Wat voor huisdier raden jullie mij nu aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fake

Wat voor huisdier raden jullie mij nu aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 17:20

Ik ben op zoek naar een huisdier dat een beetje bij mijn leefstijl past.
Ik ben namelijk op zoek naar een huisdier waar je af en toe eens lekker mee kan knuffelen (en een huisdier waar je misschien ook wat aan te leren valt).

Hamsters heb ik momenteel, het zijn opzich hele leuke dieren, maar niet echt mijn ding.
Cavia's heb ik ook gehad maar alleen toen ik klein was, kan me er eigenlijk niet zoveel meer van herinneren.
Een konijntje heb ik ook gehad maar deze stond altijd buiten omdat ik het niet zag zitten hem binnen in een hokje te houden, buiten kon die lekker de hele dag door in z'n hok zitten en in z'n ren rondhuppelen.

Nu zat ik zelf te denken aan misschien weer een konijntje/cavia die ik dan gewoon op mijn eigen kamer hou en wanneer ik thuis ben gewoon los rond kan laten lopen (maar of dit een goed idee is weet ik ook niet).
Verder lijkt me een ratje ook heel erg leuk! Maar mijn ouders vinden dit ook niks aangezien ze erg zouden stinken?

Of hebben jullie een beter idee?
En is er iemand die me wat meer kan vertellen over ratjes en hebben en houden daarvan?

Een hond is overigens geen optie, ouders willen namelijk geen hond.
En een kat helaas ook niet.. ik zou écht ontzettend graag een kat willen maar mijn ouders zijn geen kattenfan en willen er dan ook geen hebben, helaas..

Mlies

Re: Wat voor huisdier raden jullie mij nu aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:34

Voor ratjes, cavia's en konijntjes geldt allemaal hetzelfde, het zijn groepsdiertjes dus alleen houden vind ik eigenlijk geen optie..
Zelf vind ik cavia's altijd wel schattige beestjes, terwijl ik ze nog nooit zelf heb gehad. Nagelbijten / Gniffelen

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:35

een fret al aan gedacht?
die kan je ook veel leren.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:36

Ik zou zeggen en kat? Katten kun je ook vanalles leren, ze houden vaak van knuffelen (vooral gecastreerde mannetjes)... Die van ons gaat zitten, liggen, miauwt op commando, enz. Verder heb je er zo ook weinig omkijken naar, als ze eenmaal de kattenbak, de etensbak en het luikje hebben gevonden zijn ze over het algemeen zeer tevreden.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:36

Ratjes zijn erg leuk, maar een rat alleen is geen goed idee.
Bij mij stonken ze niet, maar ik maakte het hok ook heel regelmatig schoon.

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:37

Ratjes zijn erg leuk vind ik zelf.
Ik heb ze nl ook gehad en ze stinken alleen maar als jij ze niet schoon maakt op tijd!
Ze zijn erg schoon op zich zelf, en heel aaibaar.
Maar dat zijn alle dieren heel aaibaar toch? Knipoog

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:38

Ik vind cavia's ook erg leuk. je kunt ze heel mak maken. Ik heb er 1 gehad die los liep in huis en los in de tuin. Savonds kon ik hem gewoon pakken en knuffelen en weer in het nachthokje doen.
Maar idd het zijn groepsdieren. Een cavia wil erg graag een soortgenootje hebben.

gebruiker002

khirshanta schreef:
Ik zou zeggen en kat? Katten kun je ook vanalles leren, ze houden vaak van knuffelen (vooral gecastreerde mannetjes)... Die van ons gaat zitten, liggen, miauwt op commando, enz. Verder heb je er zo ook weinig omkijken naar, als ze eenmaal de kattenbak, de etensbak en het luikje hebben gevonden zijn ze over het algemeen zeer tevreden.

ff de eerste post wat beter doorlezen Knipoog staat dat een kat geen optie is.

een fret is misschien een idee?

MiniMouse

khirshanta schreef:

Ben jij nou de gene die zo dom is?..of ben ik nou zo slim?? Clown

Ratten zijn errug leuke beestjes!! Zeer sociaal en schoon, mits je het goed bij houd.
Ook moeten deze beestjes min met zijn 2en zijn en zijn ziektegevoelig .
Je kan ze dus het beste bij een fokker kopen.
Ook moeten ze veel ruimte hebben dus een groot hok is een must!
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 30-05-08 17:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 17:44

@ Dav/Noortje: een fret inderdaad! heb ik helemaal niet aan gedacht!

