Oogje half uit konijn!! Tips? -> fotoalbum pag. 1

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Oogje half uit konijn!! Tips? -> fotoalbum pag. 1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 18:55

Hoi,

Even een pakkende titel, maar helaas is wel waar. Ik kwam vanmorgen beneden en ging mijn konijnen eten geven. Zie ik iets heeeel raars aan mijn halve pooltje. Namelijk haar oogje is een cm naar achter geschoven, steekt een cm uit zit vol met pus..

Nou ik mijn vader geroepen, konijntje in de doos. Het andere konijn ook mee en linea recta naar de dierenarts! Lekker duur op zaterdag maar dat maakt natuurlijk niet uit. (53,- weekendkosten Bloos ) Het mag wat kosten voortaan.

Bij de dierenarts naar binnen gestormd, konijntje op tafel gezet, ik helemaal in paniek. Ben zo gek op mijn nijns..
Wat bleek het nou: Een zeer ernstige ooginfectie. Ik opgelucht, omdat het toch geen mixomatose is..
Dus nijns is op medicatie gezet, antibiotica en oogzalf. En natuurlijk moet ze een zo schoon mogelijke omgeving hebben. Helaas is het maar een kleine kans dat het oog geneest, zien zal ze toch nooit meer, Dus wss dat vrijdag haar oogje eruit word gehaald. (of ik mocht haar in laten slapen maar dat doe ik dus echt niet)

nou is het helaas zo dat mijn nijn uit een opvang komt, omdat ze mishandelt is door kinderen. En daardoor doodsbang voor mensen. Ik aai eigenlijk ook niet zo vaak. Zorg gewoon dat ze alles heeft wat ze nodig heeft, en laat haar maar gewoon rondspelen.

Maar nou zit ze dus in de bench, en vroeg ik me af of mensen dit ook ooit hebben gehad, en wat hebben jullie gedaan om het jullie nijn zo makkelijk en fijn mogelijk te maken, dingen die nog extra kunnen helpen en derg.. Alles blijft namelijk aan haar oog plakken.

Ik zal kijken of ik morgen fotos kan plaatsen, voor de mensen met een sterke maag.
Sry voor het lange verhaal, maar moest het even kwijt...
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 25-08-08 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS.

_Do_

Re: Oogje half uit konijn!! Iemand nog extra tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:00

Zet het konijn op een molton, je weet wel zo'n ding dat je onder je onderhoeslanken van je matras hebt.
Doen ze ook bij de opvang. Is zacht, weinig kans op door lig plekken en kan niks van in de wond komen.
Verder probeer nu al vertrouwen te winnen door heel rustig met konijn om t egaan en af en toe even oppakken en oog verzorgen.
Ze kent je al dus ze hoeft niet aan jou als persoon te wennen.
Verder zou ik zeggen heel veel succes en zorg dat je meerdere moltons hebt zodat je dagelijks kan verschonen en wassen.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:02

Ach, arm ding. Ik vind het wel super dat je haar laat helpen en niet laat inslapen omdat het "maar een konijn is".
Misschien is een dekentje of iets warms fijn voor je konijn waar ze zich in kan stoppen. En misschien extra-tjes qua eten ofzo. Succes!

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:04

Een kruik is ook wel handig trwns. Als ze net uit operatie komt zorgen dat ze het warm genoeg heeft.
Verder bedenk ik me nog pijnstillers! en konijn moet altijd eten. Anders overleven ze het niet.
Dus je kan evt babyvoeding in huis hebben, een potje. Dit kunnen ze goed hebben.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:05

Dankje voor de reacties, Die moltons is een goed idee! Heb haar nu op kruidenhooi zitten, dat vind ze heel lekker. En het is zacht en niet zo stekerig. ze krijgt nu lucerne, en kruidenmelange erbij, omdat ze nu geen gras en derg kan eten. en gewoon dwergkonijnenvoer. Ze beweegt heel veel, is flink aan het wassen en voelt zich wel goed heb ik het idee, maar ze was al bangerig, en nou ze dat oog kwijt is nog meer natuurlijk. Maar ze pakt het allemaal heel goed op. Mocht net ook heel makkelijk het oog druppelen.

Het ziet er alleen te smerig voor woorden uit..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:06

trouwens ze mag miss het oog houden, als het een beetje geneest. Maar dat is maar 10% kans.. helaas... Dat voor na de narcose de kruik is ook een goed idee... Hoop alleen dat het niet zo ver komt..

