Hoe krijg en hou je de vliegen weg bij het konijnenhok???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Noah

Hoe krijg en hou je de vliegen weg bij het konijnenhok???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:49

Ik lever iedere zomer een eeuwige strijd tegen die rotbeesten en nu heb ik bijna een plaag in huis.
Het hok verschoon ik goed een vaak, maar tegen vliegen helpt het niet. Een zakje water boven de deur hangen helpt ook niet.. Vliegenspray voor paarden spuit ik maar niet op mijn konijn. Maar wat helpt dus wel?? Boos! Boos! Koe
Grootmoeders tips??? Bloos

Casca

Re: Hoe krijg en hou je de vliegen weg bij het konijnenhok???

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:51

het konijnenhok vaker verschonen en dan elke keer met konijnenhok reiniger (een fles waar je een beetje van moet aanmaken met water) doorspoelen zodat de lucht uit het hout ook een beetje weggaat. Meestal zit aan dit soort reiniger wel een citrusgeur waardoor de geur van de konijnen wat weg gaat. Maar vaker goed schoonmaken dus.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:56

Bedankt, maar ik verschoon het hok al erg vaak en grondig, (om de 2/3 dagen) dit helpt dus niet Knipoog.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:57

Waarom spuit je het niet op je konijnen de vliegenspray? Ik doe dit nu al 3 jaar sinds dat me konijntje door de stomme maden was aangevreten. Het werkt wel goed.

En inderdaad alles tip top schoon houden.

Draakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:00

vliegengaas voor de tralies/gaas spannen.
konijnenhok reinigen met citronella. in de hoek waar je konijn z'n behoefte doet kun je houtkorrels neerleggen en daarover het stro. neemt de urine op en stinkt ook veel minder.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:00

Pruisisch blauw
Onze grootmoeders wisten het al maar wij zijn het weer vergeten. Vliegen haten de kleur blauw. Ze gaan er niet op zitten. Niemand weet waarom, maar de praktijk wijst uit dat het zo is. Daarom werden in vroegere tijden alle keukens blauw geverfd.
Dat was al een hele stap in de goede richting. Nog beter werkt deze verf als we door een potje verf een hand vol zeer fijn gestampt aluin doen. Dan zijn we er zeker van dat de vlieg op een afstand blijft.

Afrikanen

Het afrikaantje (tagetes patula) is een heel eigenaardige plant. Goed beschouwd is het overal goed voor. De beste soort is de reeds genoemde tagetes patula, maar ook alle andere enkel bloemige afrikanen werken insecten werend. Vliegen haten de geur van afrikanen dus zet ze rondom je ren.

Citroengeranium
Een ideale plant voor mensen die een hekel hebben aan vliegend gedierte in huis is de zogenaamde citroengeranium. De citroengeranium houdt van zon maar heeft het liefst een plekje waar de avondzon of morgenzon komt.

CitroenkruidIn de Betuwe vind je op veel boerenerven een hele ouderwetse plant: het zogenaamde citroenkruid of Artemisia arboretum, een composiet met klieren op de bladslibben.
In die klieren zit een etherische olie die sterk naar citroen geurt en een ideaal afweermiddel is tegen vliegen en muggen. Van een flinke plant kunnen geregeld wat takken geplukt worden om binnenshuis te zetten als afweer tegen vliegen.

Vlier

Ook vlier oftewel de Sambucus niger houdt vliegen op een afstand. Daarom zien we heel vaak vlierplanten vlak bij oude boerenhoeven.

Notenboom
Voor mensen met een forse tuin en dan liefst op kleigrond: plant binnen de kortste keren een notenboom (Juglans regia) in de buurt van de keukendeur. Een enkele boom houdt met zijn pittige geur allen vliegen op afstand. Sterker nog zelfs een paar bladeren van de noten boom, geplukt en in een vaas gezet, zijn genoeg om vliegen naar buiten te jagen.

