Wat te doen met gevonden vogel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Atani

Wat te doen met gevonden vogel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:41

Hoi,
op weg naar huis heb ik een eksterkuiken gevonden met een (denk ik) gebroken vleugel of pootje. Hij kon in ieder geval niet goed vooruit. Wel is hij al bijna volgroeid heb ik de indruk, maar hij heeft nog allemaal donspluimpjes en blauwe ogen.
Ik heb mijn fiets op slot gezet en heb hem mee naar huis genomen. Ondertussen aan een vrouw die in haar voortuin was aan het werken gevraagd om een kartonnen doos, die heeft ze me gegeven en ben verder naar huis gewandeld. (met natuurlijk heel veel mensen die verbaasd naar me keken)
Thuis heb ik 3 keukenhanddoeken op de grond gelegd, daarover een wasmand met daarover een doek. Ik heb ook een kommetje brood gedrenkt in melk in de geïmproviseerde kooi gezet samen met een kommetje water. Nu is mijn vraag: Kan ik nog iets meer doen?
Mijn vader gaat vanavond met hem naar de dierenarts en dan maar hopen dat alles goedkomt. Lachen

Groetjes!

Zwartwitje

Re: Wat te doen met gevonden vogel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:08

Neem eens een kijkje in dit topic: [BB] [HK] Vogelopvang onder de Regenboog of PB Nickeltje. Die heeft een vogelopvangcentrum aan huis en kan je van goede tips voorzien Lachen

Het belangrijkste is dat je hem zo gauw mogelijk naar een opvangcentrum brengt, of iig even contact opneemt ermee. Misschien weet de DA vanavond wel een adresje Ja

Wat je voor nu kunt doen is kijken of het een nestjong betreft, die kunnen namelijk nog niet zelfstandig eten en het is dan dus zaak dat hij wat eten naar binnen krijgt. Nestjongen hebben nog geen vleugelpennen (veren) en staartpennen waarmee ze kunnen vliegen. Ze hebben nog veel dons en hebben witte of gele, zachte snavelrandjes/hoekjes.
Spert het beestje zijn bekje al open? Dat betekent dat hij het je makkelijk maakt, je kunt er dan zó een of twee in water zacht geweekte kattenbrokjes in leggen. Water uit een spuitje o.i.d. hoeft hij nu nog niet, als je maar zorgt dat het eventuele eten dat je hem geeft wel vochtig is. Melk kun je beter niet geven, brood of kattenbrokjes in water is beter.

Mocht het diertje idd nog een nestjong zijn en is hij uit het nest gevallen, dan is de kans groot dat hij idd een gebroken ruggetje of pootje of vleugeltje heeft. Dat zal de DA wel kunnen constateren, maar daarna moet hij dan toch naar een vogelopvang bij jou in de buurt Ja

Succes! Even ter info een jonge ekster (nog net geen uitvlieger)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:09

dierenbescherming bellen. die helpen je verder Knipoog

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:14

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 13:33

@ Zwartwitje: Hij heeft wel veren, maar echt nog heel erg veel dons. Hij spert zijn bek niet open maar zit eerder gewoon in een hoekje, toen ik hem daarstraks vond deed hij dat echter wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:38

Je moet hem even naar een vogelopvang brengen idd.
Het is stom maar als je hem zelf verzorgt zal hij het heel waarschijnlijk niet overleven. Zo'n dier kan niet tegen opgesloten zitten en contact met mensen, vaak gaan ze aan de stress al dood binnen een paar dagen.
Bij de DA kunnen ze je waarschijnlijk wel een telnr geven van de dichtstbijzijnde vogelopvang.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:53

Als hij niet spert, is het heel moeilijk om hem te voeren. Dat raad ik je af als je er geen ervaring mee hebt. In dat geval moet hij toch echt eerder dan vanavond zorg hebben; bel nog even de DA of dat opvangcentrum waarvan ik je daarstraks de site gaf Lachen

@anneliesdj: een ekstertje kan er waarschijnlijk wel tegen, die zijn wat minder stressgevoelig dan de meeste kleinere zangvogeltjes Knipoog
Of het goed voor hem is is een tweede, maar hij moet iig idd naar mensen die er verstand van hebben toe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:00

Ik weet uit ervaring dat het bijna niet te doen is om een gewonde vogel te verzorgen. Je hebt gelijk dat een ekster iets beter bestand zal zijn dan bv een musje (die gaan altijd dood, zonder uitzondering) en het feit dat hij nog jong is werkt natuurlijk ook in zijn voordeel maar dan nog, ik zou hem gewoon even ergens heen brengen, zou zonde zijn als hij wel dood ging.

