Ervaringen met nemen van tweede hond??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BibicheB

Ervaringen met nemen van tweede hond??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:32

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen van mensen die een tweede hond genomen hebben.

Wij hebben een teefje van 15 maanden en mogelijk nemen wij haar broertje (zelfde nest) over van de fokker. Zowel het teefje als reutje zijn hele rustige en ontzettend aanhankelijke honden. Lovers

Ik zou graag horen hoe andere bokkers het ervaren hebben hoe het is als je een tweede hond bij je huidige hond plaatst.
Hoe beviel het om er een "nieuwe" hond bij te hebben en hoe reageerden de honden op elkaar? En hoe gingen ze na verloop van tijd met elkaar om?
Spelen ze veel met elkaar? Heeft het een bepaalde uitwerking op de gehoorzaamheid?
Ik heb veel ervaring met honden en ben erg consequent, alleen heb ik niet eerder een tweede hond erbij genomen, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Wie helpt?? Ben erg benieuwd!! Vork

Sap

Re: Ervaringen met nemen van tweede hond??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:37

Wij hebben 2x een andere hond erbij geprobeerd die ouder was dan onze huidige hond, en dat ging niet goed.. Onze hond wilde alleen maar spelen, die anderen niet. Daarbij waren ze allemaal erg jaloers op elkaar.

Bij kennissen hebben ze er pas een 2e hond bij, maar dan een puppy en dat gaat wel goed.
De oudste is de baas en voedt de pup voor een groot deel op. Wel uitkijken dat je puppy geen nare gewoonten van je huidige hond over gaat nemen, dat is het enige nadeel..

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:40

Ik heb een pup erbij genomen toen mijn hond 2,5 was.
Ik heb dat bewust gedaan rond die leeftijd omdat ze dan pas volwassen zijn.
mijn teefje was hier eerst en ik heb er een reutje bijgenomen dit vind ik wel de meest ideale combi.
Ze spelen erg veel en mijn teefje is een stuk actiever geworden daarvan.
Maar goed er zijn ook nadelen natuurlijk het meenemen gaat niet zo makkelijk meer er moet behoorlijk wat geschoven worden met de aandacht enzovoorts maar dat staat bij mij niet tegenvover het feit dat mijn teefje een stuk vrolijker is geworden.
Ook vindt ik het niet erg om om haar wat lamger alleen te laten nu ze met zn 2en zijn.
Maar ik vind 15 mnd wel erg vroeg moet ik zeggen en eentje van dezelfde leeftijd ik denk dat je er heel erg goed over na moet denken dat wel.

Gr Gemma

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:00

Bedankt voor jullie reacties!!

Sap; ik hoor inderdaad wel vaker dat als je een pup bij een oudere hond neemt, de hond de pup opvoed. Lijkt me erg makkelijk maar goed hier is geen sprake van omdat ze beide ruim 15 maanden zijn en beide goed opgevoed. Al zal het reutje zich natuurlijk nog even de huisregels eigen moeten maken. Ja

Luna1: Super om te horen dat je teefje actiever is geworden! Onze hond is erg rustig binnen (dat is raseigen), zo ook haar broertje. Ik zou het erg leuk vinden als ze lekker kunnen spelen en doen. Het is in ieder geval een hele bewuste keuze als wij besluiten het reutje erbij te nemen.
Ik besef dat het niet meer zo makkelijk is om haar (ze dan) even bij een vriendin of mn moeder te brengen als wij een weekend weg willen. Nou moet ik eerlijk zijn; dat is iets wat we sowieso al bijna nooit doen. We zijn bovendien ontzettend veel thuis, aangezien mijn vriend en ik ook nog eens veel vanuit huis werken. Ook over de kosten is nagedacht en dit is geen probleem. Ik loop nu ongeveer 2 uur (à 2,5) per dag met onze hond, dus wat beweging en afleiding heeft ze/hebben ze niks te klagen. Gestoord
Het lijkt me zo'n groot voordeel als ze samen zijn en dus altijd elkaar hebben. Lekker kunnen spelen e.d.. Vork

Dus ik ben erg benieuwd naar meerdere ervaringen!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:02

Wij hebben het ook gedaan.

