Vraag over zieke en agressieve oude kat.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitch

Vraag over zieke en agressieve oude kat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 13:06

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn kat. De kat is al 16, heeft lang op straat gezworven voordat ik d'r kreeg en heeft ernstige reuma. De afgelopen weken was ze steeds aan het overgeven 's ochtends, op vaste tijden (altijd rond zes uur), erg veel bezig in de kattenbak en ze sliep bijna alleen maar. Ook at ze nauwelijks.
Ik ben natuurlijk naar de DA gegaan. Bloed en urine is getest en er kwam een nierontsteking uit. Ze krijgt nu antibiotica en iets tegen het overgeven. Daarnaast krijgt ze al sinds ik haar heb Metacam (spul tegen reuma) dus dat krijgt ze nu ook.

Sinds ze deze medicijnen sinds vier dagen krijgt, voelt ze zich beter (denk ik) en ze eet weer, maar ze gedraagt zich wel een beetje vreemd. Ze gaat steeds in haar bakje (waarin ze bijv. naar de dierenarts getransporteerd wordt en waar ze anders NOOIT in wil, want dat is eng) met haar pootje graven (op het plastic) en daarna gaat ze er in slapen. Ook vraagt ze steeds aandacht, maar zodra ik haar ga aaien hapt ze naar me en kijkt ze me strak aan. Als ik op de bank zit komt ze heel dicht tegen me aan zitten, maar daarna gaat ze me aanstaren en naar me happen. Het lijkt of ze de bank voor zichzelf wil. Ze ziet er erg boos en verveeld uit, maar ze wil niet met haar speeltjes spelen. Zou dit komen doordat ze zich beter voelt? Of is deze agressiviteit misschien een reactie op een combinatie van deze medicatie? Ik vind het jammer dat ze zo doet, anders is het zo'n lieve kat. Ga bijna op vakantie en wil haar oppassers ook niet met een vervelende en zieke kat opzadelen. Ik hoop dat iemand iets weet. Als het zo doorgaat ga ik volgende week in ieder geval nog even naar de DA.

Alvast bedankt voor de reacties! Lachen

Anoniem

Re: Vraag over zieke en agressieve oude kat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:09

Ik ben geen dierenarts dus kan er weinig van zeggen (wel dierenarts assistende opleiding deel gedaan haha)
maar dieren die ineens van gedrag veranderen moet ik vaak aan een hersentumor denken.. vooral bij oude dieren. Of het moet een soort van dementie zijn.. maargoed, dat laat ik aan de DA over.

Metacam is trouwens een ontstekingsremmende pijnstiller.. word voor alles en niets gebruikt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:50

Ik dacht ook gelijk aan dementie maar ik ben geen DA... Wel vervelend voor je hoor...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:52

Heeft de kat ernog wel zin in, ik krijg het gevoel dat het voor de kat mooi geweest is?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 13:59

Bedankt voor jullie reacties! Dementie zou kunnen ja. Daar zal wel niks tegen te doen zijn... Misschien is 't ook wel mooi geweest... Maar hoe kan ik dat nou weten? Ik vind het verschrikkelijk om over haar leven te beslissen. Maarja, dat doe ik natuurlijk ook al door haar medicatie te geven...

Het is ook jammer dat ik niks van haar weet. Het enige dat ik weet is dat ze een jaar of 16 is en waarschijnlijk heel lang op straat heeft gezworven. Nou ja, ik hoop dat 't snel beter gaat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:01

ik zou de kat af laten maken.......... wat in hemelsnaam heeft dit dier nog om voor te leven..........

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:02

Mee eens de kat gaat niets voor niks in dat bakkie liggen, de kat geeft het dus zelf al aan.Niet meer mee dokteren maar doen wat de kat wil, hoe erg voor jou ook.Het is mooi geweest toch?

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:08

Verdrietig

Natuurlijk wil ik 't beste voor de kat, ik wil niet egoïstisch zijn... Ik kan alleen niet in d'r hoofd kijken. Ik heb besloten haar medicijnenkuur af te maken (dat is nog 4 dagen) en dan te kijken hoe het gaat en te beslissen of ik haar eventueel in laat slapen. Drie dagen geleden had ze een onverwacht goed moment en ging ze keihard spinnend tegen me aan liggen. Dat duurde ongeveer twee uur. Als die momenten nog komen laat ik haar leven.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:11

Hoeveel last heeft ze dan van de reuma weet je dat?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:11

jeuj twee uur op de 24.............

sorrie wil niet bot zijn

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:13

Ik zou niet te lang wachten is gewoon zielig voor,t beesie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:14