Overigens is een vogelopvang niet alleen voor vogels, wij hebben er eens een steenmarter heen gebracht Knipoog

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:03

wij hebben ook ooit een vogel gevonde. wij hebben deze naar de dierenarts gebracht en daar mochten we hem achterlaten...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:05

Dat klopt, ons vogelopvangcentrum vangt ook egels op en veel andere zoogdieren/reptielen/amfibieen (die laatste twee gingen vaak wel meteen door naar Serpo, want die hebben er iets meer verstand van) en we hebben zelfs weleens een vis opgevangen Ja

Jij bedoelt dat het niet te doen is om als leek een vogeltje te verzorgen. Daar heb je gelijk in en idd, in het asiel lukt het vaak wel omdat daar de juiste middelen en kennis aanwezig is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:11

komt op hetzelfde neer toch? En lukt het jullie als opvang altijd om een vogel weer vrij te laten? (ook de musjes?)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:22

Even erbij vermeldend dat ik nu niet meer actief ben in onze opvang (ivm verhuizing) maar er wel 7 jaar heb gewerkt; nee, het lukte ons natuurlijk niet altijd, om daarop te hopen zou niet reeel zijn Lachen
Het is idd erg tricky om een musje of ander klein vogeltje (en daarbij denk ik meer aan diverse soorten kale nestjongen, (gier)zwaluwen, pimpelmezen, futen, de echt moeilijke soorten) groot te brengen. Maar in ons asiel is iig veel kennis en ervaring aanwezieg en handigheid in het voeren etc. Bovendien konden we er iets meer tijd aan besteden en waren we er snel bij als een ziekte om de hoek kwam kijken. Als leek is dit toch heel erg moeilijk, zoals je zelf ook al zegt Lachen

Maar het lukte ons toch heel vaak om jonkies groot te brengen Ja en vrij te laten. Percentages durf ik niet te noemen, maar het was bijna altijd de moeite van het proberen waard. En was het die moeite niet waard, dan kreeg het diertje een spuitje.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 15:05

Het beestje voeren lukte wel, ik hield een vochtig stukje brood voor zijn bek en hij heeft het zo goed als opgegeten.
Maar nu; hij heeft in zijn water gekakt en zit in zijn etensbak. Clown
En bij nader inzien denk ik toch niet dat het een ekster is, maar een raaf. Hij heeft geen witte buik, maar wel een aantal witte veren in zijn vleugels?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:46

Oh jee.
Een raaf is onwaarschijnlijk. Dan denk ik eerder aan een kauw of een zwarte kraai. Vooral zwarte kraaien hebben nog weleens het probleem dat ze heel eenzijdig eten (bijvoorbeeld veel patat ofzo) en dan voedingsstoffen missen; het zijn alleseters en hebben dus zowel dierlijk als plantaardige eiwitten nodig en veel mineralen, vetten, vezels en vitaminen nodig die in bijvoorbeeld fruit en vlees zitten. Zijn de vleugelpennen rafelig en dof grijs/wittig? Zijn ze kort en afgesleten? Dan kan dat het weleens zijn. Vraag dat ook maar aan de DA als je daar vaanvond heen gaat.

In dat geval is het lastig; eigenlijk zou je moeten wachten tot de vogel door zijn rui heen is en neiuwe pennen heeft, maar dat duurt wel een jaar. In de tussentijd moet hij een ruime voliere krijgen en veelzijdig voedsel.

edit: hoewel, witte buik? Hmm, kun je misschien een fotootje plaatsen? Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 15:48

GEEN brood geven! Daar stikken ze in! Even vogelopvang bellen, die vertellen je meer!

