beginners hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

beginners hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:49

hallo

het is nog lang niet zo ver, maar wie weet nemen we ooit een hond.
bij mijn ouders hebben we 3x een hond gehad (waarvan ik er 2 echt beleefd had, bij de eerste was ik te jong)

de eerste 2 waren stabij honden. 1e was super, de 2e erg eigenwijs. we hadden een grote tuin dus veel speelplezier.
later hebben mijn moeder en ik een kruising gehad (border collie) dit was niet te doen in een rijtjes huis. mijn moeder en ik waren ook erg verschillend in opvoeding van de hond en hierdoor wekelijks ruzie. deze hond is later naar kennisen van mijn vader gegaan. deze mensen hadden een grote tuin zodat hij meer kon bewegen.

maar nou zie ik soms mensen met een hond, lekker spelen, hond doet precies wat het baasje wil. dit lijkt me zo heerlijk.

mijn vraag dus, welk ras is nou makkelijk op te voeden. natuurlijk moet je consequent zijn en er veel tijd in steken. (een paard opvoeden lukt ook Bloos )

Nickytje

Re: beginners hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:51

Ik heb van meerdere mensen gehoord dat een King Charles Cavalier spaniel makkelijke meegaande hondjes zijn. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb het ras destijds aangeraden aan een vriendin van me, en dat is echt een droom van een hondje.

Zelf vind ik ze niet zo mooi qua uitstraling, je moet voor het ras zijn uiteraard Lachen

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:54

Dat zijn idd hele leuke hondjes, niet te groot, wel heel erg lief, en degene die ik ken zijn erg leergierig en enthousiast.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:58

ooh die vind ik wel schattig.. ben alleen bang dat mijn vriend er niet mee over straat durft hahaha... maar bedankt.

nog meer suggesties.

en verder het gaat nog wel een paar jaartjes duren als er al een hond komt, maar was gewoon benieuwd.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:00

Eens denken... Lachen Moet het een kleine, middelgrote of grote hond zijn? Lang haar, kort haar, krulletjes Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou zeggen: Een Jack Russel, klein, maar toch stoer en vriendelijk, maar dat zijn lang niet de makkelijkste dieren (heb er zelf 3 lopen hier)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:03

Jack russels zijn wel heel druk hoor, ik wordt helemaal zenuwachtig van die dieren..
Misschien een labrador of een cocker spaniel?

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:06

óf Shi tzu ( weet niet of ik hetgoed geschreven heb) Ook erg leuke hondjes,En vooral erg vriendelijk en lief met kinderen ook! Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:09

Ik zou in ieder geval geen hond met jachtpassie kiezen, deze zijn over het algemeen moeilijker in de hand te houden. Je zou kunnen gaan voor een hond die als gezins/huishond bekend staat zoals een golden retriever oid. Verder kan een cavaliertje ook erg geschikt zijn.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:16

e kan kiezen voor een poedel die hebben ze in alle maten en gewichten de grootste zijn de makkelijkste.
Dan hebben we ook nog de golden retriever, of een newfoundlander groot maar wel makkelijk en rustig (niet op jonge leeftijd)
ikzelf heb een tervuerense herder een zeer lieve kalme hond maar niet elkeen van zijn soort is zo netjes op te voeden dat geld trouwens voor elk ras.
Wanneer je een puppy kiest kijk zeker naar het karakter vd ouders en de sociaalheid vd pup, komt hij naar je toe, niet al te brutaal enz.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:29

er is geen ras specifiek aan te wijzen als beginnershond.
Natuurlijk zijn sommige rassen makkelijker op te voeden dan de andere. Maar het karakter van het beestje speelt ook een grote rol. Mijn ouders hebben 2 golden retrievers gehad de eerste was een echte zogenaamde "beginnershond" luisterde prima en leerde erg graag. De tweede die mijn ouders nu hebben kan maar met 1 baas opschieten. Word boos als hij op een andere manier een consequentie krijgt en hapt je dan ook na. Absoluut geen hond voor een beginner die had allang een beet te pakken.
Mijn zwager heeft een mechelaar gehad perfecte beginnershond alleen de mechelaar die ze nu hebben is harstikke verknipt en reageert niet normaal op mensen heeft ook een speciale aanpak nodig dus geen beginnershond.

