Kitten mag niet ophet aanrecht, hoe afleren ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Kitten mag niet ophet aanrecht, hoe afleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 18:24

Hallo,

Mijn kitten is nu 18 weken en springt steeds regelmatiger op het aanrecht.
Nou ben ik hier niet van gedient, want ik vind het gewoon vies.

Ik woon bij mijn vriend en zijn vader, hun poes doet het wel en mag dat ook.
Maar omdat ik straks toch een eigen huis heb ( over een jaartje misschien) wil ik mijn kitten natuurlijk ook meenemen.
En dan is het dus zeker dat ze dat daar ook doet, en dat wil ik niet.

Ze weet heel goed dat het niet mag, en doet het dan ook als wij even weg zijn.
Vandaag ben ik haar al 2 keer op het aanrecht tegen gekomen.
De eerste keer heb ik er de plantenspuit opgezet en net kwam ik binnen en toen vloog ze al weg.
Maar ja, ze doet het dus gewoon als ik er niet ben.

Hoe moet ik haar dit afleren ???

Liefs

poes

Re: Kitten mag niet ophet aanrecht, hoe afleren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:25

Iets op het aanrecht leggen waar ze van schrikt of wat ze niet lekker vindt... Zilverpapier over plakken mss? Dat helpt meestal wel Ja

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 18:28

poes schreef:
Iets op het aanrecht leggen waar ze van schrikt of wat ze niet lekker vindt... Zilverpapier over plakken mss? Dat helpt meestal wel Ja

Zilverpapier ? Vinden ze dat eng ?? of het geluid wat ze maken ??

Weet je wat het ergste is....
Mijn vriend wil niet dat het ten koste gaat van de andere poes, zij moet er nog wel gewoon opkunnen dus.
Op dit moment ben ik echt heel erg pissig, want ja... hoe leer je het je kitten af terwijl de ander het wel mag...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:32

Dat kan je niet afleren, hoogstens leren dat ze het niet doet zo lang je in de kamer bent Clown

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 18:35

Er moet toch een manier zijn om het haar af te leren ( dus denk toch dat ik de tip van poes ga proberen)

Ze mag het gewoon niet, ook niet als ik er niet ben.
Vind het gewoon een vies idee... stel je voor dat ze net in de kattenbak heeft gezeten, om vervolgens met d'r pootjes op het aanrecht gaat zitten.
Maar dat vind ik ook van die andere....

Misschien vinden sommige dat ik mezelf aan stel...
Maar ik vind niet dat ze overal hoeft te komen in huis.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:40

En er is geen mogelijkheid om de keuken af te sluiten??
of eventueel een deel van het huis waar de kitten wel mag komen en als je er bent haar weer totaal los te doen??
verder zou het zilverfolie nog wel eens kunnen helpen en ook zou ik overleggen om het die andere poes ook af te leren!
groetjes

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:43

je kunt t haar alleen afleren als je zelf thuis bent, dus ik vrees dat het toch gewoon iedere avond ff aanrecht afnemen wordt, voor je gaat koken/snijden (maargoed, lijkt me dat je dat sowieso doet, dus ik zie het probleem ook niet zo, maar dat terzijde).

ik heb het mijn kitten afgeleerd door een supersoaker waterpistool aan te schaffen (zo'n megawaterpistool waar best een krachtige straal aan zit), en hem daarmee van het aanrecht te schieten Nagelbijten / Gniffelen Die van mij was namelijk zo slim om te maken dattie wegkwam als ik opstond van de bank Nagelbijten / Gniffelen en er daarna weer net zo leuk op te klimmen Tong uitsteken Werkte prima, na 2 keer was t over.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:47

sunshine schreef:

Ik begrijp dat je dat wil, maar dat kan niet met een kat. Moet je een hond voor nemen Haha!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:52

Je kunt katten prima opvoeden Ja Maar het vraagt wat handigheid. De truc is om de kat te straffen maar zonder dat de kat weet dat JIJ degene bent die straft. Dus moet je iets onaangenaams aanbrengen in de omgeving. Alleen is een aanrecht een lastige plek.

