Shiba als beginnershond, of toch niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Shiba als beginnershond, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 14:48

Zoveelste topic van ik zoek een hond, maar welke past nu bij me... sorry Tong uitsteken

Ik zou in de toekomst misschien een hond in huis halen, en ben nu al op zoek naar de rassen die bij mij passen. Maar het blijkt een moeilijke opgave te zijn :/

Ik ben gek op de Shiba... uitstraling, korte vacht, niet te groot, niet te klein... alleen denk ik niet dat een Shiba valt onder de beginnershondjes (beetje eigenwijs karakter?). En ik heb nog nooit een hond gehad.
Ik zou natuurlijk met de hond op cursus gaan, en er ook een sport mee uitoefenen. Het liefst agility. Dus het moet wel een hond zijn die van wat beweging houd, maar niet in het extreme (zoals een border collie).
Trainen met een dier doe ik graag (ik heb een kat die het moet ontgelden, en ondertussen een hele reeks trukjes kan) dus het moet een hond zijn die hier voor open staat.
En hij moet kunnen loslopen. Dus geen windhond of een andere die zijn neus achterna loopt en niet meer onder appèl te krijgen is.
Bovendien ben ik nogal eigenwijs wanneer het aankomt op een populair ras. Als iedereen met een Jack Russel rondloopt, vertik ik het dus om zo'n ras in huis te halen. Ik wil liever iets wat unieker is. Liever een kruising uit het asiel, dan een ras die je tegen komt op iedere hoek van de straat.

Dus... welke rassen zijn
- niet te groot
- niet te klein
- liefst kortharig, of niet te veel haarverlies (niet dat dit zo'n probleem is, maar als je om het uur de plukken haar door huis ziet dwarrelen... not funny)
- actief, maar ook niet te
- geschikt als eerste hond
- niet te populair ras
- staat open voor training en hondensport, maar ook makkelijk in huis

Zoals ik al vertelde ben ik gek op de Shiba... dus eentje die ongeveer dezelfde eigenschappen/afmetingen heeft ga ik zeker eens wat dichterbij bekijken. (denk bijvoorbeeld aan de border terrier)

begin maar met rassen te smijten Haha!

Orange_peach

Re: Shiba als beginnershond, of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:51

Ik weet niet meteen een ras dat aan dit alles voldoet maar vraag me af wat je tegenhoud om daadwerkelijk eens het asiel binnen te stappen en te kijken??
je geeft aan dat je liever een uit het asiel haalt dan echt een bekend ras ... ik zou zeggen ga eens kijken in dat asiel of er iets is dat je aanspreekt en aan (iig een deel van) de eisen voldoet.

x

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:00

Volgens mij is een shiba inu niet bepaald een beginnersras, maar ik weet er niet zoveel vanaf. vind het wel super mooi honden. Je kunt ook contact opnemen met een fokker van de shiba, die kunnen je er vast een hoop over vertellen Ja

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:01

Orange_peach schreef:
Ik weet niet meteen een ras dat aan dit alles voldoet maar vraag me af wat je tegenhoud om daadwerkelijk eens het asiel binnen te stappen en te kijken??
je geeft aan dat je liever een uit het asiel haalt dan echt een bekend ras ... ik zou zeggen ga eens kijken in dat asiel of er iets is dat je aanspreekt en aan (iig een deel van) de eisen voldoet.

x

Dat is het hem net... die hond komt er de eerste jaren nog niet. Ik woon nog bij mijn ouders en daar lijkt nog niet zo vlug verandering in te komen. Een hond kan er pas komen als ik op mezelf woon.
Als ik nu al het asiel binnen stap, dan zie ik misschien wel enkele honden waar ik verliefd op wordt, maar ik kan ze nog niet meenemen naar huis. Vandaar dat ik nu nog gewoon de bestaande rassen af loop. Er is veel kans dat het uiteindelijk gewoon een asiel hond wordt hoor. Maar meestal weet je ook meer over het karakter van een kruising, als je het karakter van de originele rassen kent.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:20

ik heb een kruising border collie x friese stabij. ze is erg rustig in huis, onderdanig. luisterd heel goed. ik doe met haar behendigheid. en heb flyball gedaan. je kan er lekker mee fietsen en bosritjes maken te paard en de hond er naast.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:15

Misschien dat een ijslands hondje beter bij je wensen past? Ik ken ze niet zo heel goed maar ze lijken wel wat op een shiba en houden volgens mij wel van sporten!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:18

Lysette schreef:
Misschien dat een ijslands hondje beter bij je wensen past? Ik ken ze niet zo heel goed maar ze lijken wel wat op een shiba en houden volgens mij wel van sporten!

dat zijn zéker geen beginnershonden; van nature drijvers en zéér onafhankelijk Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:43

Ik zou idd zeker niet gelijk aan een Shiba beginnen. Ik vind eigenlijk helemaal geen honden van dat kaliber (shar pei, akita enz) beginners honden. Dat zijn echt honden die zo onafhankelijk zijn dat als ze eenmaal volwassen worden, soms hardstikke lastig ergens geinteresseerd in te krijgen.
Ik ben nog altijd dol op bastaardjes, je weet nooit wat je krijgt, maar de meeste zijn oersterk en hardstikke leuk.
Uiteindelijk ligt het aan jezelf hoe je je hond opvoed. Je kan een Golden Retriever ook best vals krijgen, als je maar een beetje je best doet om ze te verzieken.
Ga gewoon tegen die tijd eens in een asiel kijken ofzo, daar zitten hardstikke leuke honden.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 22:55

die ijslandse hond ziet er ook leuk uit, maar als ik de rasomschrijving lees, vrees ik inderdaad voor wat Wildgirl zegt.

Mijn tante heeft een kruising vlinderhondje, iets groter en steviger gebouwd. Werkelijk een hondje die perfect bij mijn eisen zou passen. Dus ze bestaan wel Lachen

Maar welke rassen passen nog meer in het rijtje Shiba, Border Terrier,... of toch van omvang en vacht?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 00:55

Ik werd net getipt met het ras "australian kelpie"... iemand die ervaring heeft met dit ras? Als ik de rasomschrijving lees zie ik "leergierig, gebonden aan roedelleider, zachte maar consequente baas nodig" lijkt me niet de omschrijving van een beginnershond, of wel?

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:01

Ik heb een shiba inu puppy als tweede hond nadat mijn flatcoated retriever was gestorven.. Zo'n flatcoated R lijkt me wel iets voor jou.. Niet zooo groot maar (de mijne tog) heel braaf en doet alles voor je..
Een shiba is niet bepaald een beginnershondje, een vrij dominant beestje, sterk, SLIM en heel attend. (hangt er natuurlijk van af hoe je hem opvoedt..)
Niet dat ik slechte reclame wil maken vor shiba's, integendeel, tzijn schitterende hondjes, maar kijk zeker nog maar eens rond..
Wat dacht je van iets rustigers? Mss een cocker ofzo?
Success!!

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:04

Ojaa, mijn vorige hond, die flatcoated retriever, komt uit het asiel. Mijn shiba komt van bij een fokker..
De flatcoated leek heel erg tevreden dat we hem uit het asiel gered' hebben en deed àlles voor ons..
Persoonlijk, ik zou ook eerst es naar een asiel gaan. Haha!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 01:06

cocker trekt me niet zo... mijn baas heeft engelse cockers. Als ik hoor dat ze elke 3 maand een trimbeurt nodig hebben die de hele voormiddag in beslag neemt, en je regelmatig de plukken haar door huis ziet dwarrelen (net zoals die bosjes in de westernfilms), dan heb ik toch liever iets met wat minder vachtverzorging.
Tutten met je beestje is leuk, maar het moet geen dagtaak worden. Dan verdoe ik liever mijn tijd met trainen of een leuke wandeling.

de flatcoated lijkt me een leuke hond, maar ik vind hem eigenlijk al iets te groot.
Laat ons zeggen, ik wil mijn hond makkelijk kunnen optillen. Stel dat hij oud en versleten is, dat ik hem makkelijk de trap kan opdragen bijvoorbeeld. Maximaal iets van rond de 15kg dus.
Laatst bijgewerkt door Ashkerlon op 04-08-08 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:13

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 01:18

Die test heb ik al verschillende keren gedaan. Volgens mij is dat ding stuk. Ik krijg honden voorgeschoteld zoals de border collie en de kishu... lijken me geen beginnershonden.

