Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:33

Waar kan ik die kopen?

Nee, grapje..stom grapje ook

Gisteren zat ik bij de tram vanuit mijn werk, en ik zie daar een dobermann met baasje zitten. Ik ging ernaast zitten en zat zo eens naar die hond te kijken. Precies mijn hond, lieve leuke uitstraling, maar ook een beetje aan het piepen, beetje nerveus denk ik. Doet die van mij ook altijd. Hond was niet vervelend, zat netjes rechtop naast het baasje, totdat ze wou gaan staan. Hond gaat staan, blijft wederom netjes naast het baasje en deze vrouw had het niet eens in de gaten. Ze kijkt om, ziet haar hond en geeft me toch een ruk aan zn riem. Heb nog nooit zo'n rot piepje gehoord..heb me er gister heel de dag naar van gevoelt.

Wat blijkt, zag ik, het was een riem met rare zeg maar vierkante schakels met pinnen die in de hals staken. Dus bij elke ruk een paar pennen in je nek. Naar mijn idee was het dan ook wel zo dat honden niet erg veel pijn in hun nekvel hebben, maar als het beest zich bewoog bewoog de riem de andere kant op waardoor je kale plekjes zag.

Ik vond het in ieder geval sneu..dacht dat je je hond iets aanleerde zonder dwingen..blijkbaar niet.

daffodil

Re: Een metalen/ijzeren halsband met pennen in de hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:34

Ja altijd jammer om te zien hoe sommige mensen met hun dieren omgaan. Ik gooi het altijd maar op dommigheid en prijs mezelf gelukkig dat ik op een heel andere manier met mijn dieren omga en daar dan ook ontieglijk veel voor terugkrijg.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:36

daffodil schreef:
Ja altijd jammer om te zien hoe sommige mensen met hun dieren omgaan. Ik gooi het altijd maar op dommigheid en prijs mezelf gelukkig dat ik op een heel andere manier met mijn dieren omga en daar dan ook ontieglijk veel voor terugkrijg.

Sja en beestje deed helemaal niets. Als mijn hond zin heeft om zich aan te stellen zeg ik altijd achja je bent ook zo zielig he, ja vind ik ook..en dan kijkt ze me aan van jij bent gek, en dan houdt ze op. Maar zoiets..bahbah.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:38

ja ik wordt er ook altijd zo raar van als ik zie dat mensen deze riemen gebruiken, vreselijk gewoon!
vaak mensen die idd een rotwieler of zo iets hebben, en denk dat dat nou eenmaal moet bij zo'n hond, maar verder totaal geen verstand van dieren hebben! of ze vinden het gewoon stoer staan, lijkt de hond nog gevaarlijker.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:39

jammer dat zo'n hals band word gebruikt op momenten die niet nodig zijn...en dat de hond waarschijnlijk elke dag die band draagt...

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:40

tja sommige mensen krijgen het niet aangeleerd dat hun hond niet mag trekken aan de riem....kost tijd he...
en ook nog een dat veel mensen zo'n riem wel stoer vinden voor hun hond he...

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 09:42

Sja ik mag dan niet praten over een ander zijn style, maar laten we erop houden dat de broek van het baasje dezelfde pinnen had als de hond in zijn halsband Koe

Zijn die dingen niet verboden dan?

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:44

Kan me zo kwaad maken over zulke mensen. Die zijn hun huisdier gewoon niet waard

Vaak vinden ze het stoer he, kijk ik heb een doberman en die halsband hoort erbij...

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:45

Ik was laatst in de dierenwinkel toen er een meisje binnenkwam die ook om zo'n band vroeg.
De verkoopster vroeg toen of ze wel eens een band om de snuit hadden geprobeerd en dat dat iets vriendelijker was.
Het meisje zei toen dat ze dat absoluut niet wou! Dat was zo verschrikkelijk zielig. De verkoopster reageerde heel terecht met "en die band met pinnen en zijn nek is niet zielig?"
Ik weet niet wat ze uiteindelijk genomen heeft, maar ik hoop dat ze er nog even goed over nagedacht heeft.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:48

Die band om die snuit is lang zo sneu niet als dat ding met die pennen. Of nog erger...een antiblafband, ook zo dieptriest!

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:49

Hier in het dorp loopt ook iemand met een golden retriever met zo'n band om. Superlief beest maar gewoon niet opgevoed en moet daardoor altijd met die band om. Hond is van een oudere vrouw die volgens mij niet echt doorheeft wat dat beest in z'n nek voelt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:52

Ik vind het in principe niet slechter dan een slof, slipketting of wat anders, alles in verkeerde handen. Word gewoon een marteltuig.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:57

Mijn opa werkte vroeger veel met honden en trainde deze ook, hij had voor zijn Rotweiller (ja een Rotweiller ja) ook een soortgelijke riem. Zonder die riem zou de hond met hem aan de haal kunnen gaan omdat die beesten zo godsgruwelijk sterk zijn en zeker omdat die van mijn opa getraind waren. Onze eigen Rotweillers voor huis, tuin en keuken gebruik konden het zonder af.

