Hoe oud schatten jullie deze kittens?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Hoe oud schatten jullie deze kittens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 22:57

Hallo!

Aangezien ik mijn dochtertje een kitten op der verjaardag wilde geven (11 aug) zijn we bij meerdere kittens wezen kijken.
We zijn gister bij een nestje kittens wezen kijken die over 2 weken wegmogen,.. ze zouden nu 5 a 6 weken zijn.
Aangezien mijn dochtertje een rode wil en ik de grijze erg mooi vond besloten we 2 te nemen, zo hebben ze wat aan elkaar ook nog!

Ze eten nog niet zelfstandig en zijn niet zindelijk (mamapoes ruimt alles nog op)
Mijn idee is dat de eigenaar er geen verstand van heeft en zsm van de kittens af wil zodra het kan .. moederpoes is geeneens een jaar en hij was altijd in de veronderstelling dat het een kater was tot ze dikker werd Verward (tsjah) Clown
De man bedoelt alles goed en wil wel het beste voor de beesjes, dus mailen ook wat heen en weer over bijvoeding en ontwormen/ontvlooien...

Maar goed, hoe oud denken jullie dat de kittens zijn? (voor zover het te beoordelen is?)

Groetjes Ans

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ps: de rooie is het kleinst en heb gevraagd of hij ze bij wil voeren aangezien de moeder zo jong is en denk dat ze niet genoeg krijgen (was ook 1 overleden die dag... hebben we nog gezien.. Verdrietig )
Laatst bijgewerkt door Neskolay op 29-07-08 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

nightlover

Re: Hoe oud schatten jullie deze kittens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:02

ik vind ze er niet slecht uitzien ondanks hun onervaren eigenaar! Schat ze toch wel op de 4-5 weken inderdaad....knappe katjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:02

die grijze is leuk! ik denk idd ook 4 weken oud Ja

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:04

Denk idd ook 4 weken oud, mijn vriendin heeft ook kittens zijn precies zo.
maar ik zou ze minstens 7 weken er laten. Dat is een stuk beter voor ze.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 23:05

Ja ik dacht zelf maximaal 5 weekjes.. de rode licht helaas ietsje achter.
Ze zien er ook goed uit hoor!
Hij wil wel erg zijn best voor ze doen en vond het heel erg van de overleden kitten.. hij zou er vandaag mee naar de da, maar was te laat dus.

Mijn dochtertje wil dolgraag de rode en ik was op slag verliefd op de grijze.. dus dan allebei maar!!

Misschien bijvoeding geen raar idee?

Lienek: dat is het em nou juist.... hij wil ze zodra het kan wel kwijt... en als ik ze niet neem neemt iemand anders ze wel.. misschien beetje extra zorg straks?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:08

je kan melk bij de DA krijgen, wij hebben een kitten van 2 dagen gevonden, met de fles helemaal groot gebracht, dat 'muisje' is nu een dikke rode jeweetwelkwater, van 14 jaar oud Haha!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:08

Tja als hij ze toch zo vroeg mogelijk weg doet is het het best denk als jij ze neemt omdat ze dan niet gescheiden gaan.
Ik weet anders als jullie geen rode zochten nog 2 hele leuk poesjes mocht het niet lukken en grijze en een zwarte.
maar bijvoeding is dan inderdaad een optie en veel aandacht geven is ook erg belangrijk maar aangezien kinderen vaak niet weg zijn te slaan bij deze kleintjes lijkt me geen probleem. Lachen

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 23:13

Ja juist omdat ze nog zo jong zijn en jong bij mams weggaan wilde ik ze allebei.
Mijn dochtertje is echt lyrisch van rode kittens en aangezien het haar kado'tje is mag ze die en ik kon de grijze daar niet laten dus ook "gereserveerd".
Vind het wel heel erg sneu voor de kleine zwarte, maar 3 wordt me wat teveel...

Zal idd misschien wat melk bij de da weg bijvoeren en je hebt ook speciaal voor kittens wel extra voeding, zal eens informeren.

En ja aandacht krijgen ze genoeg en ze kunnen lekker samen spelen en zijn dus nooit alleen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:15

dat is idd speciaal voor kittens wat hij hadden, jij kan wss wel iets anders meekrijgen omdat ze al een stuk ouder zijn, maar ik zou gewoon even bellen en het vragen..

