honden adopteren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

honden adopteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:46

Wat ik me nu afvraag he, WAAROM worden er massaal honden gered uit landen zoals SPanje, Portugal
etc. Terwijl hier heel wat honden in het asiel zitten die ook nog geen plekje hebben? Sterker nog
ik was aan het rond kijken en er was een asiel die de ouwetjes kosteloos liet adopteren omdat
ze het zo ellendig vonden dat die dieren daar de dood zouden vinden. Na een heel leven de mens
" gediend" te hebben..

Ik zou zeggen zorg dat de dieren hier een huisje krijgen Bloos , daar in de andere landen is het natuurlijk heel sneu, maar je kunt moeilijk over de gehele wereld dieren gaan redden omdat ze het zo slecht hebben..Ik zou die kamelen die in de woestijn lopen met toeristen ook het liefst meenemen...

LiNdA1986

Re: honden adopteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:51

Ik vind dat ook altijd heel dubbel ja.
Aan de ene kant denk ik ook: de asielen zitten hier ook bomvol, waarom dan uit een ander land?
Maar aan de andere kant vind ik het juist heel goed, want vaak zijn de omstandigheden in andere landen veel slechter als hier.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:53

klopt, maar uit het verhaal van de oudere hondjes begreep ik dat hier ook dieren worden ge-eutaniseerd wanneer het te vol is en niemand ze wil?

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:57

Dat heb ik ook inderdaad weleens gehoord.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:13

dus dan is het eigenlijk helemaal vreemd..daar dieren laten halen en ze hier laten inslapen Clown. Of ben ik nou heel zwart wit?

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:20

wij hebben hier 2 spanjaardjes geadopteerd en 3 Belgische stumperds.

Waarom hebben wij Krak en Sifra uit Spanje gehaald?
onze liefde voor dieren stopt niet aan de een of de andere landsgrens!
ik was al enkele maanden met de eigenares van het asiel in Spanje aan het praten via msn. tot ze op een dag vertelde over een teefje, in walgelijke omstandigheden gedumpt bij haar, zwanger, zwak, doodziek...
een van de pups was klein, heel klein, zwak, maar haar foto, dat was geen liefde meer op het eerste zicht, dat was meer.
Krak is vorig jaar december overgevlogen, en in februari hebben we haar mama ook geadopteerd, omdat zij voor de zoveelste keer weer op de dodingslijst stond.

we hebben er geen seconde spijt van gehad.
en ja, ook wij krijgen regelmatig het verwijt dat wij door hun te adopteren, 2 honden uit ons eigen land de dood zouden ingejaagd hebben.

het is waar dat in ons eigen land dieren worden afgemaakt omdat ze te oud zijn, te ziek, te agressief,...
maar je kan onmogelijk de omstandigheden van België of Nederland gaan vergelijken met die van Spanje!

Wij hebben vandaag Roxanne (onze Haflinger) uit Nederland gehaald. zo kan je ook stellen dat wij door haar te kopen, een paard uit eigen land geen kans meer geven....

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:20

Ik heb zelf een hond uit Spanje geadopteerd. Heb ook een toen 1 jarige hond hier uit Nederland overgenomen van de fokker. Zij had hem terug gehaald bij de gene waar ze hem als pup aan gegeven had. Werd niet goed voor gezorgd enz.

Waarom uit Spanje. Waarom niet. Dierenleed kent geen grenzen. Over een rashond die uit het buitenland gehaald wordt hoor je ook niemand. Over het algemeen hebben honden in Spanje ( en andere landen) het een stuk slechter als hier in de asiels. Om over de dodingsstations maar niet te spreken. Ik heb de mijne nu bijna vier maanden en ben er nog elke dag heel gelukkig mee.

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:24

het grootste deel van de honden die in asielen zitten, komen trouwens van broodfokkers Knipoog niet uit asielen uit het buitenland Knipoog deze honden worden dan ingevoerd en verkocht in winkels...
http://www.broodfok.be

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:52

wij hebben ook een keer 2 honden uit Kreta meegenomen, de omstandigheden daar zijn veel slechter als in Nederland. De honden hier in het asiel hebben het goed in vergelijking met de honden die daar los lopen.
1 hond zou naar mijn zus gaan, die zocht nog een zelfde soort hond als de hond die zij hadden meegenomen uit Kos. Aangezien we 2 plaatsen hadden in het vliegtuig voor de honden, hebben we ook nog een klein wit stumpertje meegenomen. Het arme beestje was schuw, vol met vlooien en andere troep en was neergeschoten, ze had nog een schotwond in haar wang. Die hebben we meegenomen om hier in nederland een ander baasje voor te zoeken. Gelukkig vond onze dierenarts waar we dezelfde dag van terugkomst nog bij terecht konden, haar zo leuk dat ze haar graag wilde hebben Lachen

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:59

kimmie1 schreef:
Ik heb zelf een hond uit Spanje geadopteerd. Heb ook een toen 1 jarige hond hier uit Nederland overgenomen van de fokker. Zij had hem terug gehaald bij de gene waar ze hem als pup aan gegeven had. Werd niet goed voor gezorgd enz.

