HELP! baby eend gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annehoe

HELP! baby eend gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:42

ten eerste als dit niet goed staat mag je dit topic verplaatsen.

ik kwam net thuis van school toen mijn moeder riep. er was vanmorgen een klein vogeltje het bedrijf binnen komen lopen.
onze hond zat er al achter aan dus me moeder heeft hem opgepakt en in een rennetje gezet. (vrij makkelijk te pakken)
ze is buiten gaan zoeken of er nog meer waren en of we een nest/moeder konden vinden.
ook zijn we even naar de buurman gegaan (heeft eenden) dit jong was niet van hem en had geen andere nesten gezien in de buurt. hij vertelde wel dat loslaten geen goed idee was omdat er te veel katten bij ons in de buurt rond lopen. binnen een half uur zou dit arme vogeltje dan niet meer leven.

nu mijn vraag. weet iemand wat dit vogeltje eet en wat ik er het beste mee kan doen.
we willen het opzich wel houden als het een kans heeft om hier te overleven.
we hebben een konijnen ren waar het vogeltje in kan en een binnen hok, dus veilig is het vogeltje nu wel.
wie o wie helpt mij?!

foto's komen er aan Bloos om zeker te weten dat het een eend is Haha! volgens mij wel.. het heeft zwem vliezen en een beetje de bouw van een eend dus...

mhollander

Re: HELP! baby eend gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:44

aahh lief. Weet je buurman niet wat ie moet eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:44

Naar de vogelopvang in de buurt brengen, zij weten wat ze ermee moeten doen. En zo maakt ie de meeste kans om te overleven Knipoog

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:47

Ik heb zelf al meerdere eendjes gehad .

De mijne heb ik altijd kuiken opfok 1 gegeven .
ik maak het aan met water .

Let wel op dat zon klein ding warmte nodig heeft overdag zo in het zonnetje is buiten geen probleem .
Maar savonds moet het echt onder de warmtelamp binnen of met warme kruik die je dus om de 3 a 4 uur opniew moet vullen.

succes met je mini eendje .

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:50

Je kunt bij de dierenspeciaalzaak een pak babyvoeding halen.
Dat meng je met warm water even af laten koelen en geef je het te eten met een spuitje. Goed kijken of zijn kropje volzit.
Ik weet niet hoe oud ie is, maar wanneer het kropje leeg is, weer opnieuw doen. Wanneer hij veren krijgt het langzaam afbouwen naar 2a 3x daags en daarna verder afbouwen naar 2x en dan 1x en dan bijvoeden als het alleen echt nodig is. Maar wel ander voer erbij zetten, zodat hij op speelse wijze leert om zelfstandig te gaan eten. Ik heb veel ervaring met voeden van vogels, doordat wij jaarlijks veel papegaaiejongen hebben vandaar. Succes, voor vragen kun je altijd ff pb-en

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:50

aah lief, weet je buurman idd niet wat die moet eten? en anders even naar vogel opvang brengen ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:52

Ik zou hem absoluut niet zelf houden maar naar de vogelopvang brengen. Die mensen hebben er meer kennis van, daarnaast moet zo'n beestje goed warm gehouden worden en heeft het zorg nodig die wij als leek hem niet kunnen geven Knipoog

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:53

nee, me buurman is een oud mannetje van 85 die met het motto leefd de moeder zorg er voor en anders niemand.. Verdrietig
maar hij kent mij en weet dat ik dat niet doe.. dus hij zei al anne zoekt dat wel uit.. Knipoog
foto's komen er aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:58

Wat ga je er nu mee doen dan?

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:59

ja even overleggen zo met me moeder..
hoop nu nog dat het geschreeuw van de vogel de ouders roept.. maar vrees het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:03

Waarschijnlijk komen die niet meer terug, heb het laatst ook gehad met een babymeerkoet. Heb hem toen ook uiteindelijk naar de opvang gebracht.

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:05

na hier de foto's de zwarte achtergrond komt door de honden mand, daar had ik hem even ingezet voor foto's
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:07

Baby eendjes alleen raken soms compleet gedragsgestoord, het beste kun je de dierenambulance bellen, het diertje laten ophalen en dan wordt het bij andere jonge eendjes geplaatst, waardor het minder gilt, rondrent etc; als je zo'n diertje nl zelf tam maakt moet je het heel veelknuffelen maar dan raakt het ont-eend als het ware en kan het later niet meer normaal in het wild functioneren.