@ Khirshanta: helaas is dat geen optie (staat ook in de 1e post overigens)

@ KarinvdM/Zeeuwtje68: Oké bedankt voor de informatie! 2 diertjes houden is opzich geen probleem dus dat kan prima! Lachen

@ Tjady: leuk om te horen! 2 dieren is geen probleem!

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:44

fretten stinken heeeeeel erg..heb ze zelf gehad.. het zijn echt super leuke diertjes maar ze stinken echt enorm (is wel wat aan te doen, goed schoonhouden en er zijn tegenwoordig ook middeltjes als luchtverfrissers, of strooisel voor in de kattenbak e.d.). ze kunt ze wel veel leren en ze zijn erg aanhankelijk. je moet het bijna zien als een kat. maar dan heb je wel veel ruimte nodig want je kunt ze niet in een klein hok laten leven. het liefst een meter hok in de brede en ook een meter of 2 in de hoogte. dat is het mooiste..trouwens ook voor ratten.
een chinchilla is ook leuk, zelf heb ik het er niet zo op..maar ze moeten erg lief zijn, en super zacht Haha! dus misschien is dat een optie..wel 2 natuurlijk. geen dier alleen laten leven (op sommige hamster soorten na)

ik heb zelf gerbils..die kun je ook best tam maken maar het zijn geen hamsters of cavia`s.. ze leven in een soort aquarium met een dikke laag zaagsel, je ziet ze gangetjes graven en holletjes bouwen..heerlijk om naar te kijken. en je kunt ze best vast houden maar echt knuffelig zijn ze natuurlijk weer niet.
ik heb zelf ook 2 cavia`tjes, vind ze ook erg leuk. degoe`s zijn misschien ook leuk. kunnen ook erg tam worden maar hebben ook veel ruimte nodig. grappige diertjes.

het is maar net wat je wilt en hoeveel ruimte/tijd je ervoor over hebt Knipoog

een roodoog pooltje is een leuk konijntje, klein van stuk, super zacht en vaak ook lief. heb er zelf 1tje gehad, zal er graag weer 1 terug willen maar er woont hier een konijnen-idioot die ze echt uit mn tuin haalt. heb een mooi buiten hok met burcht..staat er nu helemaal leeg bij Verdrietig (heb een huurhuis met een schutting van 1.50 meter hoog, bijna geen mens die achter komt dus je kunt zo mn tuin is als ik er niet ben, belachelijk gewoon!)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:49

Ik heb ook fretten, maar deze stinken totaal niet.
Is gewoon een kwestie van goede lichamelijke verzorging en verzorging van het verblijf.
Maar ook bij fretten geld, dat het groepsdiertjes zijn.
Dus ook minstens twee moet je er nemen.
Of je zou naar een opvang moeten gaan, daar zitten heel soms fretjes die absoluut niet met andere fretten samen kunnen.
Dat zijn de enige die je dus wel alleen kunt houden.

MrijkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:56

Ratjes zijn ook erg leuk. Als je ze veel aandacht geeft zijn ze zo tam en heel vriendelijk. Ze zijn ook ontzettend slim Haha!

Zelf heb ik 2 konijnen, die lopen regelmatig lekker los. Gaan op commando zelf terug in het hok en zijn redelijk zindelijk (plassen in ieder geval niet buiten het hok). Mijn nijnen willen niet altijd aandacht, de een wel en de ander niet. Maar vaak komen ze zelf naar me toe voor een aai over hun kop en soms om gezellig op schoot te komen zitten.
Verder staan er ook tijdelijk cavia's bij ons in huis en de maken nog meer lawaai dan de konijnen. Ze staan op de slaapkamer en beginnen altijd te piepen als je wilt slapen. Ik weet niet of dit af te leren is of dat hier gewoon herrieschoppers staan hoor.

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 17:58

Silence schreef:
Ik heb ook fretten, maar deze stinken totaal niet.
Is gewoon een kwestie van goede lichamelijke verzorging en verzorging van het verblijf.
Maar ook bij fretten geld, dat het groepsdiertjes zijn.
Dus ook minstens twee moet je er nemen.
Of je zou naar een opvang moeten gaan, daar zitten heel soms fretjes die absoluut niet met andere fretten samen kunnen.
Dat zijn de enige die je dus wel alleen kunt houden.