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:09

Je kan haar misschien in een handdoek wikkelen als je haar moet verzorgen.
Dan heb je de minste kans op los spartelen e.d. omdat ze niet gewend is/ er niet van houdt om opgepakt te worden.
Ik vind zelf een stuk vloerbedekking in de kooi wel handig omdat dat stevig blijf liggen. Je kan dan een apart toiletbakje neerzetten met misschien alleen van die houtkorrels (als ze zindelijk is/ een vast poep en plas hoekje heeft).
Succes met je nijntje!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:12

het oppakken gaat eigenlijk steeds beter, ik denk dat ze een hoop verzachting voelt na de druppels dus dat leid ze eigenlijk goed.. ze is zoon speciaal nijntje, maar dat zien jullie wel op de fotos. Echt zn mooi ding! Dus ze is alles waard

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:21

Allereerst, super wat je voor je nijn doet!
Er zijn al goede tips gegeven hier. Ik wilde nog even wat tips voor na de operatie geven, mocht dit nodig zijn. Overige tips heb ik niet echt, zo te horen ben je al super goed bezig!

De kruik is genoemd, het nadeel van deze dingen is dat ze aan het begin vaak te heet zijn en vrij snel afkoelen en een konijn moet eigenlijk continu warm gehouden worden na de operatie. Hierom houden veel DA's een konijn minimaal een dag in de kliniek. Mocht je nijn wel gelijk dezelfde dag naar huis gaan dan is warmhouden echt nodig, ze kunnen dit de eerste dag namelijk nog niet zelf. Een pittenzak (bij winkels zoals de tuinen en ook bij blokker te krijgen) geeft warmte veel langer en geleidelijker af dan een kruik. Wikkel hier wel een handdoek o.i.d omheen, anders kan ze de zak zelf slopen!

Zorg dat je voor de zekerheid dwangvoer in huis hebt. Een konijn kan al sterven omdat ze 1 dag niet eten, en jammergenoeg komen veel konijnen wat slecht op gang na een narcose. De DA kan (en zou moeten) je nijn een stimulerend darmmiddel geven. Daarna is het belangrijk dat ze zelf gaat eten, geef dit een halve dag de tijd. Mocht ze niet eten, dan moet je gaan dwangvoeren met een speciale herbivoren dwangvoer wat je DA wel heeft. Dit houd de darmen op gang.
Uiteraard is voldoende drinken ook erg belangrijk.

Ik ga hard voor je duimen dat het met het druppelen over gaat!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 19:55

bedankt voor je reactie!

Ja gelukkig is ze gek op eten, met name kruidenhooi vind ze heerlijk, en haar voermix ook. Dus gelukkig een makkelijke eter. En indd vraag ik mocht de operatie plaatsvinden, dat ik genoeg info krijg over wat ik moet doen qua voer en warmte. We hebben gelukkig een hoop hittepits thuis omdat mijn moeder masseur is. Dus die zijn er volop in huis..

ze weegt nog geen 650 gram, dus hoop dat de narcose niet te zwaar voor haar is. Het is zn klein propje.. En ze is nooit dik omdat ze zo gigantisch actief is, en gek op rennen. Dus ik hoop maar dat alles goed gaat.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 19:59

dat ze mooi op gewicht is, is juist goed. Bij een te dik konijn is de dosering van de narcose juist moeilijker te bepalen! Als je een DA hebt die bekend is met konijnen (kan je op internet wel vinden) dan komt het wel goed hoor! Narcoserisico is wel iets hoger dan bij bijv katten maar met een goede DA verlaag je dit risico flink.
Ik bedoelde inderdaad de hittepits, die zijn heel goed te gebruiken, heb ze zelf ook gebruikt nadat mn nijntjes gecastreerd/gesteriliseerd waren.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 20:43

pff, ze ligt languit te slapen, maar wat ziet het er toch verschrikkelijk uit. Het is dat ik een jaar lang paraveteriar heb geleerd, dat ik wel viezere dingen heb gezien. maar het is toch echt heeel raar om te zien. Ze is nog steeds er heel rustig onder, heeft goed gegeten, en heb haar net weer gedruppeld en antibiotica gegeven. Ik moet hopen dat de puslaag over het oogje eraf gaat, waardoor het gaatje in het oog goed kan genezen. Maar ik ben bang dat het echt te laat is voor het oogje, het oogje zit dus ook niet meer op de plek. Het is echt een cm naar achter geschoven, waardoor het hoofdje er nu heel raar uitziet. Maar ik krijg niet het idee dat ze pijn heeft, en dat is het belangrijkste. Ik bel maandag meteen weer mijn eigen dierenarts die veel met konijnen doet. Had vandaag de weekenddienst in een andere stad, omdat mijn eigenste geen dienst had. Eerlijk gezegd hoop ik dat het oogje eruit mag. Want nu is het heel uitstekering en stoot ze het dus heel makkelijk overal tegen aan. Zien zal ze toch niet meer ermee, dus ik denk dat het beter is als ze het er gewoon uithalen.

Ga morgen even fotos van haar maken zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet, Mss ook handig zodat jullie er ook weer iets van kunnen leren, het ziet er dus echt anders uit als bij mixomatose gelukkig. Maar desalniettemin echt verschrikkelijk..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:53

het klinkt idd alsof het er beter uit kan. Als het zicht verdwenen is (bij verplaatsing is dit erg waarschijnlijk en ook nog die ontsteking erbij) hebben ze er vaak alleen maar last van!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:59

Heb je ook pijnstillers meegekregen?

