nieuw konijn kopen??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

waypoint

nieuw konijn kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 14:49

Ik ga verhuizen en ik krijg een heel groot konijnenhok voor mijn kleine dwerg hangoortje.
nou zou ik er dus eventueel een konijntje bijwillen, maar die zou ik dan uit een asiel/opvang willen halen.

nou mijn vraag aan jullie, is het verstandig om er een nieuw konijntje bij te nemen, het hok is heel ruim met een uitgang naar een ren.

en aan wat voor een soort konijn moet ik dan denken, mannetje, vrouwtje, jong, oud ..

even wat informatie over mijn konijn:

* ongeveer 1.5 jaar
* mannetje (dus een vrouwtje valt denk ik af)
* heel lief, ook naar andere dieren toe.
* niet jaloers, ook niet als de kat in zijn hok zit.

ik heb dus even geen idee hoe ik dit ga aanpakken en zou graag julie ervaringen willen weten hoe ik dit het beste kan doen Knipoog

als jullie ook toevallig een leuke opvang/asiel weten in omgeving winterswijk of enschede hoor ik het graag Knipoog

Groetjes Jill Knipoog

Moontje1991

Re: nieuw konijn kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:52

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:53

Een mannetje erbij wordt knokken.
Je kan het beste je ram laten castreren en er dan een vrouwtje bij nemen.
Konijn alleen houden is in ieder geval zielig, het zijn groepsdieren.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:02

Ramona_T schreef:
http://www.knaagdierenopvang.nl
Zit in heiloo heb ik mijn degoes vandaan ze hebben jonkies en oudere

dank je wel :d

ik ga zo even op de site rond snuffelen Knipoog

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:03

gabyfedde schreef:
Een mannetje erbij wordt knokken.
Je kan het beste je ram laten castreren en er dan een vrouwtje bij nemen.
Konijn alleen houden is in ieder geval zielig, het zijn groepsdieren.

poe castreren, is ook al weer zo'n gedoe Bloos
mannetje en mannetje, betekend dat altijd knokken dan? lijkt mij niet, maar kan het helemaal verkeerd hebben hoor Bloos!

nou die van mij is verre van zielig hoor, mag elke dag heerlijk buiten lopen met zijn poezenvriendje, en alleen 's avonds zit hij alleen Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:05

Oo wacht ik heb je de verkeerde website gegeven.
even nakijken mischien is het website adress veranderd.
Het aderss is nu http://www.knaagdierencentrum.nl/
Konijn laaten castreren dooe de dierenarts niet zelf doen

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:07

Heb ook twee konijnen, had eerst een mannetje. Die zit in een heel groot hok met een stuk gras er bij, en kan dus eigenlijk altijd los lopen. Ik dacht ook dat die gelukkig was, maar konijnen zijn echt gelukkiger met zijn tweeen. Ik heb hem dus laten castreren en een vriendinnetje voor hem gekocht. Samen zijn ze veel leuker

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:07

oke, ik zal ook eens op deze kijken :d

nee dat snap ik dat de dierenarts dat doet Huilen van het lachen ben dat ook niet van plan om dat zelf te doen Knipoog

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:09

Kimonoo schreef:
Heb ook twee konijnen, had eerst een mannetje. Die zit in een heel groot hok met een stuk gras er bij, en kan dus eigenlijk altijd los lopen. Ik dacht ook dat die gelukkig was, maar konijnen zijn echt gelukkiger met zijn tweeen. Ik heb hem dus laten castreren en een vriendinnetje voor hem gekocht. Samen zijn ze veel leuker

ja dat weet ik dat ze dan happier zijn Haha! daarom heb ik nu de mogelijkheid tot 2, en wil ik dat ook doen.

alleen zei zie dat mijn konijntje zielig is Tong uitsteken maar dat is hij echt niet, en ik weet dat hij ook gewoon blijer is met een soortgenootje erbij Knipoog

wat kostte bij jou de castratie ? Bloos

susie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:13

Je kan het beste een voedster en een gecastreerde ram samen houden. Wij hebben onze voedster bij een gezin opgehaald die haar samen met een cavia hadden zitten. Dit ging voor geen meter. Omdat een konijn alleen eigenlijk zielig is, hebben wij uit de opvang (in Utrecht) een gecastreerde ram erbij genomen. Dit ging meteen goed en als je ze nu samen ziet, sla ik mezelf voor mijn kop dat ons vorige konijn altijd alleen heeft gezeten. Het zijn echt mega sociale dieren, ze liggen vaak tegen elkaar aan en wassen elkaar. Ze hebben bij ons een groot binnen hok met ren en overdag komen daar nog 5 panelen van een puppie ren bij.

