Vraagje over hondenherplaatsing en vrijwilligers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moosje

Vraagje over hondenherplaatsing en vrijwilligers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 22:44

Ik heb inmiddels al een aantal jaar mijn eigen bemiddeling voor hondenherplaatsing, zoals velen van jullie wel weten. (zie onderschrift)

We krijgen heel vaak de vraag of we een hond op willen vangen, maar ik heb zelf geen tijd en plek voor nog een hond er bij, en heb ook geen opvanggezinnen beschikbaar.

Mijn vraag is of jullie tips hebben op wat voor manier ik aan betrouwbare gezinnen/mensen kan komen en waar ik op moet letten. En ook met contracten enz.

Alle andere tips op dit gebied zijn natuurlijk ook welkom!

Moosje

Re: Vraagje over hondenherplaatsing en vrijwilligers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 09:58

Niemand adviezen en/of tips?

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:34

Ik denk dat je gewoon advertenties op internet moet zetten en dan langsgaan en kijken of het klikt. Ook kan je bij mensen die een hond voor vast van je overnemen vragen of zij misschien af en toe ook tijdelijke opvang willen geven. Hen ken je dat al en dan weet je wie je in huis hebt.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:04

Hoi Moosje,
Dobermannpassion (en het equivalent in Nederland, maar die ken jij ontgetwijfeld heel goed!) werkt ook met opvanggezinnen, misschien kan je hen even mailen hoe en met welke soort contracten zij werken?

Ik zou geen advertenties op internet zetten, eerder op specifieke sites zodat je mensen aantrekt die al 'geïnteresseerd' zijn zeg maar.

Betrouwbaar? Kijk vooral naar ervaring, laat hen uitleggen hoe ze een hond zouden leren zitten bijvoorbeeld, om hun manier van omgaan te bepalen. Stel concrete situaties voor zoals, hoe ga je om met een aggressieve hond, een hond die niet luistert, hoe denk je te reageren als iemand je pleeghond komt adopteren, etc. Vragenlijst laten invullen met kenmerken van het gezin (stabiliteit, plaats, geld?, ...). Zijn er andere honden, zijn deze sociaal, hoe vaak zijn de mensen thuis, etc etc...

Hoop dat je opvanggezinnen vindt Ja

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 19:35

Dank je!
Kenmerken van het gezin komt idd al in mijn lijstje voor.
De rest van de tips kan ik zeker iets mee, bedankt!

Dobermannpassion ken ik idd, maar heb er niet echt goede ervaringen mee helaas. Mensen krijgen geen reacties, of het duurt een paar weken. En als ze dan eindelijk iets horen en weer terugreageren dan horen ze helemaal niks meer.
Heb het zelf ook meegemaakt. K had ook interesse in een hond van hun.

Dobermann Rescue ken ik erg goed, en heb ik goede ervaringen mee. Heb ook een hond van hun gehad, maar die is helaas met mn ex mee gegaan toen we uit elkaar gingen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 07:35

Ga goed na wie er aansprakelijk is wanneer de honden schade aanrichten!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 10:53

Oh wat vreemd Moosje, ik heb er juist goede ervaringen mee. Misschien werkt het via het forum sneller, emailadres wijziging? Ik ken hen persoonlijk en weet dat ze erg veel voor hun Dobertjes overhebben. Die reacties lijken me zo vreemd, jammer...

Heel veel succes alleszins met je herplaatsingsdienst, hoop dat je vele stakkertjes kan helpen Ja

Krissie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:01

Hallo ik heb interesse om als opvang adres te fungeren. We hebben 2 honden in huis waarvan een Schotse terrier die ik ook heb opgevangen. Je kan me evt pm'n voor meer info.. Groetjes Kirstin

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:04

Hoi, heb even op je website gekeken. Zou het misschien een idee zijn om op de startpagina van je website een oproep voor opvanggezinnen te zetten? Misschien dat je daar dan meteen een lijste bij kunt zetten waar een opvanggezin aan moet voldoen. Zoals bijvoorbeeld niet of gedeeltelijk werken, bereidheid om voor een langere periode een hond op te vangen en eventuele adoptanten te woord staan?

