Poes probleempjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Poes probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 07:59

Onze poes is een hartstikke lief ding, knuffelt graag en is altijd bij je. Maar kan soms zoooo ontzettend irritant zijn!
Het is een binnenpoes, we wonen op een appartertement met balkon. Ze is laatst een keer ontsnapt omdat ze nu dus zelf weet hoe ze de hordeur open moet maken (ervoor gaan liggen en net zo lang vissen met je pootje tot het magneetje open springt. Maar dat is niet alles, want als je de deur dus niet open doet loopt ze uren te miauwen en te zeuren aan één stuk door. En dat duurt nogal lang aangezien we de vuilnisbak voor de deur hebben gezet en ze hem dus niet open kan maken. Maar ze loopt ook te miepen bij de deur als de buitendeur gewoon dicht is (als je 's ochtends beneden komt staat de hordeur ook altijd open, de achterdeur is dan gewoon dicht).
Negeren helpt niks want ze gaat door, afleiden lukt maar een paar minuutjes, op dr donder geven schiet ook niks op, belonen wanneer ze stil is en rustig gaat liggen ook niet want zodra ze in de gaten heeft dat ze weer aandacht krijgt springt ze op en rent ze naar de deur om weer verder te gaan.
Boven opsluiten is ook geen optie want ze beukt door de luikjes heen! Er zit een luikje in de tussendeur van de gang (waar de trap is) en de woonkamer/keuken en als je die op slot doet van beiden kanten heeft ze hem binnen een halve minuut open Nagelbijten / Gniffelen (fijn met verjaardagen!)
Een erg vastberaden kat dus... Regelmatig naar buiten laten kán, want we hebben een groot platform achter ons, dat is het dak van de supermarkt onder ons. Maar ze kan van het dak af, en dan komt ze er dus niet meer op (is een watje) dus we hebben haar al moeten ophalen van het tuinhuisje bij een van de achterburen, volledig gestresste kat, zelf onder de schrammen Clown want er zat een flinke hond in de tuin, dus komt ze niet uit zichzelf.

En toch is en blijft het best een lief ding, maar mijn vriend krijgt echt moordneigingen als ze zo tijden lang blijft miauwen!
We zitten er over te denken om nog een katje erbij te nemen, wij zijn lang weg overdag en poes is zo'n sociaal dier. Zou dit ook kunnen helpen tegen haar 'ik-wil-naar-buiten-en-ik-blijf-net-zo-lang-zeuren-tot-het-mag-acties'?

Chubby

Re: Poes probleempjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:41

Is ze 'geholpen' of wordt haar drang naar buiten ook nog eens gevoed door hormoontjes?

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:45

Kan je niet eens met zo een speciaal leibandje met haar naar buiten gaan? Ze wilt duidelijk naar buiten toe..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:48

Als er de mogelijkheid is om haar naar buiten te laten en jullie vinden dat ok, dan kan je overwegen om iets van een klein smal trappetje naar het dak te maken vd supermarkt. Waar dus geen mens op kan lopen, maar wel jouw kat. Misschien is dan het probleem opgelost?
Ik denk niet dat je het probleem oplost door er nog een katje bij te nemen, misschien ook wel hoor, misschien wilt ze wel naar buiten omdat ze zich alleen voelt, je kan het natuurlijk altijd proberen Ja

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 08:48

Is idd geholpen, lopen ook geen andere katten op het dak. Op eentje na, ook een geholpen vrouwtje van een buurvrouw een huis of 6 verderop. Die loopt ook af en toe op het dak, maar die moet niet zoveel hebben van die van ons en heeft ze ook maar één keer gezien. Vogels vind ze erg leuk (eerst kraaien proberen te vangen, tot ze haar aanvallen en dan zit ze binnen 2 seconden binnen Tong uitsteken ) en de hond van de buren zit ze vanuit de slaapkamer op de vensterbank altijd uit te lachen (of is iig erg interessant).

