Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 12:45

N.a.v. mijn zieke kat afgelopen week ben ik gaan googlen op 'penisamputatie', omdat hier sprake van was bij mijn kater. Met name was ik benieuwd naar het kostenplaatje aangaand deze operatie, komend op +/- 750 euro. Voor mij zou het geen reden zijn om mijn kat niet te laten operen, want ik vind dat geld geen reden mag zijn om een dier in te laten slapen.

Nu kwam ik o.a. dit tegen via google:

Citaat:
Vorig jaar bleek mijn kater Mickey blaasproblemen te hebben. Enige honderden euro's, speciaal dieet, kliniekopname's, pillen en injecties later had ik besloten (en ook de dierenarts medegedeeld) dat als extra kattenbakken en extra water over zn blikvoer niet zou helpen het wat mij betreft afgelopen zou zijn met Mickey, hij zou dan als hij weer ernstig ziek werd een spuitje krijgen want de enige overgebleven opie - penisamputatie - was wat mij betreft geen optie, dit zowel op financieel gebied (ik moet het zien te rooien van een minimaal inkomen aangevuld tot bijstandsniveau0 als op ethisch gebied. Toen Mick dus na een buikgriep (alle 3 de katten hadden het) en diverse pillen en injecties tegen de misselijkheid hij zn urine vermengd met bloed liet lopen (verlamde blaas, ernstige blaasontsteking) ben ik uiterst verdrietig naar de dierenarts gegaan om hem uit zn lijden te laten verlossen. Tot mijn verbazing weigerde de arts dit te doen want zij was van mening dat hij met een penisamputatie geholpen zou zijn. Dus of ik maar even een afstandsverklaring wilde tekenen dan ging zij hem opereren op kosten van de kliniek en daarna een nieuw thuis voor hem zoeken. Ik was volledig overdonderd en in mn verdriet heb ik uiteindelijk getekend en hem daar, na alsnog betaling van 50 euro, achtergelaten. Dit was allemaal afgelopen donderdag en ik heb geen rust meer. Ik ben ontzettend verdrietig en heb het gevoel dat mn kat mij is afgepakt. Ik kan het niet loslaten, kan ook niet treuren want hij is tenslotte niet dood, maar hoe meer tijd er voorbij gaat hoe meer onvrede ik voel. Dit wilde ik niet. Mick had een fijn leven gehad en deze (gruwelijke) amputatie is zeker geen garantie dat het nu opgelost is. Ik had hem uit zn lijden willen verlossen en zeker geen lijdensweg willen laten gaan. Ben ik nu gek dat ik denk dat het in deze door katten overbevolkte wereld mogelijk moet zijn om een zieke kat te laten inslapen? Ik weet het niet meer.

Ik blijf van mening dat het financiele plaatje geen tegenhouder mag zijn als je een dier nog een goed en dierwaardig leven kunt schenken na een -dure- ingreep. Er zijn tevens veel dierenklinieken waar wel een betalingsregeling mee te treffen valt en buiten dat; als je aan dieren begint kun je alles verwachten.

Hoe denken jullie hierover?

Jolliegirl

Re: Geld mag geen reden zijn om een dier in te laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:46

als je geen geld hebt houdt het soms op.
maar als het geld er is, zou ik kijken naar de kansen van het dier en daaruit een beslissing maken.
is het geld op bijv door een eerdere operatie o.i.d dan zit er niet veel anders op denk ik? tenzij de overlevingskans zo groot is. ik zou echt hard gaan zoeken naar hulp van mijn ouders o.i.d... en het proberen...
maar het mag idd geen reden zijn.. maar soms kán je niet anders.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:51

Gebrek aan geld mag geen reden zijn om een dier met pijn door het leven te laten gaan. Of je dan kiest voor een dure behandeling of inslapen (ervan uitgaande dat verkoop geen optie is), is mij dat om het even.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:51

Ik vind dat als je een dier neemt dat je hem dan behandeld zoals je zelf wilt worden behandeld. Jij wilt ook nog niet dood als je door een (makkelijke?) ingreep kan worden gered.

Mijn lieve kitten doortje is heel ziek geweest en daar hebben we toen honderden euro's in gestopt. Met 1 jaar is heeft ze een (onbekend) ongeluk gekregen en was ze verlamd, weer honderden euro's om haar proberen te redden maar helaas mocht dit niet zo zijn. Er was geen hoop meer, alleen maar meer infecties te komen en overlevingskans van 0,00 dus toen meteen besloten dan het lijden te stoppen. En ik vind nog steeds dat we juist hebben gehandeld.

