Zieke cavia!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_

Zieke cavia!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 21:33

Hallo,

Een tijdje geleden waren alle drie onze cavia's nogal lusteloos en ging het hooi niet goed op.
(normaal altijd leeg en nu dus nog de helft over)
Nouja het was toen redelijk warm dus waarschijnlijk zou het daar dan door komen niet echt iets achter gezocht verder.
Nu zijn twee cavia's weer goed gaan eten en kwam hun energie weer terug.
(kennelijk een virus/bacterie ergens in maar goed overheen gekomen dus)
Alleen met mijn cavia ging het nog niet beter wat ik al merkte maar toen was het nog niet zo erg dat je er mee naar de DA moet hollen.
Toen kwam ik gister avond weer thuis en kreeg ik te horen dat we even langs de DA moesten met Lotje omdat ze niks at en het opmerkelijk slechter met haar ging.
Even op schoot genomen en zag/voelde dus ook dat ze diarree had en echt een hoopje botten is.
Nou snel na het eten naar de DA gegaan en uitgelegd wat er aan de hand was.
Hij zei dat het kwam doordat ze net iets te veel had gehad van wat ze niet mocht hebben.
(waarschijnlijk groenvoer dus, teveel water etc.)
Omdat ze dus teveel had gehad was het stil gaan liggen en het was gaan gisten.
(en dat ze dus eigenlijk niet meer wist wat eten was door een lang proces)
Toen heeft ze daar een prik gehad om de darmen weer op gang te krijgen en ook nog een ander spulletje wat we mee naar huis hebben gekregen en twee keer per dag moet hebben.
We moeten haar nu weer dus proberen te laten eten door paardenbloembladeren maar dat kregen we vanochtend dus echt niet naar binnen dus heeft mijn vader de DA gebeld.
Weer langs geweest weer een prik gehad en hij heeft het dus gewoon erin geduwt.
Toen weer thuis weer geprobeerd door het gewoon haar mondje in te duwen en dat werkte wel, toen heeft ze een paar hapjes genomen en daarna wou ze ook niet meer.
Later nog een keer gedaan en dat ging toen ook wel.
Nu heeft mijn vader het net weer geprobeerd maar ze kauwt er dus echt niet meer op.
Je kan het zo haar mondje induwen en er weer uittrekken ze eet het gewoon écht niet.
Ze is echt hardstikke mager en ligt maar wat in het hok.
(de andere cavia's komen ook steeds kijken wat er aan de hand is en gaan dan bij dr liggen)
Als ze morgen nog steeds niet eet gaan we maar weer de DA bellen.
Ze mogen maximaal 5 prikken hebben en dan zijn ze of levend of dood. (heel hard dus)
Ik hoop dus dat ze weer wat gaat eten anders moet ze morgen weer een prik en dan moeten we maar zien of het beter word.
Als het nog steeds niet beter gaat is het waarschijnlijk gewoon einde verhaal.
(Ze is al 5, de leeftijd waarop de vorige cavia's ook zijn overleden dus het is niet heel raar.)
Het is trouwens niet zo dat ze nooit uit het hok komen en dat we niet in de gaten houden hoe het met ze gaat.
Ze zijn elk dag uit het hok maar dit was me dus echt níet opgevallen.
(het is een langharige cavia)
De nogal dikkere kortharige cavia die altijd enorm veel eet is ook wat afgevallen dus het is waarschijnlijk toch iets van een virus geweest.
Het is echt hopen dat ze gaat eten anders is het gewoon het einde.
We gaan over een week ook op vakantie dus ik hoop dat het dan beter is.

Mijn vader gaat morgen ook wat vragen over dwangvoer/vloeibaar spul dat ze dan misschien kan krijgen.
Ze mogen trouwens ook geen groenvoer meer vanwege teveel vocht.(en dat blijkt slecht te zijn)

Sorry voor het lange ietwat vage verhaal maar moest het toch even van me afschrijven.

Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips om haar toch weer aan het eten te krijgen?