Idee: maak een constructie met plastiek dat je op het aanrecht legt en zorg ervoor dat de randen omhoog staan (op plankjes nagelen zodat je een vierkantje hebt? of met zilverpapier doen dat kun je vanzelf verstevigen en aan de randjes omhoog zetten), doe er wat water in en zet het op de rand, zodat, als de kat erop springt, ze het plastiek naar haar toe kantelt. Als je zoiets kunt maken, maak je kans Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:00

ander poes mag wel op het aanrecht?
dan mag deze het ook.

ik ben al es verhuisd en in het nieuwe huis mochten de katten er niet op en dat hadden ze in 1 dag geleerd, gewoon even keihard van het aanrecht afvegen Knipoog

niet slaan,maar met een mega schreeuw"he wat is dat potverdrie!!!!:"en echt er af vegen met je arm zodat ze er wat raar van af vallen ( niet lief maar werkt wel)
wel daarna na 10 tellen flink knuffelen zodat ze weten dat je hen nog wel lief vind Haha!

in en nieuw huis gelden andere regels en poezen hebben dat echt snel door hoor....
maar wel de keukendeur dichtdoen als je er niet bent anders springen ze er op een gegeven moment toch echt wel weer een keertje op..en als je er dan niet bent om te corrigeren begint je hele probleem opnieuw.

dus laat het nu maar zo want als die andere het wel mag is niet helemaal eerlijk

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:17

je kunt katten prima opvoeden ja, zolang je erbij bent Knipoog constructies op het aanrecht werken idd, zolang ze er liggen Tong uitsteken dus tenzij je de rest van je leven als je weggaat een zilverpapier/waterconstructie op het aanrecht wil leggen zal je het denk ik moeten accepteren Haha! Die beesten zijn zo slim, zien echt wel het verschil tussen een aanrecht met- en eentje zonder constructie Knipoog

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 19:21

Bandida schreef:
sunshine schreef:

Ik begrijp dat je dat wil, maar dat kan niet met een kat. Moet je een hond voor nemen Haha!

Nou dat vind ik een beetje onzin...
Dus je moet een kat maar alles toelaten?

poes: Ook een super goed idee !!
Klopt ook helemaal wat je zegt, want ze weet dat het van mij niet mag.
Maar ja, zodra ik weg ben weet ze dat ze toch niet gestraft zal worden.

Ik zal nog eens met de vader gaan overleggen of ik het de andere ook niet mag afleren.
Want de een wel en de ander niet gaat natuurlijk niet echt werken.
Als zijn vader dit niet wil dan hoop ik dat ik het haar nog af kan leren, maar ik heb al gelezen dat dat best mogelijk is Ja
Keuken afsluiten gaat helaas niet.

Ik ga er ook wel met een doekje overheen, maar toch wil ik het niet.
Iedereen mag daar zijn mening over hebben natuurlijk, de een zal zeggen " mijn katten mogen er wel op " maar ik wil het niet.
Er zijn ook mensen die niet willen dat hun hond op de bank springt. Nou dat is hun goed recht toch ?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:24

kat kan je zeker dingen aanleren
mijn heb ik ook van kleins af aan eraf geduwd en nee geroepen
kan nu gewoon eten en alles laten staan, weet dat als ik terug kom dat het er nog ligt
duidleijk en consequent zijn, en idd is voor de kat onduidelijk als de ander het wel mag

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:28

Toch maar wachten tot je verhuisd, een kat is in een nieuwe omgeving echt nog wel te leren dat hij op een bepaalde plek niet mag komen. In mijn oude huis stonden mijn katten ook al tijd op het aanrecht, in ons nieuwe huis helemaal afgeleerd, nu is het niet te doen met 1 die wel mag en 1 die niet mag.

En aangezien jij het niet alleen voor het te zeggen hebt in dat huis zou ik het maar even zo laten.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:30

Kjoetie: ik blijf erbij dat het moeilijk is maar niet onmogelijk. Gewoon zoeken wat je kat vreselijk vindt en creatief zijn.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 19:30

Klopt dat is het ergste...
Ben ook al aan het rondkijken voor een huisje, maar dat valt nog niet mee Haha!

Maar ik ben blij te lezen dat het nog altijd af te leren is

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:32

Ik heb hier wel eens 2 katten van een vriendin te logeren, en die mogen thuis wel op alle tafels en bij mij niet, weten ze ook heel snel weer als ze bij mij zijn hoor.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:47

ellepel schreef:
ander poes mag wel op het aanrecht?
dan mag deze het ook.

ik ben al es verhuisd en in het nieuwe huis mochten de katten er niet op en dat hadden ze in 1 dag geleerd, gewoon even keihard van het aanrecht afvegen Knipoog

niet slaan,maar met een mega schreeuw"he wat is dat potverdrie!!!!:"en echt er af vegen met je arm zodat ze er wat raar van af vallen ( niet lief maar werkt wel)
wel daarna na 10 tellen flink knuffelen zodat ze weten dat je hen nog wel lief vind Haha!

in en nieuw huis gelden andere regels en poezen hebben dat echt snel door hoor....
maar wel de keukendeur dichtdoen als je er niet bent anders springen ze er op een gegeven moment toch echt wel weer een keertje op..en als je er dan niet bent om te corrigeren begint je hele probleem opnieuw.

