kitten niet zindelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

kitten niet zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:21

ik heb sinds 4 wkn een kitten maar die is totaal niet zindelijk.
hij plast overal in huis. over me kleding, me laarzen noem maar op.
ontlasting doet hij wel in zijn bak. ik weet niet meer wat ik moet doen
en zit erover na te denken om hem weg toe doen want ben bang
dat hij niet meer zindelijk word. wie heeft er eventueel tips voor het
zindelijk maken.

CM_

Re: kitten niet zindelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:22

Hoe oud is hij?
Heb je in het begin de kitten vaak genoeg op de bak gezet?

Helaas gebeurt het te vaak dat een kitten te vroeg bij de moeder weggaat, en daardoor inderdaar onzindelijk is.

Als je een kitten neemt, moet je de eerste dagen de kitten in een vaste ruimte laten als je weggaat, zodat ie went aan de omgeving, aan het alleen zijn en aan waar zijn bak staat.

Zet ook liever meerdere bakken neer.

AppleJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:23

Hoe oud is je kitten?

Wat heb je in de bak liggen als kattebakkorrel? (houtkorrels worden door kittens vaak fijn gevonden)

Hoe vaak maak je de bak schoon?

Wat voor bak is het? (open bak wordt vaak fijner gevonden dan dichte bak)

Waar staat de bak?

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:45

ik had hem toen hij 8 wkn oud was. als ik weggaat dan mag hij alleen in de gang en nergens anders. ik maak hem elke dag schoon. het is een open bak. vind het alleen zo raar dat hij wel zijn ontlasting doet op de bak.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:47

melissa7 schreef:
ik heb sinds 4 wkn een kitten maar die is totaal niet zindelijk.
hij plast overal in huis. over me kleding, me laarzen noem maar op.
ontlasting doet hij wel in zijn bak. ik weet niet meer wat ik moet doen
en zit erover na te denken om hem weg toe doen want ben bang
dat hij niet meer zindelijk word. wie heeft er eventueel tips voor het
zindelijk maken.

hem door zijn zeik heen wrijven op het moment dat hij het doet en daarna op de bak.
weet niet hoe oud hij nu is, maar mannetjes gaan ook snel in huis plassen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:49

steeds zelf op de bak zetten en graven met de voorpoot van de kitten. en maar volhouden Knipoog

jaja, ook ik heb inmiddels ervaring Tong uitsteken

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:53

Ik vind 8 weken sowieso te jong... maar helaas voor niet ras katten gebruikelijk Scheve mond

Heb je wel het zelfde soort kattengrind als zijn vorige huisje? Zo nee... zou dat best de oorzaak kunnen zijn Lachen

Ook een blaasontsteking zorgt dat katten veel gaan plassen, dat zou je na kunnen laten kijken Lachen
Verder: Maak alle plekken schoon met biotex (geen chloor! dat vinden katten altijd aardig plasbaar Vork ) en laat geen kleding e.d. slingeren, doe dat in een wasmand oid. Wasverzachter is namelijk op een of andere manier ook altijd erg in de trek om over heen te plassen.

Je kan wat Valeriaan druppelen in je kattenbak, veel katten vinden het heerlijk om daar over heen te plassen Haha!
Zet op plaatsen waar hij veel plast een bakje eten neer... meestal willen ze er dan niet meer plassen, of een stuk zilverfolie.

Van straffen gaan ze meestal alleen maar meer plassen, dus dat heeft vrij weinig zin.

Heb je hem alleen of heb je er nog een andere (oudere?) kat bij?
Het kan zijn dat hij eenzaam is en het laat merken door het plassen... als je zelf veel van huis bent (sommige katten vinden een uurtje al vee Knipoog ) kan het de oorzaak zijn... sowieso zijn de meeste katten veel gelukkiger met z'n tweeën dan alleen Lachen
Maar met de bovenstaande tips die ik eerst gaf, kan het vaak al opgelost worden Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:56

alsemg. mooi verwoord Lachen

Ik ga helemaal met je mee.

De tip van met zijn neus door de pis halen, doe dat alsjeblieft niet. Dit kan bij honden werken, maar bij katten absoluut niet.
Een kat snapt een straf niet.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:58

crossmonster schreef:

De tip van met zijn neus door de pis halen, doe dat alsjeblieft niet. Dit kan bij honden werken, maar bij katten absoluut niet.

jawel hoor, mijn kitten heeft het zelfde probleem gehad, heb alles geprobeerd, toen ik het echt niet meer wist heb ik dit geprobeerd en voila kat vond het zo vies dat hij het nooit meer gedaan heeft, dus bij sommige katten werkt het wel Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:00

Idd... raakt gefrustreerd en gaat weer meer plassen om dit te uitten. Katten zijn vreemde wezens Tong uitsteken

Princess heeft 1x buiten de bak een plasje gedaan, bij haar eerste krolsheid, bakje eten neergezet, druppels valeriaan in de bak en nooit meer nergens last van gehad.