Pfoe ik word nog steeds emotioneel als ik eraan terug denk.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:52

En lastige vraag, het heeft bij helaas meer met het bedrag te maken. Als mijn hond, kat, konijn, paard zoiets nodig heeft, dan trek ik daar mijn beurs wel voor. Alleen is een bedrag van 750,- nog wel te doen voor mij. En anders wil ik mezelf daarvoor wel in de schulden steken. Gaan we echter praten van bedragen rond de 10.000 (je weet het maar nooit) zou het voor mij toch degelijk inslapen worden. Zo'n bedrag (ik ben student) heeft op dit moment te veel invloed op mijn leven, en ook op dat van mijn dieren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:53

Kaka schreef:
Gebrek aan geld mag geen reden zijn om een dier met pijn door het leven te laten gaan. Of je dan kiest voor een dure behandeling of inslapen (ervan uitgaande dat verkoop geen optie is), is mij dat om het even.

Lijkt me duidelijk, AMEN!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:56

Idem met Kaka.
En het houdt een keer op. Een penisamputatie is wellicht nog te overzien, maar wanneer je al eeuwen bezig bent met een dier om uit te vinden wat er is hij duidelijk pijn heeft/ karakter verandert etc etc, vind ik wel degelijk dat je een grens mag trekken, tot hier en niet verder.
Je in de schulden steken voor een dier waarvan je niet zeker weet of ie eruitkomt... zou ik persoonlijk niet doen.
Ik wil liever kunnen zeggen dat ze een goed leven gehad hebben en dat ik die kwaliteit niet meer kan waarborgen en dus...

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:58

Als je aan een dier begint weet je dat er hoge kosten kunnen komen.
En geld is zeker geen reden om een dier in te slapen.
Er zijn altijd wel mogelijkheden om aan geld te komen. Denk aan (extra) werken, lenen van vrienden/familie enz.

Maar goed, als het heel heel veel geld is zou ik dat ook niet hebben, kunnen krijgen of lenen. Maar dan praat ik ook over paar duizenden euro's. Maar dan nog zal ik het niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn dier in te laten slapen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:59

Ik vind dat geld niet de reden mag zijn, maar je mag het zeker meenemen in je overweging, kijkende naar de kans van het dier. Ik zou mijn kat in deze situatie ook geen penisamputatie hebben laten doorstaan, gezien de duur van de ziekte en de kans op herstel. Ik heb bij mijn haf vorig jaar ook de behandeling stopgezet, ik kon nog inspuiten in de gewrichten maar ook daarmee zou ze niet meer goed worden, dan maak ik de keuze veel geld en nooit meer dan een weidepaard, helaas. Ik heb haar wel nog steeds aangezien ze als weidepaard het wonderbaarlijk goed doet zonder rompslomp, maar was dat niet zo geweest dan was geld mede de reden geweest om niet door te bahandelen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:00

pffff. Ik denk dat het aan heel veel dingen zal liggen welke keuze ik zou maken. Stel dat het dier echt oud is en je door een dergelijke dure operatie nog een jaar speling hebt dan vind ik het onzin om zoveel geld uit te geven, het dier misschien wel pijn doet met de operatie en de revalidatie.
Aan de andere kant als ik het geld zou hebben en ik weet dat het dier ermee geholpen is dan zou ik het zeker laten opereren.

Wat ik nu alleen niet snap is dat deze kat dus overgedragen is. Er gaan kosten gemaakt worden voor die kat en daarna word ze herplaatst. Het kan toch onmogelijk zijn dat diegene die de kat willen hebben 750 euro voor een kat gaan uitgeven? Waarom zou er dan geen andere mogelijkheid zijn dat het baasje het zelf wel kan betalen. Want nu zou de zus van voormalig baasje kat misschien uit asiel kunnen halen voor een minder bedrag dan de operatie. Toch? of zie ik nu spoken.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:00

Soms is het gewoon over. Naast het geld is er een duidelijke andere reden in dit verhaal volgens mij!

Onze katten gaan ook echt niet door de mallemolen. Is er iets mis met onze kat dan gaan ze natuurlijk naar de dierenarts, maar grote operaties endergelijke die van invloed zijn op het leven erna gaan hier ook echt niet gebeuren. Dat heeft overigens niks met geld te maken. Onze katten hebben hier een kattenleven en dat willen we ze ook geven. Gaat dat op een één of andere manier veranderen, dan is het ook over.