dus laat het nu maar zo want als die andere het wel mag is niet helemaal eerlijk

Hier ga ik volledig in mee, op het knuffelen na dan. Toen mijn eerste kat hier in huis kwam had ze vrij gauw door dat ze niet op het aanrecht mocht en deed dat ook niet (aanrecht is bruin, pootjes van de kattenbak worden wit en pootjes van de kookplaat zwart, aanrecht was NOOIT vies) Het werd pas vies toen katje 2 kwam, wat een zooi maakte hij van mijn aanrecht Slaan heeft hem alleen maar angstig gemaakt terwijl hij nog steeds op het aanrecht klimt. Ik heb de hoop nu opgegeven, hij kijkt gezellig mee in de pannen als ik kook en hij "helpt" met afwassen, het is een heel leuk kattenmanneke en het is knus als hij even komt kijken, hij slaapt ook wel eens in de gootsteen Nagelbijten / Gniffelen En even met een doekje over het blad heen en het is weer schoon. Als je er niet tegen kunt dat katten nou eenmaal eigenzinnige dieren zijn moet je ze niet in huis nemen Ook al zijn ze heel goed te trainen, zoals poes ook al zegt. Mijn katten zijn mijn vriendjes en van je vrienden heb je sommige onhebbelijkheden nou eenmaal te pikken.

De ene kat wel op het aanrecht laten en de andere niet is absoluut niet eerlijk! Wil jij dan soms dat jouw kitten je als partijdige tiran ziet? Nou dan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:55

sunshine:
dat afleren wil echt wel hoor,als je maar consequent bent, nee is nee.

mijn oudste poes is net overleden,die is 17 geworden en was als kitten allergisch voor de moedermelk..
ze moest apart voer hebben en wat was een betere plek om te voeren dan op het aanrecht?
dan konden de andere katten er niet bij ( waren er toen 2 volwassen en 7 jongen)....
maar toen we daarna verhuisden en ze haar voer netjes op de grond kreeg kwam ze zelf al niet eens meer op het aanrecht.

ik heb nu nog 1 poes een zwervertje en die is ook heel netjes opgevoed vind ik
vernield nooit wat,krabt haar nagels buiten en plast alleen maar in de tuin van de buren Tong uitsteken
en op de bank mag ze wel...maar op haar eigen kleedje die op een hoekje ligt...

ze klimt niet op tafels of kasten of wat dan ook

behalve buiten....elke keer als ik thuis kom ligt poeslief languit op de tuintafel,op mijn mooie kleedje...
als ze me ziet is ze al vertrokken omdat ze weet dat ik het niet wil.,maar die draak...ze doet het wel omdat als ik er niet ben ik haar toch niet kan straffen}> Clown

hestejente ;
ik vind katten slaan echt stom..ik zal het zelf dan ook nooit doen.
wel gooi ik ze eventueel een krant naar hun hoofd toe.....na een paar keer hoef je alleen maar te ritselen en ze zijn al vertrokken..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:47

Het werkt ook niet, dus het is ook nog eens zinloos geweld. Weet ik nu. Hij heeft echt wel op zijn donder gehad toen hij klein was. Slechte pleegmoeder ben ik he Huilen

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:50

Ik weet niet of dit gezegd is , maar ik zag een keer op zo,n dieren progamma op tv dat je dingen kunt afleren bij katten als je met een spuitbus met WATER 1 x sproeit op de kat en dit een paar keer herhalen en dan moet ze het niet meer doen als het goed is Haha! maar je moet niet teveel spuiten een beetje is genoeg!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:52

bij mij kregen ze gewoon een paar keer een gooi van het aanrecht af (katten zijn wat hardleers daarin Lachen ) en nu komen ze er niet meer op.......... of ze dat wel doen in mijn afwezigheid, dat weet ik niet Lachen ......... mijn katten kennende..... denk het wel Lachen Lachen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:52

Ik veeg ze er inderdaad ook wel eens af, en met een NEE-kreet!
Maar ik heb nu nog iets handiger, als ik even weg ben, slaat mijn hond aan zodra ze dus toch wel op het aanrecht gaat.. ideaal Knipoog

Maar tip van zilverfolie dat werkt echt! Ideaal, en dat met laagje water super! Echt proberen.
Zo heb ik het mijn honden ook afgeleerd om op de bank te springen, en voor de katten op tafel en om mijn meubels te redden... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:53

Gewoon aldoor van het aanrecht afzetten net zolang ze het door heeft?
Of wat ook wel eens kan helpen is een plantenspuitje Nagelbijten / Gniffelen
Als ze dan op het aanrecht geeft haar een klein beetje natspuiten.
Dan weet ze dat als ze op het aanrecht gaat dat dat niet leuk is.
Zo leert ze het vanzelf af Knipoog

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 21:55

Aanrecht onder stroom zetten?

oooo sorry ik hoop dat jullie snappen dat dit een grapje is Bloos maar het werkt vast goed ROFL