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:29

Zwartwitje schreef:
Oh jee.
Een raaf is onwaarschijnlijk. Dan denk ik eerder aan een kauw of een zwarte kraai. Vooral zwarte kraaien hebben nog weleens het probleem dat ze heel eenzijdig eten (bijvoorbeeld veel patat ofzo) en dan voedingsstoffen missen; het zijn alleseters en hebben dus zowel dierlijk als plantaardige eiwitten nodig en veel mineralen, vetten, vezels en vitaminen nodig die in bijvoorbeeld fruit en vlees zitten. Zijn de vleugelpennen rafelig en dof grijs/wittig? Zijn ze kort en afgesleten? Dan kan dat het weleens zijn. Vraag dat ook maar aan de DA als je daar vaanvond heen gaat.

In dat geval is het lastig; eigenlijk zou je moeten wachten tot de vogel door zijn rui heen is en neiuwe pennen heeft, maar dat duurt wel een jaar. In de tussentijd moet hij een ruime voliere krijgen en veelzijdig voedsel.

Een kauw kan wel, hij heeft blauwe ogen..
Foto maken wordt wat moeilijk omdat als ik de mand omhoog doe hij heel hard heen en weer begint te springen..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:31

1Flashke1 schreef:
Zwartwitje schreef:
Oh jee.

Een kauw kan wel, hij heeft blauwe ogen..
Foto maken wordt wat moeilijk omdat als ik de mand omhoog doe hij heel hard heen en weer begint te springen..

Michelle_x @ [BB] Jong kauwtje, vogelopvang wil hem niet > Wat voeren?
een lotgenoot Knipoog

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:36

Dankje!

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:38

Ik heb toch een foto kunnen nemen!
Afbeelding
Er is duidelijk iets mis met zijn pootje. Arm dier.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 16:48

Poeh, het stink hier, hij heeft die handdoeken al goed ondergepoept. Tong uitsteken

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:05

Ik kan het niet zo heel goed zien, maar het lijkt me toch een ekstertje. Ik ben er alleen niet zeker van.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:16

Nog een foto, hopelijk wat duidelijker.
Afbeelding

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:29

Ah, ja, kleur is handiger, dankje Ja
Dit is een jong kauwtje, dat hij jong is kun je zien aan het 'wollige' koppie en de roze mondhoekjes en idd de blauwe oogjes die horen bij een kauw. Wel is hij al uitgevlogen. Hij is niet helemaal gezond, dat zie ik wel. Vleugeltje aan deze kant hangt af, die zou heel goed gebroken kunnen zijn. De stand ervan is niet correct. Ook zie je wit aan de hand- en armpennen. Dit kan op twee dingen wijzen; óf het is een kauwtje met wit (dat komt weleens voor), óf het is een beginnend tekort aan goede voedingsstoffen. Daarmee is nog geen man overboord, want het ziet er voor zover ik nu kan zien nog niet zo heel ernstig uit.

Wel zou ik me zorgen maken over het vleugeltje. Maar daar weet je DA wel wat over te zeggen (daar ging je vanavond heen hè?). Vraag hem dan meteen te kijken naar eventuele open wonden.

Heeft het beestje inmiddels nog iets gegeten of alleen maar die stukjes brood die je daarstraks had gevoerd? Je kunt nog wat kattenbrokjes weken in water (helemaal zacht laten worden) en/of een eitje koken en dit prakken en voeren. Succes ermee, hou ons op de hoogte Lachen

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:36

Ik heb geprobeerd hem nog wat te laten eten, maar hij wil niet.
En ja, ik ga vanavond naar de dierenarts. Ja
Ik houd hem niet heel de tijd in het oog, want ik heb morgen examen Latijn, dus het kan best zijn dat hij ondertussen al wel wat meer heeft gegeten. Dit weet ik eigenlijk niet zeker.

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 17:44

De kattenbrokjes wil hij ook niet eten.