Boven de 20 graden en je ziet een hond in de auto zitten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Boven de 20 graden en je ziet een hond in de auto zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 20:32

Zoals de meeste van jullie weten is het erg gevaarlijk als je een hond met
warm weer in de auto laat omdat de tempratuur soms wel tot 50 graden op kan lopen.

Een hond kan nauwelijks zweten en oververhitting kan leiden tot een coma en de dood.

Nu had ik laats een discussie met mijn vriend, hij zegt dat het strafbaar is om een
ruit in te slaan als je een opgesloten hond in een auto ziet zitten, dat je moet wachten tot
de politie er is, wat vaak betekent dat het al te laat is.

Weet iemand hoe dit zit? Is het strafbaar, en zouden jullie het doen als je een opgesloten hond ziet?

Orange_peach

Re: Boven de 20 graden en je ziet een hond in de auto zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:38

Of het strafbaar is of niet weet ik niet ... maar wat ik zou doen? Hangt ervan af waar denk ik ... als het bij de supermarkt is ga ik de supermarkt binnen en laat de eigenaar van auto met nummerplaat *** omroepen. Als het niet zo evident is om de eigenaar te vinden denk ik dat ik de politie erbij zou halen en erbij zou blijven ... als ik dan zie dat het echt niet goed gaat met de hond zou ik toch de ruit stukslaan denk ik. Enkel als ik niet anders meer kan helpen de ruit inslaan dus.

ben je dit ergens tegengekomen misschien? wat heb jij dan gedaan?
x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:43

Ik zou de eigenaren toch wel even de tijd geven. Voor het zelfde geld is hij even vijf min. weg en komt hij terug bij een auto met kapote ruiten of de politie.

Anders inderdaad of de politie bellen, omroepen ect.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:45

ja, geloof idd ook dat het strafbaar is.
Zou ook moeite doen om de eigenaar te vinden en de politie bellen Ja
(als hij het erg slecht heeft, kan het ruitje intikken al te laat zijn... )

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:46

als zo'n beestje helemaal bezweet zou zijn zou ik de dierenambulance bellen en de politie

die kunnen en mogen nu eenmaal meer dan de gewone burger

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 20:51

Ik geloof idd dat je geen ruiten in mag slaan Knipoog

Voel eerst of de deur open is en laat het omroepen. Voor hetzelfde geld is die idd 2 tellen weg. Ook even controleren of de hond beweusteloos is of niet, zolang die dat nog niet is hoef je nog geen ruitje in te slaan. Is die dat wel? Dan idd eruit redden en koelen Knipoog

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 20:57

Volgens mij onderschatten jullie het allemaal nogal Haha! zal even speuren op internet en wat citeren:

- Een stilstaande auto wordt in de zon zeer snel heet, vaak tot 50 graden, ook al staan de ramen enigszins open. Laat nooit de hond achter in de auto bij warm weer. Het kan al fout gaan zodra de buitentemperatuur net boven de 20 graden is en de zon op de auto staat. Ook lange ritten maken met de hond in de auto moet vermeden worden.

- Honden transpireren niet zoals de mens. De hond heeft vrijwel geen zweetklieren. Warmte kan hij slechts afvoeren via zijn tong (hijgen) en via zijn voetzolen. Een hond kan daardoor niet tegen al te hoge temperaturen. Het bloed wordt stroperig waardoor de organen en de hersenen niet voldoende zuurstof krijgen. Dat leidt al snel tot een coma en de dood.

- Honden met zeer korte neuzen zoals bijvoorbeeld Franse en Engelse Bulldogs, Mopshonden en Boxers lopen significant meer risico op oververhittingsproblemen. Door hun specifieke lichaamsbouw zijn zij extra kwetsbaar met dit warme weer.

Leuk nieuwsbericht: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... _auto.html Boos!

Ik heb dit gevonden op internet: Mocht dat niets opleveren, dan kunt u een ruitje inslaan om de hond te bevrijden. Ruit inslaan, mag dat? Als het echt een kwestie van leven of dood is, mag u dit doen. Dit wordt in juridische termen aangeduid als ‘zaakwaarneming’: u treedt op in het belang van een ander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:03

Van al deze dingen ben ik wel degelijk op de hoogte Knipoog

In dat geval zou ik als het mogelijk is eerst een aantal foto's maken na nog steeds een korte tijd te hebben gewacht. En dan als nog een ruitje in slaan.

Ik denk dat je namelijk toch op een of andere manier moet kunnen aantonen dat het een zaak van leven op dood is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:08

Nee hoor, ik onderschat het niet Knipoog Zo is het me pas nog geleerd met EHBO voor dieren Knipoog

Een dierenarts bellen helpt over het algemeen niet, netzoals de dierenambulance. Die hebben namelijk geen specifieke materialen aan boord om echt te helpen. Honden die oververhit zijn is ook het belangrijkste om te koelen Knipoog Dus als er een sloot in de buurt is, spring er gerust in Haha!