Het is net zoiets als een hengstenketting of een slofteugel, als het dier braaf is en er wordt verantwoord gebruik van gemaakt is er niets aan de hand, maar in handen van onervaren mensen....

Persoonlijk denk ik dat die dame in de tram d'r hond een maatje te groot heeft genomen als ze om zoiets onbenulligs al zo'n ruk aan die riem moet geven en dat ze zo'n puntige riem nodig heeft omdat ze niet de baas is over d'r hond. Arm beest...

edit: spelfout

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:43

Een prikband is mits goed gebruikt helemaal niet zielig.

Neem bijvoorbeeld een slipketting of een leren riem, als de hond trekt (wat veel honden doen) dan staat er constant druk op de luchtpijp. Heb inmiddels al veel hoestende honden gezien waarop op röntgenfoto's duidelijk te zien is dan de luchtpijp is vernauwd. Waardoor ze dus weinig lucht krijgen.

Bij een prikband voelt de hond bij het trekken de uitsteeksels, dus zal dan niet meer trekken. wat voor zijn gezondheid een stuk beter is.

Ik richt zelf Duitse Herders af, die ook een prikband om hebben. Als eerste heb ik niet de kracht om ze te corrigeren als ze wat willen wat niet mag. stel dat ik dat wel zou hebben, hoe zou dat aankomen met een gewone halsband? Ten tweede leren ze bijvoorbeeld te bijten op commando en zijn ze soms zo enthousiat dat ze ook wel eens het commando vergeten af te wachten. Dan is dit middel wel het eerlijkst en het beste voor de gezodheid van de hond.

Moet er wel bijzeggen, Mits goed gebruikt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:53

Ik heb het er ook niet op, mijn ex gebruikte het voor zijn bullterrier. Maar hij gebruikte het al standaart omdat het 'bij het ras hoorde' terwijl hij met een gewone riem nooit getrokken heeft of wat dan ook, die hond was echt een schat. Als ik dan met die hond ging wandelen deed ik de riem altijd zo om dat de pennen naar buiten staken Vork

Ik vind het trouwens wel grappig dat sommige mensen zeggen dat ze het doen omdat het dier 'wel eens aan de haal zou kunnen gaan'. Een hond heeft natuurlijk veel kracht, maar een paard heeft toch echt wat meer kracht. En alleen bij paarden die erom bekend staan aan de haal te gaan word een hengstenketting gebruikt. Vooralsnog kan ieder paard er op ieder moment vandoor gaan, toch gebruiken veel mensen een gewoon stalhalster. Dus ik zie niet in waarom bij honden dan wel een strenge riem als voorzorgsmaatregel gebruikt zou moeten worden. Zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 10:56

Wilawander schreef:

Neem bijvoorbeeld een slipketting of een leren riem, als de hond trekt (wat veel honden doen) dan staat er constant druk op de luchtpijp. Heb inmiddels al veel hoestende honden gezien waarop op röntgenfoto's duidelijk te zien is dan de luchtpijp is vernauwd. Waardoor ze dus weinig lucht krijgen.

Bij een prikband voelt de hond bij het trekken de uitsteeksels, dus zal dan niet meer trekken. wat voor zijn gezondheid een stuk beter is.

Ik richt zelf Duitse Herders af, die ook een prikband om hebben. Als eerste heb ik niet de kracht om ze te corrigeren als ze wat willen wat niet mag. stel dat ik dat wel zou hebben, hoe zou dat aankomen met een gewone halsband? Ten tweede leren ze bijvoorbeeld te bijten op commando en zijn ze soms zo enthousiat dat ze ook wel eens het commando vergeten af te wachten. Dan is dit middel wel het eerlijkst en het beste voor de gezodheid van de hond.

Dus jij traint honden, maar wat voor training moet dat dan wel niet voorstellen dat je die riemen nodig hebt? Speciaal politie training ofzo? Ben wel benieuwd dan.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:01

Mijn vriend traint mechels voor politietraining, maar hun hebben die banden echt niet nodig hoor

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:02

Wienna schreef:
Mijn vriend traint mechels voor politietraining, maar hun hebben die banden echt niet nodig hoor

Daarom ben ik benieuwd wat voor training dat dan inhoudt, want naar mijn idee begin je vanaf puppy zijnde al met een gehoorzaamheidstraining, waardoor ze later dus niet trekken? Maar ik ben er een leek bij..lijkt me alleen zo logisch.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:04

als honden eenmaal een pakwerker zien dan zijn ze erg sterk hoor Haha! Die honden willen zo graag bijten dan Ja

Er loopt 1 hond bij met stroomband, die heeft 1x stroom gekeregen en nu hoeft hij m alleen maar te dragen zonder dat hij aan staat en het werkt Lachen

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:30

Zal ik dan maar even stoken? Ik heb er ook een en ik gebruik hem ook.