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:49

ponyzotje schreef:
Oh wat vreemd Moosje, ik heb er juist goede ervaringen mee. Misschien werkt het via het forum sneller, emailadres wijziging? Ik ken hen persoonlijk en weet dat ze erg veel voor hun Dobertjes overhebben. Die reacties lijken me zo vreemd, jammer...

Heel veel succes alleszins met je herplaatsingsdienst, hoop dat je vele stakkertjes kan helpen Ja

Misschien heeft het ermee te maken dat ik in Nederland woon?
Maar dan nog zou ik er als instantie alles voor over hebben als een hond een goed thuis kan krijgen. Ook al zou dat in dit geval ruim 100 kilometer van de grens af zijn.
Heb het van meerdere mensen gehoord, maar dat waren ook allemaal mensen die in Nederland wonen.
Albert van SDRN heeft me ooit gezegd dat ze niet of nauwelijks reageren als ze weten dat een reactie van een Nederlander afkomt, omdat ze de dieren perse in Belgie geplaatst willen hebben.
Of dat ook zo is weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt er wel op, op deze manier.

En ach, als de beestjes maar een goed plekje krijgen, toch?

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:50

kris_bobby schreef:
Hallo ik heb interesse om als opvang adres te fungeren. We hebben 2 honden in huis waarvan een Schotse terrier die ik ook heb opgevangen. Je kan me evt pm'n voor meer info.. Groetjes Kirstin

Wat super!
K ga je ff n pb-tje sturen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:51

Kymalin schreef:
Hoi, heb even op je website gekeken. Zou het misschien een idee zijn om op de startpagina van je website een oproep voor opvanggezinnen te zetten? Misschien dat je daar dan meteen een lijste bij kunt zetten waar een opvanggezin aan moet voldoen. Zoals bijvoorbeeld niet of gedeeltelijk werken, bereidheid om voor een langere periode een hond op te vangen en eventuele adoptanten te woord staan?

Dat heb ik een tijdje gehad, voordat de site 'gerenoveerd' werd.
Daar stond dan niet bij waar ze aan moeten voldoen, maar wel een oproepje.
Ga het maar weer doen denk ik.
Bedankt voor de tip!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:54

LDRD schreef:
Ga goed na wie er aansprakelijk is wanneer de honden schade aanrichten!

Kun jij me daar toevallig iets over vertellen?
Heb je er ervaring mee?

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:18

Dit is de lijst die ik nu heb

Voorletters:
Roepnaam:
Achternaam:
Adres:
Postcode:
Mobiel nummer:
Emailadres:
Website:
Geboortedatum:
Burgerlijke staat:
Kinderen aanwezig + leeftijd:
Bruto gezinsinkomen per jaar:
Huisdieren aanwezig (zo ja, welke, ras, geslacht, zijn ze sociaal enz):
Soort woning:
Oppervlakte woning:
Tuin/balkon:
Oppervlakte tuin/balkon:
Uitlaat/losloopgebieden/mogelijkheden:
Hoe vaak is er (n)iemand thuis:
In bezit van auto:
Kunt u een bewijs van goed gedrag overleggen:

Ervaring met honden (ras, leeftijd etc.):
Reden dat u honden wilt opvangen voor onbepaalde tijd:
Voorkeur voor ras/geslacht/leeftijd:
Bent u bereid eventuele (dierenarts)kosten (medicatie, inenting, benzine etc.) op u te nemen:
Bent u bereid regelmatig contact te houden (email/telefoon):
Bent u bereid de hond te observeren en hierover verslag uit te brengen:
Bent u bereid de hond eventueel her op te voeden/manieren te leren waar nodig:
Hoe zou u een hond bijvoorbeeld leren zitten:
Wat zou u doen als een hond niet luistert?
Hoe zou u om gaan met een agressieve hond:
Als u besluit de hond te houden, bent u dan nog bereid ook andere honden op te vangen:
Kunt u per direct opvang verlenen:
Wat gebeurt er met de hond als u op vakantie gaat:
Wat maakt u geschikt als opvangadres voor een van onze honden:
Heeft u een aansprakelijkheidsverzekering:
Wat zou u doen als een hond schade toebrengt terwijl hij/zij bij u verblijft:
Wat zou u doen als er geïnteresseerden voor de hond zijn:

Ook vragen een kopie van de ID-kaart/paspoort

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:41

Jawel, maar dat wordt morgen, ik heb nu even 'vrij' (lees ik heb er even genoeg van Haha! ).