Onze Max hadden we 4 jaar.
Toen besloten we om er een tweede hondje bij te nemen.
Dat werd hetzelfde ras, wel een teefje en een pup.
Max is meegeweest met haar ophalen. Zo konden ze eerst uitgebreid kennis maken en daar samen spelen.
Toen dat goed ging, hebben we ze samen in de auto meegenomen.

Dat is vanaf het eerste moment super goed gegaan.
Nergens geen problemen meer gehad. Het teefje hebben we voor haar eerste loopsheid laten helpen.
Daardoor heeft Max er ook nooit op gereageerd dat hij met Noah (teefje dus) samen woont.
Terwijl hij niet geholpen is.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:07

Wij hebben ook een 2de hond erbij genomen.
Onze Djock was nog geen jaar en toen kwam onze Puck erbij.
Beide zijn het jack russels en ze kunnen niet meer zonder elkaar.
Omdat Djock een heerlijk rustig hondje ( totaal niet dominant) was hebben we besloten om in huis kennis te laten maken.
Dit om te voorkomen dat Puck later de leiding zou nemen.

Heb je een hond die erg dominant is raad ik aan om op neutraal terrein kennis te laten maken.

Ze spelen herlijk met elkaar maar Djock laat af en toe nog wel merken dat hij de baas is.
Dan gaat Puck net iets te ver in het spel en dan pakt Djock haar bek en houdt deze even dicht.
Dit gaat allemaal wel onder toezicht van ons hoor maar ze 'vechten' het vaak zelf uit.
Maar kortom deze hondjes kunnen nooit meer zonder elkaar, en we zijn blij dat we er nu 2 hebben

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 19:22

Silence; Leuk dat ook bij jullie alles goed ging! Ik hoor inderdaad meer mensen over het kennis laten maken op neutraal terrein; hele goede tip. Ondanks dat Gaia niet dominant is kan dit natuurlijk geen kwaad, beter iets te voorzichtig dan iets te snel!

Wendel; Gaia is gelukkig niet dominant. Ze reageert alleen heel soms op honden die ontzettend druk zijn (die dus aan alle kanten tegen haar opspringen en haar geen seconde meer met rust laten). Kijk, wat jouw hondjes nu hebben (die hechte band) zou ik mijn hond ook zo graag gunnen, lijkt me super! Altijd een maatje in de buurt..

We hebben al verschillende malen loge'tjes gehad (golden van mijn ouders en de lab van een vriendin) en dit is altijd goed gegaan. Ze mogen zelfs haar botjes opeten en ze liggen samen in de mand. Ook gaat ze zo af en toe bij deze honden logeren en ook daar; geen enkel probleem! Wat dat betreft zou ik geen problemen verwachten, maar dat is misschien wat makkelijk geroepen..

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 19:47

Hier ging het erg goed.
We hadden een reu van 10 jaar en daar is een pup bij gekomen.
Vanaf het moment dat de pup in huis kwam hebben ze samen gespeeld.
Ze slapen zelfs in 1 mand.

Fammiie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:22

we hebben 2x een puppy erbij genomen en dat ging goed Ja
Bij L'été (me hond die nu overleden is) hadden we Gino erbij genomen (L'été was 8 en gino pup)..
L'été moest 2 weken niks van hem weten en zat hem af te snauwen...
daarna zijn ze dikke maatjes geworden en konden ze niet zonder elkaar Lovers

En nu L'été overleden is hebben we weer een pup erbij genomen ook voor gino...
Dit ging van het eerst moment super ! Pling
Gelijk al spelen, en ookal bijelkaar slapen Haha!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:27

