2 konijnen koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

2 konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:39

ik heb zon 6 weken geleden een dwergkonijn gekocht van 3 maanden maar vond het toch zielig dat ze alleen zat dus heb er gister eentje bij gekocht. aparte kooi gekocht en de kooien naast elkaar gezet, als ik ze bij elkaar zette op neutraal terrein dan viel konijn1 toch 2 aan, toen heb ik ze samen in de badkuip gezet (had ik gelezen op internet) toen ging het helemaal goed, ze gingen elkaar wassen en knuffelen enzo.. maar zodra ik ze weer op een andere plek bij elkaar zet vallen ze elkaar weer aan.. wie weet wat ik hieraan kan doen?

benangelique

Re: 2 konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:59

wat zijn de geslachten van de konijnen?

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:44

vrouwtjes..

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:37

vrouwtjes samen gaat meestal niet goed. je kunt het beste een vrouwtje+gecastreer mannetje nemen.
hoe oud zijn ze? als ze nu in de puberteit zitten geef ik je weinig kans

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:49

ik moet zeggen dat ik vooruit gang heb geboek, ze zitten nu al een tijdje in een afgezet stuk in de kamer samen te eten enzo.. ze snuffelen aan elkaar,heel af en toe krijgt de een nog een klein bijtje van de ander maar echt vechten doen ze niet.. dat is al iets beter toch?
ze zijn trouwens allebei ongeveer 3 á 4 maanden..

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:15

ik had al 3konijnen 2 gecasteerde rammen en 1 voedster.
ik kreeg een nieuw konijn er bij een vlaamse reus voedster van 8 weken.
ik heb haar 1 week apart gehouden,zodat ze beetje kon wennen.
in de keuken heb ik telkens 1 konijn erbij gezet. met de andere voedster ging het goed samen. maar met die rammen klikte het niet. dat was vaak vechten.

maar met geduld en paar weken verder konden ze alle 4 lekker samen buiten leven. ze zijn nu dikke maatjes. ze liggen met ze 3en tegen de vlaamse reus aan

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:39

gelukkig een positief verhaal,ik lees echt overal alleen maar negatieve verhalen..

[ze liggen nu naast elkaar te slapen en zichzelf te wassen op 2 cm afstand van elkaar..]

boeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:44

Ja opzich 2 vrouwtjes moet opzich wel gaan, maar je moet ze dan wel allebij veel ruimte geven.
Maar als het toch niet lukt dan kun je ze beter uit elkaar houden en proberen met iemand die een manetje over heeft (wel gecastreert) te ruilen.
Anders hebben geen enkel konijn een leuk leven en dat is oojk niet de bedoeling.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:15

het gaat zo verschrikkelijk vaak fout, 2 voedsters. ze zijn nu nog jong en dus accepteren ze elkaar. als ze gaan puberen wordt het knokken geblazen en dan zal je ze uit elkaar moeten halen of er 1 weg moeten doen. kan je dat? is er de ruimte om ze uit elkaar te halen?

Kirsten1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:50

Ik heb ook 2 voedsters nu 3 jaar oud.
Die hebben heletijd bij elkaar in gezeten ( zijn zusjes)
Dat gaat wel goed.
Maar als je ze op een klein plekje alleen laat dat is het vechten maar ik het hok niet. Terwijl die niet zo groot is. .

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:52

dan ben je een uitzondering kirsten.

Kathmandu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:20

Ik heb altijd 2 voedsters gehad. De meeste van jongs af aan gekoppeld. Maar op een gegeven moment overleed een van de twee en gezien de leeftijd van het andere konijn vond ik dat ze niet nog zo'n lange tijd alleen moest zitten. Mijn vader vond de castratiekosten te duur, dus was ik gedwongen nogmaals een jonge voedster te kopen. Om te voorkomen dat ze elkaar beten hebben we een gaasje in het hok geplaatst, waardoor het opgedeeld was in 2 gedeelten. Aan beide kanten hebben we hooi gedaan, zodat ze meer uitgenodigd waren contact te maken. Op een gegeven moment hebben we geprobeerd ze samen in het hok te zetten. Dit ging niet goed, de oudere beet het jonge beestje. Mijn vader kon het niet aanzien en heeft het oudere konijn toen het zo achter het diertje aanrende hard gegrepen, waar het dier echt van schrok! Sinds die tijd ging het prima met beide konijnen en zijn het dikke vriendinnen geworden. Beetje een ruw verhaal, maar het heeft dus wel geholpen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:28

dan heb je mazzel gehad edelweis. grof ingrijpen heeft zelden tot nooit effect, omdat het door mensenhanden gebeurt. het enige effect wat je er meestal mee bereikt is dat je nijn doodsbang wordt voor mensenhanden.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:30

Maar Kirsten, famillie gaat heel vaak goed samen maar arme konijntjes van jouw TS, ik zou het risico niet nemen en na 1 x vechten al zo geschrokken zijn dat je ze niet meer bij elkaar doet maargoed..Je weet niet water in de pubertijd gaat gebeuren...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:42

waarom doet iedereen zo moeilijk? Ieder konijn is een karakter opzich, je moet het dier gewoon indiviueel bekijken en gewoon die dieren tijd geven om op ONBEKENT terein (bijv. keuken) aan alkaar te laten wennen..