Groetjes Julia_

Pistasche

Re: Zieke cavia!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:05

Echt even schrikken Scheve mond
Echt vervelend.. Hopen dat je aan de dwangvoeding kan als ze nu alsnog niet wilt eten..

Ik hoop dat het goed komt, succes en beterschap voor je caaf! Lachen

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:32

Het gaat alleen maar slechter en ze ligt maar wat te liggen.
Straks nog wat eten proberen naar binnen te krijgen en dan even de DA bellen als het weer niet lukt...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:39

je moet wortelhapje halen van olvarit Knipoog dat kan je in een spuitje doen en zo in de bek spuiten ! this echt een wondermiddel , waar wij veel knagers mee gered hebben .

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:46

XxSultanxX schreef:
je moet wortelhapje halen van olvarit Knipoog dat kan je in een spuitje doen en zo in de bek spuiten ! this echt een wondermiddel , waar wij veel knagers mee gered hebben .

Dat is een goed idee!
We gaan het zo meteen halen. Lachen

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:48

ik had dat toen ook met mijn cavia, maar hij wou wel eten en drinken maar kon het niet meer.
mijn caaf had toen tanden achter de wangen zeg maar die je zo niet kan zien.
mijn DA had een klein tangetje en achter in de mond gekeken en zo zijn we erachter gekomen.
af laten knippen,maar eigenlijk was het al te laat, 2 dagen later is ie toen ook dood gegaan.
dus misschien bijj ou ook wel, dat ie drm niet meer eet.
succes en hoop voor je dat ie opknapt voor je op vakantie gaat

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 10:49

Hebben ze ook naar de kiezen van de cavia gekeken? Niet willen (of eigenlijk kunnen) eten kan daar mee te maken hebben. Wortelhapje van Olvarit is inderdaad een goed idee. Zorg er wel voor dat je geen potjes met vlees erin neemt.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 10:58

Naar de kiezen heeft hij nog niet gekeken nee.
Maarja we gaan het nu eerst proberen met dat wortelhapje om te kijken of het daaraan ligt.
En anders toch maar kijken of het aan de kiezen ligt ja.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:03

als het aan de kiezen ligt moet hij eerst heel goed aansterken met het wortelhapje , hij moet dan namelijk onder narcose om de kiezen bij te knippen ... en omdat hij heel mager is kan hij met de narcose dood gaan .

mijn caaf had dat ook , hij is er 3 x aan geholpen

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:04

Pfoeh dan moet ze inderdaad wel veel gaan opknappen hiervan.
Narcose is al een groot risico bij van die kleintjes (voor de wat oudere) dus dan weet je zeker dat ze het dan niet gaat redden.
Hopelijk knapt ze op van dat wortelhapje.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 11:52

Ze hadden geen wortelhapje meer dus we hebben nu appel.
Is dat ook goed?

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:01

Als er geen vlees in zit Ja
Ik zou toch echt de kiezen na laten kijken. De symptomen lijken erg op problemen met de kiezen. En het is een paar tellen werk voor de da om dat uit te sluiten of juist te constateren.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:08

Nou we maken ons een beetje zorgen dat het gaat gisten met fruit.
Voorlopig moet ze eerst een beetje opknappen met Olvarit en dan laten we de kiezen nakijken.
Maar goed eerst maar is een winkel zoeken waar ze koopzondag hebben én olvarit wortel.

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 13:11

Nou we hebben een kruidvat gevonden die het heeft dus ik stap zo de auto maar weer in.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:43

zal de kiezen snel na laten kijken, die kunnen er zo uit geknipt worden, assistente houd de caaf vast en de DA knipt de tanden is geen Narcose voor nodig hoor.
misschien in sommige gevallen wel maar bij die van mij was dat toen niet, en dat ging prima hoor

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:48

hyawatta schreef:
zal de kiezen snel na laten kijken, die kunnen er zo uit geknipt worden, assistente houd de caaf vast en de DA knipt de tanden is geen Narcose voor nodig hoor.
misschien in sommige gevallen wel maar bij die van mij was dat toen niet, en dat ging prima hoor

Tanden kunnen inderdaad zo geknipt worden, maar de kiezen zitten zo ver achter in de bek dat dat echt niet gaat Knipoog

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 16:13

Nou ze heeft net 2 mm van dat wortelspul gegeten.
Verder gaan we ook nog langs bij de DA binnenkort om even haar tanden te laten checken.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 16:21

Ik zou morgen meteen naa de da gaan als ik jou was. Een cavia die niet eet is er erg slecht aan toe!