We hebben al een aantal keer een tweede hond erbij genomen. Onze eerste hond was 3 en toen namen we er een pup bij. Geen probleem, erg gezellig. Beide teefjes. Toen de oudste dood ging, hebben was degene die overbleef 9 jaar. toen hebben we er een reu van 3 jaar bijgenomen. Ook dat ging goed, erg leuk. Geen gezeur. Klikte direkt. Ze gingen niet echt met elkaar spelen, maar samen hadden ze hetwel gezellig. alleen moest die reu nog allerlei manieren worden bijgebracht. Hij had op een boerderij gewoond bij een ouder echtpaar, dus hij kende geen straat, luisterde niet, snapte niet wat uitlaten was, kon niet spelen. Dat is best goed gekomen. Na een jaartje ging de oude hond dood en hebben we er een pup bijgenomen. Die reu wilde niets van de pup weten. dat heeft ongeveer een maand geduurd. Daarna speelden ze samen en hadden ze het heel leuk. De reu wordt nu ook wat ouder, is niet meer zo speels. Tot zover mijn ervaringen met een tweede hond. ik vind het vooral erg gezellig voor de hond zelf. Samen is toch leuker dan alleen. Vooral als ze weleens een ochtend of middag alleen zijn.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:25

Onze Max is ook niet dominant, maar de fokker gaf zelf al aan, dat ze eerst samen konden spelen.
Dus daar hebben we gebruik van gemaakt.

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 18:43

Een paar jaar terug toen ik nog thuis woonde hebben we twee puppy's vlak na elkaar in huis genomen. Dit was qua opvoeding niet makkelijk te doen (mede doordat ouders er niet zo aan trokken). Beestjes zijn nu (gelukkig) bij mijn ouders gebleven en erg verwend.

Zelf ben ik vorig jaar met mijn 3 jarige bij mij huidige man ingetrokken die al een hond had van 9. Zij hebben onderling de plaats verdeling uitgemaakt en dit gaat prima.

Vaak zie je dat twee reutjes bij elkaar wat lastiger ligt, maar in jullie geval voorzie ik niet veel problemen.

Wat jouw overige vragen betreft: die van ons die spelen nog wel eens met elkaar (maar goed, de ene is al een ouwetje). Eten uit 1 bak als dat moet en kunnen ook bij elkaar in de mand.
Wat ik vooral gemerkt heb, is dat mijn teefje (mishandeld in het verleden) heel veel van het oude reutje heeft opgepikt. Zo heeft ze nu weer eindelijk geleerd hoe het is om hond te zijn.
Meer vragen? Pb gerust.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:16

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties!!! Super!

@ Bleubontje; Dat is wel super zeg!! Kijk dat zou ik nou prachtig vinden! Ja

@ Fammiie_x; Fijn dat het ook bij jou twee maal zo goed is gegaan! Ik ben erg benieuwd of het bij ons direct dikkemik zal zijn of misschien wat gereserveerd gedrag.. Vind het stiekem wel even spannend! Vork

@Sheela; Die gezelligheid is inderdaad ook onze belangrijkste beweegreden! los daarvan; ik vind het hardstikke leuk hoor! Maar het belangrijkste is dat mn meisje het ook leuk vind.. Een maatje om te klieren en spelen en slapen etc etc. Fijn het bij jullie steeds zo goed gegaan is! OK dan!

@ Silence; Daar heb je ook volledig gelijk in! Wij gaan ze dan ook eerst lekker op een (hopelijk) afgesloten veld kennis laten maken en laten spelen en als ze moe zijn mogen ze mee naar binnen. Heel erg bedankt voor de tip! Pling

@ Aswas; Ik hoop inderdaad dat geen geen problemen opleverd, ik verwacht van niet, maar goed informatie/ervaringen inwinnen kan natuurlijk nooit kwaad! Grappig en fijn om te zien dat jouw teefje van de oude reu heeft geleerd.. Dat is toch wel heel mooi! Wat betreft die "pups" van je ouders; tja opvoeding is ontzettend belangrijk en natuurlijk super consequent zijn.. Nou moet ik dat sowieso wel zijn en ben ik dat van nature ook al, want het gaat hier om Argentijnse Doggen. Het zijn niet de kleinste maar wel de liefste! Lovers

Nou we hebben besloten dat we het doen, we gaan hem zaterdag ophalen!!! Haha! Hyper! Go jij! Go jij! Hyper!
Ben ontzettend benieuwd en heb er super veel zin in!!

