Konijn kan moeilijk eten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hananas

Konijn kan moeilijk eten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 20:33

Mijn dwerkonijntje is al 8 jaar oud, en ik ben er gisteren mee naar de DA geweest omdat haar oog uitpuilde. Oorzaak: een doorgegroeide kies en daardoor een ontsteking.
Nu heb ik 2 mogelijkheden: ofwel laat ik ze opereren (maar narcose is gevaarlijk voor konijnen) ofwel een antibioticakuur en hopen dat die aanslaagt. Zoniet, zal ze niet meer kunnen eten en uiteindelijk doodgaan... Nu gaan we eerst de antibioticakuur proberen.
Alleen eet ze moeilijk. Gras, konijnenvoer, hooi, blaadjes sla ed gaan bijna niet meer. Weet iemand wat ik ze kan geven? Ik heb ergens gelezen over een puree die je kan maken?
En heeft iemand ervaring met zo een ontsteking? Wat zouden jullie doen; opereren of niet ?

ikenindi

Re: Konijn kan moeilijk eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:34

weet de dierenarts niet wat je kunt geven? en wat als je brokjes weekt ofzo? evt met een spuitje in de mond doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:40

Waar kan ze aan geopereerd worden dan? Want ik begrijp niet helemaal of die kies er nu nog zit of niet. Zo ja, wat moet antibiotica dan uithalen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:42

beetje raar van je DA...als de Abkuur al aanslaat, zit je over een paar weken met hetzelfde probleem... Die kiezen zitten gewoon niet goed en beschadigen continu het slijmvlies, daar komt die ontsteking/infectie van. Ook kan het verkeerd groeien en in de holtes terecht komen. Ik zou als ik jou was toch het risico van de narcose nemen (en dat risico is minder groot dan de meeste mensen denken, vooral als een ervaren DA het doet) en het gebit laten bijwerken. Is deze DA bekend met konijnen? De ene DA is namelijk beter met konijnen dan andere. Ik zou een DA opzoeken die bekend is goed met konijnen te zijn (op internet zijn wel lijsten te vinden) en daar laten opereren. Anders zit je elke keer met hetzelfde probleem en het konijn wordt er ook niet gelukkig van dat ie bijna niet kan eten. Succes!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 22:03

ik moet nu iets van Critical Care in haar mond spuiten, maar dat is nogal weinig. Daarom dacht ik aan een soort puree dat ze gemakkelijk zelf kan eten. De Critical Care is immers geen echt voedsel, eerder een soort vitamine.

Ik heb via pm gekregen dat je wortelpuree voor baby's aan je konijn mag geven, dus dat ga ik zo snel mogelijk halen.

Ik zou niet weten of ie bekent is met konijnen ...

De kies zit er nog. De operatie houdt in dat ze eerst foto's nemen en dan de kies eruit halen.
De antibiotica moet de etter en de zwelling achter in de mond wegnemen. Maar dus die narcose is nogal gevaarlijk, zeker omdat het al een oud dwerkonijn is.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:32

Critical Care is wel een echte dwangvoeding niet alleen vitaminen, maar ik zou dus naar een andere DA gaan. Wat een onzin eerst foto's nemen, lekker onder narcose, kies eruit halen en andere haakjes bijvijlen. Narcose is echt niet zo zwaar meer bij konijntjes. Mijn ram van 10 gaat nog voor castratie.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:42

Mijn konijn is ook tot redelijke hoge leeftijd onder narcose geweest om zijn tanden te laten bijvijlen, dat is gewoon prima gegaan. Het probleem met konijnen en ontstekingen bij de kiezen is dat je met antibiotica vrij weinig uit kan halen.
Konijnen hebben vaak abcessen met verschillende holtes waar pus in zit, en hun pus is ook nog eens zo dik als smeerkaas.
Dus andere DA en eruit laten halen, tenminste dat zou ik doen. Dan eten ze meestal dezelfde dag nog.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:48

Bij een vorig konijn van mij zijn ook tot 2 maal toe kiesjes getrokken en de holtes gespoeld. Deze had olifantstanden waarvan de wortels doorgroeiden. Helaas was mij niet verteld dat de holtes altijd open bleven. De boel bleef ontstoken raken. Toen de ogen uiteindelijk aangetast waren en het konijn magerder werd het in laten slapen. Pas vooral op dat het voor je konijn geen lijdensweg word Ach gut

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:54

Horse_ schreef:
Bij een vorig konijn van mij zijn ook tot 2 maal toe kiesjes getrokken en de holtes gespoeld. Deze had olifantstanden waarvan de wortels doorgroeiden. Helaas was mij niet verteld dat de holtes altijd open bleven. De boel bleef ontstoken raken. Toen de ogen uiteindelijk aangetast waren en het konijn magerder werd het in laten slapen. Pas vooral op dat het voor je konijn geen lijdensweg word Ach gut

Dit zijn precies de redenen waarom ik erg kieskeurig ben qua DA's. Mijn nijnen worden alleen behandeld door iemand die er verstand van heeft!
Kiezen van konijnen groeien trouwens altijd door. Daardoor zijn kiesproblemen niet met 1 behandeling voorbij jammergenoeg...

