Wat is nu in feite een pitbull?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

whisperramse

Wat is nu in feite een pitbull?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 10:29

Ik ben nu al een tijdje op zoek naar de oorsprong van de pitbull.
Helaas vind je op iedere site en ieder boek weer een gans andere uitleg, dus blijf ik met mijn vragen zitten.

Een pitbull; is het nu een kruising, of werden ze vroeger om het ras te kweken gekruist en is het nu een volwaardig ras op zich met echte stamlijnen en volwaardige "pitbulls"?
Of worden ze de dag van vandaag nog steeds gekruist en pitbull genoemd?

Zijn er raszuivere pitbulls in Europa? Ik weet dat er in Amerika rasechte pitbulls bestaan, maar er is een exportverbod als ik me niet vergis?
Zoja; hebben zij hier in Europa een erkend stamboom?

Alle weetjes rondom Pitbulls zelf mag je hier natuurlijk ook posten.
Ikzelf ben in het bezit van een American Staffordshire Bull Terrier.
Maar de kwestie rond pitbulls zelf is nog steeds een groot mysterie en vele vraagtekens voor mij. Lachen

Aischa

Re: Wat is nu in feite een pitbull?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:37

whisperramse schreef:
Helaas vind je op iedere site en ieder boek weer een gans andere uitleg, dus blijf ik met mijn vragen zitten.

Een pitbull; is het nu een kruising, of werden ze vroeger om het ras te kweken gekruist en is het nu een volwaardig ras op zich met echte stamlijnen en volwaardige "pitbulls"?

Zijn er raszuivere pitbulls in Europa? Ik weet dat er in Amerika rasechte pitbulls bestaan, maar er is een exportverbod als ik me niet vergis?

Maar de kwestie rond pitbulls zelf is nog steeds een groot mysterie en vele vraagtekens voor mij. Lachen

Ja je heb raszuivere pibulls !
Pitbulls hebben en stamboom, maar die is niet in Nederland erkennt, maar in belgie wel !

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:40

Maar nu de pitbull wet weer vrijgegeven is zullen de stambomen van de pitbulls in de toekomst wel worden erkend in Nederland denk ik...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:44

Ik denk dat dat er los van staat. De pitbull is gewoon geen erkend ras in Nederland, net zoals er meer rassen hier niet erkend zijn en in andere landen wel. Ik zie niet in waarom de pitbull nu opeens in Nederland wel erkend zal worden omdat de pitbullwet is opgeheven.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:00

Pollewoppy schreef:
Ik denk dat dat er los van staat. De pitbull is gewoon geen erkend ras in Nederland, net zoals er meer rassen hier niet erkend zijn en in andere landen wel. Ik zie niet in waarom de pitbull nu opeens in Nederland wel erkend zal worden omdat de pitbullwet is opgeheven.

Omdat het eerst geen zin had om de Pitbull in Nederland te erkennen omdat hij verboden was.
Nu niet meer, dus mensen willen misschien straks ook mee gaan doen aan shows met hun Pitbull dan zou die toch eerst erkend moeten worden.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 12:16

Aischa schreef:
whisperramse schreef:

Ja je heb raszuivere pibulls !
Pitbulls hebben en stamboom, maar die is niet in Nederland erkennt, maar in belgie wel !

En hoe zit dit dan geregeld?
er bestaan wél raszuivere ptbulls maar ze zijn gewoon niet erkend in Europa? Zoiets?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:26

Alleen niet in Nederland volgens mij

Aischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:33

Idd. bijvoorbeeld in duitsland zwitzerland wel. Knipoog

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 13:27

Ik heb laatst een hele documentaire gezien over pittbulls en het invoeren naar engeland.
In europa zijn geregistreerde pittbulls, met vol papier.

Aangezien ze al jaren illegaal zijn geweest werden ze in achtergelegen gebieden gefokt door heel europa. De koper kijgt de hele papieren van de hond mee + papieren van de fokker die zogenaamde kruising labradors fokt. De kruising lab werd op papier gezet en die konden ze laten zien als er vragen kwamen over de hond.

