Hekel aan dierentuinen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winandaa_

Hekel aan dierentuinen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 18:38

Ik heb echt een gruwelijke hekel aan dierentuinen. Ik kan daar echt niet voor mijn lol naartoe gaan. Ik vind het gewoon vreselijk dat ze dieren in een kooi stoppen. Natuurlijk zouden er ook goede dierentuinen zijn Ja, en natuurlijk eten we zelf ook dieren.. maar ik vind er echt NIKS aan om naar een leeuw in een veel te klein kooitje te kijken. Verdrietig Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die deze mening met mij delen.

Bij mij komt die hekel aan dierentuinen vooral om dat ik een keer in een dierentuin was (mijn familie vind dat heel leuk) en daar iets heel ergs zag. Een klein aapje.. in een glaze bak of iets. Die liep de hele tijd hysterisch hetzelfde rondje, omdat hij gewoon al zijn hele leven, leek het, in die kooi zat. Dat zat er zo ingeprent..

Maar.. hebben jullie ook een hekel aan dierentuinen?

Anoniem

Re: Hekel aan dierentuinen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:43

Ik zie in je profiel dat je een konijn had, en 'n cavia. Liepen die de hele dag zo rond in het huis, of wat? Die zitten neem ik aan toch ook in 'n kooitje. Clown

Ik vind dierentuinen ook vreselijk om naartoe te gaan, maar dat is meer omdat ik het gewoon saai vind. Clown

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 18:44

Ja, maar ik weet niet.. ik vind dat anders. De meeste dieren in de dierentuinen waar ik ben geweest (is voornamelijk het buitenland) zaten in veel te kleinen kooitjes of iets.. En die zaten zichzelf gewoon te verwonden aan de omheining..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:15

Dierentuinen worden steeds moderner. Dat betekend ook dat het welzijn van de dieren vooruit gaat.
Daarnaast brengt een dierentuin mensen in contact met dieren, wat erg belangrijk is - zo gaan wij wat van de dieren begrijpen.
Ook leert de mens de leefgewoonten van de dieren en kan uit die observaties een plan maken voor de dieren in het wild.
Een van de belangrijkste dingen van een dierentuin is ook dat ze soorten beschermen die met uitsterven bedreigt worden. Zo zijn er internationale fokschema's en worden er dieren uitgewisseld. Denk aan een miereneter uit Rusland die hier in Nederland komt dekken.

Een paard staat in een box, een konijn zit in een kooi, in een dierentuin zitten dieren ook in een kooi. Niet de perfecte leefomgeving, dat is waar. Maar alles wordt steeds moderner en we komen steeds meer te weten over de natuurlijke leefomgeving van de dieren en die worden zo goed mogelijk nagebootst.

Nu zeg ik niet dat ik het goed vind dat een dier in een te klein hok zit. Een hok zal altijd te klein blijven, maar je kan het wel dragelijker maken. Denk aan een paard in een wei in plaats van in een box.

Dierentuinen in het buitenland zijn misschien anders en lopen wat achter. Maar over het algemeen zijn de Nederlandse dierentuinen erg netjes.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:18

Wat hierboven al gezegt word, de dierentuinen worden steeds moderner. Kijk naar de gemiddelde nederlandse dierentuin en je ziet dat dieren niet in kooitjes zitten met tralies, maar in grote verblijven waarbij hun leefomgeving in de normale natuur zo goed mogelijk word nagebootst.
Natuurlijk zullen ze het niet altijd zo goed krijgen als in de vrije natuur, maar de dierentuinen proberen het ze zo goed mogelijk naar hun zin te maken!

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 19:25

Bente, mooie reactie. In jou verhaal zit zeker iets. Ik ben dan ook al 5 jaar niet meer geweest.. maar de vorige x was het echt vreselijk, vandaar dat ik daar zo'n uitgesproken mening over heb. Ja

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:42

Ik ben pas geleden naar Emmen geweest naar de dierentuin met mijn vriend.
Erg leuk hoor Ja zeker een aanrader!

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:57

Of naar Safaripark beeksebergen, ook heel goed Ja

Loopt 't meeste gewoon los rond in een groot stuk Lachen

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:37

--> BB

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:41

neeeeeee, ik vind er echt niks aan, en al helemaal artis vind ik vreselijk, kleine poedersuiker hokkie's zijn het Huilen

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:42

_Barbara_ schreef:
Of naar Safaripark beeksebergen, ook heel goed Ja

Loopt 't meeste gewoon los rond in een groot stuk Lachen

Ja, safariparken vind ik ook leuk. Ja
Daar krijg je toch mínder het gevangenschaps idee.
Of een wildpark.. Knipoog

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:44

wij hebben een abonnement op Ouwehands dierentuin... ik vind het daar echt heel mooi voor de dieren, je ziet nauwelijks tralies (een gemiddelde paardenbox heeft er meer) en de dieren hebben daar echt veel ruimte, berenbos, tijgerbos etc zijn echt heel mooi...