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 13:00

Dus jullie vinden dat ik haar moet laten opereren? Ik zal eens in de omgeving zoeken voor een andere DA, en dan ouders overtuigen (geen konijnenvrienden)..

Ik ga eerst wachten of de antibiotica werkt. Normaal moet ik na 5 dagen al verschil zien. Daarna nog eens naar de DA.
Vandaag heb ik haar een spuitje critical care in haar mond gespoten en wat appel en witloof gegeven. Dat kan ze nog eten. Ze is nog niet aan het verzwakken, en ik hoop dat ze blijft eten.

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:45

Mijn konijn wordt dit jaar 7 jaar en moet elke 5 weken onder narcose om zijn kiezen te laten slijpen. En dit is voor hem helemaal geen probleem. Een dag na de behandeling zit hij weer vrolijk te eten.
Houd er inderdaad wel rekening mee dat het niet een eenmalige behandeling zal zijn, het kan vaker terugkomen.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:18

probeer het met een potje olvarit babyvoeding
wortel ofzo, dan krijgt hij toch wat binnen

moest ik bij mijn cavia ook doen

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:05

je moet hem gaan dwangvoeren. een konijn wat niet eet gaat dood. ik zou de opertie wel ondergaan. De kies blijft doorgroeien en dan krijg je alleen nog maar meer problemen en een konijn dat pijn heeft

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:37

Zoals ik lees eet die nog witlof etc. blijf dit vooral veel aanbieden net als hooi, zolang die dat nog eet hoef je namelijk neit te veel te dwangvoeren, maar zodra die echt niks meer eet inderdaad dwangvoeren.
Ik zou ze inderdaad laten slijpen of trekken indien dat echt nodig is, maar dan zou ik dit wel bij een goeie DA doen.
Overigens dat die holtes niet dicht groeiden wist ik niet? Bij mijn heertje zijn de voortandjes eruit, maar geen pus niks hoor gewoon mooi gevulde holtes?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 23:47

hooi eet ze niet meer..

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 04:19

Critacal Care is een volledig voer, niet alleen vitamine! Als ze gestopt is met hooi eten zou ik zorgen dat ze in ieder geval genoeg critical care binnen krijgt. Hier zitten namelijk ook een heleboel vezels in die de darmen nodig hebben! Verder zou ik niet wachten tot ze helemaal niks meer eet. Als de darmen eenmaal stil liggen is het veel lastiger om ze weer aan de gang te brengen namelijk.

Verder zou ik mijn konijn eerder een operatie aandoen dan een AB-kuur. Als ik het goed begrijp heeft ze een probleem met haar kiezen, dat ook die ontsteking veroorzaakt. Je bestrijd nu de ontsteking maar niet de oorzaak van die ontsteking! Mijn voedster is op 6 jarige leeftijd gecastreerd en heeft al een aantal keren haar kiezen bij laten werken onder narcose en dat is tot nu toe geen probleem geweest. Ook mijn rammetje is op latere leeftijd onder narcose gecastreerd en ook dat was geen probleem. Het is soms wel verstandig om eens rond te bellen en verschillende dierenartsen naar hun mening en ervaring (hoeveel konijnen per jaar) te vragen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:01

Als ze geen hooi eet zou ik maar zsm naar een GOEIE dierenarts en direct laten behandelen onder narcose, kiezen slijpen/trekken en alles wat moet gebeuren. Een AB kuur helpt NIET tegen te ver doorgegroeide kiezen. Dat is onmogelijk.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:28

Faniek schreef:
Als ze geen hooi eet zou ik maar zsm naar een GOEIE dierenarts en direct laten behandelen onder narcose, kiezen slijpen/trekken en alles wat moet gebeuren. Een AB kuur helpt NIET tegen te ver doorgegroeide kiezen. Dat is onmogelijk.

Helemaal eens. Hoe eerder hoe beter. Hoe zwakker ze worden hoe riskanter de OP is. AB kan je als nabehandeling geven voor de onsteking, maar zonder OP zal je konijn niet weer gaan eten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:33

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 22:48

is die site niet alleen voor in nederland?