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 17:43

LDRD schreef:
Jawel, maar dat wordt morgen, ik heb nu even 'vrij' (lees ik heb er even genoeg van Haha! ).

Super, dank je!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 10:12

Moosje schreef:
Misschien heeft het ermee te maken dat ik in Nederland woon?
Maar dan nog zou ik er als instantie alles voor over hebben als een hond een goed thuis kan krijgen. Ook al zou dat in dit geval ruim 100 kilometer van de grens af zijn.
Heb het van meerdere mensen gehoord, maar dat waren ook allemaal mensen die in Nederland wonen.
Albert van SDRN heeft me ooit gezegd dat ze niet of nauwelijks reageren als ze weten dat een reactie van een Nederlander afkomt, omdat ze de dieren perse in Belgie geplaatst willen hebben.
Of dat ook zo is weet ik natuurlijk niet, maar het lijkt er wel op, op deze manier.

En ach, als de beestjes maar een goed plekje krijgen, toch?

Het zou kunnen dat ze zich toespitsen op België en de honden van DoberRescue meer kans willen geven, misschien is 't wel een stilzwijgende afspraak om preferentieel in eigen land te plaatsen...? Blijft inderdaad jammer zeker als een hond er dan wat langer zit enzo... In ieder geval zijn de honden bij mijn weten uiteindelijk altijd wel geplaatst op opgevangen dus da's ook wel goed Lachen

Mooie honden staan er trouwens op je website.
Ik zou voor Staffords, Pitbulls etc zeker een bewijs van goed gedrag en zeden vragen, dat is hier ook zo in de meeste asiels. Maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jullie zit met de RAD enzo, ik zou het wel vragen ook bij gecertificeerde honden.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 10:49

Als je iemand weet die interesse heeft in een mooie hond, dan hoor ik het wel. Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:09

Sorry, antwoord wordt morgen, ben er vandaag niet meer aan toe gekomen.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:33

Is goed hoor, haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:17

Nou, ik heb je site eens goed zitten lezen.

Als ik het goed begrijp kunnen mensen die hun hond kwijt willen kiezen uit 2 opties:

- adverteren op jouw site
- hond bij jou in de opvang doen

Daarnaast zoek je opvangadressen voor honden die je opvangt.

Het adverteren levert natuurlijk in de aansprakelijkheidsfeer geen probleem op. De eigenaar is gewoon eigenaar en dus aansprakelijk voor gedragingen van zijn hond.

De hond bij jou in de opvang wordt lastiger. Eigenlijk is het erg moeilijk om daar een heel eenvoudig antwoord op te geven hoe dat aansprakelijkheidstechnisch zit, omdat ik er niet precies zicht op heb onder wat voor voorwaarden jij de honden opvangt. Komt de hond bij jou definitief, zonder dat de eigenaar er nog bemoeiienis mee heeft, zoals in het asiel bijvoorbeeld? Ik ga daar even vanuit.
In dat geval bij jij dus bezitter geworden en ben jij dus ook aansprakelijk wanneer de hond iets uitvreet.
Ik weet niet hoeveel honden je opvangt e.d. maar kijk uit dat hier niet toch een beroepsmatig bijsmaakje aan komt, want dan dekt jouw AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) dit niet meer. Gezien jouw site neig ik al snel richting bedrijfsmatig hoor. Neem in ieder geval contact op met jouw AVP verzekeraar wat die daar van vinden en laat dat ook vastleggen.