De kat geeft het zelf al aan.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:16

Ik vind dat je zelf moet beslissen of je kat er aan toe is om ingeslapen te worden. Dat kunnen wij vanaf hier niet beoordelen zonder het dier gezien te hebben.
Misschien is het gedrag een reaktie op de medicijnen en kan ze wat anders krijgen en gaat het dan beter en kan ze dan best nog een poosje mee.
Gewoon even met de DA overleggen en daarna pas beslissen wat je doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:17

aisie schreef:
Ik vind dat je zelf moet beslissen of je kat er aan toe is om ingeslapen te worden. Dat kunnen wij vanaf hier niet beoordelen zonder het dier gezien te hebben.
Misschien is het gedrag een reaktie op de medicijnen en kan ze wat anders krijgen en gaat het dan beter en kan ze dan best nog een poosje mee.
Gewoon even met de DA overleggen en daarna pas beslissen wat je doet.

doe dat nou maar eerst idd!!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:18

KiWiKo schreef:
jeuj twee uur op de 24.............

sorrie wil niet bot zijn

Nou ja, je kunt niet verwachten dat ze 24 uur lang keihard gaat liggen spinnen... Kat moet toch ook slapen en ik heb ook wel eens iets anders te doen... De meeste katten die ik ken zijn niet altijd übervrolijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:21

ja maar 2 uur op de 24 is 22 uur niet...........

als ik mijn paard 22 uur op stal laat staan krijg ik half bokt over me heen

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:21

marleen_usar schreef:
Hoeveel last heeft ze dan van de reuma weet je dat?

Ik weet het niet precies. Ze kan wel op een bank springen, maar ze kan maar korte stukjes lopen en ze kan bijv. niet op/af een tafel of eetkamerstoel springen. Maar dit heeft ze altijd al. Een half jaar geleden had ze dit ook en toen speelde ze nog veel en at ze ook veel, dus ik denk niet dat ik 't daar van af moet laten hangen.

En zolang zij eet en drinkt, vind ik het eigenlijk zo raar om haar in te laten slapen. Dan heb ik het gevoel dat ik iets doe wat zij niet wil.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:23

Ik zou het gewoon even met je DA overleggen of dit een reactie van medicatie kan zijn. Ik ben zelf absoluut geen kattenmens (heb er niks mee maar ook niks tegen) maar heb wel eens horen zeggen dat als katten het mooi geweest vinden ze een rustig plekje zoeken om te sterven. Het is wel wat vreemd als ze in eens in haar transporthokje wil liggen terwijl ze dat anders noooooit doet. Ik zou gewoon even je DA bellen en eerlijk blijven tegen over jezelf en nog belangrijker tegen over je kat. Ik weet hoe moeilijk het is maar ze moet wel lol in het leven hebben. Veel sterkte er mee!

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:24

KiWiKo schreef:
ja maar 2 uur op de 24 is 22 uur niet...........

als ik mijn paard 22 uur op stal laat staan krijg ik half bokt over me heen

Wat bedoel je daar precies mee? Kat heeft altijd alle vrijheid om overal heen te lopen, eten/drinken en aandacht te krijgen.

Aisie en Kim_Bisous, bedankt voor jullie reacties. Ik ga de DA idd snel bellen.
Laatst bijgewerkt door Fitch op 24-07-08 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:25

en ze wil niet meer.........................

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:25

KiWiKo, je wilt niet bot doen maar je doet het wel. Een paard 22 uur op stal laten staan is iets anders dan een kat 22 uur per dag lekker zijn eigen ding laten doen...

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 14:28

Inderdaad, en ik bedoel niet dat ik maar 2 uur per dag bereid ben haar aandacht te geven, ze krijgt aandacht zoveel ze wil, ik moet mijn afstudeerscriptie typen dus ik ben altijd thuis. Ik bedoelde meer dat ze gewoon opvallend vrolijk was voor 2 uurtjes, dat heeft verder niet veel te maken met wat ze wel of niet krijgt. Maargoed, het is niet echt mijn doel hierover te gaan discussiëren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:29

Mensen even rustig ja? Tuurlijk voelt het beest zich beroerd, ze heeft een nierontsteking, enig idee wat een verrekte pijn dat doet?
Maar voor hetzelfde geld gaat dat gewoon over en wordt poes weer haar oude zelf...

TS: laat je niet opjagen! Een kat die ECHT niet meer wil zal gewoon niet eten, klaar.
Overleg met je DA waar dit gedrag vandaan komt, jullie komen er samen wel uit Ja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:32

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:38

idd... onze kat spinde ook toen ze vreselijk bang was in de auto naar de DA...