Onze katten worden zeker geholpen, maar er is een grens en die grens is voor iedereen anders en er is niemand die mag beslissen over de grens van een ander!

Gelukkig hadden wij ook een dierenarts die er hetzelfde overdacht Ja. Niet onnodig rekken voor 1 of 2 jaar met allerlei rare toestanden, want daar maken wij onze katjes echt niet gelukkig mee.

[edit] deze kat heeft al een opeenstapeling van alles doorgemaakt..... wanneer is het dan een keer genoeg? De eigenaar wilde het dier uit zijn lijden verlossen, wie is dan de dierenarts om dit tegen te houden? Dit katje heeft al een heel leven vol ziektes achter zich, laat het beestje dan alstjeblieft dit gespaard gebeleven Ja
Laatst bijgewerkt door zap op 01-08-08 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:01

mijn oude kat (overleden / inlaten slapen op 22 jarige leeftijd)
is een hele dure kat geweest Bloos
ooit gratis gekregen als 12 weken oud jonkie Haha!
is op 11 jarige leeftijd aangereden door een brommer en op 14 jeirge leeftijd door een auto
medicijen operaties nog meer operaties omdat de huid afstierf
vond dat het zeker waard , vooral omdat die daarna nog een kat waardig bestaan had

aan de andere kant
onze gezins lieverd daar zouden we bijwijze van spreken een niervoor afstaan
mocht financieel een probleem zijn , hemel en aarde zouden we bewegen
maar als die shet of mijn pony koliek krijgen en operatie hun enige kans is
(met heel veel kans op herhaling als ze het al redden )
da zou ik denk ik terplekke voor euthenasie kiezen
idem als ze (zo bewegelijk als ze zijn) jaar lang op stal zouden moeten
ivm been probleem

een vorig paard van mij die had ik rustig jaar op stal kunnen laten staan
de huidige 2 als die na een dure operatie jaar op stal moesten blijven
denk ik dat ze er via de dak nok uitklimmen Bloos
daar zou dat absoluut geen optie voor zijn

ligt dus een beetje aan waarvoor waarom kans op herstel en de lijdens weg
voor het herstel

en ja er zit wel een grens aan de financieen
maar als bv een ingreep van 10.000 gegarandeerd beterschap zou brengen
met een goed leven in het vooruitzicht
zouden er toch alles er aan doen om dat voor elkaar te krijgen Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:03

Ik ben het grotendeels met je eens, geld moet je niet tegenhouden om je dier te helpen. Maar:

Als je het bericht leest is die kat steeds ernstig ziek geweest, hij kon zelfs geen normaal blikvoer meer eten. Nu plaste hij bloed. Ik weet niet wat de gevolgen zijn van zo'n penisamputatie, maar ik kan me voorstellen dat je zo'n beest toch heel wat aandoet. Met een dier dat al zeer zwak is en dan nog zo'n zware operatie, dan moet je je ook afvragen wat voor beest je terug krijgt. Hij moet nog wel een waardig leven kunnen hebben. Maar dat even naar aanleiding van je bericht.

Wat betreft het geld: Ik kan me voorstellen dat als je paard (hond, kat, hamster Knipoog )een zeer dure operatie nodig heeft dat dat dan wel meespeeld in je beslissing om het wel of niet te doen. Zeker als de kans dat hij het overleefd klein is. In zo'n geval zou ik eerder kiezen voor inslapen. Het belangrijkste is dat ze geen pijn meer hebben, en dan kan je in mijn ogen beter in laten slapen dan opereren en daarna een dier dat niks meer kan overhouden.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:03

Kaka schreef:

Ben ik ook zeker met je eens Ja

En ik begrijp het bericht in mijn post ook van beide kanten. Ik snap dat je je niet graag in de schulden steekt (voor een dier), maar ik blijf wel van mening dat je voor een/dat dier hebt gekozen.

Mijn moeder zei tegen mij dat ik inslapen maar eens moest overwegen als pielemuis echt geamputeerd zou moeten worden en daar ontstond een soort van discussie, dus vandaar dat ik wel benieuwd ben naar meningen van anderen (mijn moeder leeft trouwens ook op bijstandsniveau, maar heeft wel haar katten op Royal Canin dieetvoer na een blaasgruisgeval).

Maar ook denk ik dat dingen zichzelf wel oplossen, misschien ben ik wel gewoon heel naief Lachen Mijn paard heeft vorig jaar op de kliniek gestaan a 1000 euro en dat geld had ik op dat moment ook niet. Ben er ingestapt met 'we zien wel' en alles is gewoon op z'n pootjes terecht gekomen.