Labradors zijn momenteel echte werkhonden geworden en veel te druk om goed op te voeden...
Maak een lijstje wat wil je met de hond.
Je wil een baasgerichte hond die met meer baasjes op kan schieten
wil je een werkhond?
wil je een gezelschapshond?
wat voor vacht wil je?
welk formaat denk je aan?
Wil je agility gaan doen met de hond?
etc etc

maak eens dat lijstje af ga naar een boek winkel en koop een honden enceclopedie blader dan bladzijde voor bladzijde dat boek door en zoek een leuk ras uit die aan jou eisen voldoen.
Ga aansluitend eens naar een aantal fokkers en kijk hoe de honden in het "echt" zijn. Praat met de fokkers over jou ideëen over het houden van een hond en luister naar de verschillende adviezen.
Zo kun je een goed ras voor jezelf bepalen en heb je een prima beeld wat wel en wat niet haalbaar is.
Daarnaast zei je zelf al dat je alle tijd had en het nog lang niet zover is dat je al een hond wil kopen. Bereid je er dan goed op voor dan weet je zo goed als zeker dat je het ras van je dromen hebt. En daarnaast heb je ontzettend veel voorpret met het uitzoeken van het ras...

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:35

Border Collie. Zijn heel speels, maar leren ontzettend snel. Hebben wel veel energie!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:38

RCHLLKE schreef:
Border Collie. Zijn heel speels, maar leren ontzettend snel. Hebben wel veel energie!

en zijn echte werkhonden dus niet echt geschikt ze moeten mentaal ontzettend bezig gehouden worden anders heb je grote kans dat het neurotische happers worden...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:40

jolentinus schreef:
ooh die vind ik wel schattig.. ben alleen bang dat mijn vriend er niet mee over straat durft hahaha... maar bedankt.

nog meer suggesties.

en verder het gaat nog wel een paar jaartjes duren als er al een hond komt, maar was gewoon benieuwd.

Ik fok Cavaliers en zie vaak dat de mannen er niets van willen weten maar als er eenmaal 1 in huis is zijn ze er vaak helemaal weg van.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:42

Ik vond cavaliers eerst ook niks, maar nu ik er een paar ken die echt superstoer zijn en hardstikke vrolijk en enthousiast vind ik ze al veel leuker. ( ben dan wel geen man, maar ik heb meer met grote stoere honden )

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:43

ik vind het altijd cliché om te zeggen dit of dat is een beginnershond.
het is hoe je de hond opvoed!
Tuurlijk is de ene wat eigenwijzer als de ander.
(daarbij is iedere hond uniek)

Mijn eerste hond was/is een jack russell.
Nou super!
Terwijl iedereen in het begin vroeg: hoe kun je dat nou doen?
(ja ik woon ook nog in een appartement)

Het is hoe je een hond opvoed en hoe je er zelf mee omgaat.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:45

dank jullie wel voor alle tips.

een peer voorkeuren:
- kort harig
- gezelschaps hond
- groot

zelf vind ik de deense doggen geweldig.. maar ja.. dan heb je ook wat natuurlijk.

@nicci88 ben het helemaal met je eens. de opvoeding is alles.en daarom begin ik er nu over. als ik dan honden zie en zo. dan kan ik dat proberen te onthouden.

bij ons op stal hebben ze een kruising rotweiler/dobermann ook geweldig.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:50

Jolanda_ schreef:
RCHLLKE schreef:

en zijn echte werkhonden dus niet echt geschikt ze moeten mentaal ontzettend bezig gehouden worden anders heb je grote kans dat het neurotische happers worden...

Inderdaad. Ik kan mezelf soms wel voor m'n kop slaan als ik zie hoe vaak de BC wordt aangeraden als beginnershond. Hoe vaak ik dat al wel niet fout heb zien gaan. Frusty

Ik heb zelf een Shetland Sheepdog, wilde een BC (heb al een kruising BC) maar dat zie ik hier in huis echt niet goed gaan, veel te weinig ruimte. Shelties zijn net iets makkelijker daarmee, ook qua beweging en bezighouden. Ze worden minder snel neurotisch dan de échte werkhonden en hebben wat minder ruimte en beweging nodig. Die van mij is redelijk snel tevreden gesteld.

