verhuizen, aquarium moet dus ook mee, hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wyko

verhuizen, aquarium moet dus ook mee, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 19:10

Volgende maand ga ik verhuizen.
Dus nu ben ik al van alles aan het regelen.

1 van de grootste problemen zal het aquarium zijn.
Ik heb een aquarium van 100 x 40 x 40

Ondertussen zit er niet meer zo heel veel vis in, namelijk 2 algeneters, 1 zwaarddrager en een scholletje (15?) Kardinaal tetra's

De planten en de houten stammetjes gaan er dan even uit.
Maar ik vraag me af wat nu het beste is.

Moet ik het hele aquarium leeg halen, de vissen vangen en in een emmer/zakje doen?
Of zal ik er een laag water in laten staan en de vissen erin houden?

Wie heeft er ervaring mee, en wat is het meeste aan te raden?

Happinez

Re: verhuizen, aquarium moet dus ook mee, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:13

Ik haalde het hele aquarium leeg.
Deed zoals je al zei ze in een emmer/bakje of een zakje.
Als ik dan in het nieuwe huis kwam , zette ik als eerst het aquarium weer neer en zorgde dat het snel in orde was zodat ze niet al te lang "uit huis "waren.
Is bij mij op deze manier goed gegaan Lachen

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:13

Ik liet er altijd een beetje water in en verhuisde de vissen dan zo mee

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 19:16

wij hebben het destijds zo gedaan......

Vissen in een zakje doen, met water uit het aquarium,wat we hebben gekregen van de dierenwinkel.
Aquarium leeghalen, en op nieuwe plek weer vullen en inrichten.
En op temperatuur laten komen,vissen in het zakje in het water leggen zodat de vissen op temp van het water kunnen komen.
Daarna de vissen met het water uit het zakje loslaten in het aquarium.
Zo hebben wij het ongeveer gedaan(voor zover ik me het kan herinneren)

En de vissen hebben het allemaal overleefd Haha!

Itismei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:01

Wat ik heb gedaan klinkt misschien vreemd, maar werkt prima.

Ik heb de vissen namelijk verhuisd in de koelbox. Die isoleert en dus blijft de temperatuur constanter. Bovendien kunt je dan een behoorlijke hoeveelheid water meenemen om je aquarium weer mee te vullen, en het lekt vrijwel niet!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:08

Handig als je "harde" vissen hebt, maar als je gevoelige tropische vissen hebt wordt het een lastigere vraag.
Je kunt niet zomaar je aquarium leeggooien en weer met kraanwater vullen in het nieuwe huis. Als je dat doet, heeft het een paar weken nodig voordat het water weer op niveau is voor de vissen. (watervoorbereiding erin, pomp aan etc. voor de juiste bacterien)
Ik zou graag willen weten hoe de mensen dát dan aanpakken.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:23

GamblersCup schreef:
Handig als je "harde" vissen hebt, maar als je gevoelige tropische vissen hebt wordt het een lastigere vraag.
Je kunt niet zomaar je aquarium leeggooien en weer met kraanwater vullen in het nieuwe huis. Als je dat doet, heeft het een paar weken nodig voordat het water weer op niveau is voor de vissen. (watervoorbereiding erin, pomp aan etc. voor de juiste bacterien)
Ik zou graag willen weten hoe de mensen dát dan aanpakken.

In dit geval zijn het best harde vissen, dus hoe akci het gedaan heeft is prima.

De eerste paar weken het water van je bak goed in de gaten houden, de bacterieen zullen dood zijn, dus geen omzetting van slechte stoffen meer.

Gewoon vissen in zakjes, netjes laten overwennen zoals je dat ook doet wanneer je nieuwe vissen koopt, en de eerste paar weken je water regelmatig laten testen.
Dit laatste moet je eigenlijk altijd regelmatig doen, maar zeker in de opstart periode is het heel belangrijk dat je dit in de gaten houdt

Het aquarium zou ik sowiso leeghalen, ik heb ooit een aquarium met steentjes en water vervoerd en dat is ook niet zo ideaal...
De steentjes gaan liggen krassen, en voor de vissen zal dit alles ook niet zo fijn zijn geweest.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:34

Je kunt met zo'n "gevoelig" aquarium de eerste paar weken je vissen er niet in doen. Vandaar dat ik wil weten hoe dat dan aangepakt zou kunnen worden.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:36

Ik heb tot nu toe bij het verhuizen van aquaria de vissen in bakken/emmers van 20 liter gedaan, en de vissen dan verdelen over meerdere emmers.
Zeker bij zo'n relatieve ''kleine'' bak is het goed mogelijk om zeker 75% mee te nemen Lachen

Laat iig nooit maar dan ook nooit water en de bodembedekking in de bak zitten, kans is dan erg groot dat de boel gaat scheuren.
Zeker als je een dikke laag grind/zand hebt kun je die er het beste ook (deels) uithalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:40