ik ben ook wel eens in Antwerpen in de Zoo geweest, daar vond ik het ook wel zielig, vooral voor de roofdieren..
gelukkig zien steeds meer mensen in dat de leefomgeving ook heel belangrijk is voor het welzijn van de dieren.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:44

Winandaa_ schreef:
Ik heb echt een gruwelijke hekel aan dierentuinen. Ik kan daar echt niet voor mijn lol naartoe gaan. Ik vind het gewoon vreselijk dat ze dieren in een kooi stoppen. Natuurlijk zouden er ook goede dierentuinen zijn Ja, en natuurlijk eten we zelf ook dieren.. maar ik vind er echt NIKS aan om naar een leeuw in een veel te klein kooitje te kijken. Verdrietig Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die deze mening met mij delen.

Bij mij komt die hekel aan dierentuinen vooral om dat ik een keer in een dierentuin was (mijn familie vind dat heel leuk) en daar iets heel ergs zag. Een klein aapje.. in een glaze bak of iets. Die liep de hele tijd hysterisch hetzelfde rondje, omdat hij gewoon al zijn hele leven, leek het, in die kooi zat. Dat zat er zo ingeprent..

Maar.. hebben jullie ook een hekel aan dierentuinen?

Ik ben aan het leren voor dierverzorging.
Dierentuinen vind ik niet erg! Je kan kinderen er veel mee leren (denk aan educatie in dierentuinen) de dieren krijgen het steeds beter. Er wordt gezorgt voor betere hokke en voor tijdverdrijf. Als er geen dierentuinen zijn zul je zien dat mensen ze in het echt willen zien dus de wouden in trekken. Nu gebeurt dat minder wat beter is voor de wilde dieren. Alle dieren in de dierentuin worden gefokt en komen dus niet uit het wild. Door fokprogramma's in dierentuinen kunnen we dieren terugplaatsten zodat de populatie in het wild groter wordt. Het fokken gebeurd goed.
Sommige landen en dierentuinen hebben echt nog verschrikkelijke kooien en dan ben ik er wel tegen maar neem Emme een prachtige en mooie dierentuin waar echt wordt gedacht aan die dieren. (alleen de olifanten zie ik liever op een groot gebied)

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:38

In Nederland zijn de dierenverblijven redelijk groot (natuurlijk nooit groot genoeg).
Ik vind het heel erg als die de dieren in van die kleine kooien zitten, gelukkig zie je dat hier in NL bijna niet meer...

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 13:45

juval schreef:
wij hebben een abonnement op Ouwehands dierentuin... ik vind het daar echt heel mooi voor de dieren, je ziet nauwelijks tralies (een gemiddelde paardenbox heeft er meer) en de dieren hebben daar echt veel ruimte, berenbos, tijgerbos etc zijn echt heel mooi...

ik ben ook wel eens in Antwerpen in de Zoo geweest, daar vond ik het ook wel zielig, vooral voor de roofdieren..
gelukkig zien steeds meer mensen in dat de leefomgeving ook heel belangrijk is voor het welzijn van de dieren.

Ouwehands is inderdaad een goede. Ja

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:48

parouscha schreef:
Ik ben pas geleden naar Emmen geweest naar de dierentuin met mijn vriend.
Erg leuk hoor Ja zeker een aanrader!

Ja dierentuin Emmen vind ik opzich ook wel redelijk.
Maar de tijgers daar... daar kan ik niet positief over spreken...
Tijgers liepen de hele tijd onrustig heen en weer en zaten in een ontzettend klein hok (naar mijn mening)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:50

Ik zag in Emmen 1 of andere rattensoort achter glas. In het volle licht. Stond bij: 'Deze dieren leven in het pikkedonker.' Euh.. dat zie ik. Nagelbijten / Gniffelen Dat soort dingen vind ik dus niet kunnen, maar verder idd, dierentuinen worden steeds moderner en diervriendlijker. Lachen

En TS jou huisdieren zitten toch ook in hokjes, en je paard in een boxje?

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:03

@Juul. Ik heb geen paard, maar mijn cavia's zitten idd in een hok. Maar ik vind dat zelf toch gewoon een groot hok, en ze hebben heel veel ruimte vind ik. In sommige dierentuinen vind ik dat dat niet het geval is. Dan zie je gewoon dat de leeuwen/tijgers (ik zeg maar wat) totaal geen leefruimte hebben.. en niet gelukkig kunnen zijn zo. En nee, dat is niet in alle dierentuinen zo. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:04

En hok is nooit groot genoeg voor een dier, ook niet voor een Cavia. Mijn konijnen zitten ook in een hok hoor, zou het graag anders hebben..

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:08

Dierentuinen worden tegenwoordig steeds groter. Oude hokken worden afgebroken en vernieuwd naar grotere hokken. Tuurlijk, het is niet ideaal en nooit groot genoeg. Maar ik denk dag menig huisdier het slechter heeft.
Kijk Blijdorp nu eens. Is vollop bezig met alles herbouwen. Van de week bij de nieuwe savanne deel geweest. Prachtig! Krokies hebben behoorlijk de ruimte, giraffen ook. Ijsberen verblijf is ook mooi geworden en natuurlijk het oceanium.