Maar nogmaals; absoluut liever inslapen dan niets laten doen aan de pijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:04

If you can't afford the vet, you can't afford the pet Knipoog

Ik heb een spaarpotje voor mijn dieren, en ik ga altijd tot het uiterste om een dier te redden. Maar ik kijk ook altijd naar de kwaliteit van leven van een dier, en de tijd dat een dier nog pijnvrij kan leven na een ingreep/dure medicatie. Als de ellende van bv. narcose en herstellen van een operatie het nauwelijks waard is laat ik een dier inslapen. Niet om het besparen van de kosten, maar om het welzijn van het dier.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:07

Wij hebben een cavia gehad (die diertjes kon je destijds kopen voor 10 gulden en zijn nu ook vaak gratis af te halen). Het arme dier had een tumor. Voor dik 500 gulden hebben we heb laten opereren. Mensen verklaarden ons voor gek, maar hoezo? Omdat we hem voor 10 gulden hadden gekocht???

Geld is voor mij geen reden om mijn dier niet te laten helpen. Het is wel lastig, ik ben pas 19 en ik heb geen vast inkomen, dus ik kan niet zomaar lenen, maar in noodgevallen kan ik via mijn ouders of zus lenen. Mijn paard wordt dan sowieso geholpen. Die verantwoordelijkheid heb ik genomen toen ik haar kocht en daar houd ik me dus ook aan. Bij een kind zou je dat toch ook doen??

zap

Quellian schreef:
Kaka schreef:

Ben ik ook zeker met je eens Ja

En ik begrijp het bericht in mijn post ook van beide kanten. Ik snap dat je je niet graag in de schulden steekt (voor een dier), maar ik blijf wel van mening dat je voor een/dat dier hebt gekozen.

Maar volgens mij is het echt niet alleen een kwestie van geld in de beginpost. Als de eigenaar het geld moet missen dan is het een duur gemis, máár er is ten eerste een hele andere reden waarvoor het diertje naar de dierenarts gebracht wordt! De kat wordt naar de dierenarts gebracht om het uit zijn lijden te verlossen, waarom? Omdat de kat al een heel leven van ziektes achter zich had en de eigenaar het nu wel genoeg vindt!

nickyu

wij hebben ook een blaas gruis kater
na 2 x iets goedkoper voer gehaald te hebben
(ons normale merk was tijdelijk uitverkocht)
deze had eerst speciaal voer maar zit nu op hills
en doet het daar erg goed op

als blaasgruis terug komt ondanks voorzorg is pielemans
verwijderen vaak wel een goede oplosing
ze kunnen dan "gewoon plassen" zonder pijn en
weer jaren vooruit , heb in de nabijheid
2 mensen welke deze ingreep hebben laten doen
en beide katers ? doen het er goed op

zou de da voor advies vragen hoe groot die de kans acht
dat de ok bij jouw kater slaagt
daar zou ik het vanaf laten hangen ..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:10

RedPassion schreef:
If you can't afford the vet, you can't afford the pet Knipoog

Dat vind ik een hele mooie Ja

Eilleen333; toen ik mijn Haf kocht bleek het een klophengst en ze dan laten helpen is redelijk aan de prijs, ik moest dus mijn brommer verkopen om de operatie te kunnen betalen. Zo ben ik opgevoed. Net als de keuze tussen bv. nieuwe schoenen kopen of je paard ontwormen, dat zijn keuzes die je maakt op het moment dat je een dier aanschaft. En inderdaad... bij een kind zou je dat ook doen Ja

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:12

zap schreef:
Maar volgens mij is het echt niet alleen een kwestie van geld in de beginpost. Als de eigenaar het geld moet missen dan is het een duur gemis, máár er is ten eerste een hele andere reden waarvoor het diertje naar de dierenarts gebracht wordt! De kat wordt naar de dierenarts gebracht om het uit zijn lijden te verlossen, waarom? Omdat de kat al een heel leven van ziektes achter zich had en de eigenaar het nu wel genoeg vindt!

Het is haar persoonlijke grens, welke ik begrijp, maar ik begrijp de DA in kwestie ook.

Na een penisamputatie kan een blaasgruiskat gewoon verder leven en beinvloed het zijn leven dus positief (niet eens meer speciaal voer nodig).

