Bah, haarballen!! Hoe voorkom ik ze?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Bah, haarballen!! Hoe voorkom ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 11:14

Ik word er ondetussen niet echt lekker van, iedere dag vind ik haarballen in huis. Ik heb 2 zwarte katten die volgens mij allebei die dingen uitspugen.

Ik moet dus iedere dag die dingen opvegen, ik vind ze ook overal, omdat 1 van mijn dames de deuren open kan maken Scheve mond Gistermorgen stond ik in een nat hoopje haar op mijn douchematje..

Buiten menselijk ongemak, kan ik mij heel erg goed voorstellen dat het voor de poezels in kwestie niet echt aangenaam is als je iedere dag je haar uit moet kotsen.. Scheve mond

Ik kam de meisjes wel, ik probeer het dagelijks te doen tijdens de rui, maar het schiet er wel eens bij in. Daarbij hem ik er eentje bij zitten die gisteren weer zo boos werd, dat ze er zelfs van ging schuimbekken.. ( was met 2 minuten over hoor, maar ik schrok wel )

Zijn er middelen die ik kan geven waar ze er minder last van krijgen? Of tips qua voer ofzo?

Toevoeging: De meisjes gaan wel buitenspelen als ik thuis ben, dus dat is 's avonds en in het weekeind, dan zijn ze uren weg Lachen Dan zie ik ze af en toe gras eten, wat ik ook weer terug vind. Maar ze kotsen binnen.
Laatst bijgewerkt door Tallie1979 op 18-07-08 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

raket

Re: Bah, haarballen!! Hoe voorkom ik ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:17

Je hebt haarbalpasta. Kun je bij de dierenwinkel kopen, moet je alleen wel elke dag geven.

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:52

ik hoorde een keer van de dieren arts dat ze ook druppeltjes verkopen om de haren langer en vaster te laten worden zodat de rui in maten gebeurd en dan hebben ze minder last vand het likken dat hun vacht los laat Knipoog

je kan ze daarna eventuueel ook met zo speciale haar rol hun vacht mee afrollen hier komen alle losse haren aan te zitten Knipoog maar borstelen is ook altijd een optie alleen is dit altijd bij mij een lastig karweitje Tong uitsteken

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 11:54

Ah!! Goede tip! Ik ga vanmiddag meteen even naar de dierenwinkel Knipoog

Ik vind het gewoon zielig voor ze.. Als ik misselijk ben voel ik me altijd zo ellendig, kan me niet voorstellen dat het voor een poezenbeest een pretje is.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:57

ja bij mij thuis is het matje in de badkamer ook favoriet... Scheve mond

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:59

Tallie_Ho schreef:
Ik word er ondetussen niet echt lekker van, iedere dag vind ik haarballen in huis. Ik heb 2 zwarte katten die volgens mij allebei die dingen uitspugen.

Ik moet dus iedere dag die dingen opvegen, ik vind ze ook overal, omdat 1 van mijn dames de deuren open kan maken Scheve mond Gistermorgen stond ik in een nat hoopje haar op mijn douchematje..

Buiten menselijk ongemak, kan ik mij heel erg goed voorstellen dat het voor de poezels in kwestie niet echt aangenaam is als je iedere dag je haar uit moet kotsen.. Scheve mond

Ik kam de meisjes wel, ik probeer het dagelijks te doen tijdens de rui, maar het schiet er wel eens bij in. Daarbij hem ik er eentje bij zitten die gisteren weer zo boos werd, dat ze er zelfs van ging schuimbekken.. ( was met 2 minuten over hoor, maar ik schrok wel )

Zijn er middelen die ik kan geven waar ze er minder last van krijgen? Of tips qua voer ofzo?

Toevoeging: De meisjes gaan wel buitenspelen als ik thuis ben, dus dat is 's avonds en in het weekeind, dan zijn ze uren weg Lachen Dan zie ik ze af en toe gras eten, wat ik ook weer terug vind. Maar ze kotsen binnen.

Oh... ieuw... het is wel jullie kerntaak vandaag om me te laten rillen van afschuw he?
Okeeedannn...

*rilt wederom van afschuw*

Maar Tal, ik kan je ook niet echt tips geven. Die haarbalpasta werkt misschien wel, en ik ken een huis-tuin-en keukenmiddeltje maar weet niet of dat echt werkt. Kennis van mij geeft poesjes elke dag een likje boter, dan schijnen die haren makkelijker via de 'andere kant' te verdwijnen.

Oh, en volgens mij is er ook speciaal haarbalvoer.