Brandnetels en boerenwormkruid (giftig)
Vliegen hebben een gruwelijke hekel aan brandnetels (Urtica dioica) en boerenwormkruid (tanacetum vulgare).
In vroegere tijden werd met name het boerenwormkruid vaak rond stallen gezet om vliegen op een afstand te houden. Brandnetels mogen ook maar staan minder aardig. ( voor de konijnen beter want niet giftig)

Schijven citroen

Een paar schijven citroen op de vensterbank(Op het hok) kunnen op een zwoele zomeravond de vliegen op een afstand houden zonder ons ( de konijnen) te hinderen.

Vliegengif
Meng hiervoor een deel peper met twee delen bruine suiker en maak met water een stroopje ervan en zet het schoteltje met dit spul waar veel vliegen komen. Ze zullen er van snoepen en de snoeplust met de dood bekopen.

Deze tips komen uit Milieuvriendelijke adviezen een boekje van Greet Buchner en Fieke Hoogvelt

Ik zelf heb ook nog een tip. Hang cd's in de ren ,die draaien rond en de schittering jaagt de vliegen weg. Ik vond er echt minder vliegen in de ren vorig jaar.
Dit jaar doe ik het weer en ik ga afrikanen en citroengeranium proberen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 17:05

Dat ik daar niet eerder op gekomen ben, vliegengaas voor de tralies.
super die tips zeg. Het citroen op het hok zetten ga ik proberen, zo hou ik ze ook een beetje uit huis hoop ik. En die afrikaantjes kun je die ook in huis houden?? En wat is Aluin voor stof, hoe kom ik daaraan? Ik ga morgen het hok verven namelijk en een blauw dak maken Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:10

Bij ons hielpen die zakjes water juist wel, maar dan niet maar eentje natuurlijk! Meerdere zakjes ophangen, het hielp zelfs de vliegen buiten het buitenhok en de konijnen en kippenren te houden!

Als het hok binnen staat: ik heb net zo'n insecten vernietiger gevonden bij de Schlecker in het boekje. Zo'n lamp met blauw licht wat vliegen aantrekt en waar ze vervolgens geelectrocuteerd worden. Deze is maar 6,99 euro, verbruikt weinig stroom en werkt in een ruimte van max. 20m2. Ik ga vanavond nog zo'n ding bestellen voor hier in huis!
Wilde ook eentje voor in de stal, maar dan heb ik een grotere nodig. Die moet ik nog zien te vinden.
Vrienden van me die een restaurant hebben, hebben er in de grote zaal eentje staan. Af en toe hoor je een fikse klap (dikke vlieg of ander vliegend gespuis van formaat) maar verder is de ruimte zo goed als vliegvrij, als staan de terrasdeuren open!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:21

Ik gebruik Lurectron Flybait. Dat maak je aan met water en dan smeer je het ergens op.

Werkt goed. Het lokt de vliegen en vervolgens gaan ze eer aan dood.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 17:27

Dat zou ik dan niet op het konijnenhok smeren, dan heb je nog veel vliegen in huis! En kan je ze steeds opruimen.

Werkt dat blauw alleen met een bepaalde soort blauw of gewoon met alle kleuren blauw? Want dan is het raadsel opgelost: ik vroeg me al af waarom ik in de zomer overal vliegen heb rondvliegen, behalve in de (open!) keuken. Daar is namelijk alles blauw, zelf het grootste gedeelte van de muren.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 21:10

Oh ja zo'n electrisch ding, dat is ideaal. Toen ik bij de kaasboer werkte was daar inderdaad ook zo'n ding. Moet je trouwens wel thuis zijn, anders is het best link.
Ik vraag mij ook af welke kleur blauw, hahaha, volgens mij alle kleuren.
Nee dat het de vliegen lokt heb ik nog een groter probleem Knipoog

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:57

Noah2006 schreef:
Oh ja zo'n electrisch ding, dat is ideaal. Toen ik bij de kaasboer werkte was daar inderdaad ook zo'n ding. Moet je trouwens wel thuis zijn, anders is het best link.
Ik vraag mij ook af welke kleur blauw, hahaha, volgens mij alle kleuren.
Nee dat het de vliegen lokt heb ik nog een groter probleem Knipoog