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 23:18

Thnx! Zal ik doen!
Misschien melk in combi met zacht vast voer.. ik zal wel even horen van de week Haha!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:20

Ik denk zo'n vier weken oud...
Wij hebben paar weken terug ook kittens gevonden en ze waren niet ouder dan drie weken. Hebben speciaal babymelkpoeder van Royal Canin gekocht, maar dat vonden ze blijkbaar niet zo lekker.
Nu krijgen ze kittenskorrels van Royal Canin die we eerst weken in gekookt water.
Zo krijgen ze genoeg vocht binnen en kunnen ze het makkelijk opnemen omdat ze niet zo hard zijn.

Ik wens je veel succes toe!
Vergeet overigens ook niet te enten, want als dat bij de moederpoes niet gebeurd is, is het gevaarlijk voor de kleintjes om ziektes op te lopen

*Edit; zeker geen nat voer gaan geven. Krijgen ze diarree van, een stinkende ontlasting en is echt niet goed voor hun tandjes. Als je het toch wel geven, neem dan echt de dure merken en geen whiskas ofzoiets. Bij goede merken zie je dat het écht vlees is, en niet van die blokes in saus Clown

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 23:31

whisperramse:

Bedankt voor de tips!!
Mijn bedoeling is ze misschien iets bij de voeden met kittenmelk en aan zacht droogvoer laten wennen.
Ben persoonlijk sowieso niet zo voor blikvoer.

Enten ga ik ook zeker doen!
Moet bij 12 weken en dan 6 weken later nog eens toch?

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 23:38

De mijne zijn vroeg geënt, ook omdat ze dan niet later niesziekte en zo zouden oplopen. Mijn kittens waren een 6-7weken oud toen ik ze liet enten. Ook omdat ze redelijk zwak waren en ze anders te snel zouden ziek worden.

Is idd standaard op 12 weken en 6 weken later.
Voor ontworming moet je zelf beetje uitmaken.
Mijn kittens komen niet buiten en krijgen enkel korrels, dus ze zullen zo'n 1 à 2 keer per jaar ontwormd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:44

als je blikvoer wil voer dan moet je idd géén goedkope merken als whiskas, gourmet e.d gaan voeren, dat is 80% vocht, en heel zout. (ze eten het door de geur) als je af en toe een blikje wil geven (en dat kan best) dan zou ik voor proplan of hill's gaan, dat zijn wel goede blikjes Ja
weet je al wat je ze wil gaan voeren? Lachen
je kan ze wel ontwormen als ze bij jou komen, als de 'fokker' dat niet doet.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:48

Ze zien er inderdaad nog erg jong uit hoor..

Je kunt ook een dierenarts bellen voor advies, die kunnen je de juiste tips geven over de bijvoeding Lachen

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:50

Goed dat je er 2 neemt, is veel leuker voor ze want dan kunnen ze samen spelen en opgroeien. Als het kan zou ik ze wel nog wat langer dan 2 weken bij de moeder laten.
Ze zijn schattig! Lovers

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:53

Wij hebben net een nestje gehad, zo op het oog zijn de kittens op de foto een week of 4. Die van ons waren toen ook nog niet helemaal zindelijk. Daarna ging dat snel de goede kant uit. Het zijn wel schattige kittens! Leuk dat je twee neemt, vinden ze vast gezellig!
Wij hebben die van ons bij 8,5 week weggedaan, toen waren ze zindelijk, dronken bijna niet meer bij de moeder en aten brokjes. Moederpoes was ook wel blij dat ze ze kwijt was geloof ik. En de kittens hebben het nu prima naar hun zin bij de nieuwe baasjes.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:55

Qua brok vind ik Royal Canin wel een aanrader. het is duurder, maar je bent er minder van nodig; ik koop wel eens goedkopere brokjes, maar dan hebben ze vaak de hele dag honger, met Royal Canin valt dat heel erg mee.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:55

whisperramse schreef:
Mijn kittens komen niet buiten en krijgen enkel korrels, dus ze zullen zo'n 1 à 2 keer per jaar ontwormd worden.