Nu het niet meer illegaal is, en denk ik dus dat de echte papieren gewoon bij de hond gehouden worden. Alleen maakt het legaliseren van de pittbull het ook een stuk makkelijker om een vechthond uit zweden (waar ze in een een afgelegen hut in het bos gefokt worden bv) naar andere landen in te voeren, voor honden gevechten. Want ookal is het ras nu legaal, de gevechten zijn dat nog steeds niet terecht uiteraard)

Hoe het ras onstaan is weet ik niet, maar ik vermoed dat elke hond die voor de gevechten gebruikt werd (en dat zijn toch vaak kruisingen met staffords) steeds mee gefokt werd, en daar de uiteindelijke pittbull uitkwam. Van de begin fokdieren werd alles bijgehouden en zo krijg je automatisch papier. Zo zul je bij de pittbulls in het papier net zo snel amstaf vinden, als je bij de amstaf pittbull vind in de papieren.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-08 13:46

chantalvdv schreef:
Ik heb laatst een hele documentaire gezien over pittbulls en het invoeren naar engeland.

Aangezien ze al jaren illegaal zijn geweest werden ze in achtergelegen gebieden gefokt door heel europa. De koper kijgt de hele papieren van de hond mee + papieren van de fokker die zogenaamde kruising labradors fokt. De kruising lab werd op papier gezet en die konden ze laten zien als er vragen kwamen over de hond.

Nu het niet meer illegaal is, en denk ik dus dat de echte papieren gewoon bij de hond gehouden worden. Alleen maakt het legaliseren van de pittbull het ook een stuk makkelijker om een vechthond uit zweden (waar ze in een een afgelegen hut in het bos gefokt worden bv) naar andere landen in te voeren, voor honden gevechten. Want ookal is het ras nu legaal, de gevechten zijn dat nog steeds niet terecht uiteraard)

Hoe het ras onstaan is weet ik niet, maar ik vermoed dat elke hond die voor de gevechten gebruikt werd (en dat zijn toch vaak kruisingen met staffords) steeds mee gefokt werd, en daar de uiteindelijke pittbull uitkwam. Van de begin fokdieren werd alles bijgehouden en zo krijg je automatisch papier. Zo zul je bij de pittbulls in het papier net zo snel amstaf vinden, als je bij de amstaf pittbull vind in de papieren.

b
Bedankt hier heb ik wat aan Lachen

Mijn grootste vraag blijft nog steeds onopgelost.
Worden pitbulls nu nog steeds gekruist met bvb staffs of bulls, of zijn ze nu een ras op zich?
Zoals bvb de arabier heeft geholpen aan het ontstaan van anda's (voor de veredeling) maar nu beide een ras op zich zijn met hun eigen kenmerken.
Nu de dag van vandaag worden natuurlijk geen kruisingen van anda's en arab's gekozen.

Is het dan zo dat de staff een rol speelde of speelt hij nog steeds wel degelijk een rol?

Vind dit een zeer moeilijk onderwerp, omdat één ieder zijn eigen mening en visie deelt, en alles zo anders wordt geformuleerd.

Aischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:36

whisperramse schreef:
chantalvdv schreef:

b
Bedankt hier heb ik wat aan Lachen

Mijn grootste vraag blijft nog steeds onopgelost.
Worden pitbulls nu nog steeds gekruist met bvb staffs of bulls, of zijn ze nu een ras op zich?
Zoals bvb de arabier heeft geholpen aan het ontstaan van anda's (voor de veredeling) maar nu beide een ras op zich zijn met hun eigen kenmerken.
Nu de dag van vandaag worden natuurlijk geen kruisingen van anda's en arab's gekozen.

Is het dan zo dat de staff een rol speelde of speelt hij nog steeds wel degelijk een rol?