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:19

Maar misschien even heel cru gezegd/gevraagd. Stel je hebt een paard gekocht (je hebt deze dus nog niet zo heel lang) en je moet een operatie laten doen van 10.000 euro en je houdt er dan wel een gezelschapspaard aan over, een grasmaaier dus zonder pijn.

Ik zou dit geval echt heel erg vinden en heel moeilijk om te besluiten wat te doen. Stel het kost 1000 euro dan heb ik ook nog zoiets van oke pech maar dan toch maar operatie en lekker laten leven. Maar 10.000 om een paard als grasmaaier te laten dienen gaat me toch iets te ver.

In mijn geval zou het dan inhouden dat ik mijn hobby niet meer kan uitoefenen, omdat ik geen paard aan huis meer kan hebben omdat daar dan al eentje staat te eten, tijd om in een ander paard te steken zal ik dan ook niet hebben omdat die wat aan huis staan ook verzorgd moeten worden. Daarbij zou ik goed in de schulden zitten om een grasmaaier te kunnen hebben terwijl er gezonde paarden wel geslacht worden.

Maar goed dit is natuurlijk wel een extreem voorbeeld. Maar goed liever geen pijn meer en een goed leven gehad hebben.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:24

Quellian schreef:
zap schreef:

Het is haar persoonlijke grens, welke ik begrijp, maar ik begrijp de DA in kwestie ook.

Na een penisamputatie kan een blaasgruiskat gewoon verder leven en beinvloed het zijn leven dus positief (niet eens meer speciaal voer nodig).

En dan ga jij er dus vanuit dat de kat blaasgruis had en dus geholpen is met zo'n operatie. De eigenaar van de kat is de eigenaar en als de grens daar is dan is het over.... Ik had persoonlijk de kat meegenomen naar een andere dierenarts en hem daar in te laten slapen!

Naast de kosten en de wensen van de dierenarts is het toch echt de eigenaar die ethische grenzen mag stellen ofniet? Voor haar gezien was het ethisch niet verantwoord (zoals ze schrijft in haar tekst) vervolgens wil de dierenarts dit niet en wordt het een kwestie van geld.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 13:30

zap schreef:
En dan ga jij er dus vanuit dat de kat blaasgruis had en dus geholpen is met zo'n operatie. De eigenaar van de kat is de eigenaar en als de grens daar is dan is het over.... Ik had persoonlijk de kat meegenomen naar een andere dierenarts en hem daar in te laten slapen!

Naast de kosten en de wensen van de dierenarts is het toch echt de eigenaar die ethische grenzen mag stellen ofniet? Voor haar gezien was het ethisch niet verantwoord (zoals ze schrijft in haar tekst) vervolgens wil de dierenarts dit niet en wordt het een kwestie van geld.

Ethiek: praktische wijsbegeerte die zich bezighoudt met wat goed en kwaad is.

Lijkt me heel persoonlijk dat een DA de kansen van een kat beter in kan schatten. Dus feitelijk gezien was het etisch prima verantwoord (zeker als je kijkt naar het uiteindelijke handelen van de DA) en het geldprobleem snap ik volkomen, maar dan vind ik het fijn dat er zulke DA's zijn. Aan de andere kant vind ik het dan weer wel jammer dat de kat niet bij de terug kon komen bij de eigenlijke eigenaresse, als hij dan toch herplaatst wordt... Maar een DA kan natuurlijk ook niet iedereen matsen.

Abel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:34

Tjonge het is maar een kat. Er zijn grenzen aan. Belachelijk dat die DA de kat op zo'n idiote wijze zich toe eigende dan moet ze dat beest ook voor 750 verkopen. Als een operatie zo duur wordt kun je het dier beter afmaken en er een uit een asiel halen voor minder. Dan zijn er twee dieren blij. Eentje uit zijn lijden verlost en een van de dood gered.
Laatst bijgewerkt door Abel op 01-08-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:36

Abel schreef:
Tjonge het is maar een kat. Er zijn grenzen aan. Belachelijk dat die DA de kat op zo'n idiote wijze zich toe eigende dan moet ze dat beest ook voor 750 verkopen. Als een operatie zo duur wordt kun je het dier beter afmaken en er een uit dem asiel halen voor minder. Dan zijn er twee dieren blij. Eentje uit zijn lijden verlost en een van de dood gered.

Zo kan ik niet redeneren hoor. Ik heb ratjes die maar 10 euro hebben gekost, dus voor een operatie om een tumor te verwijderen kan ik minstens 5 nieuwe ratten kopen... maar er wordt wel geopereerd als de kansen goed zijn hoor. Emotionele waarde heet dat.