Cookie hebben we nog nooit last mee gehad, ook niet toen hij last van zijn hormoontjes begin te krijgen (en die oosterlingen hebben heel wat hormoontjes Huilen van het lachen ). Nu is hij zijn kerstballetjes kwijt... dus ik verwacht van hem sowieso niet dat hij wat gaat doen Clown

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:02

fjordowner18 schreef:
crossmonster schreef:

jawel hoor, mijn kitten heeft het zelfde probleem gehad, heb alles geprobeerd, toen ik het echt niet meer wist heb ik dit geprobeerd en voila kat vond het zo vies dat hij het nooit meer gedaan heeft, dus bij sommige katten werkt het wel Knipoog

Tsja... maar waarom zo als het ook op een manier kan die de kat ook begrijpt en wat meer katvriendelijk is? Haha!
Ik zou het nooit als tip geven, mensen denken namelijk al snel dat er niets meer aan te doen is en dat ze alles al hebben geprobeert... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:28

Ik zie dat er al een boel tips gegeven zijn. Hopelijk heb je er dus wat aan, en zoals al gezegd zou je de urine inderdaad ook nog kunnen laten testen op blaasontsteking.

Een dier kies je voor het leven, ik hoop dat je niet serieus meent er ook maar over na te denken hem 'weg te doen'.
Als jij later oud en seniel bent en de wc niet meer op tijd kan vinden doen ze jou toch ook niet 'weg'? Koe

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:02

c_alsemgeest, de tips die hier gegeven worden had k ook al geprobeerd, zonder succes, dus ga mij niet vertellen dat ik er niet alles aan gedaan heb, ik was het zo zat en toen hij dus vervolgens voor mijn neus ging zitten zeiken heb ik dit gedaan en toen was het meteen over, misschien niet diervriendelijk in sommige ogen, maar vind het toch een beetje onfris om overal kattenzeik te ruiken terwijl het niet nodig is en als ze het niet goedschiks willen leren dan maar kwaad schiks....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:24

fjordowner18 schreef:
c_alsemgeest, de tips die hier gegeven worden had k ook al geprobeerd, zonder succes, dus ga mij niet vertellen dat ik er niet alles aan gedaan heb, ik was het zo zat en toen hij dus vervolgens voor mijn neus ging zitten zeiken heb ik dit gedaan en toen was het meteen over, misschien niet diervriendelijk in sommige ogen, maar vind het toch een beetje onfris om overal kattenzeik te ruiken terwijl het niet nodig is en als ze het niet goedschiks willen leren dan maar kwaad schiks....

Het is echt geen kwestie van niet WILLEN leren. Een kat is van zichzelf een heel zindelijk dier.
Veel mensen denken dat dieren zoiets doen om je te pesten, maar dat is onzin.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:48

Wuis schreef:
fjordowner18 schreef:

Het is echt geen kwestie van niet WILLEN leren. Een kat is van zichzelf een heel zindelijk dier.
Veel mensen denken dat dieren zoiets doen om je te pesten, maar dat is onzin.

tja het blijft een beest en grenzen zijn grenzen die hij toch moet leren of het nou goedschiks is of kwaadschiks!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:49

Er zijn van die kruidenthee zakjes dat is slaapthee,katten kunnen die lucht niet weerstaan valeriaan zijn ze ook dol op.Als je een zakje kapot laat vallen in de kattebak dan gaan de kitten er snel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:44

Of doe eens valeriaan in de kattebak...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:06

ik zat gelijk te denken aan blaasgeruis of blaasontsteking ff bezoekje aan de DA brengen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 17:42

fjordowner18 schreef:

Tsja dat is dan jouw manier van handelen, als jij daar een goed gevoel bij hebt... oké, maar geef het niet als tip aan anderen.
Via veel proffesionele wegen, blijkt uit ervaring dat dit namelijk niet de manier is voor katten (honden, vaak wel) Dierenartsen, gedragstherapeuten, fokkers... de meeste zijn het er wel over eens.
Dus daarom zou ik het nooit als tip geven, misschien heeft het bij jou geholpen, maar bij andere kan het leiden tot meer plasgedrag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:15

kijk hier eens voor tips http://www.kattengedragstherapie.nl
daar staat ook een heleboel over natuurlijk gedrag van een kat.

zet eens twee bakken neer, desnoods 1 met een andere vulling erin en kijk dan eens wat er gebeurt. Op zich is het niet normaal dat een kitten van nu 12 weken onzindeliijk is, ik zou ook even een bezoekje aan de DA doen om medische problemen uit te sluiten.
Heb je nog een andere kat in huis toevallig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:37

fjordowner18 schreef:
hem door zijn zeik heen wrijven op het moment dat hij het doet en daarna op de bak.
weet niet hoe oud hij nu is, maar mannetjes gaan ook snel in huis plassen.