Vind dit een zeer moeilijk onderwerp, omdat één ieder zijn eigen mening en visie deelt, en alles zo anders wordt geformuleerd.

ERKENNING
Aanvankelijk bestonden er drie typen in het Engelse Black Country. Men onderscheidde het Cradley, het Warlaston en het Warsall Type. Het Cradley type was een gedrongen hond, die tonvormig en kort was. De andere twee typen waren veel lichter van bouw en van het terriertype. De Warlaston stond laag op zijn poten; het Walsalltype was hoog op de poten.
Na het verbod op de hondengevechten verdween deze barbaarse sport ondergronds. Hierdoor was de belangstelling voor het ras minder groot en raakte het wat in de vergetelheid.
Rond 1935 kwam er een opleving in de bekendheid van de Stafford en werd het ras opnieuw populair. In deze periode interesseerden enkele liefhebbers van het ras zich voor het exterieur van de hond, in plaats van het vechtvermogen. Zij organiseerden een tentoonstelling en aan de hand van de honden die daar geshowd werden, stelde men de raspunten op. In 1935 erkende de Engelse Kennel Club het ras. Van de drie types die bestonden werd het Cradley-type verheven tot norm, tot grote teleurstelling van de aanhangers van de andere typen. Er kwam daarmee een duidelijke breuk tussen de honden die in de 'pit' gebruikt werden en de tentoonstellingshonden.

1936 worde de Am. Pitbull erkennt American Kennel Club (AKC) zijn toen en nu nog gebruikt voor Weight Pulling.

Afbeelding
Dit is Pete (Harry Lucenay´s Peter; UKC Reg.: 22558-1941) van den Hal Roach´s Little Rascalseen was de erste Pitbull die als American Staffordshire Terrierier is registreert. De pitbull was werkhond en de stafford voor een showhond. Dus de dezelfde voorouders.

Aischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 14:38

@whisperramse: Nee ze worden niet meer gekruist met andere staffs of bulls.
De pitbull is een erkennte ras!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 16:36

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:56

Aischa schreef:
@whisperramse: Nee ze worden niet meer gekruist met andere staffs of bulls.
De pitbull is een erkennte ras!

Klopt helemaal niets van. De Pitbull is geen FCI erkend ras en dat betekend simpelweg dat ze wereldwijd geen erkend ras zijn.
Dat er mensen zogenaamde rasverenigingen oprichten en stambomen uitgeven bij honden wil niet zeggen dat het ras ook FCI erkend is. Knipoog

Ook in België zal je nooit een St. Hubertus stamboom bij een Pitbull krijgen zolang het ras niet FCI erkend is.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:22

Het is idd geen erkend ras. Wel is het een geregistreerd ras met papier. De kans is momenteel wel aanwezig door het afschaffen van de RAD dat het binnenkort wel een erkend ras word, omdat er jaren onder de tafel geregistreerd is gefokt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 00:56

chantalvdv schreef:
Het is idd geen erkend ras. Wel is het een geregistreerd ras met papier. De kans is momenteel wel aanwezig door het afschaffen van de RAD dat het binnenkort wel een erkend ras word, omdat er jaren onder de tafel geregistreerd is gefokt.

Het is zeker niet Nederland die beslist of een ras wel of niet erkend wordt. Dat doet de FCI en die doet dat wereldwijd. Knipoog
Het feit dat ze hier verboden zijn geweest heeft ook niets te maken met het feit dat het geen erkend ras is.
Een ras wordt ook zeker niet maar zo even een "voorlopig" erkend ras, dus dat zal zeker niet binnenkort gebeuren.
En denk dan maar in jaren Knipoog

Wat jij "onder de tafel registreren" noemt heeft ook geen enkele meerwaarde. Iedere handelaar kan bij een kruising een leuk papiertje uitprinten en dit is helaas ook heel vaak gebeurd.
Een rashond heeft een stamboom met FCI stempel, alle andere "papieren" zijn niet erkend aangezien iedereen zo'n papiertje kan uitprinten thuis.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 01:05

Je hebt idd wel een punt dat het niet zomaar een erkend ras gaat worden. Maar als de pittbull wereldwijd legaal is, is er wel een mogelijkheid dat het op (evt lange) termijn gaat komen.

Het onder de tafel registreren heeft geen meerwaarde mbt dat het (sneller) een erkend ras gaat worden. Maar als dat gaat worden is er al jaaaaren met (dan wel illegaal) papier gefokt. Je wilt namelijk niet weten hoever de stamboom van een pittbull doorloopt. Het is dan illegaal papier, maar in die onderwereld met vechthonden word serieuzer gefokt dan de meeste mensen denken. Dus ook met compleet papier en stamboom. En ja dat was idd altijd illegaal, maar het werd wel gedaan.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 07:53

wij hadden wel een stamboom bij onze pitbull.
na al die jaren nog steeds bewaard.

ik heb weer wat bijgeleerd danzij dit topic!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-08 14:14

ThePast03; bedankt voor de info!
Jouw stukje verklaart veel, hier heb ik wat aan Lachen

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 15:44

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 16:50

ellenAST schreef:
eigenlijk best simpel

apbt = de enige echte pitbull

honden zonder stamboom oid, andere rassen, kruisingen --> pitbullachtigen.

http://dogs.bsl-sbt.com/dogs/americanpi ... php?s=&l=1

Dit is inderdaad te simpel want de American Pitbull Terrier is dus geen erkend ras en kan dus nooit een FCI stamboom hebben. Nogmaals het is geen erkend ras, dus in feite voor de Wet gewoon een bastaardje of zoals genoemd een pitbullachtige.

Hier staan alle FCI erkende rassen:
http://www.raadvanbeheer.nl/index.php?id=23

Als een "ras" daar niet tussen staat is het dus geen erkend ras en kan het nooit een officieel stamboom hebben.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:30

bij de fci niet nee maar de pit is zeker wel een erkend ras Knipoog

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:33

ellenAST schreef:
bij de fci niet nee maar de pit is zeker wel een erkend ras Knipoog

Alleen het FCI kan wereldwijd een ras erkennen.
Dat er in Amerika clubjes zijn opgericht die dit soort honden als ras erkennen wil niet zeggen dat het een erkend ras is. Ook daar is het namelijk niet door de AKC erkend.

Als je zo'n hond uit Amerika importeert zijn krijg je die hond nooit in het Nederlandse stamboek want daar heb je dus een export pedigree nodig van het AKC en het AKC erkend de Pitbull niet!

Juist bij dit soort honden is goede voorlichting enorm belangrijk en dan moet je niet gaan zeggen dat de Pitbull wel een erkend ras is.
Daarmee zet je mensen op het verkeerde been en help je de handelaren/broodfokkers die dit soort honden met valse papieren verkopen. Lijkt me niet echt raadzaam.

_Do_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:40

http://www.bulldogbreeds.com/americanpi ... rrier.html

Ze zijn weer toegestaan in Nl...
Ben het er niet mee eens. En helemaal niet met de nieuwe regelinng:
Mintister Verburg: 'De nieuwe regeling geldt voor alle honden met een schofthoogte boven de 35 cm, bij aantoonbaar agressief gedrag kunnen die in beslag worden genomen en worden afgemaakt.'

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 23:53

_Do_ schreef:
Ze zijn weer toegestaan in Nl...
Ben het er niet mee eens. En helemaal niet met de nieuwe regelinng:
Mintister Verburg: 'De nieuwe regeling geldt voor alle honden met een schofthoogte boven de 35 cm, bij aantoonbaar agressief gedrag kunnen die in beslag worden genomen en worden afgemaakt.'

Die discussie wordt in dit topic gevoerd Knipoog : [BB] [DISCUSSIE] Regeling Agressieve Dieren (RAD)