Beterschap in iedergeval..

En jammer als ze haar oogje moet missen..
Maar beter geen blind oog wat pijn doet..
dan een blind oog dat pijn doet..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:01

ja, ik denk dat ik dat maar laat doen. Want het zit op z'n vervelende plek.. En ben echt bang dat het verder uitzaait naar haar lijfje, die kans is er ook nog. Wacht even maandag de reactie van mij DA af.
maar als het oogje weg is, dan kan ze iig nergens aan blijven hangen, en heb dan ook het idee dat het niet verder kan ontsteken en doorgaan naar het andere oogje..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 22:03

Sjolvir schreef:
Heb je ook pijnstillers meegekregen?

Beterschap in iedergeval..

En jammer als ze haar oogje moet missen..
Maar beter geen blind oog wat pijn doet..
dan een blind oog dat pijn doet..

Ze heeft pijnstillers, antibiotica dus en verzachtende zalf.
Daarom, we zien wel wat het brengt. Ze is er goed onder!

_Zsazsa_

Re: Oogje half uit konijn!! Iemand nog extra tips! FOTO UPDATE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 15:06

Nou hierbij de foto's, NIET voor mensen met een zwakke maag.
http://www.mijnalbum.nl/Album=P6NM7NMN (de eerste 3 fotos)

Het gaat goed met haar, ze heeft vandaag weer de antibiotica gehad.. en is nog heel levendig dus.. Morgen weer terug naar de dierenarts.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:54

jeetje das idd niet mis! Zo'n oog zou ik echt weg laten halen, kans is groot dat ze dit open blijft halen. Succes morgen bij de DA!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:42

ja, het is echt ernstig, het witte pusvel dat op het oog zit begint nu los te laten, maar haar oog zit nu vol met bloed. Dus ik bel morgenvroeg de DA, of ik haar morgenavond kan brengen voor de operatie, of dat ze toch willen kijken of de medicijnen aanslaan.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:44

als het oog vol bloed zit is de kans dat het zicht terug komt nihil. Dus ik denk dat ze daar ook zeggen dat het er dan uit moet!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:46

Het zicht is ze al kwijt en dat komt ook niet meer goed. Maar eventueel als de ontsteking weg gaat, dan zou ze eventueel het oogje wel gewoon kunnen behouden maar dan zichtloos..

Maar ik vind dat geen oplossing omdat ze toch overal tegen aan gaat stoten..

(voel me stiekem best schuldig, beestje heeft al zn rotleven achter de rug en dan dit er ook nog bij..)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:50

niet schuldig voelen joh, jij kan er niks aan doen ja!
Ik heb trouwens geen ervaring met verlies van ogen bij konijnen maar een hond die ik goed ken (van een vriendin) heeft ook een oog minder en je staat ervan versteld hoe snel dit geneest! Het ziet er eerst heel naar uit maar het vult zich langzaam op met bindweefsel e.d. en dan zie je er bijna niks van. De operatie lijkt moeilijker en ernstiger dan het meestal is, misschien is dat een geruststelling?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:56

de dierenarts zei dat die operatie (Helaas) vaak uitgevoerd word door vele oogproblemen bij konijnen.
Daarom had ik gehoopt dat een aantal medebokkers deze ontsteking herkenden. Maar ik denk het niet gezien de reacties. vind het zo zielig voor dr. Ze was ook echt doodsbang bij de dierenarts. had gelukkig haar maatje wel bij, die is heeeeel tam en daardoor laat ze je ook aaien als ze maar tegen hem aan kan zitten.

De operatie zou ook nie lang duren als het goed is. Bedankt voor je meedenken iig!

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:00

Mijn caafje heeft ook ooit zoiets gehad. Hele oog was opgezwollen en ze beschadigde zelf het hoornvlies. (Daar zaten héle grote gaten in) Ze bleef zichzelf maar openhalen. Ze heeft druppels gehad, maar niets hielp . De da wou niet opereren vanwege de leeftijd van m'n caafje. ( 9! ) Uiteindelijk hebben we haar in laten slapen, het werd met de dag erger en er was niets wat we konden doen..

Ik hoop voor je dat de operatie goed uitpakt! Ach gut Probeer het oogje zo veel mogelijk schoon te maken met gekookt (maar afgekoeld) water.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 21:03

We mogen het oogje absoluut niet aanraken..
en ook niet met water. ivm uitdroging.. Ze krijgt dus echt 1 zalfje die in het oog mag en dat is alles.
Het oog steekt nu dus zo ver uit, dat het niet meer gesloten kan worden en dus ook niet meer op de plek zit. ze is pas 3,5 jaar dus en goed opgewicht, dus hoop dat het makkelijk geopereerd kan worden.,