Waarschijnlijk gaat ze geopereerd worden, als ik een goede DA gevonden heb.
Vandaag heeft ze wat brood, appel, geweekte brokjes en wat critical care gegeten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:49

dan heeft ze al flink wat op! vooral de critical care is belangrijk.
waar in belgie zit je? als je vlak bij de grens woont, is er vast wel een konijnkundige in de buurt?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 22:52

In de buurt van Leuven in Vlaams-Brabant, dus niet echt bij de grens.

Misschien eens aan deze DA vragen hoeveel konijnen ie doet per jaar ofzo?
En weet iemand wat zo een operatie kost? Niet dat de prijs iets uitmaakt, maar dan kan ik mijn ouders al voorbereiden, en eventueel betaal ik het zelf.

mardeleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:52

Probeer ook of ze paardebloemblaadjes en weegbree wil. Dat is nog beter dan witlof voor haar spijsvertering.
Zorg dat ze voedsel binnen blijft krijgen, want niet meer eten is levensbedreigend voor een konijn.
Sterkte!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:59

de kosten liggen per dierenarts enorm uiteen. je hoeft niet perse te vragen hoeveel konijnen hij behandeld, wel kan je de volgende vragen stellen:

- Wat gaat er precies gebeuren?
- Welke narcose wordt er gebruikt?
- Moet een konijn vasten van te voren?
- Wordt het konijn warm gehouden tijdens en na de behandeling?
- Hoe wordt dat dan gedaan?
- Mag mijn konijn meteen weer naar buiten?
- Wat moet ik doen als het konijn niet eet?

Wat gaat er precies gebeuren?
Het is belangrijk dat je je dierenarts vertelt wat je van hem verwacht. Als jij wil dat de gehele kiezen weggehaald worden, kan hij je natuurlijk niet vertellen dat hij het alleen heeft bijgeslepen. Spreek dus duidelijk met je dierenarts af wat je precies wil.

Welke narcose wordt er gebruikt?
Meestal wordt er een gasnarcose gebruikt. Dit is ook het meest veilge narcose voor je konijn. Er kan voor, tijdens en na de operatie precies geregeld worden hoeveel gas het konijn toegediend moet worden.
Een konijn die onder gasnarcose gaat, komt sneller bij. Dat komt doordat de narcose sneller het lichaam weer verlaat.
Ook een narcose door een prik is gebruikelijk. Er zijn goede regels en richtlijnen over de hoeveelheid narcose voor konijnen. .

Moet een konijn vasten van te voren?
Nee, een konijn mag NOOIT vasten van te voren! De darmen kunnen dan stil vallen en dat is erg gevaarlijk.
Het is wel gebruikelijk dat een dierenarts je adviseert om één uur voor de operatie het droogvoer weg te halen. Het konijn heeft dan nog altijd hooi tot zijn beschikking.

Wordt het konijn warm gehouden tijdens en na de behandeling?
Ook dit is erg belangrijk! Een konijn koelt erg snel af tijdens en na een narcose. Wordt je konijn niet warm gehouden, kan hij in shock raken.
Dit is een levensbedreigende situatie!

Hoe wordt dat gedaan?
Door de manier waarop een konijn warm gehouden wordt tijdens en na de operatie kan ook belangrijk zijn. Een konijn tijdens de operatie wordt vaak warm gehouden door een steriel matje. De operatielamp die er boven hangt geeft ook veel warmte af.
Na de operatie wordt een konijn vaak warm gehouden met een kruik en een deken. Als je het konijn meteen na de operatie mee mag nemen naar huis is het ook belangrijk dat het konijn niet afkoelt. Je kunt hem dan ook inwikkelen in een warme kleed of handdoek. Daarnaast kun je nog een kruik erbij geven.

Mag mijn konijn meteen weer naar buiten?
Nee een konijn kan te snel afkoelen als hij meteen buiten wordt gezet.
Het is verstandig om je konijn tijdelijk in huis te zetten. Door het temperatuur verschil moet je je konijn weer geleidelijk laten wennen aan het buitentemperatuur. Dat doe je door hem de eerste 2 dagen binnen te houden. Dan 2 dagen in de bijkeuken of schuur, of een andere koelere kamer. Dan kun je weer 2 dagen later het konijn weer buiten zetten.

Wat moet ik doen als het konijn niet eet?
Dan moet je binnen 12 uur ervoor zorgen dat je konijn eet. Als het konijn zelf niet wil of kan eten moet je dwangvoeren.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 23:10

Dankjewel Lachen je weet daar veel van!

Ik zal zeker een warme handdoek dan meenemen, en al die vragen stellen. Buiten staat ze niet, er lopen hier teveel roofdieren rond (wonen vlakbij een bos).

Alleen weet ik niet wat het beste is, kies eruit of kies slijpen.