Waarom uit Spanje. Waarom niet. Dierenleed kent geen grenzen. Over een rashond die uit het buitenland gehaald wordt hoor je ook niemand. Over het algemeen hebben honden in Spanje ( en andere landen) het een stuk slechter als hier in de asiels. Om over de dodingsstations maar niet te spreken. Ik heb de mijne nu bijna vier maanden en ben er nog elke dag heel gelukkig mee.

Dierenleed kent geen grenzen nee, maar al die mensen die masaal honden van het buitenland naar Nederland gaan halen, kent wel zijn grenzen.
Ook wij hebben een Lab uit het Griekenland. Maar alsnog staan wij níet achter het halen van honden uit het buitenland. Veel honden komen vervolgens hier weer in het asiel omdat het 9/10 keer gewoon géén huishonden zijn. Onzindelijk, agressie tegen soorgenoten, agressie tegen andere (dier) bewoners, slecht luisteren etc. Niet raar als een hond zijn hele leven op straat heeft gewoond. Maar nee, wij willen al die honden hierheen hebben, want ze zijn zo zielig.
Er bestaat tegenwoordig hondenhandel in Buitenlandse honden. Mensen maken gewoon winst op deze honden maar de honden in NL zitten weer een tijd langer, helaas.
Waren onze Lab vandaan kwam was t helemaal een ramp. Honden zaten van klein naar groot binnen in het huis. Contenu dreigen, knauwen, vechten voor de rangorde. Is zo'n hond gelukkig dan? Denk het niet.
Mensen blijven masaal halen.
Nee, ik ben geen voorstander van het masaal opalen van 'zielige' honden uit het Buitenland. Verbet dáár de situatie, haal die niet naar NL.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:01

Joyckuh schreef:
wij hebben ook een keer 2 honden uit Kreta meegenomen, de omstandigheden daar zijn veel slechter als in Nederland. De honden hier in het asiel hebben het goed in vergelijking met de honden die daar los lopen.
1 hond zou naar mijn zus gaan, die zocht nog een zelfde soort hond als de hond die zij hadden meegenomen uit Kos. Aangezien we 2 plaatsen hadden in het vliegtuig voor de honden, hebben we ook nog een klein wit stumpertje meegenomen. Het arme beestje was schuw, vol met vlooien en andere troep en was neergeschoten, ze had nog een schotwond in haar wang. Die hebben we meegenomen om hier in nederland een ander baasje voor te zoeken. Gelukkig vond onze dierenarts waar we dezelfde dag van terugkomst nog bij terecht konden, haar zo leuk dat ze haar graag wilde hebben Lachen

Omdat daar de omstandighedige nog slechter zijn, mogen de honden in NL dus eigenlijk niet zeuren?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:07

Ook ik heb een Spaanse hond...Waarom? Omdat ik hier in Nederland al lang op een lijst stond bij het asiel om in aanmerking te komen voor een hond, alleen waren er teveel wachtenden en te weinig honden!!!!!!!!!! Dit is overigens 5 jaar geleden.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:10

Kan ik me bijna niet voorstellen of waren je eisen zo specifiek?
Ik haal geen hond uit Spanje zolang er hier nog zo veel zitten. Zoals eerder gezegd worden honden tegenwoordig aldaar gestolen omdat er handel in zit, net als bijvoorbeeld bij adoptiekindjes. Ook zijn er verhalen dat de honden gebruikt worden om drugs te vervoeren.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:13

Zelf heb ik een teefje van Kreta, ze was daar als puppie verwaarloosd gedumpt. Hier in Nederland was ik ook op zoek geweest. De rashonden zijn stikduur en in het asiel zat geen pupteefje. Zou ik op een wachtlijst komen omdat er niet genoeg hondjes waren. Omdat wij 4 katten hebben moest het een pup zijn en het liefst een teefje. Ze is hier nu 1,5 jaar en opgegroeid met de katten. Gaat echt super.