En dan het opvanggezin waar jij ze op jouw beurt weer tijdelijk plaatst totdat ze een nieuw baasje hebben. Ook hiervoor geldt dat dit een hele lastige kwestie is, die alles in zich heeft om bij schade vervelend uit te pakken. Probleem is namelijk dat dit zo'n grijs gebied is dat degenen die uiteindelijk de aansprakelijkheid moeten beoordelen er nog wel eens naast kunnen zitten.
Ík zou goed kunnen verdedigen dat het gastgezin niet aansprakelijk is voor de eigen gedragingen van de hond, omdat ze geen bezitter zijn. Er is hierover recente jurisprudentie die welliswaar over paarden gaat, maar die goed vergelijkbaar is. Deze jurisprudentie is nog niet in grote kring bekend.
Dat zou dus betekenen dat jij als bezitter aangemerkt wordt en dat jij dus aansprakelijk bent.
Let wel, dit is geen exacte wetenschap en kan maar zo anders uitpakken.

Moraal van het verhaal: check of jou AVP dit allemaal dekt en zo niet, sluit hiervoor een aparte verzekering (AVB). Ook de gezinnen waar de hond herplaatst worden, moeten beschikken over een AVP verzekering (ervan uitgaande dat ze een enkele hond opvangen en niet tig honden).
Wie er dan ook aansprakelijk is, er is in ieder geval een verzekeraar die het dekt.
En geloof me, een flinke letselschade wil je niet voor eigen rekening nemen .

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:21

De honden blijven bij de eigenaars totdat wij een baasje voor ze hebben gevonden.
Als dat echt geen mogelijkheid is kunnen we ze eventueel opvangen (als we een geschikt gezin hebben), maar liever niet. De eigenaar blijft ook dan nog de officiele eigenaar, en is dus aansprakelijk voor het dier (toch?). Mocht de eigenaar er wel echt vanaf willen, dan moet hij/zij een afstandsverklaring tekenen (heb ik nog niet).

Ik heb een AVP, en de opvanggezinnen die evt. opvang willen verlenen moeten deze ook hebben, dat is een van onze eisen.
Hiervan wil ik ook een kopie van de polis hebben.

Het is puur hobbymatig, sta ook niet ingeschreven bij de KvK, en verdien er niks mee. Het geld wat de mensen betalen aan administratiekosten (15 euro) gaat op aan het onderhoud van de website, telefoonrekening (een deel van de rekening uiteraard) en print/papierkosten.
Dus ik wil het geen bedrijf noemen. Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:32

Je hoeft niet ingeschreven te staan bij de KvK hoor om als bedrijfsmatige activiteit te worden aangemerkt voor de verzekering. Het gaat erom dat de AVP je hoedanigheid van particulier dekt. Wat jij doet is een grensgeval hoor. Ook verdienen heeft niets met bedrijfsmatig of niet te maken. Je wil niet weten hoeveel bedrijven verlies maken en failliet gaan Haha! .

Als jij een hond opvangt, maar de eigenaar blijft wel eigenaar, dan zit je in een moeilijk gebied. Niet de eigenaar is aansprakelijk namelijk, maar de bezitter. Vraag is dus wie hier bezitter is.
Ik neig ernaar om jou niet als bezitter te zien, maar nog steeds de eigenaar.
Laat ik het zo zeggen, als zo'n schade op mijn bureau valt dan is dat mijn insteek. Dat kan bij een ander nog wel eens een andere kant op gaan.
Het is gewoon een feit dat de jurisprudentie over dit soort zaken er nog maar weinig is en dat het dus roeien met de riemen die we hebben is.

Leg in ieder geval even voor aan je AVP of zij jouw activiteit als particulier zien. Ik voorspel je dat je hiermee niet in de problemen wilt komen. Als er geen dekking is en je bent wel aansprakelijk dan hoop ik dat je een goede spaarpot hebt.

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 18:18

Maar hoe zit het dan als ik een hond opvang en deze site niet zou hebben? Dan valt het toch ook niet onder bedrijfsmatig?
Of snap ik nu iets niet helemaal? Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:19

Je moet niet alleen de site bekijken, maar het gaat om het totaalplaatje.
Het is gewoon een twijfelgeval en daarom zou ik je aanraden om het vooral te overleggen met je AVP verzekeraar. Als je het straks bij schade pas op je bord krijgt ben je daar niet blij mee, geloof me Ja .