Maarja. Een Sheltie is níet kortharig en ook niet groot. Clown
Laatst bijgewerkt door Ilzjuh op 30-07-08 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:51

Een dog als eerste hond raad ik je af. We hebben hier zelf al jaren doggen en heel wisselende karakters gehad. Een hele nerveuze, een heel dominante maar nu ook een die heel gevoelig is voor negatieve klanken.

Ik zou gaan voor een hond die wat dat betreft makkelijk op te voeden is, maar ook een dikkere huid heeft.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:52

Nickytje schreef:
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat een King Charles Cavalier spaniel makkelijke meegaande hondjes zijn. (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb het ras destijds aangeraden aan een vriendin van me, en dat is echt een droom van een hondje.

Zelf vind ik ze niet zo mooi qua uitstraling, je moet voor het ras zijn uiteraard Lachen

Ik heb een cavaliertje en het zijn echt geweldige hondjes Lovers
Zó vriendelijk, lief en mooi! En ze kunnen gewoon overal mee naartoe, ze hebben een handig formaat en kunnen prima in een kleiner huis leven.

Maar ik zie ook dat je een kortharige, grote hond wil. Dan valt de cavalier dus af Clown . Maar als je een wat kleinere, langharige hond wil moet je echt een cavaliertje nemen.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:54

nou om dan toch iets aan te raden een labrador.
Ze zijn echt allemans vrienden.
Zijn goed te trainen.
het enige waar je op moet letten, is dat sommige het jacht instinct nogal hoog hebben zitten.

(maar ook zo iets is te trainen)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 12:56

fjordnina schreef:
Een dog als eerste hond raad ik je af. We hebben hier zelf al jaren doggen en heel wisselende karakters gehad. Een hele nerveuze, een heel dominante maar nu ook een die heel gevoelig is voor negatieve klanken.

Ik zou gaan voor een hond die wat dat betreft makkelijk op te voeden is, maar ook een dikkere huid heeft.

dank je.

weet je.. we zullen zien hoe het loopt. de meeste honden die ik tegenkom zijn op de boerderij en daar hebben ze gewoon wat meer vrijheid en dat merk je echt aan die beestjes. die kunnen altijd rennen als ze dat willen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:59

Wij hebben thuis een boerenfox. Dat is een kruising, waartussen precies weet ik niet, maar hij lijkt erg op een Jack Russel, hij heeft alleen wat langere poten. Maar je wilt graag een grote hond dus dan valt deze ook af. Clown

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:00

Je kan natuurlijk ook voor een leuke bastaard gaan, ik verzorg een stel honden die uit Turkije komen, ook allemaal bastaards, en die zijn zo vreselijk lief. En omdat ze wel aardig wat hebben meegemaakt zijn ze ook heel erg dankbaar.
We hebben er inmiddels al aardig wat geplaatst, ook bij mensen die voor het eerst een hond hadden, en het grote merendeel van de mensen zijn super tevreden. Al heb je er altijd mensen tussen zitten die verwachten dat de hond binnen een week zindelijk is enzo, en die komen ze dan weer terug brengen.
Maar ik denk dat 80% van de nieuwe eigenaars dolgelukkig zijn met hun turkje.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 13:02

ik denk dat als ik een hond zie.. ik er verliefd op wordt zeg maar. maar ja dan denk je niet aan het karakter (net als je een lekker buitenrijpaardje wil je geen volbloedhengst koopt)

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:03

*mijn ouders hebben als eerste hond een afghaansewindhond gehad, een droom!! worden wel iets groter natuurlijk.. je moet er wel veel tijd insteken, elke dag eventjes borstelen is echt wel nodig.. mijn ouders maaktten voor haar altijd eten klaar, maar dat kan je nu wel makkelijk vinden, het zijn speelse honden, en ook heel lief voor kinderen
*nu hebben we een Malthezer, ook makkelijk op te voeden, niet te groot, en absoluut zeer zeker weten, heel lief voor kinderen.. ook deze moet je elke dag borstelen.. Haha! ze hebben minder beweging nodig, ruiven niet, dus ook voor mensen met een allergie.. ze hebben wel een zwakke maag, dus moeten in principe zo veel mogelijk hetzelfde eten.. Bloos

veel succes! Kusje