@Ts; Jij vind dat je cavia's in een groot genoeg hok zitten en genoeg de ruimte hebben. Maar is dit werkelijk zo? En is het natuurlijke gedrag nog wel uit te voeren?
Als je kijkt naar de wilde cavia, dan is het voor een huiscavia niet echt ideaal.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:09

Juul schreef:
En hok is nooit groot genoeg voor een dier, ook niet voor een Cavia. Mijn konijnen zitten ook in een hok hoor, zou het graag anders hebben..

Nee oke, tuurlijk is het beter in het wild. Maar je kan om ze het zo goed mogenlijk te laten krijgen, ook in een hok natuurlijk. En ik vind dat ik toch wel mijn best doe om mijn cavia zo goed mogenlijk te verzorgen, tot in hoeverre dat mogenlijk is in een hok. Al vind ik dat dat niet altijd het geval is in dierentuinen.. en dat vind ik het grote verschil.

Winandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 15:11

Nikki__ schreef:
Dierentuinen worden tegenwoordig steeds groter. Oude hokken worden afgebroken en vernieuwd naar grotere hokken. Tuurlijk, het is niet ideaal en nooit groot genoeg. Maar ik denk dag menig huisdier het slechter heeft.
Kijk Blijdorp nu eens. Is vollop bezig met alles herbouwen. Van de week bij de nieuwe savanne deel geweest. Prachtig! Krokies hebben behoorlijk de ruimte, giraffen ook. Ijsberen verblijf is ook mooi geworden en natuurlijk het oceanium.

@Ts; Jij vind dat je cavia's in een groot genoeg hok zitten en genoeg de ruimte hebben. Maar is dit werkelijk zo? En is het natuurlijke gedrag nog wel uit te voeren?
Als je kijkt naar de wilde cavia, dan is het voor een huiscavia niet echt ideaal.

Ik weet heel eerlijk gezegt niet hoe het er in Blijdorp uitziet, maar ik geloof jou zo dat dat goed is. Maar ikzelf vind dat dat lang niet overal zo is. Vooral in het buitenland, waar ik dus wel eens ben geweest, vind ik het helemaal niks.

En nee, mijn cavia's hebben het vast niet ideaal.. maar ik doe mijn best het ze zo goed mogenlijk naar hun zin te maken. En ik vind het goed als dierentuinen dat ook doen.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:12

Het verschilt van dierentuin tot dierentuin en van dier tot dier.
In burgerzoo hebben de giraffen en zebra's een fijn verblijf, maar het binnenverblijf van de oerang oetangs in Artis is verschrikkelijk!
Deze apen "verstoppen" zich onder een kartonnen doos om maar een beetje rust te hebben. Dat vind ik heel naar om te zien.
Het tijgerverblijf is gelukkig al iets verbeterd.

Overigens ben ik 3 jaar geleden in Kenya geweest voor een safari. Dan is een dierentuin in Nederland al gauw saai.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:19

De nederlandse dierentuinen die ik ken zijn goed. In het buitenland lopen ze daarmee wel wat achter.
Verblijven worden steeds moderner, achter ieder (detail van een) verblijf zit een reden.

Zoals eerder ook al gezegd, dierentuinen hebben zo hun voordelen om mensen te leren. En om onderzoeken te doen. Als er geen dierentuinen bestonden hadden we denk ik nog niet half zoveel kennis van diersoorten en waren er een heleboel al uitgestorven.

Daarnaast zijn er ook dierentuinen die opvang bieden. Denk aan het berenbos en SOS dolfijn van het dolfinarium. Hierdoor krijgen dieren nog een kans.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:24

Winandaa_ schreef:
Juul schreef:

Nee oke, tuurlijk is het beter in het wild. Maar je kan om ze het zo goed mogenlijk te laten krijgen, ook in een hok natuurlijk. En ik vind dat ik toch wel mijn best doe om mijn cavia zo goed mogenlijk te verzorgen, tot in hoeverre dat mogenlijk is in een hok. Al vind ik dat dat niet altijd het geval is in dierentuinen.. en dat vind ik het grote verschil.

Hier zeg je dus precies wat dierentuinen doen.
Dieren in't wild is altijd beter (niet altijd, maar vaak wel). Hun doen ook hun best de dieren zo goed mogelijk te verzorgen (tegenwoordig dan Knipoog ). En ook hier geld, tot hoeverre dat mogelijk is, in een hok.
Vele dieren zitten hier ook om uisterven tegen te gaan en proberen de soort te redden.
Zal wel even kijken of ik foto's kan vinden, van dele van blijdorp van nu. De oude delen vind ik zelf ook nog veel ste klein en kom daar dan ook niet graag.