Dat de honden het hier luxer hebben in het asiel dan op Kreta wil niet zeggen dat honden hier in Nederland geen goede baas mogen hebben. Op Kreta kan je je echter niet voorstellen hoe het daar is voor de honden en katten. Dat is echt gruwelijk en niet te vergelijken met Nederland.

Op den duur wil ik er graag nog een hondje bij en dan ga ik specifiek zoeken op Kreta en eerlijk gezegd interesseert het me niet wat een ander daarvan vindt. Dat is mijn keus en ik hoef mij daarvoor niet te verantwoorden bij een ander. Ik zorg goed voor al mijn dieren en er gaat van mij geen dier naar het asiel. Ik denk dat we beter met zijn allen de mensen kunnen aanspreken die ervoor zorgen dat er (onnodig) dieren in het asiel belanden en aan bomen vastgebonden worden dan de mensen te bekritiseren die een hondje uit het buitenland adopteren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:13

Citaat:
Ook ik heb een Spaanse hond...Waarom? Omdat ik hier in Nederland al lang op een lijst stond bij het asiel om in aanmerking te komen voor een hond, alleen waren er teveel wachtenden en te weinig honden!!!!!!!!!! Dit is overigens 5 jaar geleden.

hmm dan kan ik er inkomen, maar nu is dit denk ik niet meer het geval.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:14

In Nederland worden zelden honden ingeslapen, alleen als ze gewoon echt heel moeilijk plaatsbaar zijn. Ook vinden vrijwel alle honden in korte tijd een nieuw baasje.
Ik ben niet zo zeer tegen het naar hier halen van de hondjes maar het moet niet de belangrijkste bezigheid zijn van een stichting. Ze moeten vooral werken aan de situatie daar. Dat er dan af en toe een (streng geselecteerd) hondje hierheen komt heeft naar mijn mening ook geen invloed op de asielhonden hier.
Verenigingen die massaal honden naar hier halen en ze met zielige teksten hier aanbieden heb ik niet zo veel mee. Je moet een hond niet nemen omdat hij zielig is en ik denk dat het ook niet handig is om bange of verknipte honden hierheen te halen, daar worden ze zelf ook niet beter van.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:15

Lysette schreef:
In Nederland worden zelden honden ingeslapen, alleen als ze gewoon echt heel moeilijk plaatsbaar zijn. Ook vinden vrijwel alle honden in korte tijd een nieuw baasje.
Ik ben niet zo zeer tegen het naar hier halen van de hondjes maar het moet niet de belangrijkste bezigheid zijn van een stichting. Ze moeten vooral werken aan de situatie daar. Dat er dan af en toe een (streng geselecteerd) hondje hierheen komt heeft naar mijn mening ook geen invloed op de asielhonden hier.
Verenigingen die massaal honden naar hier halen en ze met zielige teksten hier aanbieden heb ik niet zo veel mee. Je moet een hond niet nemen omdat hij zielig is en ik denk dat het ook niet handig is om bange of verknipte honden hierheen te halen, daar worden ze zelf ook niet beter van.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:16

Citaat:
Op den duur wil ik er graag nog een hondje bij en dan ga ik specifiek zoeken op Kreta en eerlijk gezegd interesseert het me niet wat een ander daarvan vindt. Dat is mijn keus en ik hoef mij daarvoor niet te verantwoorden bij een ander. Ik zorg goed voor al mijn dieren en er gaat van mij geen dier naar het asiel. Ik denk dat we beter met zijn allen de mensen kunnen aanspreken die ervoor zorgen dat er (onnodig) dieren in het asiel belanden en aan bomen vastgebonden worden dan de mensen te bekritiseren die een hondje uit het buitenland adopteren.

Geloof me ik snap jullie punt. Maar ik zie hier in Nederland ook dingen met
dieren gebeuren waarbij ik mn vraagtekens zet. Gebeuren ook dingen die niet netjes zijn. Verder zijn
er ook nog mensen die door omstandigheden hun hond niet kunnen houden en wegmoeten doen..
bijvoorbeeld scheiding, dus geen broodfokkers in dat geval. De broodfokkers zouden ze helemaal een verbod op moeten leggen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:20

Helaas wordt er niet streng geselecteerd en komen er vooral veel pups naar NL. Want die krijgen zo een baasje is hun instelling. Daar dan toch ook?

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:23

Hier zet je je vraagtekens bij de dingen die hier gebeuren, op Kreta springen je de tranen in de ogen. Geloof me...als ze daar van de honden af willen sluiten ze ze allemaal op in een grot zonder eten en water en dan zijn ze er ook vanaf.

