Hond in laten slapen, erbij zijn of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hond in laten slapen, erbij zijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:26

Bij mijn ouders hebben we sinds 16 jaar een hond, Makker. Hij is nu dus 17 jaar oud, blind, doof, dement, eet nauwelijks, hoest veel en sleept zich zo ongeveer voort.

Mijn ouders hebben de keuze gemaakt om hem binnenkort in te laten slapen. Ben ik het helemaal mee eens hoor, is gewoon beter voor het beestje.

Nou weet ik alleen niet wat ik wil. Van de ene kant wil ik er heel graag bij zijn, maar van de andere kant ben ik bang dat ik of in paniek raak, of gewoon over de rooie ga. Oftewel, dat ik er gewoon niet tegen kan om hem te zien sterven...

Van de andere kant ben ik bang dat ik spijt krijg als ik er niet bij ben...

Iemand misschien ervaringen?

Eowyn3003

Re: Hond in laten slapen, erbij zijn of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:27

Ik zou het doen en gewoon even naar buiten gaan als het teveel wordt, anders ga je misschien spijt krijgen Lachen Veel sterkte alvast!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:31

ik zou er persoonlijk ook de keuze maken om erbij te blijven. Beestje heeft zo lang lief en leed gedeeld, dat hij nu ook wel steun kan gebruiken om rustig te sterven. Ik heb het vermoeden namelijk dat ze dat best doorhebben als het eenmaal zo ver is.
Verder moet je gewoon doen wat jij prettig vindt op dat moment. En inderdaad kun je naar buiten lopen als het je teveel wordt. Of nog een keertje flink huilen in zijn vacht. en voor de allerlaatste keer troost zoeken bij hem!
Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:32

Bedankt voor het advies! Ik vind het gewoon zo moeilijk... zit echt nu al te huilen Clown

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:33

Ik ben er met al mijn dieren zelf bij gebleven. Het is niet leuk, doet veel pijn en natuurlijk ben je emotioneel. Maar ik zou het laatste afscheid niet willen missen...
Mij geeft het rust als ik er zelf ben bijgebleven. Daarbij heb ik wel gemerkt dat een dier zich rustiger voelt wanneer de baasjes in de buurt zijn...

Maar het is je eigen beslissing en net waar je je zelf "prettig" bij voelt. Voor zover dat kan in deze situatie.

Dierenartsen zijn echt wel gewend aan huilende baasjes, dus daarvoor moet je je echt niet laten tegenhouden...

Je kunt er ook nog voor kiezen om de dierenarts aan huis te laten komen. Dan kan jullie hond gewoon in zijn eigen omgeving blijven. Ik kan me voorstellen dat jullie je zelf ook prettiger voelen in je eigen huis met dit verdriet...

Sterkte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:35

Ja, onze overbuurvrouw is dierenarts, dus die komt het waarschijnlijk gewoon thuis doen...

Ik weet ook wel zeker dat ik voor de 2e keer in 22 jaar mijn vader ga zien huilen...
Waarom kunnen dieren niet gewoon net zo oud worden als ons Boos!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:38

hoe moeilijk het ook zou zijn en ook is, ik blijf erbij.
Dewy (mijn eerste eigen paardje) hebben we 22 mei laten inslapen. ik ben tot de laatste seconde bij haar gebleven en heb er geen seconde spijt van. ik denk dat ze meer in paniek zou zijn als die vreemde haar een spuit had gezet zonder dat wij erbij waren, dan nu.
het was voor ons immens pijnlijk, maar op deze manier zijn wij zeker dat ze rustig, stressloos en pijnloos is ingeslapen.
voordat we hadden besloten dat we haar lieten inslapen was ik ronduit hysterisch, behalve als ik bij haar stond of haar vasthad. op die moment neemt je instinct het over en denk ik maar aan 1 ding. dat is niet in paniek slaan want op zulke momenten maak je het nog maar moeilijker voor je dier dan dat het al is.

als mijn honden moeten ingeslapen worden, zal ik er zeker ook bijblijven, net zoals bij al onze andere dieren. ik zou anders altijd met teveel vragen blijven zitten.

heel veel sterkte in elk geval Ach gut

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:39

Yorghos schreef:
Dierenartsen zijn echt wel gewend aan huilende baasjes, dus daarvoor moet je je echt niet laten tegenhouden...

Je kunt er ook nog voor kiezen om de dierenarts aan huis te laten komen. Dan kan jullie hond gewoon in zijn eigen omgeving blijven. Ik kan me voorstellen dat jullie je zelf ook prettiger voelen in je eigen huis met dit verdriet...