Huh, ben jij zelf ook zo zindelijk gemaakt ofzo? Of vind je dat een goede methode om te doen met kinderen die nog langer dan 'normaal' in hun bed plassen (ze als ze wakker worden met hun neus door hun eigen pis wrijven en daarna laten zien waar de WC staat) Verward

Of ter vergelijking... stel, jij bent op vakantie naar een land waar je nog nooit bent geweest, je kent daar niets of niemand. De taal niet, de weg niet, de gebruiken niet. In dat land is het de gewoonte om buiten in de bosjes je behoeften te doen. Toiletten, plekken waar jij gewend bent je behoeften te doen dus, zijn wel aanwezig maar mogen absoluut NIET gebruikt worden, dat is absoluut in strijd met alle gebruiken, gewoontes en normen daar.
Jij weet daar niets vanaf, bent in een restaurant en moet nodig naar de WC. Dus loop je naar het toilet. Als je nog amper je geval hebt afgeveegd trekt ineens de ober je deur open (geen sloten), begint een portie te schreeuwen in een taal waar je NIETS van snapt en duwt je met je gezicht in de WCpot, met je neus in je eigen pies, schreeuwt nog verder tegen je, geeft je evt. een klap of schop en loopt al schreeuwend op je weer weg. (of in jouw geval: geeft je geen tik, maar sleept je direct na je met je neus door je eigen zeik te hebben gewreven, een bosje in en laat je daar achter).

Denk dat jij niet direct doorhebt wat de bedoeling is, en dat ALS je het al doorhebt, dat je je toch ook wel kan bedenken dat er vriendelijkere manieren zijn om (ook al spreek je elkaars taal niet, bij wijs van spreke) duidelijk te maken waar 'het toilet' WEL is.

Een kitten (of pup! dat je het daarbij wel mag doen... vind ik onzin) weet NIET dat hij niet in huis zijn behoeften mag doen. Hem met zijn neus door zijn eigen behoeftes wrijven doet hem echt niet inzien dat hij het buiten had moeten doen in plaats van binnen. (Eigenlijk ook een rare gedachte, zo ver zullen veel dieren simpelweg niet denken bij een dergelijke afstraffing). Een dier denkt hooguit dat 'baasje' gemeen is om het krom te zeggen, of dat behoeftes doen iets slechts is, of dat behoeftes doen in bijzijn van baasje iets slechts is. Een dier denkt simpelweg niet ver genoeg door om te snappen dat ,omdat hij gestraft wordt voor het doen van zijn behoeftes in de woonkamer, hij dus zijn behoeftes niet binnen mag doen maar alleen maar buiten (of in de kattenbak). Dat laatste stukje kan een dier er gewoon niet aandenken, dat gaat te ver. Als mens ben je echter zo capabel (mag ik hopen) dat je WEL verder (veel verder) kan denken... en dat je je kan inleven in het dier, en dus snapt dat dergelijke 'oplossingen' absoluut niet goed zijn.

Het kan eerder negatieve dan positieve gevolgen hebben... in plaats van een zindelijk dier heb je straks een dier dat bang is voor jou of bepaalde aanrakingen / bepaalde bewegingen, dat zijn eigen behoeftes weer opeet omdat baasje ze niet mag zien, dat zijn behoeftes op een plek in huis gaat doen waar baasje ze niet zo snel vindt, dat zijn behoeftes gaat ophouden en zo bijv. blaasproblemen krijgt, kortom, allemaal ongelukkige en onbegrepen dieren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:49

amen wildwing!
maar ben toch wel benieuwd hoe het nu met het kitten is?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:55

tja wildwings, maak jij toch een erg grote fout, want een dier is geen mens en moet dus niet als mens maar als dier behandelt worden!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:57

Maak je je kindje straks ook op die manier zindelijk ? Clown

Dierenmishandeling vind ik het.. Bah, dat er nog mensen zijn die zulke achterhaalde theorieen gebruikten.. Dat men dat vroeger deed, ze wisten niet beter, maar kom nou inmiddels weten we toch wel beter????

gwenfflames

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:31

fjordowner18 schreef:

een echte dierenliefhebber dus!!!

@wildwings: je hebt in ieder geval de moeite genomen, knap!!