Hoe blaasgruiskat laten afvallen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Hoe blaasgruiskat laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:53

Ik heb twee blaasgruispatienten die beide op Royal Canin Urinary staan en het daar uitermate goed op doen, maar... de zwarte heeft te kampen met overgewicht. Hij krijgt de minimale hoeveelheid, dus daar kan het niet aan liggen, zodra ik hem minder geef gaat hij gal spugen, ook geen optie dus. Ik heb het al geprobeerd om de brokjes te minderen en er rijst door te doen (maagvulling, maar niet dikmakend), maar de rijst laat hij liggen en gaat alsnog gal spugen.

Nu zie ik op internet dat er van Hill's een speciaal afvalprogramma is, hartstikke mooi, maar niet voor een kat die voer nodig heeft om blaasgruis tegen te gaan. Het is ook niet een kat die je tijdelijk iets anders kunt geven, want dan heeft hij direct een blaasontsteking (geirriteerde urinebuis) en moet weer aan de antibioctica.

Is hier iemand die de gouden tip heeft?

garny95

Re: Hoe blaasgruiskat laten afvallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:24

sonja bakker ? Haha!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:27

De oude kat uit mijn topic is ook veeeeeeeeel te dik en krijgt nu Royal Canin Light. Dat helpt wel heel erg. Dat zou je misschien half/half kunnen mixen met 't andere voer, of is het dan nog heel erg slecht voor z'n blaasgruis? Ik heb trouwens begrepen dat ze ook natvoer hebben voor katten met blaasproblemen. Misschien kun je dat geven, want dat bestaat toch voornamelijk uit vocht dacht ik? Dat ie dan wat sneller een vol gevoel heeft misschien? Sterkte ermee!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:46

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:49

De enige manier om een kat met blaasgruis te laten afvallen is minder eten en veel spelen met hem. Ik zou hem echt niet op een ander dieet zetten. Maar geeft hij alleen gal over als hij minder te eten krijgt?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:53

Onze kat heeft het ook (gehad).. Hij is ook zo ontzettend dik, echt niet normaal. En dat terwijl hij af en toe wat brokjes eet en voor de rest slaapt hij/wandelt buiten..

Nu heeft hij geen last meer van blaasgruis, aangezien we hem (nu dus haar) hebben laten ombouwen tot een poes Lachen. Maar dik zal hij altijd wel blijven.. We hebben hem ook al een hele tijd op diëet gehad, maar hij was er niks van afgevallen , nu laten we hem maar zoals hij is.. Modder en modder vet dus Nagelbijten / Gniffelen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 23:15

Garny; bedankt voor de link. Alleen denk ik dat die rooie me opvreet als ik met pilletjes aan kom zetten Ja

Nowornever; hij geeft inderdaad alleen gal over als hij minder te eten krijgt. Verder is het een hele luie kat, zal niet achter de anderen aan rennen of eens gek doen uit zichzelf. Als je met een speeltje voor z'n neus wappert, dan zal hij 1x z'n poot uitsteken onder het mom 'omdat jij het zo leuk vindt Rolleyes '

Traan_beaty; ik snap niet wat je bedoelt met dat ombouwen? Nagelbijten / Gniffelen

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:11

Krijgt hij s/d of c/d voer? Ik merk wel dat mijn kat altijd veel aankomt van de brokjesvariant, vooral van s/d, daarom mixen we met blikjes en de zakjes (soort geleiprut geloof ik) omdat hij anders echt opblaast continue...nu is hij redelijk stabiel in gewicht

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:20

*Gaat even een blik werpen in de voerkast*

S/O staat op de zak?
Maar van natvoer gaat hij weer aan de diarree...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:26

s/d is hills, s/o royal canin volgens mij. Ander merk, zelfde voer Haha!
Denk dat er weinig te doen is... ander of minder voer is gewoon geen optie, je hebt voer nodig dat de zuurgraad van de urine constant houd, dat doet dit voer namelijk (of verlaagd of verhoogd, afh van het type gruis)
Spelen en beweging geven is het enige wat je nog kan doen. Als hij hier niet voor in is, moet je het accepteren ben ik bang.

(oja, ombouwen? neem aan dat hij een penispuntamputatie heeft ondergaan?)

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:34

Wat je nog kan proberen, is het voer minderen, maar tegelijkertijd over meerdere maaltijden te verdelen. Dan heb je minder kans op galspuwen. Vingers aflikken

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:38

Laten werken voor zijn eten... steek het in een voederbal, smijt brokje per brokje de kamer en laat hem lopen, zet verschillende kleine porties brokjes in huis (op verhoogjes, een vensterbank, de trap, bovenop de krabpaal)
Of leer hem lopen aan een tuigje en ga er nu en dan eens mee wandelen.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:45

Misschien kan je is proberen als je overstapt van royal canin naar hills c/d of dat werkt.

Hoe vaak per dag krijgt hij eten?

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:51

tja wat vind je te zwaar? ik heb hier 1 kater lopen die zwaar is, ook zwaarder gebouwd dan de rest, is wat blaasgruis betreft een ware probleemkat want weigert dieetvoer. Hij krijgt nu gourmet, veel water, hele schone bak en het gaat super. Ja hij is wat zwaar, maar eet weinig, rent zich regelmatig rot, dus tja. aangezien jij ook meer katten hebt lijkt het mij ook lastig om 1 kat minder te voeren, of ander voer te geven, tenmiste, het is hier echt onmogelijk (kitten die blaasgruis dieet ging eten, blaasgruis kat die kitten voer ging eten etc)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:00

Hmmm hij is wel heel erg dik, zal er zo even een foto bij zoeken.