Sterkte...

Ik raad je ook aan er bij te blijven en om de dierenarts als t even kan bij je thuis te laten komen, dit levert ook voor de hond Zoveel minder stress op (spreek uit eigen ervaring, helaas... Huilen )
Mocht je het echt niet aankunnen kun je ook altijd op dat moment er nog bij weglopen, maar mijn ervaring is dat t diertje t zelf ook fijner vindt als je blijft tot t eind, hoe ontzettend moeilijk dat ook is.
Vanaf deze kant in ieder geval Ontzettend veel sterkte, want het is natuurlijk absoluut niet iets wat leuk is... hoe je t ook wendt of keert.... Sterkte Ach gut

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:45

Een jaar of wat geleden hebben mijn moeder en ik onze Golden Retriever laten inslapen, was emotioneel. Wij hebben het bij de dierenarts laten doen, na het eerste prikje zijn we weg gegaan, ik zou er zelf niet tegen kunnen om het helemaal mee te maken. Vond dit al erg genoeg. Ik denk dat het wel goed is voor het rouwproces om er in ieder geval een deel van te zien/ mee te maken.
Ik wens je heel veel sterkte toe, een hond is een echte vriend, een familielid, dus huilen enzo hoort er gewoon bij!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:46

Ik zou er bij zijn. Onze hond is 1 Juli ingeslapen, als ik er niet bij geweest was, had ik het niet goed kunnen verwerken.
Hij ging zo vredig liggen snurken, en heb naast hem gezeten & hem geaaid tot het einde. Was heel erg fijn. Ja
Huilen hoef je niet tegen gehouden hoor. Heb daar ook echt zitten janken. Ach gut

Mijn hond voelde het inderdaad aankomen. Hele dag heeft hij niet gekwispeld, behalve daar. Daar heeft hij voorzichtig gekwispeld & heeft hij heerlijk liggen snurken na de eerste prik (had hij dagen al niet gedaan, en eerst snurkten hij altijd Lovers )

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:47

Ik zou erbij blijven, hoe moeilijk het op dat moment ook is.
Toen wij onze hond moesten laten inslapen, ben ik er ook bijgebleven. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Je kunt het daarna ook beter een plekje geven.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:53

Ik heb gezien hoe een kat van ons werd ingeslapen. Ik was er kapot van. Je ziet bij het beestje dat langzaam het leven eruit gaat..
Maargoed, dat is bij iedereen anders.

Ik ben er altijd liever niet bij.. ik wil liever de leuke momenten herinneren dan de slechte.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:55

Ik zou erbij blijven.
Hij krijgt eerst een slaapprik en wat is er fijner om te gaan slapen met alle baasjes om hem heen die van hem hielden?

Als je de laatste spuit niet wil zien kun je evt alsnog weglopen...

Sterkte!! Ach gut

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:57

Ik weet dat die dag ook ooit voor mijn hond gaat komen.Ik blijf er gewoon bij, hoe moeilijk het ook zal zijn.Hij is mijn beste vriend en als een kind voor me.Ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen om hem op de laatste momenten alleen te laten.En daarna wordt hij gecremeerd en komt weer naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:17

Megamutsj schreef:
Ik heb gezien hoe een kat van ons werd ingeslapen. Ik was er kapot van. Je ziet bij het beestje dat langzaam het leven eruit gaat..
Maargoed, dat is bij iedereen anders.

Ik ben er altijd liever niet bij.. ik wil liever de leuke momenten herinneren dan de slechte.

Ook fijn om het van de andere kant te horen... Dit neem ik zeker mee in mijn beslissing...

Voor de rest: ik weet dat jullie het niet zo bedoelen, maar het komt een beetje over alsof de algemene mening is dat als je er niet bijblijft je niet echt om je beestje geeft...

Nou ben ik ook niet echt een doorsnee persoon. Ik raak nogal snel van slag, en kan wat minder hebben dan anderen, en kan er ook echt lang ondersteboven van zijn...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:21

Oei lastige vraag, ik ben bang dat je toch echt voor jezelf moet bepalen of je dr bij wilt zijn ofniet.

Ik zal ook niet weten of ik het zou willen. Aan de ene kant wel omdat ik anders misschien spijt krijg en ook omdat ik mijn dieren nog wil houden tot het laatste moment, dus ze gewoon nog knuffelen enzo.

Maar aan de andere kant lijkt het me ook heel heel erg zwaar.

Veel sterkte met je beslissing en met de rest.