Edit: Wij hebben bij onze dierenarts in die tijd ook geinformeerd hoeveel het castreren kost. Dit kwam neer op ongeveer € 60,-. Vandaar dat wij hebben gekozen voor een al gecastreerd rammetje, maar in jou geval ligt dat natuurlijk anders.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:18

oke, dank je wel.

ik weet dat ze het fijner hebben met een soortgenootje, maar darintegen heeft mijn konijn het pervect, hij kan de hele dag lekker met zn poezenvriendin rondhuppelen, en diemliggen ook regelmatig bij elkaar.

ik zal de dierenarts even informeren. maar wat zouden jullie aanraden, een iets jonger vrouwtje of een beetje een oudje?

susie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:22

Toch zijn konijnen echt sociale dieren en hebben eigenlijk een soortgenootje nodig. Maar ik begrijp je wel, uiteindelijk moet je het zelf beslissen. Jij kent je konijn het beste en doe gewoon wat goed voelt Haha! .
Leeftijd maakt in principe niet zoveel uit. Ons vrouwtje is nu iets meer dan een jaar, maar het mannetje zal een stuk ouder zijn (hoe oud weet niemand, hij was gedumpt).

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:24

Ik heb ook een poos konijnen gehad. Hadden ook een geholpen mannetje en vrouwtje samen zitten, volgens mij was het niet eens zo duur Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:26

Ik zou er ook 2 houden is beter.

heb wel een jonge vlaamse reus voor je in de aanbieding. Kosten niets. heb nog 2 rammen en 2 vrouwtjes.
Zijn ook geweldige huisdieren.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:29

ik wil er dus wel 2 gaan houden ja, t was mij alleen de vraag wat het beste was, ik wil niet zomaar er eentje uit het aziel halen en hij (was misschien wel voor een mannetje gegaan) het totaal niet kan vinden met mijn konijn, en dat ik hem dan weer terug moet brengen.

@ prisca, nee dank je, heb het niet zo op vlaamse reuzen Bloos en ik wil er graag eentje "redden" die nooit iets van liefde heeft gevoeld Knipoog

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:33

Nee, 2 mannetjes moet je niet proberen. Ik heb het gelukkig zelf nooit hoeven zien maar het schijnt dat dat inderdaad (bijna) altijd uitdraait op vechtpartijen die er héél hard aan toe gaan, ik ken mensen waarbij het tot de dood van één van de twee konijntjes leidde.

Het beste kun je inderdaad je ram laten castreren en een vrouwtje (eventueel ook gesteriliseerd) erbij nemen; bij vrouwtjes kun je sowieso beter de baarmoeder laten verwijderen schijnt, de kans op baarmoederkanker is namelijk héél erg groot bij konijnen. Mannetje/vrouwtje gaat vaak wél goed, maar twee van hetzelfde geslacht eigenlijk nooit.

susie_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 15:34

Wij hebben ons konijn ook meegenomen naar de opvang (op advies van hen) en daar hebben we ze ongeveer een uurtje samen in een ren gehad. Zij (van de opvang) kunnen dan zien of het wel of niet gaat klikken. Die van ons was eerst doodsbang voor de ram, maar vechten deden ze niet. Na 1,5 dag waren ze aan elkaar gewent en nu zijn ze gek op elkaar.

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 15:37

ja ik wil ook sowieso eerst kijken of ze uberhaupt wel samen kunnen, ik wil in ieder geval geen overhaaste beslissingen nemen, en ik wil gewoon een leuk diertje, die dan een mooi plekje heeft Knipoog

ben echt heel erg in dat soort dingen wil ze dan het liefst allemaal Tong uitsteken ach die diertjes verdienen gewoon een goed huis en daarom wou ik eventjes goed informeren wat ik het beste kon doen Knipoog

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:11

Hopelijk vind je iets op de site die ik je gaf (ze hebben er 49 zitten dus dat moet geen probleem zijn lijkt me)

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:13

ik was al een beetje aan het rondsnuffelen op die site Knipoog erg mooie site moet ik zeggen, maar waar kun je zien welke konijnen er herplaatst moeten worden, kan dit nog niet echt vinden moet ik zeggen Bloos

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:14

Links op opvag en dan in het bidden een klein rood balkje met bekijk de dieren.
en dan kun je gewoon op soort zoeken

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:16

mijn konijntjes komen bij knaagdierenopvang GOOFY in oldenzaal vandaan. Het leuke is dat je je konijntje mee kan nemen en dan kun je kijken welke met jou matcht. Ze hebben een site waar de fotos van de te plaatsten konijntjes op staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:16

Twee mannetjes wordt geheid vechten Knipoog . Een vrouwtje erbij is dus het beste en dan het mannetje laten castreren. Wij hebben er ook twee gekoppeld (mannetje en vrouwtje) en dat was liefde op het eerste gezicht. Ze zijn echt stapeldol op elkaar. Mannetje ook laten castreren (90 euro) en na 3 weken samen gezet. Het zijn echt Romeo en Julia, geloof me. Lovers
(Foto's staan in mijn profiel en het vrouwtje, de rode Nieuw-Zeelander wordt een stuk groter dan haar vent Haha! ).

Het is dat ik vroeger niet beter wist, maar nooit hou ik meer konijntjes alleen........ Succes!

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:19

Als je in de buurt van Almere had gewoond, dan kon je mijn konijn meenemen Tong uitsteken

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:26

dinopino, dank je wel, ik vind dit een zeer geslaagde site Knipoog en het is ook niet zo ver bij mij vandaan Knipoog heb al wel een leuk beesje gezien, en het is ook mooi dat je je eigen konijntje mee kan nemen Bloos dnak je Knipoog