Ik heb zelfs al 2 jaar 2 ongecastreerde rammen bijelkaar zitten die allebij dekken. GEEN probleem, het zijn de beste maatjes, waar de 1 is ie de ander.

Ik zou het gewoon proberen, maar je moet het even tijd geven. (ik heb overigs die 2 rammen bijelkaar gezet toen de een al ruim een halfjaar oud was en de andere 2.5 maand, daarvoor had die van 5 maanden ook met een ram gezetten, maar die is helaas overleden aan een hartstilstand.)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 09:53

Koppelen kan inderdaad ook verkeerd gaan. Lastig, hoor. Wat soms bij agressief gedrag bij voedsters ook kan helpen is laten steriliseren. Is dat geen optie?

Ik heb sinds enkele maanden een ram (van een half jaar) en een voedster (die was toen 10 weken, geloof ik). Rammetje is gecastreerd, we hebben nog 3 weken gewacht en toen samen gekoppeld in de tuin op het gras. Liefde op het eerste gezicht!!! We hebben een heel klef stel, ze zitten de hele dag tegen elkaar aan elkaar af te likken.... Haha!

Een hok met veel ruimte, wat bewegingsvrijheid e.d. lijkt mij ook belangrijk. Soms klikt het natuurlijk gewoon niet en hoe lastig ook, dan houdt het op.... Succes!!

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:37

Koppelen is inderdaad een vak apart. Het is belangrijk dat het in een neutrale ruimte die beide konijntjes nog niet kennen. Ik heb mijn konijn meegenomen naar de fokker en daar gekeken hoe de koppeling ging. Thuis heb ik een nieuw hok gekocht en ze daar samen in gezet. Het was niemand z'n terrein en dat scheelt denk ik best veel. Bij mij is alles in 1x goed verlopen, ik heb een jonge voedster bij een gecastreerde ram van bijna een jaar gezet.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:38

Ik heb ook al het één en het ander gekoppeld met en zonder succes. Ik had een gecastreerde ram en een voedster daar heb ik na een tijdje een jonge voedster bij willen doen dat ging dus echt niet de oudere voedster viel aan niet normaal met de bek los in de aanval zelfs na een sterilisatie ging het niet. Ik heb toen een ram erbij gehaald voor de jonge voedster en zelfs die ram kon die oudere voedster niet uitstaan. Mijn da zei dat ze een gestoord konijn was haha. Helaas is de oudste na een aantal maanden overleden en kon ik de andere 3 samen doen. De 2 rammen die allebei gecastreerd zijn kunnen het erg goed vinden met elkaar die liggen boven opelkaar wassen elkaar, ze hebben nooit ruzie. Ik heb nu 2 dwerg voedstertjes eentje gesteriliseerd de andere nog niet. Af en toe zitten ze elkaar achter aan maar dat is niet gemeen bijten. Het gekke is weer dat de gesteriliseerde steeds in de aanval gaat. Mijn da heeft trouwens gezegd dat ik het koppelen wel 3 weken kon proberen als het dan nog niet ging zou het waarschijnlijk ook niet lukken. ik vind dat die dames konijnen maar een stel krengen zijn tegen elkaar Haha! Ik heb juist weer een goede ervaring met 2 rammen koppelen. Ik heb de 2 rammen en de 2 voedsters nu samen in 1 groot hok en dat gaat goed.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:38

kijk anders eens op www.konijnenforum.nl voor tips en adviezen.

nogmaals; je maakt het jezelf ontzettend moeilijk als onervaren konijnenhouder door 2 voedsters te willen koppelen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:47

Als je nog geen konijnen hebt en je wilt graag konijnen gaan houden kijk dan eens in een opvang. De beste combinatie is een gecastreerde ram met een voedster. Deze combinatie slaagt in ruim 98%.

Twee voedsters bij elkaar word al lastiger. Als ze van jongs af aan bij elkaar zitten heb je de grootste kans van slagen MAAR als de voedsters in de pubertijd komen KAN het alsnog fout gaan. Voedsters zijn namelijk terretorialer dan rammen.

Twee rammen bij elkaar gaat bijna altijd fout. Natuurlijk zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen maar wij raden zeker niet aan om dat te proberen gewoon om teleurstelling te voorkomen.

