begraven, cremeren of bij de dierenarts laten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NicoleKelos

begraven, cremeren of bij de dierenarts laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 21:18

Vanmiddag zijn we met onze zieke 18 jaar oude kat naar de dierenarts geweest. Ze heeft een paardemiddel gekregen om te kijken of ze er weer boven op komt. De vraag is voor hoe lang, ik heb weinig hoop.

Omdat we al rekening hielden met het idee dat ze niet meer mee naar huis zou gaan vroegen we ons af wat we moesten doen als het zover was; begraven in de tuin? (tuin moet binnenkort aangelegd worden dus ben ik niet zo voor) cremeren? (duur?) bij de dierenarts achterlaten? (wat gebeurt er dan met het beestje?).

Ik ben heel benieuwd wat hebben jullie met je overleden huisdier gedaan en waarom? zijn er nog opties die hier niet bij staan?

Voor de duidelijkheid, de poes leeft nog en heeft weer eetlust, ze is een vechter, maar op dit moment kan ze nauwelijks lopen. Als het lopen in het weekend niet beter wordt zullen we waarschijnlijk beslissen om haar in te laten slapen.

AliesMeijer

Re: begraven, cremeren of bij de dierenarts laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:20

wij hebben onze katten altijd bij de dierenarts gelaten..

edit en natuurlijk hoop ik dat jouw kat gewoon beter gaat worden! ik zal meeduimen!
dat we ze bij de dierenarts hebben gelaten heeft als reden dat het eigenlijk niet in onze tuin kan en cremeren mij ook niet zo fijn lijkt..
Laatst bijgewerkt door AliesMeijer op 20-06-08 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:22

Ten eerste ga ik even duimen voor je kat. Ik hoop dat ze het haalt. Dat ze eet en drinkt is een goed teken!

Ik heb mijn overleden katten (helaas staat de teller al op 4 stuks) allemaal zelf begraven in het bos/park.
Dit is voor mij een gevoelsmatige keuze geweest. Vond het een fijn idee dat ik ze zelf tot het einde kon brengen zeg maar. En daar speelt dan ook nog bij dat ik zelf absoluut niet gecremeerd zou willen worden dus wil ik dat voor mijn katten ook niet.
Bleef begraven dus over en bij gebrek aan een tuin hebben we het stiekum 's avonds in het park gedaan.

Ik zou zeggen volg je gevoel en laat je niet weerhouden door praktische zaken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 21:25

Onze katten zijn gecremeerd en onze honden staan hetzelfde te wachten. Niet dat we de as uitspreiden, maar we hebben de dieren hun leven lang en dit geeft ons een prettiger gevoel. Cremeren was echt niet verschrikkelijk duur, 40 of 50 gulden toen.

NicoleKelos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 22:09

Dank jullie wel voor de reacties.

@Danneke08, denk niet dat ik dat zou durven, met een schep het bos in, je zal betrapt worden brrr maar ik begrijp je keuze

@IndianLady, de prijzen zijn flink gestegen, heb net even gegoogled en kwam op 65 Euro voor de simpelste optie voor een kat van nog geen drie kilo. Maar het is te doen, was bang dat het veel duurder zou zijn.

Ben blij dat ik even gezocht heb want er is meer mogelijk dan ik dacht. Ik dacht dat cremeren altijd heel uitgebreid was met een urn enzo, maar het kan ook zonder dat je erbij bent en dat je alleen een bewijs krijgt opgestuurd.

(arme poes ligt uitgeteld te slapen en bij te komen van alle stress, ze heeft drie infuuszakken gekregen tegen uitdroging, ze weegt maar 2,6 kilo en heeft nu allemaal bulten waar het infuusvocht zit, ziet er niet uit. Ze kon amper van de bank komen maar probeerde wel mijn kliekjes van mijn bord te pikken Vork , we wachten af wat het weekend brengt)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:12

begraven mag officieel niet
cremeren vind ik behoorlijk duur. Is nu wel veel duurder dan 40 50 gulden hoor.
Als je hem bij de DA achterlaat wordt hij opgehaald en vernietigd.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:15

Mijn poes heb ik laten begraven. Ik geloof dat ik 80 euro per jaar betaal en ieder jaar kan ik het grafje laten ruimen maar ik laat haar lekker liggen. De kosten daarvoor vielen opzich mee. Ik geloof dat ik 145 euro kwijt was voor een kistje, en het begraven. Het is alweer wat jaartjes geleden maar ik ben er nog steeds blij mee dat ik het zo heb gedaan. Je kon je kat daar ook laten cremeren wat goedkoper is en natuurlijk ook mooi. Kun je je kat weer meekrijgen in een urn en op zijn favo plekje zetten thuis. In de tuin begraven vind ik echt niks.....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:16

Ziggy ik heb het ook 12 jaar geleden ongeveer (jee wat vliegt de tijd)

Nicole; beter op dit ogenblik niet met een schep in het bos Vork

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:18

Wij hebben een groot erf, de meeste dieren (honden en katten) liggen hier wel op het erf begraven. We weten precies op welke plekken, dus we graven ze nooit perongeluk op.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:19

wij hebben al onze overleden katten in de tuin liggen mijn ouders en ik wilde dat zo. ze liggen er goed bij en worden netjes bij gehouden en anders zou ik voor een crematie gaan bij de dierenarts achterlaten is vind ik zelf hard. je houd wel van dat beestje.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:39

Onder geen beding laat ik mijn dieren achter bij de dierenarts...........