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:22

Wij hebben toen de oudste 1 1/2 was een tweede hond erbij genomen. Een pup van hetzelfde ras. De oudste wilde eerst vooral veel spelen, dit moest van ons liggend zodat de pup niet plat werd gewalst Nagelbijten / Gniffelen Dit ging heel goed. Het was voor ons in het beginnen vooral erg veel opletten dat het voorzichtig ging. Maar hoe ouder (en dus ook groter en sterker) de jongste werd, hoe beter het ging. De spelletjes werden wat eerlijker.
Ze hebben heel veel aan elkaar, met spelen, maar ook als ze bijv. eens alleen thuis zijn. Ze nemen dingen van elkaar over (om daar nou altijd blij mee te zijn.... Haha! Haha! ). Het is soms wel veel werk, tsja wat wil je, 2 Newfoundlanders, maar het is wel hartstikke leuk!! Ruzies/vechtpartijen komen nooit voor en zijn ook nog nooit voor gekomen, al zijn er soms wel spelletjes waarin de rangen weer even worden bepaald Vork Maar 2 honden, hartstikke leuk, voor ons, maar zeker ook voor de honden!! Haha!

Wij hebben hier trouwens 2 reuen Ja

Ik ben benieuwd hoe het bij jullie zal gaan Haha! Zaterdag, dat duurt niet lang meer Hyper!

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:25

Wij hebben sinds enkele weken (nu 2 maanden denk ik) ook het zusje van onze hond erbij.
Het gaat echt perfect!! Zij is niet helemaal correct opgevoed, maar heeft een aantal goede dingen al overgenomen.

Het zijn wel 2 grote sterke honden, dus als je in je eentje loopt heb je best je handen vol.
Maar voor de rest is het super leuk, ze spelen ook heerlijk met elkaar.
Heb nu weer een topic met heerlijke speelfoto's.

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:37

Toen ik bij mijn man kwam had hij al een Rottweiler reu en ik een mechelse herder teefje,dit ging harsttikke goed.
Paar jaar naar tijd hebben we nog een klein hondje(reutje) erbij genomen ook hier hebben wij helemaal geen problemen met ondervonden.
Onze rottweiler is sinds een paar weken overleden en ons kleine hondje mist het spelen met hem erg,maar gelukkig hebben we nog een hond!

Zou wel op tijd castereren zodat hij zijn zusje niet kan dekken.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:38

Bij deze even snel twee foto'tjes van onze nieuwe kanjer!

Afbeelding

Afbeelding

En dit is ons meiske; Gaia
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 20:45

@ Barroco; Wat toevallig zeg!!! En, was het direct goed/ direct feest? Hebben ze erg moeten wennen (aan elkaar?)? Tof joh! Ik ga even naar je topic kijken! Onze hond loopt eigenlijk altijd los en als ze aan de riem zit trekt ze nooit, dus dat is nu wel een voordeel! De reu moet nog erg veel leren, dus dat worden intensieve weekjes! Gelukkig hebben vriend-lief en ik beide nog 3 weken vakantie dus ik ga lekker full-time met de beesten bezig! Haha!

@ Meliza; Wat fijn joh! Lekker dat dat direct zo goed ging joh! Gezellige boel bij jullie thuis! Haha! Ik ga Gaia voorlopig niet laten steriliseren, ga eerst kijken in hoever het zo, op deze manier, mogelijk is. Als Gaia loops is gaat de reu ruim 2 weekjes naar mijn moeder, vriendin of desnoods naar de kennel. Verder kijken we het gewoon even aan!

HinkevdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:52

wat een toffe honden!
zien er echt heel mooi uit Knipoog

3 jaar geleden kregen wij een jack russel puppy erbij, we hadden toen al een oudere hond van 10 jaar.
puppy was een teefje, de oudere hond een gecastreerde reu.
Ik merkte dat onze oude hond het niet echt leuk vond, kleintje wilde spelen en eiste alle aandacht op, die ze vervolgens ook kreeg (van bezoek).. want ze ziet er erg schattig uit.
Door juist de oude hond meer aandacht te geven is het veel beter geworden, als is het kleintje nu wel de baas.
Ook met veel leeftijdsverschil en totaal verschillende honden kan het dus ook best lukken, Cool

meliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:11

Kan me voorstellen dat je daar wel twee van wilt hebben wat een mooie honden Vingers aflikken

En zo kun je het ook oplossen natuurlijk,en mocht het wel misgaan dan is er ook nog een soort morningafter pil voor honden.
Wens je veel plezier met je kanjers

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 21:25

Heel erg bedankt Meliza!
Ik vind ze zelf ook erg leuk, maar vooral de karakters zijn om van te smullen! Zo lief en zoveel "will to please"! Lovers

Zo'n jong hondje is natuurlijk ook een hele happening voor een oudje! Al de drukte! Slim van om je aandacht zo te verdelen.. Ik ben ook zeker van plan om Gaia voorlopig duidelijk net iets meer aandacht te geven. Gewoon puur omdat het haar huis is en haar vrouwtje/gezinnetje, dat wil ik niet zomaar passeren. Maar met een beetje mazzel is dat niet zo nodig omdat ze goede vriendjes worden. Het is even afwachten! Maar ik verwacht geen gekke dingen..

Manoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 21:36

Wat een mooie honden zijn dat. Wij hebben toen onze Berner Senner reu 1 jaar was een Duitse kerder pup teef erbij gekocht. Deze pup was direct de baas over de Berner Sennen maar dat is ook wel zijn karakter. Na een paar jaar hebben wij er een Rottweilerreu van ongeveer 5 jaar erbij gekregen. De Berner Senner en de Rottweiler hebben altijd zeer goed met mekaar overweg gekund de Herder had wat meer problemen met de Rottweiler omdat ze de baas was over de Berner dacht ze dat ook bij de Rottweiler te kunnen doen die heeft haar een aantal keren terechtgewezen en nu gaat het zeer goed.

BibicheB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 22:06

Dank je Manoeska! Ik vind Berner Senners ook ontzettend leuk! Zo lekker zacht... Lovers
Hier in de buurt lopen ook een aantal New Foundlanders rond, die vind ik ook geweldig! Rottweilers vind ik trouwens ook machtig! Ontzettend mooie dieren!
Fijn dat jullie nou ook alles lekker loopt.. Ik hoop dat het hier net zo vloeiend als de eerste keer bij jullie zal gaan! Ja

aswas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:39

BibicheB schreef:
De reu moet nog erg veel leren, dus dat worden intensieve weekjes! Gelukkig hebben vriend-lief en ik beide nog 3 weken vakantie dus ik ga lekker full-time met de beesten bezig! Haha!

OK dan! goed bezig!

Ik kwijl helemaal bij het zien van jouw dogo's. Heb er zelf altijd een willen hebben, maar werd me afgeraden ivm mijn katten. Het schijnt dat dogo argentino's daar nogal verzot op zijn.... Ben benieuwd hoe de kennismaking gaat verlopen.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:48

Knappe honden zeg!!
Ja het was vanaf het begin feest, ze hebben elkaar een keer ontmoet dat ze een half jaar oud waren, en ze waren toen aldoor aan t dollen en aan t spelen. Toen hebben we Raya (de teef) opgehaald en vanaf het begin spelen, spelen spelen. Na een paar dagen werd het wat rustiger, al spelen ze nog steeds veel en graag met elkaar.
Wij hebben onze teef trouwens laten sterilliseren, wilden geen risico lopen.