Ze lokken toch niet de vliegen op een km afstand.
Wat het lokt had je evengoed al hoor Haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 00:03

Mijn konijnenhok is blauw, en daar zitten echt wel vliegen op.
Afrikanen werken aleen tegen mieren en niet tegen vliegen.
Citroen alleen tegen muggen.
Vlierbessen tegen wespen.
Notenboom zou ook tegen wespen helpen, alleen hebben mijn schoonouders regelmatig een wespennest in de boom gehad)

Heel vroeger hebben somige planten wel gewerkt, maar insecten zijn het snelst aanpasbare wezens ter wereld, dus ze zijn aan sommige planten aan gepast.

Ook zijn veel planten niet meer de planten zoals vroeger, maar veel aangepast/gekruisd, dus aan kracht verloren.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:25

ik lees even mee want heb er nu ook erg veel last van Boos!

ik verschoon het hok nu zowaar om de dag maar die vliegen die blijven maar langs komen.
Word er onderhand een beetje gek van en ben nu een konijnenren buiten aan het bouwen (althans doe een poging tot)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:58

aluin koop je bij de apotheek. het zijn stickjes.

horregaas kan je los kopen bij iedere bouwmarkt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:02

ik heb er eerlijk gezegd weinig last van, maar die van mij heeft dan ook een hele grote ruimte buiten. en tis eenvrouwtje. mannetjes stinken wel meer en trekken mss meer vliegen aan?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:33

ik heb er ook heel weinig last van, maar hou het hok en de ren dan ook enorm schoon. bovendien gebruik ik houtkorrels als bodembedekking en dat neemt de geur volledig op.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:24

zo..... nijnebeest heeft nu echt de ruimte.
Heb net buiten een ren gemaakt ,, is alleen een beetje groot uitgevallen dus er kan nog wel een nijn bij dacht ik zo Haha!

vriendlief gaat vanavond een buitenhok halen en zo ga ik ze langzaam laten wennen aan het buiten leven Haha!

Afbeelding

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:30

Heb je er wel gaas aan de onderkant in gelegd? Anders graaft nijn zich er misschien wel uit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:04

dat was ook mijn eerste gedachte en de tweede; haal er een gecastreerde ram bij uit de opvang! jij blij, nijnen blij en opvang blij

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:21

yep onder het zand lig gewoon gaas...
tevens kan nijn er niet uitgraven want aan 2 kanten is het betegeld en aan 1 kant staat een schutting.
Bij de"'open' zijde heb ik een extra anti graaf kant gecreeérd door middel van stoeptegels e.d.

Het is alleen nog niet af... moet even een extra ondergrond maken en vriendlief maakt een mooi buitehok erbij..
Tot die tijd gaat nijn alleen even naar buiten als de zon schijnt

Morgen ga ik naar het asiel hier in de buurt... naar horen zeggen hebben ze daar nu veel konijnen dus daar vind ik er vast wel één Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:24

neem je eigen nijn mee, zodat je daar kan zien of het klikt. altijd koppelen op neutraal terrein

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:26

benangelique schreef:
neem je eigen nijn mee, zodat je daar kan zien of het klikt. altijd koppelen op neutraal terrein

oke dat is een goede...
moet alleen even kijken hoe en wat...
Doet een volwassen nijn iets tegen jongere nijnen of valt het mee?
mijne is namelijk nog piepjong Knipoog

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:38

hoe piepjong is ze?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 22:18

Ik heb het gaas bekleed met horregaas en ik de woonkamer zo'n plakstuk tape gehangen. Ziet er niet uit, maar het helpt grandioos. Gister kwam nijn op schoot, nu heeft hij een dikke bult op zijn wang. Ik ga morgen naar de dierenarts, ik hoop niet dat het door die rotvliegen komt Boos!.