Leidbandje is niks, dat snapt ze niet en ze loopt gewoon door als het bandje 'op' is. Ze mag van mij gerust naar buiten, maar ze kent buiten niet, komt niet meer terug op het dak én mijn vriend en ik willen niet dat ze op andermans balkon gaat zitten en evt zo naar binnen loopt (heeft ze ook al gedaan bij de buurman, die is allergisch Clown )
Ze is in totaal een keer of 3 buitengeweest, waarvan 1x ontsnapt, 1x ging goed en 1x verdwaald in het donker Rolleyes

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:53

Dan weet ik het ook niet meer Clown

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 08:55

Dan is het devies: consequent zijn. Níet meer buiten laten, want dat vind ze erg leuk en daarom zeurt ze.. Elke keer dat ze tóch buiten komt, onbedoeld of niet, wordt ze beloond voor het gezeur..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 08:58

Lavandula; nog even een toevoeging op mijn vorige post; ze kan makkelijk op het dak, het muurtje van ons balkon is 1.40 hoog denk ik en daar springt ze zo op en anders springt ze er op via de tafel. Mensen mogen daar niet op, want het is een gewoon dak (met doorzakkingsgevaar denk ik dan Tong uitsteken ) maar we lopen er wel eens op, als we de kat gaan halen oid. Maar via het dak kan ze dus wel op de balkons van de buren, die zitten daar ook gewoon aan vast.
Het punt van het dak is dus gewoon dat ze via het dak wel naar beneden kan naar andere daken, maar er niet meer op durft te springen (waarschijnlijk omdat het zo'n opstaande rand heeft en ze dus niet kan zien wat er achter die opstaande rand is oid)

Ja klopt Chubby, zo doen we het nu ook. En dan belonen als ze stil is, maar vooral mijn vriend wordt er zooo chagrijnig van. Dan is ie moe van het werk en dan loopt die kat 2 uur lang te miauwen, zeuren, voor je voeten lopen, de deur open proberen te maken enz enz enz ROFL
En 2 uur is niet eens overdreven Nagelbijten / Gniffelen

Iemand een idee hoe we die hordeur dan dicht kunnen houden? Ons huis is namelijk erg warm en geen ramen die open kunnen beneden, dus we zitten regelmatig met 26 graden in de woonkamer.. Dan gaat dus de buitendeur open om het te laten afkoelen 's avonds. (vloer is wel koud dus poes heeft wel koeling)
Maar als wij nou zelf buiten zitten dan kunnen we geen vuilnisbak voor de hor zetten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:02

Een haakje aan de hor maken Ja
En idd níet meer naar buiten laten dan

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:03

http://www.kattenplaza.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39509

Ik weet niet of je als niet lid bovenstaand topic kan zien. In dit topic showen een aantal kattenmensen hoe ze hun tuin of balkon cat proof hebben gemaakt, zodat de katten wel kunnen genieten van de buitenlucht en het zonnetje, maar niet weg kunnen lopen!

Wij zijn zelf momenteel bezig met een vijvernet, wat we dusdanig bevestigen aan het balkon dat onze katten ook lekker buiten kunnen zijn, zonder overlast te bezorgen of gevaar te lopen.. Op die manier kan onze balkondeur ook open blijven bij lekker weer, want ook wij zitten soms weg te zweten..

We zijn bezig met een koophuis met tuin, daar gaan we zelfs een stapje verder met een heuse kattenren..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:05

Tja verhuizen staat pas over 5 jaar in de planning Clown
Kan het topic niet zien, zal me eens aanmelden dan.
Mijn vriend ziet het niet zo zitten om stroomdraadjes te spannen oid, dat had ik ook al geopperd.
Het leukste zou ik een stroomdraadje om het hele dak heen spannen Vork Maar dat zien de buren vast niet zitten haha.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:05

vaak wil een katje erbij toch wel helpen hoor.
zeker als je zelf veel wegbent en de kat verder alleen in huis is.
speeltjes zijn leuk maar verliezen al snel hun charme en word zo gewoon .
je zou kunnen proberen een iets oudere kat in huis te nemen geen kitten aangezien oudere katten daar over het algemeen gek van worden aangezien deze te druk zijn .
maar dan zou ik wel kijken of die kat ook altijd binnen heeft gezeten want als je een buitenkat probeerd binnen te zetten dan heb je er dalijk 2 met dat soort acties .
heb je zelf verder een tuin of balkon of zoiets waar je evt een soort leuk grote speelruimte kunt maken en ze toch buiten is .
Mijn achterburen hebben 30 katten opgevangen en hebben in een gedeelte van hun tuin een hok gemaakt waar de katten lekker in kunnen spelen zodat ze toch buiten zijn maar niet met zijn 30e door de buurt stropen .

succes iig met je poes ik heb ook zon mauwerd gehad en snap best dat je er gek van word .

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:09

Hebben twee balkons, een voor en een achter. Voor mogen we hoogstwaarschijnlijk niks aan doen van de vereniging van eigenaren Vork
Achter moeten we dan echt heel veel gaan afzetten met netten of whatever en ben bang dat ons poesje daar weinig respect voor gaat hebben Nagelbijten / Gniffelen
Zoals ik al zei beukt ze ook gewoon door kattenluikjes heen!
Stom beest Vork

We zitten wel al te kijken bij asiels ed, iig een zindelijke gecastreerde kater lijkt me. Tenminste ze zeggen dat een kater beter met een poes kan dan een poes met een poes?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:15

Op mijn vorige appartement (woon nu in een huis) hadden wij het balcon afgezet met heel fijn voliere gaas en een kattenluik in de buitendeur naar het balcon. Zo kon de poezen lekker het balcon op zonder dat ze weg konden. Het enige nadeel was dat jezelf in de voliere zit als je op het balcon zit. Verder met zonnen etc geen last van.

Bolxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:16

Bekend verhaal! Dit heb ik zelf ook meegemaakt toen ik een tijd op een kat van een kennis ging passen. Die heeft uiteindelijk een half jaar bij mij gewoond. Toen het buiten koud was vond hij het niet erg om binnen te zitten, maar toen de ramen open gingen ondernam hij de meest vreemde ontspanningsacties en was er geen houden meer aan. Het miauwen viel nog een klein beetje mee, maar de trieste uitstraling die hij kreeg was niet te doen. De eerste keren dat hij naar buiten ging (lees: ontsnapte) was een drama. Ik woonde op een zolderkamer, dus hij moest via schuine dakramen naar buiten en dus ook weer naar binnen. Tja, daar had hij eerst wat hulp, tekst en uitleg bij nodig. Eruit ging beduidend makkelijker dan erin. Na een paar keer had hij de truc in de gaten en ging het perfect. Ik opgelucht en de kat al helemaal blij Haha!
Jouw kat is nog maar 3 keer buiten geweest, dus wat dat betreft denk ik dat je er misschien best aan toe kan geven. Die kat is duidelijk geen binnenkat. Ik zou haar dus lekker de kans geven even haar routes te ontdekken. Dat het de eerste keren niet goed gaat is logisch.. Daar is even tijd voor nodig.
Ik heb ook een keer snachts buiten gelopen met een horde katten achter me aan, behalve de goede (had een blikje voer mee als lokmiddel, vandaar Haha!). Toen ik toch maar wou gaan slapen en nog 1 keer naar buiten keek liep hij op straat, een beetje stoer te doen en te flirten met een buurpoesje. Ik herken de zorgen dus wel, maar heb ook met meerdere katten meegemaakt dat het wel goed komt.
Wat betreft de buurman.. die kan je altijd nog adviseren om een emmer water bij zijn deur te zetten en die te gebruiken als ze daar naar binnen wil ?
Succes ermee!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:23

Tja poes is nooit buitengeweest hiervoor, maar is ook een ontzettend watje dus ben een beetje bang dat ze wegrent als ze bang is voor iets en dus niet meer het dak op kan Clown
Ik kan haar ook niet laten zien hoe ze wel het dak op kan aangezien ik het dak dus niet af kan om op die lager gelegen delen te komen haha. De vorige keer heb ik haar lopen lokken met snoepjes en roepen en ze wilde heel graag naar me toe omdat ik het bekende in het onbekende was Clown Maar ze durfde er dus niet op.
Het gaat niet eens om 1 buurman, maar we wonen in een appartementencomplex op dezelfde verdieping, allemaal aansluitend op hetzelfde dak achter. In een halve cirkel, met zo'n 15 appartementen Nagelbijten / Gniffelen

Als ze nu gewoon zelf het dak op kon en we geen problemen zouden krijgen met de buren had ze van mij gerust buiten mogen lopen, maar ik wil andere mensen niet lastig vallen met onze poes..
In een volliere zitten gaat niet gewaardeerd worden hier Tong uitsteken Door vriendlief niet en het mag hoogstwaarschijnlijk niet eens, hier krijgen we vast geen vergunning voor haha. Voor rolluiken op de ramen moet je al een vergunning aanvragen en aan de voorkant mag je niks doen!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:28

katten zijn solitaire dieren..leven voor zichzelf dus heel anders dan honden.
het wil wel eens voorkomen dat katten zich heel erg aan elkaar hechten maar over het algemeen zijn het eenlingen. ze kan ook komen te zitten met territoriaal gedrag (als ik het goed schrijf)..daar heb ik zelf last van. Het is en blijft het huis van je poes, als er een andere kat bij komt kan het zijn dat ze hem niet accepteerd..misschien is een kitten een optie.

Je kunt ook je balkon afzetten, of misschien zelfs een deel van het supermarkt dak. Het ligt er maar net aan wat voor band je hebt met de supermarkt eigenaar.
Mijn bovenbuurvrouw heeft haar balkon zo afgezet dat de kat er gewoon niet uit kan. Ze zit eigenlijk onder het gaas Clown maar de katten kunnen naar buiten dus het is wel opgelost.

Jammer dat je poes mee heeft gemaakt hoe het buiten is, want als ze er eenmaal aan geproefd hebben willen ze niets anders meer.
Mijn kat (heb hem 6mnd) was zwaar ongelukkig hier binnen dus na 3 maand heb ik hem toch maar naar buiten gelaten. Katten weten de weg prima terug. Tis alleen wel vervelend dat je met die supermarkt zit. Als je het nou voor elkaar kan krijgen dat hij niet van het dak af kan..zou ideaal zijn?
Wie weet krijgt je poes wel door dat ze het dak maar niet moet gaan en blijft ze in de buurt. Mijn kat is altijd in de buurt, ik zie hem óf in mijn eigen (mini) tuin, óf op het grasveld achter mn tuin. hij ligt altijd in de bosjes om mn huis heen.
Mijn kat is een enorme angsthaas, komt bij niemand als hij buiten is (ook niet bij mij) hij schrikt van alles maar komt nu minimaal 6 keer op een dag toch even kijken hoe het is. Dat loopt vanzelf wel los.
Ik was hem de eerste keer 4 dagen kwijt, ik vrat mezelf op van binnen, schopte me voor mn hoofd, hoe kon ik dat nou doen!!?? maar hij kwam wel weer terug. Ze moeten even de buurt verkennen en de katten leren kennen, kijken wie de baas is.

lastig probleem zeg Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:32

Katten zijn absoluut geen solitair levende dieren! Een 'alpha kater' leeft vaak alleen; poezen, kittens en niet-dekkende katers vormen eigen groepen..

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:36

Ik weet iig dat onze poes dus ontzettend sociaal is tegenover mensen, wijkt nooit van je zijde, komt veel knuffelen en is dolblij als je weer thuis bent. Ze is een keer in dezelfde kamer geweest als de poes van mijn schoonouders en dat vond ze wel erg interessant (de andere poes iets minder Vork ).
Maar daarom dacht ik juist ook wel dat het misschien fijner is als ze wat 'aanspraak' heeft over de dag heen, behalve alleen wanneer wij thuis zijn. Maarja, mensen en dieren zijn natuurlijk wel anders.
Daarom zaten we dus te denken aan een asielkatertje, met de afspraak van een proefperiode; dat mocht het echt niet klikken we nog kunnen 'ruilen' oid. Of is een kitten dan toch een beter idee? Ze is wel nog erg speels (jaar of 3 oud nu ong.) en schiet soms als een dolle door het huis en dan is alles jachtterrein Haha!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:36

Ja, je hebt idd gelijk.. Bloos
Zo is het me geleerd op school..

Huiskatten vormen, als zij met meerdere katten samenwonen, familiegroepen. Het is een vergissing om te denken, dat katten solitaire dieren zijn. Dieren, die tot dezelfde groep behoren begroeten elkaar met het bekende "prrrrt", zij snuffelen aan elkaars neus, halen informatie van elkaars achterwerk en brengen elkaars geur over, door langs elkaar heen te strijken. Zodoende bevestigen ze, dat zij bij elkaar horen. Niets is een gezelliger gezicht dan 2 katten die tegen elkaar aan liggen te slapen of die elkaar wassen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:38

Dan dénk ik dat Leisa ons ziet als familie Tong uitsteken
Loopt constant in de weg en voor je voeten want ze strijkt alleen maar tegen je benen aan, geeft loeiharde kopjes (vind het ook niet raar dat ze door de luikjes heen beukt als ik die kopjes voel van dr Tong uitsteken ) en snuft steeds aan je neus.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:40

Overal waar groepen katten samenleven, speelt rangorde een rol.
Eerst moeten we vaststellen, dat als er al een "hoofd-kat" zou zijn, die positie afhankelijk is van tijd, plaats, humeur, jaargetijde, aanwezigheid van andere katten en tal van andere factoren. Zo kan het zijn, dat een kat de baas is op een bepaalde slaapplek en iedereen wegjaagt, maar op een andere plek is hij de ondergeschikte. Behalve 's ochtends, dan is zijn vriendinnetje de baas op zijn slaapplaats....
Overigens is de rang van een kater iets gemakkelijker te bepalen aan de hand van zijn territorium. Het spreekt echter vanzelf, dat wanneer hij gecastreerd wordt, zijn positie onmiddellijk naar beneden zal tuimelen. Een castratie is daarom geen kleinigheid. Het heeft grote gevolgen voor zijn sociale leven. Dit geldt overigens ook voor poezen. Een poes met een nestje heeft een zeer hoge sociale status in een groep en haar positie duikelt, wanneer zij gecastreerd wordt.

Maar goed..dat is over de rangorde.
aangezien je een poes hebt, zou je er dan geen poes bijnemen ipv een kat?
een kitten lijkt me wel een goed idee..

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:43

BrittKitt schreef:
Dan dénk ik dat Leisa ons ziet als familie Tong uitsteken
Loopt constant in de weg en voor je voeten want ze strijkt alleen maar tegen je benen aan, geeft loeiharde kopjes (vind het ook niet raar dat ze door de luikjes heen beukt als ik die kopjes voel van dr Tong uitsteken ) en snuft steeds aan je neus.

doet die van ons nu ook Lachen
hij was zo verlegen en op zichzelf in het begin maar hij begint nu los te komen en ziet ons en ons huis echt als zijn plek. andere katten worden hier niet zo goed gewaardeerd, hij bonsjoerd (hoe schrijf je dat joh! Bloos! ) ze letterlijk het raam weer uit Clown
zitten al brommend voor elkaar. en zodra ze weg zijn is het knuffelen geblazen.

wat ik ook erg mooi vind is dat mijn jongste hond en de kat het vreselijk goed met elkaar kunnen vinden. in het begin was ik hier erg bang voor, ik wou de kat geen rot leven bezorgen/geen stress e.d. het leek in het begin ook niet goed te gaan (lag ook aan het niet naar buiten kunnen) maar nu geven ze elkaar kopjes, ze likken elkaar, bijten in elkaars oren Clown ze slapen naast en in elkaar..heerlijk gezicht

Escada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 09:47

Ik heb precies hetzelfde probleem. Wij hebben ook een balkon, onze poes kruipt over het tussenschot en ze zit bij andere op het balkon. Nog niet zo lang geleden is er zelfs politie aan de deur geweest, Milou(poes) was op het dak gekomen en is via een zolderraam bij iemand anders naar binnen gekropen. Ik kan haar niet boven opsluiten, ze breekt de tent dan af. Ik zit al te zoeken naar een oplossing voor de zomer, als wij op het balkon zitten kan ik onmogelijk met die hitte haar boven opsluiten en er staan dan vast wel weer ramen open waardoor ze doorheen zal kruipen. Ik volg dit topic even. Ik kan je helaas geen oplossing bieden Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-08 09:58

Ik hoorde laatst van iemand dat poezen erg dominant tegen elkaar kunnen zijn en dat kater en poes vaak wat vriendschappelijker leven samen; vriendje+vriendinnetje idee.

Onze poes is vroeger ook erg verwaarloosd en enigzins mishandeld, dus doodsbenauwd toen ze hier in huis kwam. Ze is ook echt ons vriendinnetje, terwijl andere mensen wel lief zijn maar ze kiest wel uit bij wie ze wel en niet komt liggen en knuffelen.

xxxAmyxxx; is het voor jullie geen optie om een stroomdraadje te spannen over de rand van het balkon? Dan kan hij er niet meer overheen zonder stroom te krijgen, maar dan sluit je jezelf wel erg in Nagelbijten / Gniffelen