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 01:24

Ö pff wat een namen voor een hondenras allemaal !!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:11

Wij hebben thuis een shiba en ik moet je dan helaas toch uit de droom helpen. Een shiba is echt geen beginners hondje idd vrij domintant en niet de sociaalste. Daarbij verliezen ze toch vrij veel haar en zie ik ze echt nog niet enthousiast een agility pacours lopen.
Ik huis zijn ze wel rustig.

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:13

Wat dacht je van een cocker spaniel ? Onwijs lieve honden en zeer sociaal Ja

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:20

Als jij helemaal gek bent van een ras dan ga je toch daar naar kijken? Het maakt echt niet uit wat voor hond je als beginnershond neemt als je er maar goede begeleiding bij neemt. Dus ga op cursus etc. Het ligt namelijk niet aan het ras maar aan het karakter van de hond die je in huis haalt (ok is natuurlijk wel deels rasgebonden maar lang niet altijd). Maar het is belangrijker dat je een maatje vind waar je lekker mee bezig kan zijn dan een hond dat in jou perfecte plaatje past maar waarbij je dat maatjes gevoel mist.

Daarbij als je toch wel wilt kijken naar andere rassen. In de meeste rassenboeken (bibliotheek) kom je foto's, informatie over de verzorging, geschiktheid voor sporten etc. etc. tegen. Blader die eens door staat vast wel wat tussen wat je zoekt.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:51

Wildgirl schreef:
Lysette schreef:

dat zijn zéker geen beginnershonden; van nature drijvers en zéér onafhankelijk Knipoog

Ik ken ze niet zo goed maar wat ik nu op de site van de rasvereniging lees (en wat ik zelf ook dacht) zijn het wel hondjes die heel graag willen werken. Zelfstandigheid weet ik niet, maar iedere herdershond heeft natuurlijk een zekere mate van zelfstandigheid Knipoog Of de site van de rasvereniging komt voor mij niet naar voren dat zo zeer onafhankelijk zijn, maar alleen als er geen leiding wordt genomen. Wel dat het hondjes zijn die heel graag willen sporten.

Maar ik vind de term beginnershond altijd een beetje raar. Een hond past bij je of niet. Een golden kan een heel gemoedelijk karakter hebben maar als je daar geen hol aan vindt is het geen geschikte hond voor jou.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:55

Ashkerlon schreef:
die ijslandse hond ziet er ook leuk uit, maar als ik de rasomschrijving lees, vrees ik inderdaad voor wat Wildgirl zegt.

Mijn tante heeft een kruising vlinderhondje, iets groter en steviger gebouwd. Werkelijk een hondje die perfect bij mijn eisen zou passen. Dus ze bestaan wel Lachen

Maar welke rassen passen nog meer in het rijtje Shiba, Border Terrier,... of toch van omvang en vacht?

Border terriers zijn op zich hele leuke hondjes. Het schijnen de gemakkelijkste terriers te zijn, maar degene die ik ken was echt stronteigenwijs Haha! Je ziet ze wel veel in de behendigheid. Maar het zijn wel echte terriers....

Overigens... kortharige honden zijn echt het ergste qua verharen. Of je moet een hond nemen die geplukt moet worden, zoals de border terrier...

Alabama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:47

viola schreef:
Wij hebben thuis een shiba en ik moet je dan helaas toch uit de droom helpen. Een shiba is echt geen beginners hondje idd vrij domintant en niet de sociaalste. Daarbij verliezen ze toch vrij veel haar en zie ik ze echt nog niet enthousiast een agility pacours lopen.
Ik huis zijn ze wel rustig.