Waren het maar paardjes he dan kon je gewoon olie geven om ze beter door die vacht te laten komen. Knipoog

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:05

Tallie_Ho schreef:
Ah!! Goede tip! Ik ga vanmiddag meteen even naar de dierenwinkel Knipoog

Ik vind het gewoon zielig voor ze.. Als ik misselijk ben voel ik me altijd zo ellendig, kan me niet voorstellen dat het voor een poezenbeest een pretje is.

oke en laat even weten of het helpt Knipoog Succes! Bloos

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:08

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:09

ik gaf mijn langhaar altijd van die anti hairball snoepjes van whiskas.. vinden ze superlekker, en werkt prima

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:25

amanda2 schreef:
ja bij mij thuis is het matje in de badkamer ook favoriet... Scheve mond

Hier is de trap erg favoriet en vooral heerlijk voor mij als ik s'morgens met mijn slaperige kop de trap afga..
Een voordeel, ben wel klaarwakker.. Haha!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:43

Bij mij thuis is mijn bed toch wel de favoriete plek van mijn ene kat. En hij heeft nogal zwak maagdarm stelsel, dus ik vind regelmatig wat.
Ik vergeet alleen mijn deur dicht te doen en hij mag gewoon op bed slapen, dus tja, moet gewoon vaak verschonen.

Tegen haarballen, pff kattegras? Of is dat juist om te spugen?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:52

Volgens mij hoort dit gewoon bij kat zijn. Ik dacht altijd dat je je je meer zorgen moet maken als ze het niet doen want waar blijven de haren die ze bij het wassen binnen krijgen dan?

Mijn kat heb ik trouwens nooit haarballen uit zien spugen, maar (afgezien van zijn eerste levensjaar) heb ik hem ook altijd premium voer gegeven dus wellicht dat het daar aan lag.

Kattengras is idd om ze te helpen van de haarballen af te komen.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:59

Gewoon je kat kaal scheren OK dan! heb je gegarandeerd nergens last meer van ROFL

Sorry heel flauw, maar ik denk niet dat je dit probleem op kan lossen, misschien wel verminderen door speciaal voer etc, verder horen haarballen nou eenmaal bij katten Sigaar

HorseGurl13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:46

De C1000 heeft antihaarbal kattensnoepjes, al heb ik er niet zoveel vertrouwen in dat het echt werkt. Huilen van het lachen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:51

Nou, inderdaad, kon je er maar een soort lijnzaad iets doorgooien Haha!

Ik zal vanmiddag eens even kijken bij de dierenwinkel.

Poes 1 is 12 jaar en poes 2 is 11 jaar, zijn moeder en dochter. En aangezien ze in het vorige huis heel veel buiten lipen en hier dus minder, zal dat de reden zijn dat ik nu meer haarballen vind ofzo.

Uiteraard klopt het dat haarballen bij een kat horen, maar ze hebben er iedere dag wel 1 of twee, overal over het huis verspreid ook Huilen van het lachen

Iedere keer een verassing Huilen van het lachen

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:56

Die pasta werkt inderdaad prima. Een van mijn vorige katten was echt een verhaarmonster en die bleef haarballen eruit gooien. Met die pasta werd dat een stuk minder en ze vond het zo lekker dat ze het spul gewoon van m'n vingers aflikte. Hopelijk werkt het voor jouw kat ook Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 14:57

Er bestaat inderdaad een pasta die de katten meestal erg lekker vinden, die zorgt ervoor dat de haren mee worden getransporteerd en er met de ontlasting mee uit komen.
Je kunt ook kijken naar een ander voer, bij bijvoorbeeld Royal Canin zit al dat spul in en zorgt er voor dat ze minder tot geen haarballen meer uitspugen. Onze langharige kat had er geen last meer van toen we daar op zijn over gestapt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 15:09

Bedankt voor de tips allemaal!!

Mijn katten krijgen nu One van Purina voer voor binnenkatten ( voor de luie poes die houd van luxe zeg maar )

Ik zal eens even vragen om die pasta, als is het alleen maar om ze te helpen de haren uit te poepen tot na de rui.

En ik blijf ze gewoon kammen, ook al is de oudste het er niet mee eens, ik had het gisteren helemaal gedaan toen ik na het kammen ook nog eens kwam met vlooiendruppels ROFL

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:44

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:45

Of dit?
Afbeelding

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:48

Wij hadden hier ook last van met onze pers maar sinds we roay canin gebruiken hebben we er nooit meer last van.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:48

hahahahahaha die laatste is eng!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:49

Dat bakje ook erbij ROFL Huilen van het lachen

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 02:34

Mijn kat had altijd een bepaalde periode in het jaar dat die echt mottig in zijn vacht zat. Hij had toen ook steeds last van haarballen.
Ik heb toen van de dierenarts een soort capsules gekregen met een soort vet in. Beestje begon spontaan terug te blinken en de haarballen bleven ook weg. Ik weet de naam niet van de capsules, maar ze waren alles behalve duur. Misschien eens vragen aan de dierenarts? Ik moest ze gewoon lek prikken en leegduwen over de voeding... maar meneer was er zo dol op dat ik ze om het even waar kon leegduwen. Als het te lang duurde was hij in staat ze uit mijn handen te slaan en op te eten.

De anti haarbal voeding van royal canin werkt in ieder geval ook heel goed.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 04:05

Idd is royal canin hier een goede voor.

Gaat het om kortharen?
Die zou je dan eigenlijk eens wat minder moeten borstelen, hoe meer je een korthaar borsteld,hoe meer hij gaat ruien, de rui word gestimuleerd door het borstelen.
Hier hebben de kortharen geen last van haarballen, kammen doe ik ze zelden.
De langharen daarentegen hebben wel last van haarballen, maar dat hou je toch met al dat lange spul ....