Ik zou in de toekomst misschien een hond in huis halen, en ben nu al op zoek naar de rassen die bij mij passen. Maar het blijkt een moeilijke opgave te zijn :/
Ik ben gek op de Shiba... uitstraling, korte vacht, niet te groot, niet te klein... alleen denk ik niet dat een Shiba valt onder de beginnershondjes (beetje eigenwijs karakter?). En ik heb nog nooit een hond gehad.
Ik zou natuurlijk met de hond op cursus gaan, en er ook een sport mee uitoefenen. Het liefst agility. Dus het moet wel een hond zijn die van wat beweging houd, maar niet in het extreme (zoals een border collie).
Trainen met een dier doe ik graag (ik heb een kat die het moet ontgelden, en ondertussen een hele reeks trukjes kan) dus het moet een hond zijn die hier voor open staat.
En hij moet kunnen loslopen. Dus geen windhond of een andere die zijn neus achterna loopt en niet meer onder appèl te krijgen is.
Bovendien ben ik nogal eigenwijs wanneer het aankomt op een populair ras. Als iedereen met een Jack Russel rondloopt, vertik ik het dus om zo'n ras in huis te halen. Ik wil liever iets wat unieker is. Liever een kruising uit het asiel, dan een ras die je tegen komt op iedere hoek van de straat.
Dus... welke rassen zijn
- niet te groot
- niet te klein
- liefst kortharig, of niet te veel haarverlies (niet dat dit zo'n probleem is, maar als je om het uur de plukken haar door huis ziet dwarrelen... not funny)
- actief, maar ook niet te
- geschikt als eerste hond
- niet te populair ras
- staat open voor training en hondensport, maar ook makkelijk in huis
Zoals ik al vertelde ben ik gek op de Shiba... dus eentje die ongeveer dezelfde eigenschappen/afmetingen heeft ga ik zeker eens wat dichterbij bekijken. (denk bijvoorbeeld aan de border terrier)
begin maar met rassen te smijten