Ik heb ook tussen haakjes onnodig getypt omdat er inderdaad gevallen zijn zoals scheiding en ouderdom waardoor de dieren in een asiel komen. Daar is een asiel ook voor en niet voor al die andere gevallen.

Daarom vind ik ook dat ze hier de mensen moeten aanpakken die hier zomaar dieren dumpen en ergens loslaten of erger nog, vastbinden aan een boom in het bos.

De Stichting waar mijn hondje vandaan komt zet zich erg in voor de situatie daar en dat vind ik erg belangrijk. Ik probeer daar mijn steentje aan bij te dragen net zoals de 101 goede doelen uit Nederland waar ik aan geef.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:23

Nikka schreef:
Kan ik me bijna niet voorstellen of waren je eisen zo specifiek?
Ik haal geen hond uit Spanje zolang er hier nog zo veel zitten. Zoals eerder gezegd worden honden tegenwoordig aldaar gestolen omdat er handel in zit, net als bijvoorbeeld bij adoptiekindjes. Ook zijn er verhalen dat de honden gebruikt worden om drugs te vervoeren.

Ik heb idd een aantal "eisen" gehad. Moet bij katten kunnen, niet agressief tegen paarden (voor de hond zelf leuker omdat het mijn werk is en hij dan mee zou kunnen en niet alleen thuis hoefde te zitten) en niet bang zijn in de auto (zie vorige reden). Bleef er idd minder honden over, maar het zou voor de hond niet goed zijn als je geen punten aan zou geven waardoor hij beter in je leven past en hierdoor dus de meest optimale aandacht krijgt.
Wat betreft handel in buitenlandse honden, dat zou er inderdaad nu kunnen zijn, maar mijn hond is daar zeker geen voorbeeld van. Heb alleen de enting en chip betaald. Ik zou ook niet graag een hond uit de "handel" nemen.
Het gaat vaak om oudere honden in het asiel, nu krijg ik vast van alles over me heen, maar als je de keuze hebt uit een jonge hond die hulp nodig heeft of een oude hond die hulp nodig heeft, dan neem ik persoonlijk een jongere hond. (ik denk dat iedereen hier liever een paard koopt van bv 10 jaar, dan van 20 jaar) Daarbij is mijn idee dat het er niet toe doet uit welk land zo'n hond komt.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:25

Nikki__ schreef:
Helaas wordt er niet streng geselecteerd en komen er vooral veel pups naar NL. Want die krijgen zo een baasje is hun instelling. Daar dan toch ook?

Mensen kunnen daar geen huisdier betalen of houden de dieren in schrijnende omstandigheden als waakhond aan de ketting buiten. Ze zijn vanuit de Stichtingen bezig de dieren daar te steriliseren zodat er steeds minder zwervertjes zijn.

Selectie was in mijn geval wel streng, waar baseer je dat op dat er geen strenge selecties zouden zijn?

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:43

Wat versta jij onder een strenge selectie? Denk dat dat bij iedereen anders is.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:29

ik vind het een beetje dubbel.
Langs de ene kant moeten we ons ogen niet sluiten voor dierenleed omdat het niet vlak voor onze neus gebeurd.
Zoals iemand al zei: mijn dierenliefde gaat verder dan een landgrens.
Helemaal waar!!

Maar... Ik vraag me af of de situatie daar er echt door verbeterd door massaal honden naar hier te halen?
Lijkt me net het tegendeel, makkelijk voor hun dat ze hun honden kwijt zijn en ze ze zelf niet meer hoeven te doden.
De mensen daar moeten veranderen!
Als je nu kijkt dat vele landen persé bij de europese unie willen, en daar ook veel voorover hebben, waarom stelt de EU dan geen eisen dat dit een punt is waar ze aan moeten werken alvorens te kunnen toetreden ofzo..?
Of zeg ik nu iets heel onzinnigs?
Ik denk dat dit veel meer effect heeft dan enkele "vreemde" mensen uit een ander land hun komen betichten. Mensen zijn dan rap op hun tenen getrapt, en verzetten zich er tegen.
Ik denk dat ze het hogerop moeten zoeken. Het is gewoon een feit dat mensen meer luisteren naar een idool of iemand met meer macht, dan de gewone man in de straat(en zeker als diegene niets van de cultuur kent en een buitenstaander is).
Hard, maar de realiteit.