Ontworming een beetje zelf uitmaken? Ontwormen moet op 4, 6 en 8 weken en daarna op 4 en 6 maanden. Ieder kitten heeft wormen en vooral als ze zo klein zijn/achter lopen is het belangrijk om goed te ontwormen zodat ze de voedingsstoffen optimaal kunnen benutten.
En jij komt ook niet buiten dan? Wormeitjes kan je ook ongemerkt onder je schoenen mee naar binnen nemen. Net als vlooieneitjes. Vandaar dat het toch raadzaam is om 2 tot 4x per jaar te ontwormen en ook goed te blijven controleren op vlooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:00

Alet74 schreef:
Qua brok vind ik Royal Canin wel een aanrader. het is duurder, maar je bent er minder van nodig; ik koop wel eens goedkopere brokjes, maar dan hebben ze vaak de hele dag honger, met Royal Canin valt dat heel erg mee.

Royal Canin, Proplan, Denkykat, en Hill's vind ik goed voer Ja in de andere merken zit vaak te veel zout.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:05

Je kunt ze nog beter tartaar geven of een gemalen kipfilet.
Rauw ei vinden ze ook vaak lekker.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 10:51

Bedankt voor de tips allemaal!
Ik haal ze 9 of 10 augustus op en zal consequent ontwormen en ontvlooien.. met 12 weken enten en eens bij de da vragen voor de voeding.

Heb er zooooo'n zin in!! (anders mijn dochtertje wel Clown )
Die vraagt elke dag:
"mama waar zijn de poesjes?"
"ben ik bijna jarig?"

Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:56

wat lief Haha! heel veel plezier met de kleine poezels!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:48

Wanneer enten?

Kattenziekte:
Enting tegen kattenziekte wordt meestal gegeven op een leeftijd van 12 weken. Soms wordt een eerste enting rond8-9 weken gegeven, hetgeen zinvol is als het risico op infectie groter is. De enting dient dan herhaald te worden op 12 weken. Indien men gebruik maakt van een dode entstof, moet er altijd twee keer geent worden met een tussentijd van 2-3 weken om zeker te zijn van een goede bescherming. Entingen met een levende stof tegen kattenziekte dienen iedere 2 jaar herhaald te worden. Bij enting van een hele jonge kittens of drachtige poezen is het beter om een dode entstof te gebruiken.

Niesziekte:
Indien tegen niesziekte geent wordt, bij voorkeur de eerste enting geven op een leeftijd van 7-8 weken, omdat de bescherming via de moedermelk op deze leeftijd voor het grootste deel verdwenen is. Deze enting moet voor de volledigheid herhaald worden op een leeftijd van 11-12 weken. Een herhalingsenting op 6 maanden kan in sommige gevallen een nog betere bescherming geven. Hierna zijn minimaal jaarlijkse herhalingsentingen noodzakelijk. Dit geldt voor entingen met zowel dode als levende entstof.

Na enting dienen de kittens nog 1 week bij de fokker te blijven.

Ik heb even wat zitten zoeken.
Misschien dat als je deze zo jong krijgt, het beter is om ze iets eerder als 12 weken te enten, zeker als je niet zeker weet of moeders is geent.
Ze zijn wel ontzettend leuk, veel plezier ermee.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:45

gabyfedde schreef:
whisperramse schreef:

Ontworming een beetje zelf uitmaken? Ontwormen moet op 4, 6 en 8 weken en daarna op 4 en 6 maanden. Ieder kitten heeft wormen en vooral als ze zo klein zijn/achter lopen is het belangrijk om goed te ontwormen zodat ze de voedingsstoffen optimaal kunnen benutten.
En jij komt ook niet buiten dan? Wormeitjes kan je ook ongemerkt onder je schoenen mee naar binnen nemen. Net als vlooieneitjes. Vandaar dat het toch raadzaam is om 2 tot 4x per jaar te ontwormen en ook goed te blijven controleren op vlooien.

Zoals ik al zei; ik maak het zelf wel uit.
Ze zijn nu pas ontwormd en binnen een maand of vier zullen ze terug ontwormd worden.
Dan op de leeftijd van 1 jaar opnieuw.
Natuurlijk moet je een jong dier meer ontwormen, is ook zo bij veulens.
Zeker als de jongen geen beschikking meer hebben over melk moet je voor een goede ontworming zorgen.
Had het vooral over de ontworming van volwassen katten, de mijne werden dan twee keer per jaar gedaan.

Overigens moet je me niet zo aanvallen hoor, ik kan heus NL, dus op een normale manier geschreven had ik ook wel gereageerd. Haha!