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:40

loveyoutoo schreef:
hyawatta schreef:

Tanden kunnen inderdaad zo geknipt worden, maar de kiezen zitten zo ver achter in de bek dat dat echt niet gaat Knipoog

bij mijn caaf zaten ze ook ver achterin, achter de wangen zeg maar.
dus de kiezen en die zijn zonder verdoving weg geknipt en dat ging prima.
de Da heeft met een tangetje de wangetjes uit elkaar gehouden en toen achterin kiezen weg geknipt Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:47

je kan idd een wortelhapje van de olvarit kopen en dat in haar mond spuiten. Maar je kan ook zn brokjes ff in het water gooien en dat ophalen met een spuit en dat in de mond spuiten... Succes iig en zorg dat die iets binnen krijgt!

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 10:52

Het gaat niet echt goed met dr.
Ze is echt heel slapjes en nog steeds hardstikke mager.
Ze heeft vanochtend dr medicijnen gehad en dr net nog een spuitje met wortelspul.(een klein beetje omdat we niet weten of haar darmen het nu wel doen en we anders alleen maar haar maagje vol stoppen)
Maar hoeveel kan een cavia per keer daar van krijgen?
Ze krijgt nu nog steeds om het uur ongeveer water en wortel.
Ander voer wil ze echt níet eten.
Met moeite een klein stukje paprika meer niet.
We gaan om kwart over 1 ongeveer naar de DA voor nog een prik en om haar tandjes te laten controleren.
Ik hoop stiekem dat het gewoon aan haar tanden ligt en dat ze straks gewoon weer wil eten.
Laatst bijgewerkt door Julia_ op 04-08-08 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:59

Julia_ schreef:
Is dat ook goed?

nee je moet echt het wortelhapje hebben , de appel vult wel maar van de wortelhap knappen ze echt op Knipoog

Julia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 11:02

XxSultanxX schreef:
Julia_ schreef:
Is dat ook goed?

nee je moet echt het wortelhapje hebben , de appel vult wel maar van de wortelhap knappen ze echt op Knipoog

We zijn gister 3 AH afgeweest waar ze het niet hadden.
Daarna kruidvat afgebeld en daar hadden ze het wel dus we hebben sinds gister nu gewoon de wortelvariant Lachen
Daar heeft ze nu al drie keer wat van gehad maar hoeveel mogen ze daarvan per keer?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:03

hyawatta schreef:

er is zekker wel een narcose voor nodig , ze zullen bij die van jou wel de voortandjes hebben geknipt , dat gaat zonder narcose .
de kiezen gebeuren MET narcose , ze moeten hellemaal achter in het bekje , en als je eens in je caaf zijn mond hebt gekeken zie je dat je de kiezen niet kan zien omdat de ( hoe leg je dat uit Clown ) het in de mond voor de kiezen de huid tegen elkaar aan komt .

de caaf krijgt een narcose en een klemmetje in zijn mond om zo bij de kiesjes te komen Knipoog
er is dus zekker narcose voor nodig !
mijn cavia is hier ook 3 x aan geholpen .

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:05

Julia_ schreef:
We zijn gister 3 AH afgeweest waar ze het niet hadden.
Daarna kruidvat afgebeld en daar hadden ze het wel dus we hebben sinds gister nu gewoon de wortelvariant Lachen
Daar heeft ze nu al drie keer wat van gehad maar hoeveel mogen ze daarvan per keer?

zie maar hoeveel ze wil Lachen mijn cavia leefde zijn laatste jaar op alleen wortelhapje , hij kreeg 3 potjes per dag , was er gek op Haha!