Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Nickeltje schreef:Met dwangvoeren zou ik neit heel snel beginnen...
Laat hem eerst even een paar dagen wennen aan alle veranderingen, zoals hier boven ook al gezegd wordt.
Ik ben van mening dat dwangvoeren voor een reptiel echt niet snel nodig is, tenzij ze echt graatmager zijn van één of andere ziekte, meer dan een week niet gegeten hebben en te zwak zijn om zelf te eten.
Nickeltje schreef:Dat is wel zo, maar om dan al binnen een dag met dwangvoeren te beginnen vind ik niet echt nodig. In het wild eten ze ook soms dagen minder en halen dat op een goede dag weer allemaal in...
Je bezorgt zo'n diertje met dwangvoeren snel een aversie voor eten en mensenhanden...
Nickeltje schreef:Vanuit onze opvang werken we veel samen met Iguana als het om opvang van reptielen gaat.
En eigenlijk altijd is hun advies om eerst voor warmte te zorgen en vocht en als het dier verder actief is gewoon een paar dagen af te wachten om te zien of het dier spontaan weer gaat eten. Dat eten moet natuurlijk wel aangeboden worden...
Van een paar dagen minder eten krijgt een reptiel dat verder wel gezonde voeding krijgt echt niet zomaar rachitis of andere tekortkomingen...