2 dieren is opzich niet zo'n probleem.
En mocht ik er toch maar 1 willen zal ik zeker eens naar een opvang gaan Ja

@ Minimouse: Ja sowieso wil ik het liefst een diertje bij een fokker vandaan halen (ongeacht wat voor dier ik ga kiezen).

@ Pel: Dankjewel voor je reactie! Lachen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:59

Ratjes zijn cute Lovers
Heel lief en het zijn ook wel knuffelbeestjes Ja . En ze stinken helemaal niet! Wel hebben ze een flinke kooi nodig, echt wel 4x zo groot als een hamsterkooitje.
Heb je eenmaal een band met een ratje dan zijn het echte lieverds Ja

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:02

Ik heb 7 jaar lang ratjes gehouden, echt fantastische beestjes! Ze moeten wel echt minstens per 2 worden gehouden (van hetzelfde geslacht natuurlijk) in een ruime kooi. Minimumafmeting voor 2 ratjes is toch wel ongeveer 80x50x50. Wel rekening mee houden dat ze maar 2 à 3 jaar oud worden en dat ze een zwakke gezondheid hebben (gevoelige luchtwegen, tumoren enz...) Ze zijn misschien redelijk goedkoop in aanschaf maar je kunt er toch ook best al de nodige dierenartskosten bijrekenen Knipoog . Maar elk dier kost geld, konijnen moet je ook castreren aangezien zij het beste als koppeltje zitten. Over de stank, hangt het er vanaf wat je al vind stinken of niet Haha! Mannen ruik je over het algemeen meer dan vrouwtjes. Maar mannetjes zijn meestal wel liever en luier en groter. Vrouwtjes zijn actiever en kleiner. Hangt er dus vanaf welk je het liefste hebt, ik heb beide geslachten gehad en heb toch een voorkeur voor mannen omdat het van die leuke, grote loebassen zijn Haha! . Verder kan je je ratten ook trucjes aanleren. De mijne luisterden naar hun naam en ik was een beetje bezig met het begin van rat agility.. Als je vragen hebt over ratten, pb-box staat open Knipoog

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:04

neem gerbils! neem gerbils! neem gerbils! Haha! Go jij! Go jij! Hyper! Huilen van het lachen
ze zijn zo super leuk..maar goed, smaken verschillen, en echt knuffelbaar zijn ze niet. dan druk je ze plat Huilen van het lachen je moet er echt van houden..

http://i140.photobucket.com/albums/r1/m ... C00603.jpg
http://i140.photobucket.com/albums/r1/m ... C00615.jpg
mn hond vind ze ook erg leuk Nagelbijten / Gniffelen
http://i140.photobucket.com/albums/r1/m ... C00621.jpg
http://i140.photobucket.com/albums/r1/m ... C00622.jpg
http://i140.photobucket.com/albums/r1/m ... C00624.jpg

gerbil promotie Haha! Cool

mijn caviatjes maken trouwens ook behoorlijk wat lawaai..gepiep en geroggel..maar wel gezellig zijn ze. ze zijn best lelijk Clown en daarom juist zo leuk. heb er ook behoorlijk wat speeltjes voor, vinden ze super. best leuke diertjes maar niet mijn 1e keus. ze zijn meer van mn vriendin Lachen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:05

let wel op, fretten nemen wel veel tijd in beslag en zijn in verhouding vrij prijzig in onderhoud. Over dat ze stinken is onzin, als jij ze goed voer geeft en het hok goed schoonhoud merk je echt ontzettend veel verschil. Heb zelf een opvang voor fretten en heb bij een in Delfzijl "gewerkt". Bij die opvang hadden ze 20 fretten zitten en je rook ze niet eens. Als je informatie wilt over deze beestjes kun je me altijd een PM sturen. het is dat je helemaal in Limburg woont anders had je zo even mogen komen kijken, toeval wil dat ik hier nu 2 hele lieve fretten heb zitten die een huisje zoeken Knipoog

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:05

Dav schreef:
een fret al aan gedacht?