Warmteregulatie verloopt bij de hond idd door hijgen. Hij ademd in via de neus, waar veel bloedvaten lopen. Daar geeft het bloed de warmte af aan de koelere lucht, waarna de verwarmde lucht weer via de mond uit het lichaam treed.
Honden met een korte neus hebben het dus moeilijk, omdat ze minder opppervlakte hebben om warmte af te geven.

Niese1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:19

Ik vind het echt schandalig dat mensen de hond in de auto laten zitten om vervolgenms op hun dooie akkertje boodschappen te gaan doen. Neem je hond dan gewoon niet mee!! Laat dat beestje lekker thuis.
En ik denk dat ik niet weet hoe ik zou moeten reageren als ik zelf zo'n situatie tegenkom; de hond laten zitten is zielig, maar je kan zelf ook nog een proces-verbaal krijgen voor het inslaan van de ruit. Ik denk peroonlijk dat het heel erg aan de situatie ligt die zich op dat moment voordoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:24

Vende schreef:
Leuk nieuwsbericht: http://www.spitsnieuws.nl/archives/binn ... _auto.html Boos!

Ik heb dit gevonden op internet: Mocht dat niets opleveren, dan kunt u een ruitje inslaan om de hond te bevrijden. Ruit inslaan, mag dat? Als het echt een kwestie van leven of dood is, mag u dit doen. Dit wordt in juridische termen aangeduid als ‘zaakwaarneming’: u treedt op in het belang van een ander

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat je bron hier van is. Twijfel niet aan jou, daar niet van maar zomaar toestemming geven om een autoruit in te slaan als er een hond in de auto zit? Als je toevallig langs loopt is niet altijd goed te beoordelen in welke staat de hond is, en probeer dat als nog maar eens te bewijzen als je de ruit kapot hebt.

Zou nog steeds de politie bellen, misschien in overleg met hen wel de ruit in slaan oid.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 21:58

Mijn docent EHBO zei dat we van haar dat ruitje in mochten tikken, dus als ik zie dat het echt niet goed gaat, zou ik dat ook doen. Strafbaar of niet, neem aan dat de hondeneigenaar ook blij is als hij z'n hond niet dood terug hoeft te vinden in de auto.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:05

Ik kreeg laatst een klant bij de infobalie die zei dat er een hondje zat opgesloten in een hete auto. Ze zei ook dat ze al een tijdje had staan kijken. Ik vroeg haar het kenteken en heb omgeroepen of de eigenaar van de auto zich wilde melden. Klant komt al snel aan, de twee beginnen met elkaar te bekvechten.
Klant: "ben je gek! Ik heb al een tijdje staan kijken en dat beestje stikt!!"
Eigenaar: "Ach stel je niet aan!!! Mijn man zit in die auto en ik ben nog maar net weg!"
Klant: "Onzin!! Ik sta al de hele tijd te kijken"!! Als je er niks aan doet bel ik de politie!!"
Eigenaar: "Doe dat lekker! Ik zeg toch, mijn man zit ook in die auto!!"
*klanten stuiven allebei een andere kant op*

Zit je dan met je goede gedrag achter die balie de toestand te aanschouwen. Clown
Heb er verder niets meer over gehoord.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:25

Niese1987 schreef:
Ik vind het echt schandalig dat mensen de hond in de auto laten zitten om vervolgenms op hun dooie akkertje boodschappen te gaan doen. Neem je hond dan gewoon niet mee!! Laat dat beestje lekker thuis.
En ik denk dat ik niet weet hoe ik zou moeten reageren als ik zelf zo'n situatie tegenkom; de hond laten zitten is zielig, maar je kan zelf ook nog een proces-verbaal krijgen voor het inslaan van de ruit. Ik denk peroonlijk dat het heel erg aan de situatie ligt die zich op dat moment voordoet.

Helemaal mee eens!
Onbegrijpelijk dat mensen hun hond met warmte in de auto laten, echt niet normaal!

En het ligt idd aan de situatie hoe ik zou reageren.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 22:53

Ligt natuurlijk aan de situatie.. Wij laten onze hond ook gerust in de auto zitten bij 20°, als we maar vijf minuten de winkel binnengaan. Ik zou er dus ook niet om lachen als ik na vijf minuten terugkom en er is een raam uit de auto geslagen.

Persoonlijk zou ik eerst eventjes voelen ofdat de deuren niet toevallig los zijn, dan zou ik eventjes kijken waar de eigenaar in kwestie heen zou kunnen zijn (supermarkt, grote winkel,..) en daar de nummerplaat laten afroepen. Komt daar geen reactie op, dan zou ik de politie bellen en in overleg met hun kijken wat ik zou doen... Zoiezo, voordat je het raam inslaat: politie bellen, zodat de politie weet wat de situatie is voordat er iets gebeurt. Op die manier krijg je later geen eigenaar die krijsend de politie probeert te overtuigen dat jij in haar auto aan het inbreken bent.