Bij ons worden ze gecremeerd en ik leg ze het liefst zelf in de oven. Heb zelf voor een dierenarts gewerkt en het idee dat mijn kat of hond een onbepaalde tijd geplet tussen allerlei andere huisdieren in de vriekist ligt en wacht om gezamelijk vernietigd te worden, nou nee bedankt!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:41

Ik heb mijn kat gezamenlijk met andere dieren laten cremeren. Bij de dierenarts was ook geen optie voor mij en apart laten cremeren was te kostbaar.
Samen met andere dieren cremeren was een mooie tussenoplossing. Ik kreeg netjes 2 dagen later een brief van het crematorium en 2 weken later de rekening. Van uit mijn hoofd gezegd rond de 150 euro.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:53

Ik werk ook bij een dierenarts en zal nooit mijn dieren er achter gelaten. Mijn twee honden heb ik begraven in ons bos. Iets waar ik heel blij mee ben. Zo heb je toch nog een soort aandenken en weet je waar ze gebleven zijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 22:57

Onze kat is 7 juni gecremeerd. Wij begraven de kleine beestjes (ratten, muizen ed) wel in de tuin maar katten vind ik iets te groot. Ik heb eigenlijk geen idee waar al onze andere katten heen zijn gegaan.
Zal eens vragen wat het cremeren kostte

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:01

Ik laat mijn dieren (als ze bij de dierenarts worden ingeslapen) dus wèl achter; eenmaal dood zijn ze voor mij gewoon dood. Ik blijf er dus wel bij tot ze gestorven zijn, in mijn armen.
Is het leven eruit, dan doet het me weinig meer. Sorry, maar container of bos maakt me dan niets meer uit.
Zo denk ik er overigens ook vwb mezelf over.
Kleine dieren die thuis dood zijn gegaan, begraaf ik idd. in de tuin.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:04

Bij mijn hond is pas kanker geconstateerd, jammer genoeg heeft hij niet lang meer te leven Boos! Maar wij willen hem zoiezo cremeren.
In onze achtertuin heeft hij een gat gegraven, waar die altijd van de zomer in ligt als het warm is en daar leggen wij zijn as ook neer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:04

eerst duimen dat het beter gaat ik zou persoonlijk of begraven in eigen tuin of laten cremeren.
maar dan wel zelf naar crematorium brengen.

bij de da kunnen ze vaak nog aantal dagen in een ton liggen te wachten tot ze opgehaald worden. vaak worden ze dan gezamelijk gecremeerd en uitgestrooid. mijn hond heb ik begraven bij mn opa en oma in de tuin daar staan ook mn paarden en hebben we stukkie waar alle overleden dieren liggen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:11

Onze kat hebben we begraven in onze tuin, en een rozenstruik erop geplant.
Circle of life Knipoog Poesje eet het muisje, poes gaat dood, poes wordt struikje, muisje eet de besjes van de struik..
Vind ik een mooier idee dan de oven in gooien.
Cavia's en andere kleine beestjes begraven we ook altijd in de tuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:17

Onze hond is in april op 13 jarige leeftijd thuis overleden. Mijn ouders (ik zat in het buitenland Verdrietig) hebben hem weggebracht naar het crematorium. Daar zijn ze heel begripvol ontvangen en hebben ze een rondleiding gekregen over waar hij uitgestrooid zou worden ed. Dat was voor hun een geruststellend iets, toen ze het mij bij terugkomst een dag later helemaal uitlegden voelde het ook fijner. Het geeft meer afsluiting dan wanneer je ze bij de DA achterlaat vind ik.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:17

Wij hebben ze tot nu toe altijd begraven in het weiland, maar als je daar de mogelijkheid niet voor heb zou ik hem bij de DA laten.

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:19

Onze bijna 16 -jarige hond ligt begraven op een dierenbegraafplaats.
Al mijn andere overleden dieren liggen in de tuin begraven.
Sterkte en beterschap met je kat.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:23

Succes met je kat!

Mijn vissen zijn allemaal met een beetje voer door de wc gegaan, die van mijn zusje begraven in de tuin met een kaars erop Lachen

Mijn eerste cavia in de tuin van ons oude huis en mijn tweede is bij de dierenarts gebleven en daar begraven (of de afvalbak, je weet het nooit).

De hond van mijn moeder is gecremeerd, die van mijn pa ook en die van de zaak ook. Allemaal ingeslapen bij de DA en staan nu in een urn.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 23:29

Hopelijk redt je kat het nog even en hoef je er nog niet over na te denken.. Lachen

De katten die bij mij zijn overleden heb ik bij de dierenarts achtergelaten, mijn veulen is 'thuis' ingeslapen, maar daarna naar de dierenarts gebracht. Mijn hond kon ik er echter niet achterlaten, heb de hele nacht wakker gelegen en haar de volgende dag opgehaald en naar het crematorium gebracht.

Volgens mij kan je op het moment zelf de beslissing het beste nemen en dus zelfs de volgende dag nog anders besluiten..
De kosten voor gezamelijk cremeren vielen mij overigens best mee, maar goed, dan krijg je dus geen urn mee naar huis..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:00

Ik heb één keer een beestje bij de DA achter moeten laten.
Ze hebben me beloofd er met respect mee om te gaan, ze zou samen met andere achtergebleven beestjes gecremeerd worden.

Op zich prima dus, maar ik mis wel dat ik geen plekje heb om naartoe te gaan als ik aan haar denk of haar mis...
Al mijn andere beestjes hebben een plekje in de tuin, dus dit voelt zo incompleet, als je snapt wat ik bedoel.

Maar als je er rust mee hebt dat het beestje netjes gecremeerd word, kun je dat ook prima doen toch?

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 00:07

Mijn man heeft zijn hondje laten opzetten.Het diertje staat met mand en al hier in huis.
Als mijn hond overlijd/ingeslapen moet worden wil ik hem graag in een urn thuis hebben.Dus apart laten cremeren.