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:24

Zoals ik net in me eigen topic al zei, het is niet eng om te zien. En als je twijfelt moet je het doen, anders krijg je later spijt en is het niet meer terug te draaien. Zelfs een paar minuten voordat het zou gebeuren twijfelde ik nog, maar voelde me min of meer verplicht, dus heb ik het gedaan en daar heb ik absoluut geen spijt van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:03

Persoonlijk vind ik dat je er gewoon bij moet blijven, het draait niet om de baas, maar om het dier op dat moment. En wat is nu fijner voor een dier als zijn baasje bij het einde aanwezig is, zo vertrouwd en geruststellend misschien.
Denk aan wat je dier fijn zo vinden en even niet aan je eigen emoties, even de tanden op elkaar, ik vind het een verplichting naar je dier toe. En huilen mag best bij een DA, waarom niet, bij mij zullen ze ook een dweil nodig hebben. Wel fijn dat het thuis gebeurt, zou ik ook doen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 01:23

Ik vond het zelf heel fijn om erbij te zijn toen de hond in werd geslapen. Het ging ook heel gemoedelijk hoor, bij de eerste prik gaf hij een kort gilletje en bij de tweede was hij echt weg.

Danie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 01:30

Ik ben er zelf bij al mijn beesten bij gebleven en ben er altijd ziek van geweest...
Mijn paard heb ik het niet gedaan(mocht ook niet van de Da) /ik was namelijk zelf in shock ik heb heel goed afscheid van hem genomen en ben gebleven tot de vloeistof in gespoten werd en ben toen weg gegaan...

Ik kan je geen raad geven, maar je moet doen wat je hart je ingeeft...
Geen inslaap geval om het zo maar even te zeggen is het zelfde...

Heel veel sterkte aankomende tijd...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 01:34

Ik zou er ook bij willen zijn. 5 jaar terug is mijn kat (17 jaar) overleden in zijn slaap. Dit gebeurde terwijl ik een paar dagen niet thuis was en ik heb het er nog steeds moeilijk mee dat ik er niet bij was om hem te steunen en gedag te zeggen en dat hij op dit moment helemaal alleen thuis was. Huilen

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 02:01

Onze hond is 14j nu ook achteruit aant gaan.. hij is al potdoof, knoeit met eten en drinken, heeft allerlei tiks gekregen; klappertanden, kokhalzen, loopt je de hele tijd achterna, maakt je 's nachts wakker en moet hij naar buiten..
Ook is hij stijf en wankelt veel..
Moest hij nog verder aftakelen dat het écht geen leven meer voor hem is, zou ik hem ook laten inslapen en er liefst bij blijven zodat ik afscheid van hem kan nemen en hij rustig kan inslapen.

Ik heb vorige week mijn shetlander verloren en heb zo'n spijt dat ik er niet bij was toen hij stierf.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 02:07

je krijgt spijt als je niet mee bent geweest en op mij lijkt......als je het niet aankunt kun je altijd nog naar buiten, het valt op zich mee maar is nooit mooi om te zien natuurlijk. ze vallen vredig in slaap....

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:37

ik blijf erbij,vind dat wel zo fijn,voor mezelf en voor de hond..

mijn oude rottweiler lag ziek in een kliniek en ik werd gebeld dat ze dood gevonden was...

echt dat vind ik nog het allerergste,ze is zo alleen gestorven,vreselijk..ze was mijn vriendinnetje,en ik had gezworen bij har te blijven als ze dood ging,en uiteindelijk was ze helemaal alleen in een kille kliniek dood gegaan...

nee alle honden zullen hier thuis ingeslapen worden,en ik ben en blijf erbij...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:08

@ TS: als jij weet dat je overstuur zult raken, is het beter voor de hond dat je er niet bij bent, de hond voelt dat ook, en weet dan dat er iets ergs zal gebeuren.... en een dier dat gaat vechten, dat wil je niet meemaken.
Kun je rustig en kalm blijven, en je hond vasthouden en knuffelen, blijf er dan wél bij.
Kijk wat het beste en eerlijkst is voor het dier. Ik lees hier heel veel: je zult er spijt van krijgen als je er niet bij bent, maar dat is niet waar het om gaat. Ik geloof dat je spijt krijgt als je niet doet wat het beste is voor je hond.
En wat het beste is, hangt van je emoties en het moment af....
zoals je nu je beginpost schrijft, zeg ik: wees er niet bij. Je ouders zullen er ook bij zijn, maar paniek is iets wat je op zo'n moment niet kunt gebruiken