Hoe aan te pakken:

Het sleutel woord is ruimte!!!! Konijnen moeten de ruimte hebben.

1: Je hebt nog geen konijnen en wilt aan konijnen beginnen dan kun je twee konijnen uit de opvang halen. Soms zitten daar al koppeltjes maar je kan ook een voedster en een ram uitzoeken en dan word er gelijk gekeken of het klikt tussen die twee.

2: Je hebt al een ram. Het is verstandig om die eerst te laten castreren en dan twee weken te wachten. Het overschot konijnen is al groot genoeg dus vandaar castreren. Dan kun je daarna een voedster erbij zetten. Als je naar een opvang gaat en je neemt je ram mee dan word daar al gekeken of het klikt. Als je ergens anders een voedster haalt laat jouw ram en de voedster dan kennis maken op onbekend terrein zoals bijv. de keuken. Als dat goed gaat dan mogen ze samen in het hok/ren van de ram blijf er wel bij zodat je in kunt grijpen als dat nodig is.

3: Je hebt al een voedster. Haal de voedster uit haar hok en maak het heeeel goed schoon. Verplaats ook dingen in het hok of leg er nieuw speelgoed bij. Zorg dat haar hok/ren zo min mogelijk haar geur nog heeft. Voor de rest geld hetzelfde als hierboven beschreven.

Wat kun je verwachten? Ze zullen waarschijnlijk rijen, elkaar najagen, in elkaars konten bijten, wegrennen voor elkaar of elkaar negeren. Dit is allemaal heel normaal. Konijnen rijen niet alleen op elkaar vanwege de lol of het nut van voortplanting maar ook om de rangorde te bepalen. Rijen doet de voedster dus ook vanwege de rangorde bepaling. Als een van beide aan het rijen is dan pakken ze elkaar vast in de pels. Maar omdat konijnen geen handen hebben doen ze dat met de tanden. Aangezien de tanden scherp zijn zullen ze vaak als ze eraf komen een flinke pluk haar in hun mond hebben. Daar heeft het andere konijn dan vaak niets van gevoeld want die haren zijn dan gewoon afgesneden met de tanden. Degene die bereden word kan het zat worden en van zich af bijten maar ook als de een in de weg zit van de ander kunnen ze elkaar een knauw geven. Negeren is een goed teken aangezien ze elkaar op dat moment vertrouwen dat de een de ander niet in de rug aan zal vallen. Grijp alleen in als het over gaat tot serieuze gevechten en daar bedoel ik mee als ze echt over de grond rollen, als een van beide aan het gillen slaat of als je bloed ziet. De hele rangorde bepaling kan in een paar dagen afgelopen zijn maar kan ook tot ongeveer 2 weken duren. Haal ze gedurende de rangorde bepaling dan ook alleen uit elkaar als ze serieus gaan vechten en laat ze anders lekker bij elkaar zitten. Je zult zien dat ze steeds meer naast elkaar gaan liggen en misschien ook wel elkaar likken.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:12

Ik heb ook 2 vrouwtjes. Liefde op het eerste gezicht en sindsdien onafscheidelijk.
Ik kreeg het advies om beide konijnen in te smeren met verdunde azijn. Dit is niet giftig maar zorgt ervoor dat ze beide hetzelfde ruiken, waardoor de acceptatiekans groter is.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:34

Wij hebben nu ook 2 vrouwtjes bij elkaar in het hok zitten.

Eerst hadden we 2 zusjes maar 1 ervan ging dood dus we hebben een nieuw vrouwtje gekocht. Maar ze konden het samen niet vinden dus hadden we ze maar in 2 hokken gezet. Heel, soms zagen ze elkaar wel maar dan ging het nooit goed. Zo´n 3 jaar later hadden we ze eens een dag samen in een hele grote ren gezet.
Dat ging redelijk goed en toen hebben we ze uiteindelijk samen in 1 hok gedaan. Het gaat nu echt super ze hebben nooit ruzie.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:39

tja de meeste beesten en mensen vrouwelijk leven nu eenmaal liever met een man samen Clown

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 20:44

StillAngel schreef:
Maar Kirsten, famillie gaat heel vaak goed samen maar arme konijntjes van jouw TS, ik zou het risico niet nemen en na 1 x vechten al zo geschrokken zijn dat je ze niet meer bij elkaar doet maargoed..Je weet niet water in de pubertijd gaat gebeuren...

ja maar ik ben jou niet en het is niet zo dat ze elkaar aan stukken scheuren ofzo,de een jaagt de ander alleen weg.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 20:45

Dinopino schreef:
tja de meeste beesten en mensen vrouwelijk leven nu eenmaal liever met een man samen Clown

tja geef ze eens ongelijk Clown