Niet de sociaalste????
Dan ligt het aan mijn hond of aan de jouwe die voor een uitzondering zorgen, want de mijne is sùpersociaal, zou zo met iedereen meegaan... Haha! Clown

Tamara_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:52

Wij hebben een IJslandse herder en dit zijn GEEN makkelijke honden, jachtinstinkint//hoeden zit er heel erg in. Blaffen veel en kunnen (als je een langharige hebt) niet goed tegen hitten

zijn heel lief maar absoluut niet makkelijk

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 00:03

Thats_Me schreef:
Als jij helemaal gek bent van een ras dan ga je toch daar naar kijken? Het maakt echt niet uit wat voor hond je als beginnershond neemt als je er maar goede begeleiding bij neemt. Dus ga op cursus etc. Het ligt namelijk niet aan het ras maar aan het karakter van de hond die je in huis haalt (ok is natuurlijk wel deels rasgebonden maar lang niet altijd). Maar het is belangrijker dat je een maatje vind waar je lekker mee bezig kan zijn dan een hond dat in jou perfecte plaatje past maar waarbij je dat maatjes gevoel mist.

Daarbij als je toch wel wilt kijken naar andere rassen. In de meeste rassenboeken (bibliotheek) kom je foto's, informatie over de verzorging, geschiktheid voor sporten etc. etc. tegen. Blader die eens door staat vast wel wat tussen wat je zoekt.

aan de ene kant heb je wel gelijk, maar er zijn nu eenmaal rassen die een makkelijker karakter hebben, en de fouten van een beginnende hondeneigenaar makkelijker over het hoofd zien.
Als je nog nooit een hond hebt gehad, moet je in mijn ogen bijvoorbeeld niet beginnen aan een rottweiler. als je met zo'n hond de mist in gaat, zit je met grote problemen.

Rassenboekjes en site's zijn ook wel leuk, maar je hebt er niet veel aan. Iedereen vind zijn ras geweldig en goed en geeft al de positieve punten, maar je leest geen ervaringen. en die heb je nodig als je voor een bepaald ras wil kiezen.

Asjemenauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 00:15

Het ras van een hond is slechts deels bepalend voor zijn karakter en opvoeding van de pup/hond is bepalend voor het gedrag!!!

Ik krijg af en toe zo giga hoofdpijn van die aanstaande hondenbezitters die maar eindeloos zoeken naar een bepaald kleurtje/maatje/ hond die goed past bij de uitstraling die de nieuwste asseccoire moet geven aan het baasje want stel je voor dat je imago vertekend word door een verkeerde hond ... pfff

Ga in plaats van eindeloos internetten naar de perfecte hond (???) eens naar het asiel bij jou in de buurt en vraag daar eens of je een paar weken lang honden voor hen mag uitlaten.

Even een beetje ECHTE ervaring opdoen is helemaal geen dom idee als je op zoek bent naar een fijn huisdier. Door alle verschillende honden in het asiel kom je vanzelf terecht op wat jij vind dat een makkelijk karakter hond voor jou zal zijn, ondervind je het verschil tussen drukke, moeilijke, onopgevoede, makkelijke, mooie, lelijke, weet ik het nog meer soort honden en al doende vormt er een beter beeld.

Voor alle nieuwe baasjes die met hun nieuwe vriendje op cursus gaan: applaus! Dat zouden meer mensen moeten doen.
Vaak is het niet de hond die de cursus nodig heeft maar juist het baasje dat door een cursus tot een beter inzicht van het hond zijn komt. En dat scheelt de asielen van Nederland een hele berg trieste dieren.

Zelf ben ik de troste eigenaar van een ex asiel klant
Mijn hond was 1,5 jaar oud toen ze na 4 eigenaren versleten te hebben in het asiel belandden. Wij zijn dus haar 5de thuis
Ze was geen makkelijk te plaatsen diertje maar na wat cursussen bij een Martin Gaus verbonden hondenschool zijn we een geweldig goed team geworden. Ik zou haar nooit meer kwijt willen, ze is mijn beste vriendin.

Ik hoop dat jij met jouw hondje net zo gelukkig mag worden als dat ik ben met de mijne.

Succes