Dus kies voor het welzijn van dit diertje, sterkte!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:08

hoe verleidelijk het ook is om het te houden, breng het gewoon zo snel mogelijk naar de opvang.

D.A. Nijmegen
Thijmstraat 121
6531 CP Nijmegen
Telefoon: 024-3562580

annehoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:08

iemand enig idee hoe oud dit vogeltje is, en wat ie eet.. denk dat ik het toch eerst zelf wil gaan proberen.. opvang kan altijd nog.

jullie denken dus die pap of is ie daar al te oud voor?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:09

Ik vrees trouwens ook dat dit niet zomaar een eendje is.. Zou ook zo een gansje kunnen zijn ofzo? Moet je even met de zoekfunctie zoeken, dr is een meid op Bokt die een topic heeft lopen over haar vogelopvang, je kan altijd info vragen.
Maar ik zou hem ook naar de dierenopvang brengen, die weten tenminste wat ze aanmoeten, zelf aanmodderen heeft vaak niet het resultaat wat je wil Lachen
Groetjes, mij

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:10

Ik heb ook eens een baby eend gevonden, maar heb daarvoor de dierenambulance gebeld. Zij hebben hem toen netjes opgehaald en waarschijnlijk naar de opvang gebracht. Hoe je er verder mee om moet gaan weet ik dus ook niet, maar ik zou hem idd ook wegbrengen naar mensen die het wel weten...

Het is wel een ontzettend knap ding trouwens, kan me voorstellen dat je hem zo zou willen houden Lachen
Laatst bijgewerkt door Nymeria op 09-06-08 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:10

Ik denk niet dat opvang altijd nog kan, want als het mis gaat, gaat het bij die kleintjes gelijk zo mis dat er niets meer op te vangen valt.

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:12

Ach wat een lief eendje! Speciaal wel.
Misschien kan je eens op internet zoeken welke eend zulke jonkies heeft.

Ik heb zelf ook zo'n klein eendje groot gekregen. Hij was super tam, liep gewoon door de tuin.
Hij heeft jaren bij ons geleefd, heeft zelfs nooit moeite gedaan om te gaan vliegen.

Wat te eten geven: ik gaf kuikentjesmeel, ofwel wat natgemaakt brood, paneermeel..
En regelmatig eens laten zwemmen in een kuip hé!

Moest jij hem niet gevonden hebben, zou hij waarschijnlijk niet overleven.
Je kan proberen, zie je dat hij niet eet, kan je m nog naar de opvang doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:14

annehoe schreef:
iemand enig idee hoe oud dit vogeltje is, en wat ie eet.. denk dat ik het toch eerst zelf wil gaan proberen.. opvang kan altijd nog.

jullie denken dus die pap of is ie daar al te oud voor?

Sneu voor het beestje, jij kan niet bieden wat een opvang nodig heeft en je bent geen soortgenootje. Waarom niet gelijk wegbrengen?

F3nn3

dat is volgens mij een canadese bergeend! verder weet ik er niet veel vanaf.

Amaris

Trouwens, heet een baby eend niet een kuikentje? Clown

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:16

Brinta..

Doet zijn bekkie open, en met de achterkant van een theelepeltje leg je het in zn mond, bekkie weer dicht Knipoog

als je brood wilt geven, geef hem bruin brood, met heel veel tarwe enz. erin..

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:16

Maanling schreef:
Trouwens, heet een baby eend niet een kuikentje? Clown

nee, een pulletje Knipoog

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:17

Dit is een bergeend-baby, bergeenden zijn vrij opvallende eenden dus de moeder zoeken moet niet al te moeilijk zijn. Misschien weet die buurman wel waar in de buurt zich een bergeend bevindt? Ik zou hem naar de opvang brengen, het komt nogal precies bij zulke jonge beestjes en bij zo'n opvang heeft hij (zij) de grootste kans om te overleven.
Laatst bijgewerkt door No_worries op 09-06-08 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt