hij dus mijn terug komen, en belonen als hij stil is, als beloning ziet omdat hij gegild heeft. wat moet ik dan doen???
Ik kan toch niet eeuwig weg blijven???
VOORBEELD, vorige week was hij van smiddags 2 tot savonds 9 alleen geweest uit onmacht hoor!! normaal zou hij nooit zo heel lang alleen zijn.
Maar volgens mijn buren is hij geen minuut stil geweest. ik heb heel erg goed contact met mijn buren dus ze zullen niet overdrijven om het nog erger te maken dan het al is. hun vinden het ook vervelend en willen me dolgraag helpen. vandaar ook met die radio, omdat het bij hun hond wel geholpen heeft..

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 21:38

amazone77 schreef:
je hebt ook honden luiken haha
die van mij past wel door een grote katten luik.
maar ben bang voor jou als ik dit zo allemaal lees ,dat hij dan buiten gaat janken en blaffen,daar word natuurlijk niemand blijer van!
ik weet zo verder ook niet wat zou helpen om je hondje stil te laten zijn als je weg gaat.
ik hoop wel dat er iemand komt met de oplossing,dit is voor jou niet leuk en voor je hondje ook niet.
wens je heel veel succes.

dankje Haha!

mijn pup weegt nu al ruim 8 KG Voor een kleinblijvende hond haha

en nee daar wordt niemand blijer van denk ik haha, want dat zou hij zeker doen Clown zon drol is het nou ook wel weer! Tong uitsteken

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:51

Als je hondje niet wil eten als je weg bent heeft hij wrs heel veel stress. Hoe is je hond als je thuiskomt?

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:53

Yamcha schreef:

Mijn vorige hond was een grote vreetzak, at alles wat los en vast zat. Echter, als hij gestresst was at ie niks, nog geen rookworst Knipoog

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 21:59

zaya schreef:
Even voor de duidelijkheid Tong uitsteken
Ik heb mijn hondje van het begin af aan vaak alleen gelaten. En was altijd gewoon stil!
tot hij een maand of 3 was, toen begon hij gewoon te joelen. Dus ben er wat dat betreft niet TE LAAT mee begonnen Haha!.

Kan hij niet een keer heel erg geschrokken zijn? Ik noem maar wat, vuurwerk ofzo terwijl jij er niet was? Een kennis van mij had ook een hond die van de een op andere dag heel bang was. Alleen linkte die hond het aan de bench. Uit de bench ging het wel goed.

Citaat:
Verlatings angst dat zal hij zeker hebben! maar ik begrijp niet waarom?? omdat hij mee mag naar mijn werk?? het zou kunnen hoor!
ik werk maar 2 soms 3 dagen in de week. tussen door blijft hij best vaak gewoon even alleen. als ik naar de winkel moet, even naar de buren ga, even ergens anderes op bezoek ga. een afspraak met het 1 en ander heb. als ik ga paardrijden. ja ik snap het niet. vandaar het topic. Verdrietig

honden zijn roedeldieren. Dus eigenlijk is alleen blijven niet iets heel natuurlijks. De ene hond kan het echter prima, de andere hond heeft er weer heel veel moeite mee. Ik denk niet dat het ligt aan het meegaan naar je werk.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 22:08

Lysette schreef:
Als je hondje niet wil eten als je weg bent heeft hij wrs heel veel stress. Hoe is je hond als je thuiskomt?

Heey lysette.

Dhani is een hele super vrolijke hond als ik thuis kom, Ik weet dat dit ook door stress kan komen. maar hij is op zon moment net zo vrolijk dan als ik met hem speel.

Je zegt ook, kan hij niet ergens van geschrokken zijn??
Ja dat zou je nooit weten! ik was er niet bij. hij is nou niet bepaald een bangerd en schrikt niet snel ergens van. dus ik weet het niet.

Uit de bench heb ik ook al geprobeerd, dan gaat het alleen nog maar harder.

Ohw ja!! er had ook nog iemand iets gezegt over een kat er bij of zo iets,
Maar ik heb 2 katten dus hij is eigenlijk nooit echt alleen, een hondje er bij vind ik zelf geen fijne oplossing, stel dat dhani dat andere hondje ook aansteekt om te gaan joelen, dan zit ik met 2 joelers haha, en is het altijd moeilijker voor 2 honden oppas te zoeken mocht het nodig zijn, en meenemen is ook moeilijker. al heb ik er wel aan gedacht.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 22:12

Wat misschien helpt is, voordat je weg gaat een flinke wandeling te maken, zodat hij moe is. Des noods een eind gaan fietsen, dan gaat hij daarna lekker slapen en kun jij rustig vertrekken. Het enige wat ik kan bedenken is gewoon weg gaan en hem laten blaffen. Misschien wel hard, maar hij moet het toch leren.. (:

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 22:23

LauEef schreef:
Wat misschien helpt is, voordat je weg gaat een flinke wandeling te maken, zodat hij moe is. Des noods een eind gaan fietsen, dan gaat hij daarna lekker slapen en kun jij rustig vertrekken. Het enige wat ik kan bedenken is gewoon weg gaan en hem laten blaffen. Misschien wel hard, maar hij moet het toch leren.. (:

een wandeling zou misschien nog helpen. ik weet dat ik positief moet denken, maar ik denk dat het weinig nut heeft, omdat mijn hond er gewoon voor gaat om te blaffen. als hij staapt kan ik ook niet weg gaan helaas want hij houd me noulettig in de gaten.

Fietsen doe ik nog niet met hem i9k vind hem daar nog een beetje te jong voor, ik ga wel met hem fietsen als hij er aan toe is, met 12 maanden rustig opbouwen. enz