Mechelaar komt uit het asiel en kan gruwelijk snel en hard naar andere honden (vooral zwarte, dus ik denk dat dat een geschiedenisje heeft, zeker als ik dat combineer met een litteken op zijn voorbeen) trekken die hun territorium bewaken en we hebben er hier in de buurt nogal veel, maar helaas ook langs een 90km/u baan. Dan ben ik veel liever een 'beul' dan dat ik hem straks per ongeluk los en hij platgereden wordt. Met deze band weet ik dat ik hem kan houden. Hij heeft een schofthoogte van 72 cm en er zit echt kracht achter! Bij een andere band is dat nog een vraagteken. We zijn er natuurlijk mee bezig, maar ja dat kost tijd (vraag is of het er ooit echt volledig weggaat) en om nu al die tijd hem niet meer uit te laten is een stuk onvriendelijker. Als er geen andere honden in de buurt zijn, werkt het niet meer of minder in dan een andere halsband en is het een verschrikkelijk lief beest.

Overigens zijn er ook echte drama-honden hoor (niet onze huidige mechelaar). Vb in volle sprint(na een draai) met je hoofd vol tegen een deurpost aan kwakken en niets laten merken, terwijl een tikJE tegen zijn kont na op heterdaad betrapt te zijn, klonk alsof hij levend gevild werd. Gestoord

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:14

Deze halsbanden werder vroeger gebruikt voor de jacht, toen zaten de stekels/pennen aan de buitenkant en beschermden de honden tegen aanvallen/beten in de nek van hun prooidier (vossen, wolven etc.) Totdat iemand erachter kwam dat je ze ook andersom kon gebruiken..

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:23

Helaas worden zulke martelbanden nog veel gebruikt. Een prikketting of teletac is voor mensen die totaal niet weten hoe je een hond moet/kan trainen. Vaak krijg je het verhaaltje te horen dat politiehonden of bepaalde rassen niet zonder zulke “hulpmiddelen” te trainen/hanteren zijn enz. grote nonsens is dat..... De honden zijn inderdaad niet meer zonder prikband te hanteren omdat ze op een onjuiste manier getraind zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:25

Wienna schreef:
Er loopt 1 hond bij met stroomband, die heeft 1x stroom gekeregen en nu hoeft hij m alleen maar te dragen zonder dat hij aan staat en het werkt Lachen

Waarom een stroomband als ik vragen mag?

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:28

Miss_Montana schreef:
Wienna schreef:

Waarom een stroomband als ik vragen mag?

Omdat hij een pakwerker begon te pakken al voor het commando Lachen

Dat is een beer van een Mechel en je moet er niet aan denken dat hij dat bij een burger doet Lachen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 12:45

LadyElmira schreef:
Wilawander schreef:

Dus jij traint honden, maar wat voor training moet dat dan wel niet voorstellen dat je die riemen nodig hebt? Speciaal politie training ofzo? Ben wel benieuwd dan.

IPO training. Waaronder dus ook pakwerk. Zo'n hond wil zo graag naar een pakwerker dat je soms echt een prikband nodig hebt. Als de drift zo hoog wordt helpt je de beste gehoorzaamheidstraining niet meer.
Ook een stroomband is bij goed en kundig gebruik niet zielig. Het werkt hetzelfde als een stroomdraad om een omheining. Ze krijgen 1 goede tik stroom, iets wat beter wert dan 20x mopperen en trekken (wat ik perssonlijk zieliger vindt). het is direct duidelijk.
Zelf heb ik één van onze honden ook tijdelijk getraind met een stroomband. Deze ging steeds achter wild aan en rende daarbij ook over de straat. Zij luistert zeer goed en heeft normaal ook geen hulpmiddelen nodig maar bij het zien van wild wordt de drift zo hoog dat ze niks meer ziet of hoort. Dan helpt een hoge tik met stroom nog wel. Het is de keuze eenmaal dat of onder de auto komen, of alleen nog maar aan de riem lopen en de energie niet meer eruit kunnen rennen....
Ze heeft hem nog steeds om als we naar het bos gaan als voorzorgsmaatregel, moet zeggen, zo gauw ik dat ding pak of ze hoort dat hij aangaat. (piepje) dan staat ze voor de deur te blaffen en te springen want dan gaan we wat leuks doen..... Haha!