Het is ook moeilijk om de katten gescheiden eten te geven. Maar de kittens eten apart in de keuken hun kittenbrokjes, de zwarte eet op zijn eigen plek in de kattenkamer en de rode eet in de woonkamer (die krijgt dus het dubbele van de minimale hoeveelheid, want die heeft een tekort aan vlees op z'n botten).

Maar penisamputatie is een serieus iets? Scheve mond

Kan inderdaad wel die van Hill's gaan proberen, maar is dat voer ook enkel via de DA te verkrijgen?

Afbeelding

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:05

hills is ook wel bij de betere dierenwinkel te koop volgens mij, ik heb daar ook al eens dieet voer gehaald toen die van mij zo dik waren. was van technical, heeft ook blaasgruis voer. ik haal dat bij de dobey

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:07

volgens mij zijn alle blaasgruisdieten via de DA te krijgen... als je eigen DA dit niet heeft, kan je een andere proberen (alleen voor het voer dan he). Volgens mij kan je de echte dieten ook alleen daar halen, diegene in de dierenwinkel zijn volgens mij niet de echte dieten. Van hills moet je dan de c/d of s/d hebben. Ik betwijfel alleen of dit wat uit gaat halen eerlijk gezegd.

een penisPUNTamputatie wordt wel vaker gedaan. Dit omdat de punt een stuk smaller is en bij veel kater lopen hier de steentjes/gruis vast. Dit smalle puntje verwijderen kan dan de oplossing zijn. Maar allemaal niet nodig als een kat het prima doet op een dieet.

Tja hij is wel erg dik... maar ik zie liever een dikke kat zonder gruis dan een dunne met... dieet veranderingen kunnen de gezondheid nog meer schaden dan zijn gewicht.
Misschien spelen met het eten een idee zoals ashkerlon voorstelde? dat zijn wel handige tips denk ik!

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:09

Het zou alleen verkoopbaar mogen zijn via de dierenarts omdat het eigelijk ook voorgeschreven moet worden. Maar hij is inderdaad aan de brede kant Cool

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:15

mijn masieveling:
Afbeelding

overgens zijn hier bij de dobey ook exact dezelfde brokken als bij de d.a. te verkrijgen Knipoog

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:16

oh ok, de dobey ken ik ook niet...maar officieel zijn het idd veterinaire voedingen en horen alleen via de DA te krijgen te zijn...

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:18

Onze kat eet sperciebonen. Gewoon de goedkoopste uit blik. Op advies van de DA omdat die te dik was.

Mocht die ze niet eten, prak ze dan fijn en meng ze met een beetje nat voer uit blik (en steeds minder natvoer geven). Werkt super, hij smult ervan. Vork Haha!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:38

TrustHim; das ook een spekkie idd Haha! In een ander topic gaf iemand me het advies om Prins Struvite te gaan proberen, is bij de Pet's Place verkrijgbaar, maar als ik heel eerlijk ben, dan ben ik een beetje huiverig om 'zomaar' over te gaan op voer wat niet 'op recept' verkrijgbaar is. Dit kan ik dus wel ff met mijn DA bespreken.

Orion; hmmm, klinkt mij een beetje apart in de oren, omdat een kat een vleeseter is, vraag me af hoe hij sperziebonen verwerkt Bloos

Zwerte; het is ook echt een aaaaaardsluie kat... Dus het 'werken voor eten' klinkt theoretisch zeker goed, maar hem kennende... (hij ligt nu plat op z'n rug op de bank naast me, alle 4 z'n poten in de lucht, hij maakt zich geen zorgen om z'n dikke buik).

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:44

ik ken et, heb er zelf ook zo eentje. Spelen? erg leuk maar dat speeltje moet wel naar haar toe komen... is dus ook formaatje theemuts, ondanks het dieetvoer (obesity control). Gelukkig blijft ze nu op dit gewicht, ondanks dat ze binnenkat is geworden.

Sperziebonen lijkt me sowieso niet slim, voeraanpassingen bij een blaaskat is niet zo verstandig. was het trouwens ook wel struviet? Want een struvietvoer geven aan een kat met ander gruis dan struviet helpt weer niks...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:56

Oei, eigenlijk weet ik niet eens wat voor blaasgruis het is geweest, bij beide niet.

De rode is er 1x voor bij de DA geweest, moest een nacht slapen en heeft een catheter gehad en is doorgespoeld. De zwarte is niet verstopt geweest, maar er zat wel gruis in zijn urine, dus hij had elke keer blaasontstekingen (ben er 2x mee naar de DA geweest, de eerste keer was een week voor z'n castratie, toen hij 10 maanden was, de tweede keer net na de castratie). Ze doen het beide SUPER op dit voer, alleen wordt meneer gewoon een beetje vadsig (en bij de rode het tegenovergestelde, maar het is makkelijker om een kat wat meer voer te geven dan wat minder). Eind vorig jaar had hij weer een lichte blaasontsteking waar hij een aantal dagen antibiotica voor heeft gehad, geen idee wat toen de aanleiding is geweest.

Overigens geef ik ze weleens wat anders te eten, zoals rauwe koolvisfilet, runderhart, kippenlevertjes of zalm of tonijn uit blik voor mensen zeg maar. Maar iets anders dan 'vers' durf ik niet te geven buiten het gruisdieet om.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:59

tja bij de meeste katten is het volgens mij wel struviet maar niet bij elke. Maar ik zou toch echt bij dit voer blijven als het goed voor ze werkt, er is toch een risico dat het terugkomt als je overschakelt.
Ik zou dat vadsige dan maar voor lief nemen, en gewoon blijven proberen met zo min mogelijk voor en stimuleren te spelen.