Ik weet niet wat voor fret jij hebt. Maar die van mij zijn echt te eigenwijs om iets te leren. Nagelbijten / Gniffelen

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:10

Tellie schreef:
Dav schreef:
een fret al aan gedacht?

Ik weet niet wat voor fret jij hebt. Maar die van mij zijn echt te eigenwijs om iets te leren. Nagelbijten / Gniffelen

Met heeeel veeel gedult kun je ze net zoveel leren als een hondje Lachen van af tot hier rollen en dood. Tis alleen dat ze soms denken dat het leuker is de baas zo z'n best te zien doen Tong uitsteken

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:11

Citaat:
het is dat je helemaal in Limburg woont anders had je zo even mogen komen kijken

Dat brengt mij tot het volgende Knipoog
Ik woon namelijk tegen de Limburgse grens, dus als je eens kennis wilt maken met fretjes, mag je altijd langs mij komen.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:46

Cavia's en konijnen zijn ook erg leuk, maar moeten ook minimaal met 2, ik heb zelf 2 vrouwtjes caafs en ze zijn heel tam, gaan lekker bij je liggen en ze zijn gezellig, maken leuke geluidjes enzo.

Ook heb ik 2 ratjes, (binnenkort 4) Haha!
Dit zijn ook geweldige dieren, alleen kosten ze ook best veel tijd en je moet wel een aardig grote kooi hebben. Eigenlijk net was Soprano zegt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:49

Moet het perse een knaagdier zijn?

Heb je namelijk wel eens over een vogelsoort nagedacht? Lachen
Ik heb namelijk 2 valkparkieten en die zijn megatam. Je kunt ze ook leren praten en ze vinden het heerlijk om met je te kroelen en op je schouder te zitten en tegen je aan te praten en te brabbelen. Ze liften graag met je mee het hele huis door, en desnoods kun je ze ook nog ergens mee naar toe nemen.

Ze zijn erg tam en gericht op mensen, en sommige valkparkieten leren dus inderdaad praten. Die van mij bijvoorbeeld zegt hele zinnen: "Wat doet de poes? Miauw!" Tong uitsteken en nog veel meer.

Als je veel van huis bent kun je wel het beste 2 nemen, maar het geluid wat ze produceren valt heel erg mee, en je hebt ook weinig tot geen last van ze.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:18

Soprano schreef:
Ik heb 7 jaar lang ratjes gehouden, echt fantastische beestjes! Ze moeten wel echt minstens per 2 worden gehouden (van hetzelfde geslacht natuurlijk) in een ruime kooi. Minimumafmeting voor 2 ratjes is toch wel ongeveer 80x50x50. Wel rekening mee houden dat ze maar 2 à 3 jaar oud worden en dat ze een zwakke gezondheid hebben (gevoelige luchtwegen, tumoren enz...) Ze zijn misschien redelijk goedkoop in aanschaf maar je kunt er toch ook best al de nodige dierenartskosten bijrekenen Knipoog . Maar elk dier kost geld, konijnen moet je ook castreren aangezien zij het beste als koppeltje zitten. Over de stank, hangt het er vanaf wat je al vind stinken of niet Haha! Mannen ruik je over het algemeen meer dan vrouwtjes. Maar mannetjes zijn meestal wel liever en luier en groter. Vrouwtjes zijn actiever en kleiner. Hangt er dus vanaf welk je het liefste hebt, ik heb beide geslachten gehad en heb toch een voorkeur voor mannen omdat het van die leuke, grote loebassen zijn Haha! . Verder kan je je ratten ook trucjes aanleren. De mijne luisterden naar hun naam en ik was een beetje bezig met het begin van rat agility.. Als je vragen hebt over ratten, pb-box staat open Knipoog

Hok mag wel wat groter hoor..dat is juist de fout die de meeste mensen maken..
Het zijn geen hamsters..ratten zijn klimmers en hebben dus cht veel ruimte nodig.
Wil je evt een rat laat je dan informeren over de groote van hokken bij een Rattery.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 20:56

Natuurlijk, hoe groter hoe beter, mijn mannen zaten in een kooi van 100 x 90 x 50 (l x h x b),vond ik zelf een prima kooi voor hun maar sommige mensen willen of kunnen nu eenmaal niet zo'n kooi nemen dus die andere maat vind ik gewoon het absolute minimum voor 2 ratjes Lachen .