GamblersCup schreef:
Je kunt met zo'n "gevoelig" aquarium de eerste paar weken je vissen er niet in doen. Vandaar dat ik wil weten hoe dat dan aangepakt zou kunnen worden.

eerste paar weken? na 2 weken is het water als het goed is weer normaal hoor Lachen

wat je met gevoelige vissen kan doen? je vissen in een zakje (even een viszakje in een dierenwinkel vragen (wel een ronde!)
de rest van het water in emmers, en bij het nieuwe huis, de emmers weer in het aquarium legen.
1/3 kan je vervangen door kraanwater.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 20:43

dees_daan afhankelijk van wat voor een dieren je wilt gaan houden kun je een rijpingstijd stellen, om zo maar 2 weken te zeggen vind ik behoorlijk riskant, hou dan 3 weken aan Knipoog

En wat verstaan jullie onder gevoelige vissen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:13

De eerste paar weken is ook 2 weken... Knipoog

En dan nog adviseerde de kweker minstens 3 weken aan te houden toen ik mijn aquarium kocht.
Ik ben geen expert, dus vandaar dat ik ook even wilde weten hoe je dat het beste aan kunt pakken.

Inderdaad mag je 1/3 van het water vervangen. Als je aquarium klein genoeg is, is het best te doen om 70% van het water mee te nemen.

Mijn Black Molly's zouden het ook wel overleven (robuuste beginners vissen Haha! ) maar ik heb inmiddels ook een amfibie erin zitten bijvoorbeeld (weet de Nederlandse naam niet) en die is best gevoelig voor de kwaliteit van het water.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:35

Nog een tip, zorg ervoor dat je filter nat blijft, en niet in contact komt met licht.
Wanneer je dit niet doet gaat je hele bacteriekolonie naar de mallemoeren en dan kun je eigenlijk weer van voren af aan beginnen, met bijbehorende nitrietpiek.
En ja licht is ook funest, daarom is er ook geen enkel filter doorzichtig, terwijl dat best handig zou zijn om op die manier bij te houden of het vies is Lachen

Een amfibie is bijv. een dwergklauwkikker, ik vermoed alleen zelf dat je een Beaufortia leveretti of soortgelijke bedoeld. Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:45

Nee, Niels is een Gymnophiona, of Blindwühle hier in Duitsland. Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:48

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:55

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:33

Ow, das een salamander soort. Wormsalamander meen ik? Gaat dat goed met vissen?

Ik zou iig zoveel mogelijk water mee nemen, visjes in zakjes of in de emmers, filtermateriaal in een emmer MET water en dan is de opstartperiode ook niet zo heel lang meer.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:21

Niet dat ik nu ga verhuizen, maar ik heb in dit huis dat aquarium gekocht en vroeg me af hoe ik dat ga doen ALS ik weer eens gan verhuizen. Haha!

Het is geen salamander.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:27

wellicht is het een idee om bij gevoelige vissen het water in flessen te doen en deze mee te nemen in een krat? Visjes in zakjes met water uit het aquarium. Volgens mij moet je dan een heel eind komen.... Maar ik heb dan ook geen verstand van vissen en aquariums Tong uitsteken

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:18

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:41

Je hebt gelijk, het is er wel zo een! Bij het woord salamander moet ik aan die beestjes met poten denken.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:52

Nee, jij hebt gelijk, het is geen salamander soort:

Citaat:
Wormsalamanders behoren tot een aparte orde van amfibieën naast de salamanders

Dus wel een wormsalamander, maar geen salamander Tong uitsteken Hebben we allebei gelijk Lachen

Leuk beestje! Heb je hem allang? Doet ie het goed? Eet ie geen black molly's?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:05

Hij doet het prima, ik moest wel het één en ander aanpassen in mijn aquarium.

Ik heb hem gekocht om op een natuurlijke manier het vissenbestand in mijn aquarium op peil te houden. Hij zou de jonge Blackies moeten eten, maar Niels is lui en wacht braaf op zijn rode muggenlarven om de dag. Boos! Kortom, hij doet z'n werk niet. Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:27

Leuk om zo nog eens totaal nieuwe vissen tegen te komen, althans voor mij dan, nog nooit van gehoord en ook nog nooit gezien Lachen

salsaentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:46

inderdaad de visjes in zakjes stoppen (uiteraard met veel zuurstof en water haha) dan de aquarium leeg halen (maar zorgen dat in je nieuwe huis de plekje kalar staat) de aquarium zo vervoeren en in je nieuwe huis op het plekje zetten.. de auauarium inrichten en de visjes met zakje en al eerst laten wenen aan het nieuwe water.. zo kun je ze na ongeveer een uurtje in het zakje laten en dan kunnen ze los Haha! Haha!