1ding is zeker, er moet een hele hoop veranderen voor de dieren daar, maar ik weet niet of dit de juiste manier is

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:37

Oh dit is een onderwerp waar ik erg goed over kan meepraten.
Een paar jaar geleden heeft is een kennis van mij begonnen met honden uit Turkije hierheen halen om te plaatsen.
Ze had zelf altijd honden uit asiels gehaald (en dan moet je denken aan Mastino's die nergens te plaatsen waren) en toen haar oude Mastino overleed ging ze op internet kijken en kwam ze bij een stichting die honden uit het buitenland hier plaatste.
Ze is toen verliefd geworden op een hond (ook weer type mastino) die op de snelweg was gevonden.
Sinds dien heeft zij al haar eigen huishonden daarvandaan gehaald. Ze is ook begonnen met het steunen van het asiel in Istanbul (zodat ze daar de honden ook beter konden verzorgen)
En uiteindelijk was de situatie zo schrijnend, dat er 600 honden in dat asiel zaten, waar eigenlijk echt geen plek voor was. Dus er was geen eten, de honden kregen afval te eten, er was niet genoeg plek om de honden beschutting te geven, dus in de winter stierven er veel honden aan onderkoeling en in de zomer was het bloedheet.
Toen heeft ze er een aantal hierheen gehaald en bij haar thuis opgevangen. Er zat er een bij met een verbrijzeld bekken, die heeft ze laten opereren. Helaas hebben we 1 hondje in moeten laten slapen, zijn achterpoten waren zo misvormd, dat hij nooit normaal kon leven. In Turkije dachten ze dat we dat hier wel konden verbeteren omdat hij hier goed voedsel zou krijgen. Tja toch jammer dat het al te slecht was.
In ieder geval, om niet al te lang door te gaan.
Inmiddels hebben we al een aardige hoeveelheid honden kunnen plaatsen. Vaak bij mensen die eerst naar het asiel waren gegaan, maar daar zaten dan geen honden die (volgens de asielbeheerder) bij hun pasten.
Dus dan vind ik het niet gek dat je elders wat gaat zoeken, zeker als je geen pup wilt, of geen 800 euro kan neerleggen voor een rashond.
Wij hebben, van alle honden die we hierheen gehaald en geplaatst hebben, pas 1 keer gehoord dat er eentje (na gedragstherapie en alles) ingeslapen werd. Hij was toen hij kwam heel angstig, dit is uiteindelijk goed gekomen, alleen toen voelde hij zich zo veilig in zijn eigen huisje, dat niemand meer binnen mocht.
Dit is echt de enige.
We hebben wel eens honden geplaatst bij mensen die achteraf niet geschikt bleken en die brachten hun hond dan weer terug. Dit is altijd een voorwaarde, omdat wij niet willen dat de honden die al uit een rotsituatie komen, ook nog eens hier in het asiel belanden.
Op die ene na, hebben wij dan ook de honden die terug kwamen, allemaal kunnen herplaatsen en die zitten nu allemaal goed.
Ze heeft nog een aantal honden zelf gehouden, omdat ze te erg getraumatiseerd waren om echt in een normale gezinssituatie te leven.
Deze honden wonen bij haar op het erf en slapen in de stal.
Echt niet zielig, want ze willen niet eens in huis, ook al staat de deur open. Ze gaat elke dag, soms 2x naar het strand met ze, terwijl die honden heel de dag buiten lopen.

Veel Turkse mensen denken trouwens dat de honden hierheen gehaald worden voor vivisectie. Echt te krom voor woorden, want de honden daar worden vergiftigd en sterven vaak een hele pijnlijke en langzame dood.
Ik vind ook dat ze de mensen daar moeten aanpakken, zodat het probleem daar minder wordt. En dat ze daar meer moeten steriliseren en castreren, zodat er niet meer bij komen.
Maar ja probeer ze dat maar eens wijs te maken.

Anyway. Ik ben er dus voor.
Ik heb ook al heel erg vaak het commentaar gehad, waarom halen jullie zo'n hond daarvandaan terwijl het hier vol zit.
En vaak waren het mensen die met een dure rashond aan hun riempje liepen.
Meestal zeg ik dan maar, waarom heb je dat zelf niet gedaan?
Ik vind echt als mensen liever hier een hond uit het asiel halen, dat ze dat ook absoluut moeten doen, want die honden verdienen ook een huis.
Als ik straks op mezelf ga, denk ik dat ik het ga combineren, eentje hier uit het asiel, en eentje uit het buitenland.
Ik vind het ook altijd erg jammer als je hoort dat er hier in NL zoveel honden in het asiel zitten. En het valt me op dat er toch best wel veel rashonden in zitten, van een beetje de puberleeftijd.
Mensen moeten voor ze aan een pup beginnen beter nadenken, dat zal al een heleboel leed schelen.
Sorry voor het lange verhaal, kan er echt uren over praten.