Verder zou ik, kwa tijd, ook wel wat afgaan op mijn inschattingsvermogen. Ik kan wel ongeveer zien wanneer een hond 'gewoon' aan het hijgen is, en wanneer hij zich half aan het doodhijgen is..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 00:33

Ik vraag me af wat sommige hier dan belangrijker vinden, een dode hond of een boete? geef mij die boete maar, ik mep die ruit maar in. Je moet je hond gewoon niet in de auto laten zitten, heel simpel. Wij rijden ook altijd (soms gruwelijk) om om eerst de honden bij huis af te zetten.. of er gewoon voor te zorgen dat ze niet mee zijn. Ik vind het absoluut niet kunnen een hond alleen in de auto als het te warm is.. dus ja.. baksteen op zak en meppen maar deze zomer kan me echt helemaal geen ruk schelen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 09:10

tantjeuh schreef:
Wij laten onze hond ook gerust in de auto zitten bij 20°, als we maar vijf minuten de winkel binnengaan. Ik zou er dus ook niet om lachen als ik na vijf minuten terugkom en er is een raam uit de auto geslagen. ..

je heb 20 graden en 20 graden met zon op de auto.
Ik vind het erg dom om de hond in de auto te laten zitten, ookal is het voor 5 minuutjes.
Er kan in die 5 minutjes een hoop gebeuren,dat de 5 minuutjes ineens veel langer duren..
(je kan onwel worden, ongeluk, overval etc etc, maar ook simpel vergeten dat je hond nog in de auto zit, want je zal niet de eerste zijn die zo'n domme fout maakt)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:33

RianneH schreef:
Nee hoor, ik onderschat het niet Knipoog Zo is het me pas nog geleerd met EHBO voor dieren Knipoog

Een dierenarts bellen helpt over het algemeen niet, netzoals de dierenambulance. Die hebben namelijk geen specifieke materialen aan boord om echt te helpen. Honden die oververhit zijn is ook het belangrijkste om te koelen ;) Dus als er een sloot in de buurt is, spring er gerust in Haha!
Warmteregulatie verloopt bij de hond idd door hijgen. Hij ademd in via de neus, waar veel bloedvaten lopen. Daar geeft het bloed de warmte af aan de koelere lucht, waarna de verwarmde lucht weer via de mond uit het lichaam treed.
Honden met een korte neus hebben het dus moeilijk, omdat ze minder opppervlakte hebben om warmte af te geven.

Moet je vooral doen... Denk je de hond te redden, bezorg je hem een hartaanval!
Koelen moet gelijdelijk gebeuren.. Als je het dus niet zelf weet (wat je doen moet!) bel dan de DA of Dierenambulance en vraag om tips, zodat je goed kan handellen terwijl je op de DA of Dierenambulance wacht!
Het zal echt niet de eerste hond zijn die dan overlijd aan een hartaanval!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:02

Als het buiten al zo warm is, dan is die sloot echt niet ijskoud Knipoog

DA of dierenambulance kan je alleen advies geven want die hebben niet de juiste middelen aan boord om te handelen. En ja dat weet ik zeker Knipoog Docent en tevens DA die Reanimatielessen geeft hier heeft dat zo geadviseerd tijdens practijkvoorbeeld.
Een emmer ijskoud water overheen gooien werkt idd wel tegen Knipoog

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:04

Ik zou even wachten als de hond er nog oke uit ziet en anders de politie even bellen Lachen
Die heeft hier laatst ook een hond bevrijd uit de auto, helaas heeft de dierenarts de hond moeten laten inslapen wegens hersenbeschadiging...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 14:11

zoekatje29 schreef:
als zo'n beestje helemaal bezweet zou zijn zou ik de dierenambulance bellen en de politie

Honden zweten niet... dat is juist het gevaarlijke.

Ik snap niet waarom mensen uberhaupt een hond meenemen als ze even '5 minuutjes' de winkel in gaan. Hij kan dan toch thuis blijven Verward

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:47

Mijn hond moet binnenkort ook een klein uur vervoerd worden in de auto wanneer het warm (24 graden) gaat worden. Ik heb zo al mijn voorzorgsmaatregelen getroffen:
- Hond water laten drinken en voerzolen koelen voordat hij in de bench in de auto gaat.
- Omdat hij in een nylon-reisbench zit die aan alle kanten open is, leg ik over de bovenkant een wat dikker wit kleed wat de warmte niet nog meer aantrekt.
- Een anti-spatbak in de bench zodat de hond de gehele rit kan drinken.
Zo moet hij het auto ritje wel doorkomen.

Maar verder over het topic onderwerp. Het ligt helemaal aan de situatie wat ik zou doen. Op een parkeerterrein bij een supermarkt zou ik minder snel een raam inslaan dan op een wat meer afgelegen parkeerterrein. En natuurlijk bekijken in welke staat de hond verkeert.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:49

ja maar als de auto rijdt, heb je airco Lachen Dus dan maakt het niet zoveel uit vind ik.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:49

zoekatje29 schreef:

Een hond kán niet helemaal bezweet zijn...

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 15:50

verootjoo schreef:
ja maar als de auto rijdt, heb je airco Lachen Dus dan maakt het niet zoveel uit vind ik.

Laten wij nou een oude auto zonder airco hebben Tong uitsteken